اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روایتی از تمجید رهبر معظم انقلاب از ظریف


وزیر پیشنهادی امور خارجه در واکنش به ادعای حضور وی در سفارت یکی از کشورها در نوروز امسال برای دریافت گرین کارت امریکا گفت: در سال 1392 بنده حتی یک لحظه از کشور خارج نشدم. در نیمه اول نوروز در شمال و در نیمه دوم در بارگاه ملکوتی امام رضا به رانندگی ویلچر مادربزرگم مشغول بوده ام.

خبرگزاری مهر:  وزیر پیشنهادی امور خارجه در واکنش به ادعای حضور وی در سفارت یکی از کشورها در نوروز امسال برای دریافت گرین کارت امریکا گفت: در سال 1392 بنده حتی یک لحظه از کشور خارج نشدم. در نیمه اول نوروز در شمال و در نیمه دوم در بارگاه ملکوتی امام رضا به رانندگی ویلچر مادربزرگم مشغول بوده ام.

محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه در جلسه عصر دیروز سه شنبه بعد از سخنان نمایندگان موافق و مخالف به بیان برنامه ها و دیدگاه های خود در خصوص سیاست خارجی و نیز پاسخ به نمایندگان مخالف پرداخت.

ظریف با بیان اینکه در چند سال اخیر سلطه گران تحریم هایی را به ملت ایران تحمیل کردند و علی رغم فشارهای بی منطق مردم ایران با هوشیاری و تقویت انسجام ملی استقلال و عزت کشور را تضمین کردند، گفت: با این خود باوریها باید در صحنه بین الملل حضور موثر داشته باشیم.

وزیر پیشنهادی امورخارجه تاکید کرد: قدرت استراتژیک ایران می باید در جهت پیشرفت هدفمند و بهبود وضعیت ایران قرار بگیرد و دولت تدبیر همکاری توسعه ای با دولتها و نهادهای موثر در جهان از موضع استقلال و برای بهبودمعیشت مردم را به کار خواهد بست. رویکرد اعتدال در سیاست خارجی مبتنی بر خودباوری و خودآگاهی و ایجاد تفاهم و اعتماد متقابل برای امنیت و توسعه کشور است.

وی با تاکید بر اینکه اعتماد امری دوسویه و متقابل است گفت: جهان باید اعتماد مردم بزرگ ایران را کسب کند و هدف سیاست خارجی دفاع عزتمند و هوشمندانه از منافع کشور با زبان متقاعد کننده و رفتاری متین و حکمت آمیز و تدبیر است. وزیر پیشنهادی امور خارجه اعتدال را نمود خودباوری و اعتماد به نفس عنوان کرد و گفت: در مقابل تندروی نمود بارز ترس و ضعف است.

وی با تاکید بر اینکه ذره ای از حقوق ملت ایران نه تنها در بحث هسته ای بلکه در همه زمینه ها کوتاه نخواهد آمد گفت: ضمن تعامل همکاری و با کشورهای دوست دیگر کنش گران را باید وادار به اعتماد و همکاری کرد. من طالب این مسئولیت نبودم و تلاش فراوانی کردم تا آقای روحانی این مسئولیت را بر عهده من قرار ندهند. اما رای اعتماد شما مسئولیت خطیری را بر عهده من خواهد گذاشت که تنها با اتکال به خداوند و توسل به پیامبر و ائمه اطهار قابل تحمل است.

وی با تاکید بر اینکه سیاست خارجی نباید دستخوش سلیقه های سیاسی و شخصی باشد گفت: من باندگرا نیستم و دست هر کسی که بتواند منافع ملی را پیش ببرد می بوسم و از او طلب همکاری می کنم و تا کنون نیز نه با اتوبوس بلکه حتی یک نفر را نیز از اقوام وارد وزارت خارجه نکرده ام بلکه با کارشناسان خدوم وزارت خارجه کار کرده ام.

وی به تحلیل شرایط بین المللی در مقطع کنونی پرداخت و دوران فعلی در روابط بین الملل را دوران انتقال توصیف کرد و گفت: دورانهای گذار گذشته با جنگ همراه بود اما دوره گذار کنونی بدون جنگ در حال انجام است و فضای کنش گرانی برای جمهوری اسلامی که دارای زمینه قدرت در حوزه نرم است فراهم شده و نظریاتی مانند پایان تاریخ و برخورد تمدنهای در کنار تلاشها برای ترویج هراسی و ایران ستیزی نشانگر نگرانی از قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر پیشنهادی امورخارجه در ادامه به برخی انتقادات نمایندگان مجلس در مخالفت با وی اشاره کرد و گفت: محبتهایی در فرمایشات دوستان شد یکی از نمایندگان فرمود ظریف صددرصد غربی فکر می کند و در آمریکا تحصیل کرده و نمی خواهم بگویم پایان نامه اش را با چه کسی گذرانده البته بنده نمی دانم چرا نفرمودند؟!

ظریف تاکید کرد: بنده فوق لیسانسم را در غرب آمریکا و دکترایم را در مرکز آمریکا گرفتم که بین آنها 2000 کیلومتر فاصله بوده چه طور ممکن است استاد راهنمای هر دوی اینها یکی باشد اتفاقا هر دو رساله بنده در مورد مسائل مورد نیاز ایران بوده یکی درباره تحریم و دومی پیرامون تجاوز همان مقاله ای که بر اساس موفق شوم مسئولیت عراق در جنگ تحمیلی علیه ایران از دبیرکل سازمان ملل بگیرم.

وی خطاب به این نماینده گفت: البته می دانم چه کسی را می گویند اما اطلاعات غلط به ایشان داده اند اما ایشان هیچ وقت معلم من نبوده آیا بد است یک سیاس کهنه کار 80 ساله به بنده بگوید دشمن قابل احترام چه می خواستید بگوید تا خوشتان بیاید. مگر این نماینده محترم چقدر با بنده حشر و نشر داشته که نه 10 درصد نه 80  و 90 بلکه صد درصد از نظر ایشان غربی هستم.

ظریف ادامه داد: برادر دیگری سوالی در کمیسیون مطرح کرد که ننشست پاسخ بدهد همان را با عبارتی حق به جانب بیان کرد که من با پوزش از ملت عزیز ایران که وقت آنها را با این مسائل مصرف می کنم عرض می کنم که در سال 1392 بنده حتی یک لحظه از کشور خارج نشدم در نیمه اول نوروز  در شمال و در نیمه دوم در بارگاه ملکوتی امام رضا به رانندگی ویلچر مادربزرگ مشغول بوده ام.

وی با بیان اینکه در 47 سالگی خانه نشین شدم و علیرغم اینکه از چندین دانشگاه خارجی پیشنهاد تدریس داشتم در 6 سال گذشته در ایران بوده ام گفت حتی یک لحظه فکر خروج از ایران را نداشتم.  ارتباطات من با مقامات فعلی آمریکا مورد سوال یکی از نمایندگان باید اشاره کنم این افراد مخالفین جنگ طلبان آمریکایی بودند و اگر وظیفه خود را انجام داده ام به آن افتخار می کنم البته راحت تر بودم که عافیت طلبی می کردم اما افتخار می کنم همه اقدامات با نظر بزرگان و اجازه آنان انجام شده است.

ظریف خاطر نشان کرد: به دنبال صدور اولین قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل به لطف خدا سخنرانی مستدلی بر اثبات حقانیت جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت ارائه دادم به شکلی که سفیر انگلیس فردای آنروز گفته بود باید این سخنرانی را برای دیپلماتهای انگلیسی تدریس کرد که چگونه باید از منافع ملی کشور دفاع کرد.

وی در خاتمه نقل قولی از رهبر انقلاب مورد اشاره قرار داد و گفت: رهبری فرموده بودند به وزارت خارجه بگویید از طرف من به آقای ظریف خسته نباشید بگویند متن بسیار خوب و قوی تهیه کرده اند موفق باشند.


ویدیو مرتبط :
تمجید عالم سنی از فتوای رهبر معظم انقلاب(قمه زنی)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ظریف: جزییات مذاکرات خدمت رهبر معظم انقلاب گزارش می‌شود/می‌دانستیم مشکلات از زمان ...



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


اخبار سیاست خارجی - ظریف: جزییات مذاکرات خدمت رهبر معظم انقلاب گزارش می‌شود/می‌دانستیم مشکلات از زمان نگارش توافق آغاز خواهد شد/روی خط قرمزها مذاکره و توافق نمی کنیم

جلسه مجمع عمومی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در تالار مدرس ساختمان مشروطه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

 جلسه مجمع عمومی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در تالار مدرس ساختمان مشروطه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش «انتخاب»، محمدجواد ظریف در این نشست در مورد آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای و مسائل بین‌المللی و اوضاع عراق نکاتی را مطرح کرد و به سوالات بیش از 15 نفر از نمایندگان مجلس پاسخ داد.

او در بخشی از سخنانش با بیان این که تحریم‌های شورای امنیت و آمریکا از نظر ما غیرقانونی، ظالمانه و خلاف عرف و حقوق بین‌الملل است تاکید کرد: تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران علاوه بر این که غیرقانونی است، نوعی مداخله در امور تجاری کشورها نیز محسوب می‌شود که این خود به لحاظ منطقی غیرقانونی است.

وزیر امور خارجه با بیان این که هدف از تحریم‌ها جدا کردن مردم از نظام بود که نتوانستند به این هدف خود برسند افزود: در فاصله 5 ماه و چند روزی که ازتوافق می‌گذرد توانستیم علاوه بر آزاد کردن بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران از تشدید تحریم‌ها جلوگیری کنیم.

به نوشته ی خانه ملت، ظریف با بیان این که فشار بر ایران و تحریم‌های مجدد و بازگشت به وضعیت قبل از مذاکرات ‍‍ژنو برای غربی‌ها دیگر ممکن نیست گفت: توانستیم فضایی در سطح بین‌الملل ایجاد کنیم که حتی اگر مذاکرات هم به نتیجه نرسد آمریکا نتواند شرایط تحریم را مانند قبل اجرا کند.

وی با تأکید بر این که در مذاکرات بر این تأکید داریم که به هر قیمتی دنبال راه‌حل نباشیم افزود: برخی دشمنان ملت تلاش می‌کنند تا فشارها را تشدید کنند، اما امروز برای افکار عمومی دنیا مشخص شده که ملت ایران اهل تعامل و گفت‌وگو است اما زیر بار حرف زور نمی‌رود و بر اصول خود ایستادگی می‌کند.

ظریف خاطرنشان کرد: دشمنان ملت ایران نمی‌توانند فضای سال قبل را بازسازی کنند و ما این را هم به آن‌ها گفته ایم که فکر نکنید می‌توانید شرایط تحریمی گذشته را علیه ایران اعمال کنید و خودشان نیز این واقعیت را می‌دانند.

رییس تیم مذاکراتی هسته‌ای ایران با بیان این که ما می‌دانستیم مشکلات از زمان نگارش توافق آغاز خواهد شد گفت: می‌دانیم که روی خط قرمزها نباید مذاکره و توافق کرد هر چند که آن‌ها بخواهند بر روی خط قرمزها مذاکره کنند.

وزیر امور خارجه گفت: ما به آن‌ها گفته‌ایم مشخص کنید که تحریم‌ها چگونه رفع خواهد شد و اگر قرار است بی‌اعتمادی باشد ما هم به غربی‌ها بی‌اعتمادیم.

او با تأکید بر این که مذاکرات بسیار سنگین بود و تمام وقت تیم مذاکره کننده هسته‌ای در سطوح مختلف صرف مذاکره با همتایان‌شان می‌شد افزود: آخرین دور مذاکره صبح پنج‌شنبه هفته گذشته شروع و 1:30 صبح جمعه تمام شد.

وزیر امور خارجه با بیان این که از دهم تا 29 تیرماه با 1+5 و اشتون در بروکسل وارد مذاکره خواهیم شد افزود: خطوط قرمز را رهبر معظم انقلاب مشخص می‌کنند و هرآن چه در مذاکرات بحث می‌شود با جزییات خدمت ایشان گزارش می‌شود و تیم مذاکره کننده خود را ملزم به اجرای دقیق سیاست‌های نظام و نقطه نظرات رهبری می‌داند. 

اخبار سیاست خارجی - انتخاب