اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روانچی: تمام تحریم ها باید لغو شود


«مجید تخت روانچی» معاون اروپا و آمریکا وزیر امور خارجه در دیدار با خانم «پاتریسیا آدام» رییس کمیسیون دفاعی مجلس ملی فرانسه که در راس هیاتی به ایران سفر کرده است، راههای گسترش همکاری های دو جانبه میان تهران - پاریس را بررسی کردند.

خبرگزاری ایرنا: «مجید تخت روانچی» معاون اروپا و آمریکا وزیر امور خارجه در دیدار با خانم «پاتریسیا آدام» رییس کمیسیون دفاعی مجلس ملی فرانسه که در راس هیاتی به ایران سفر کرده است، راههای گسترش همکاری های دو جانبه میان تهران - پاریس را بررسی کردند.

روانچی و خانم آدام همچنین راههای گسترش روابط پارلمانی میان ایران و فرانسه را بررسی کردند.

روانچی همچنین در این دیدار گفت: در صورت وجود اراده سیاسی در کشورهای 1+5 ، جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد تا مذاکرات به نتیجه برسد و توافق جامع میان طرفین امضا شود.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای افزود : انتظار جمهوری اسلامی ایران از کشورهای غربی در این مذاکرات این است که براساس توافقات به عمل آمده و پس از امضای توافق جامع، تمام تحریم ها علیه ایران «لغو» شود.

خانم آدام نیز ضمن تشریح اهداف سفر خود به جمهوری اسلامی ایران و با توجه به ظرفیت های موجود میان دو کشور، خواستار توسعه روابط دوجانبه در همه زمینه ها به ویژه روابط پارلمانی به منظور تبادل نظر بیشتر میان طرفین شد .

در راستای افزایش همکاری پارلمانی طی یک سال گذشته چندین هیأت پارلمانی فرانسه به کشورمان سفر کرده است .

اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه همچنین اعلام کرد رییس کمیسیون دفاعی مجلس ملی فرانسه در ادامه سفر خود با «حسین امیرعبداللهیان» معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه دیدار و ضمن بررسی تحولات منطقه نسبت به راه های مقابله با تروریسم به خصوص گروه داعش در عراق و سوریه به تبادل نظر پرداختند .

این مقام پارلمان فرانسه همچنین با علاء الدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز دیدار و گفت و گو کرد.


ویدیو مرتبط :
لحظه شماری تحریم کنندگان ایران برای لغو تحریم ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روانچی : تحریم‌ها لغو نشود، توافق نمی کنیم


مجید تخت‌روانچی گفت: در مذاکرات لوزان نیز متذکر شده‌ایم که توافق دومرحله‌ای را نمی‌پذیریم و توافق را در قالب یک سند خواهیم داشت که در این سند جزئیات و کلیات ذکر خواهد شد.

پارس نیوز: مجید تخت‌روانچی گفت: در مذاکرات لوزان نیز متذکر شده‌ایم که توافق دومرحله‌ای را نمی‌پذیریم و توافق را در قالب یک سند خواهیم داشت که در این سند جزئیات و کلیات ذکر خواهد شد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران و معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه اظهار داشت: به مرحله‌ای از مذاکرات رسیده‌ایم که اگر واقعاً کشورهای 1+5 به‌دنبال تفاهم و توافق هستند بایستی یک تصمیم قاطع سیاسی اتخاذ کنند.

وی افزود: در صورت رسیدن به توافق، ما یک سند متنی و مکتوب خواهیم داشت که شامل جزئیات و کلیات خواهد بود که کاملاً روشن است و زمان آن تا دهم تیر ماه سال جاری خواهد بود.

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه درخصوص وضعیت تحریم‌ها در جریان مذاکرات لوزان گفت: تحریم‌ها برای تیم مذاکره کننده ایرانی اهمیت بسیار بالا و مهمی دارد و به طرف مقابل هم رسماً اعلام کرده‌ایم: اگر این موضوع حل نشود، ما هیچ توافقی با شما نخواهیم داشت.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در مورد حضور دکتر صالحی در مذاکرات اظهار داشت: تیم مذاکره کننده کشورمان تقاضا داشت تا مذاکرات از جنبه فنی تقویت شود و لذا دکتر صالحی و تیم فنی طرف مقابل نیز در مذاکرات حضور داشته باشند که البته هر دو طرف از این موضوع استقبال کردند.

تخت‌روانچی افزود: البته یک نکته مهم این است که تیم کارشناسی هسته‌ای ما از ابتدا یک تیم قوی بود، یعنی از روز نخست مذاکره یک یا دو نفر و حتی سه الی چهار نفر، تیم کارشناسی سازمان انرژی اتمی، همراه ما بود.

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در مورد دلیل این موضوع مهم گفت: در مذاکرات، یکی از موضوعات مهم و محوری، موضوعات فنی بود و ما به‌عنوان دیپلمات از آنها سر در نمی‌آوریم. البته ممکن است کلّیتی بدانیم یا مطالعه‌ای در این رابطه انجام دهیم، اما وقتی به مسائل جزیی در حوزه فنی و سانتریفیوژها می‌رسیم، موضوع کاملاً فنی است که از عهده آنها برمی‌آییم.

تخت‌روانچی افزود: به مقطعی رسیدیم که شاید تصمیم‌گیری باید در صحنه انجام می‌شد و نیاز داشتیم که فردی از جنس صالحی که متخصص این کار است و پیش از این وزیر خارجه بوده، از جنبه‌های مختلف به بحث مسلط است و در کار حرفه‌ای خود و کار سیاسی فردی بسیار توانمند است، در صحنه مذاکرات حضور یابد و تصمیمات لحظه‌ای گرفته شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران خاطرنشان ساخت: اگر این کار انجام نمی‌شد، ما مجبور بودیم به تهران بیاییم، گزارش بدهیم، نظرات را بشنویم و دوباره به مذاکرات برگردیم، یعنی به مقطعی رسیدیم که احساس کردیم خوب است فردی که به امور مسلط باشد، قدرت تصمیم‌گیری داشته باشد، بتواند در محل تصمیم بگیرد، کار را پیش ببرد. واقعاً حضور ایشان را بسیار مغتنم شمردیم و واقعاً دیدیم که این حضور گره‌گشا بود.

تخت‌روانچی افزود: واقعاً در جاهایی که فقط خود ما بودیم یا تیم کارشناسان سابق سازمان انرژی اتمی حضور داشتند، مجبور می‌شدیم با تهران تماس بگیریم و موضوع را چک کنیم و هماهنگی لازم را داشته باشیم، اما با حضور آقای دکتر صالحی، توانستیم در محل مذاکره تصمیم بگیریم و این حضور بسیار راهگشا بود.