اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روال جدید در مراسم سوگند رئیس جمهور


مراسم تحلیف روسای دولت‌ها در سراسر جهان با تشریفات خاص وبا قوانین معینی اجرا می‌شود که آن را به اتفاقی مهم در فضای سیاسی هر کشور و گاه جهان نیز تبدیل می‌کند.

روزنامه ابتکار: مراسم تحلیف روسای دولت‌ها در سراسر جهان با تشریفات خاص وبا قوانین معینی اجرا می‌شود که آن را به اتفاقی مهم در فضای سیاسی هر کشور و گاه جهان نیز تبدیل می‌کند.

 از این منظر حضور سران کشورهای دیگر دراین اتفاق مهم نشان دهنده اعتباری است که این مراسم والبته شخصی که در کانون این تحول قرار می‌گیرد، دارند.


 مراسم تحلیف روسای جمهوری اسلامی ایران اما علیرغم اهمیت آن درچارچوب فضای داخلی کشور محصور بوده است و چندان نمود رسانه ای درسطح جهان نداشته است و گاه نیزمانند دوره قبل به صورت زنده نیز ازرسانه ملی پخش نشد.اما انتخابات 24 خرداد92 و انتخاب دکتر حسن روحانی درحالی که تا چند روز قبل از برگزاری انتخابات کمتر کسی احتمال آن را می‌داد، آرایش سیاسی آینده کشور را به ناگهان تغییر داد.

در حالی که 5نامزد اصولگرا در میدان رقابت‌ها حضورداشتند و برخی از نظرسنجی‌ها نیز پیروزی یکی از آن‌ها و در دوراول یا دوم را پیش بینی می‌کرد به ناگهان در سه روز مانده به انتخابات با اتفاقاتی که در اردوگاه مخالف اصولگرایان شکل گرفت، نتیجه انتخابات به گونه ای غیرمنتظره رقم خورد تا ایران با وضعیتی تازه مواجه شود. شادی‌های سراسری مردم در شهرها و روستاهای کشورازنتیجه انتخابات، بسیاری را به تغییر فضای کشور امیدوار کرده است.

 به همین خاطر این تغییر شرایط درمیان ارکان سیاسی کشور و فعالان این حوزه نیز خود را نشان داده است به گونه ای که به نظر می‌رسد برای آغاز دولت دهم و نمایاندن آن به افکارعمومی جهان برنامه‌هایی متفاوت از آیین‌های پیشین تدارک دیده شده است. به نظر می‌رسد برای اولین بار دعوت گسترده از سران کشورهای جهان در دستور کار قرار گرفته تا این آیین مهم را ابعادی بین‌المللی ببخشد.

 تا کنون حضور برخی از سران کشورهای جهان در این مراسم مشخص شده وپیش بینی می‌شود که در روزهای آینده بر تعداد این افراد مهمانان عالیرتبه این مراسم مهم افزوده شود.


زمان برگزاری تحلیف

ایسنا در گزارشی درباره این مراسم آورده است: ایران برای اولین بار از مقامات و سران کشورهای دیگر برای شرکت دراین مراسم دعوت و اعلام کرد دعوت عامی از همه کشورها به جز آمریکا انجام داده است و بر این اساس تاکنون حضور تعدادی از روسای جمهور، معاونین آنها، وزیران خارجه، روسای مجلس و نخست وزیران کشورها در این مراسم قطعی شده است.

مهمانان خارجی این مراسم در حافظیه و هتل‌های بزرگ تهران مستقر خواهند شد و سعدآباد نیز برای محل استقرار روسای جمهور پیش‌بینی شده است.با توجه به اینکه برخی از مهمانان خارجی درهمان روز 13 مرداد وارد ایران می‌شوند، ممکن است مراسم صبح از ساعت 11 تا 13 یا بعد از ظهر از ساعت 16 تا 18 برگزار شود. پس از این مراسم مهمانان در ضیافت شام روحانی شرکت خواهند کرد.


سران کدام کشورها می‌آیند؟

تا کنون امام علی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان، قربانقلی بردی محمداف رئیس‌جمهور ترکمنستان، میشل سلیمان رئیس‌جمهور لبنان، حامد کرزی رئیس‌جمهور افغانستان، آصف علی زرداری رئیس‌جمهور پاکستان برای شرکت دراین مراسم اعلام آمادگی کرده‌اند.عنیفه عمان، وزیر خارجه مالزی، خضیر خزاعی کفیل و معاون رئیس جمهورعراق، نخست وزیر سوریه، جودت ییلماز وزیر توسعه ترکیه، رئیس مجلس عمان و مقامات بلندپایه از امارات، قطر، جمهوری آذربایجان، اندونزی و دیگر کشورهای همسایه در مراسم تحلیف رئیس جمهور حضور پیدا خواهند کرد.

قراراست در روزهای آینده سطح حضور سایر کشورها دراین مراسم مشخص شود.سید عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه دراین باره گفت: برای اولین بار بعد ازانقلاب تصمیم گرفته شد ازمقامات خارجی هم دراین مراسم دعوت شود. این اقدام دردنیا امر مرسومی است که برای مراسم تحلیف روسای جمهور ازسایر روسا دعوت شود و معمولا کشورهای همسایه که دوستی نزدیکی داشتند شرکت می‌کنند.

ما دعوت عام صورت داده ایم و به غیر از آمریکا و رژیم صهیونیستی از همه کشورها دعوت کرده ایم. البته تمرکز ما بر کشورهای منطقه است و استقبال بسیار خوبی در حد استانداردهای مراسم تحلیف از این دعوت صورت گرفته است.


حاشیه‌های پیش از برگزاری

این تحلیف البته در روزهای گذشته با حاشیه‌هایی نیز روبه روشد. حضور احتمالی جک استراو، وزیر خارجه اسبق دولت انگلیس از جمله مواردی بود که واکنش برانگیز شد. از جمله روح الله حسینان یکی از نمایندگان تهران در مجلس گفته بود که در صورت حضور وی با گوجه از او استقبال خواهد کرد.

 برخی دیگر ازنمایندگان نیز با توجه به نقش انگلیس در حوادث پس از انتخابات خواستارعذرخواهی دولت انگلیس شدند تا نماینده این کشور بتواند در مراسم تحلیف رئیس جمهوری ایران حاضر شود. موضوعی که با واکنش دکتر علی مطهری نماینده مردم تهران مواجه شد که گفته بود ابتدا باید حمله کنندگان به سفارت انگلیس عذرخواهی کنند.

احتمال حضور سید محمد خاتمی به عنوان رئیس جمهور اسبق و یکی از حامیان رئیس جمهور منتخب دراین مراسم نیز ازجمله حواشی این مراسم بوده است.موضوعی که با واکنش برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس نیز مواجه شد. این افراد با اعلام اینکه خاتمی از «سران فتنه» است، گفتند که اجازه حضور دراین مراسم را به وی نخواهند داد.موضوعی که روز گذشته معاون امور بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی با گفتن اینکه”حضور خاتمی در مراسم تحلیف اهمیتی ندارد" نسبت به آن واکنش نشان داد.

حمیدرضا ترقی در این ارتباط گفت: اینکه یک شخص در تحلیف شرکت کند یا نه، لزوما نمی‌تواند بحث مهمی باشد و بهتر است ذهن خود را معطوف به مسایل جدی کنیم.وی افزود: مراسم تحلیف تا به حال روال مشخصی نداشته است و معمولا رئیس جمهورجدید و قبلی حاضر می‌شدند. حتی اگر احمدی نژاد هم نیاید، اتفاق خاصی رخ نخواهد داد. البته بهتر است مجلس برای این مراسم مهم قانونی تصویب کند تا این مشکلات به وجود نیاید.


تمهیدات شهری برای مراسم تحلیف

مدیرکل روابط عمومی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: با وجود تمام تدابیرامنیتی برای مراسم تحلیف رئیس جمهوری منتخب، تهران در روز 13 مرداد ماه تعطیل نخواهد شد.مهدی کیایی اظهار داشت: با توجه به حساسیت مراسم تحلیف رئیس جمهوری منتخب در مجلس شورای اسلامی، تمهیدات امنیتی برای برگزاری این مراسم اندیشیده خواهد شد.

وی درباره محدودیت‌های ترافیکی خیابان‌های اطراف بهارستان نیز گفت: بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته با راهنمایی و رانندگی، محدودیت‌هایی در خیایان‌های اطراف مجلس شورای اسلامی در روز 13 مرداد صورت خواهد گرفت که درصورت قطعی شدن به اطلاع مردم می‌رسد. مدیر کل روابط عمومی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تمام تلاش خود را بکارخواهیم گرفت تا در روز مراسم تحلیف رئیس جمهوری منتخب ملت ایران، کمترین مشکل برای مردم تهران ایجاد شود.

کیایی درپاسخ به این سوال که با توجه به حضور میهمانان خارجی احتمال تغییرمکان مراسم تحلیف به محل سالن اجلاس سران وجود دارد یا نه؟، گفت: مراسم تحلیف به طور قطع در صحن علنی مجلس برگزار خواهد شد زیرا براساس اصل 121 قانون اساسی، این مراسم باید درصحن مجلس و درحضور رئیس قوه قضاییه و نمایندگان مجلس برگزار شود.

مدیرکل روابط عمومی مجلس اظهار داشت: برای تغییر مکان برگزاری این مراسم باید دو سوم نمایندگان مجلس با این موضوع موافقت کنند و درخصوص آن بحث شود؛ از این رو امکان تغییرمکان مراسم تحلیف و برگزاری آن در محل سالن اجلاس سران وجود ندارد.


ویدیو مرتبط :
مراسم سوگند اوباما رئیس جمهور آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مادورو به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا سوگند یاد کرد



مادورو به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا سوگند یاد کرد

«نیکلاس مادورو» رئیس جمهور منتخب ونزوئلا دقایقی پیش سوگند یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، شبکه تلویزیونی فرانس 24 خبر داد «نیکلاس مادورو»، برنده انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا به عنوان رئیس جمهور این کشور در پارلمان سوگند یاد کرد.

مراسم تحلیف «نیکلاس مادورو» در حالی برگزار شد که رئیس شورای ملی انتخابات ونزوئلا گفت مقامات این کشور پس از بحث‌های طولانی به این نتیجه رسیده‌اند تا آراء انداخته شده در صندوق که قبلاً بررسی نشده‌اند را مورد بازبینی قرار دهند.

 

مادورو به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا سوگند یاد کرد

 

این تصمیم به خاطر آن اتخاذ شده که «هنریکه کاپریلس» پس از شکست در انتخابات روز یکشنبه در برابر «نیکلاس مادورو»، رئیس جمهور منتخب ونزوئلا ادعای تقلب در انتخابات را مطرح کرده و گفت آراء ریخته شده در صندوق «به صورت دستی بازشماری شوند.»

این ادعای رهبر مخالفان ونزوئلا تنش‌های سیاسی و زورآزمایی‌های خیابانی را به دنبال داشت که بر اثر آن دست‌کم 8 تن کشته و 61 نفر زخمی شدند.

کاخ سفید از زمان اعلام نتایج این کشور، آشکارا حمایت خود را از کاپریلس حمایت کرده و همصدا با وی بازشماری آراء در انتخابات را «گامی مهم و ضروری» برای حصول اطمینان از صحت انتخابات ونزوئلا اعلام کرده است.

جان کری، وزیر خارجه این کشور هم گفته است آمریکا در صدد است «مادورو» را به رسمیت نشناسد.

با این حال، سناریوهای پیشین آمریکا در کشورهای مختلف که همواره برای جلوگیری از روی کار آمدن رهبران ضد آمریکایی به ادعای تقلب در انتخابات متوسل شده است، «نیکلاس مادورو» را به واکنشی فوری به این اظهارات جان کری واداشت.

وی گفت: «به رسمیت شناختن شما، اهمیتی برای ما ندارد. ما تصمیم گرفته‌این آزاد و مستقل باشیم و این چیزی است که با شما یا بدون شما به آن دست خواهیم یافت.»/فارس