اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رهبر کودتاچیان، رئیس‌جمهوری آفریقای مرکزی شد



رهبر کودتاچیان,رئیس‌ جمهور آفریقای مرکزی,کودتاچیان آفریقای مرکزی

رهبر کودتاچیان، رئیس‌جمهوری آفریقای مرکزی شد

پیش رهبر سابق کودتاچیان آفریقای مرکزی پنج ماه پس از به دست گرفتن قدرت، به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور سوگند یاد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، "میشل دجوتودیا"، رهبر سابق شورشیان آفریقای مرکزی وظیفه دارد تا به احیای امنیت در این کشور پرداخته و این مستعمره سابق فرانسه را به سمت یک دوره انتقال و برگزاری انتخاباتی آزاد ظرف 18 ماه پیش ببرد.

دجوتودیا بر اساس منشور واگذاری قدرت که از زمان فرانسوا بوزیزه، رئیس‌جمهوری مخلوع آفریقای جنوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، سوگند یاد کرد و رئیس‌جمهور این کشور شد. بوزیزه خود با حمایت کودتای نظامی در سال 2003 میلادی بر سر کار آمده بود.

دجوتودیا در مقابل اعضای دادگاه قانون اساسی گفت: من میشل دجوتودیا، در پیشگاه خداوند و مردم سوگند یاد می‌کنم که با دقت تمام به دستورات منشور قانون اساسی پایبند باشم. به برقراری صلح بپردازم، به استحکام اتحاد ملی بپردازم، رفاه مردم آفریقای مرکزی را تضمین کنم و بدون هیچ تبعیضی در قبال اقلیت‌ها،‌ مناطق، قومیت‌ها و با دقت و وسواس کامل به وظایفم بپردازم.

در جریان این مراسم دنیس ساسو انگوئسو، رئیس‌جمهوری کنگو که به عنوان میانجی‌گر ارشد در بحران آفریقای مرکزی شناخته می‌شود، حضور داشت.
پس از سرنگونی دولت بوزیزه، ائتلاف شورشیان سلکا به رهبری دجوتودیا از جانب جامعه بین‌الملل به رسمیت شناخته شد و هم‌اکنون دولت را به سمت دوره انتقال برای برگزاری انتخاباتی آزاد پیش می‌برد.

بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل با اشاره به پنج ماه از زمان گذشت کودتا، تجاوزهای گسترده، به خدمت گرفتن کودک سربازان و گسترش تسلیحات، اعلام کرد که آفریقای مرکزی هم‌اکنون نیازمند توجه فوری جهان است.
رئیس‌جمهوری جدید آفریقای مرکزی متعهد شده تا به مقابله با ناامنی در کشور بپردازد.

این در حالیست که سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که مبارزان سلکا تحت رهبری دجوتودیا که بسیاری از آنها ماه‌هاست دستمزدی دریافت نکرده‌اند، مقصر بسیاری از ناآرامی‌ها در این کشور ‌آفریقایی هستند و رهبری این گروه نیز اقدام مناسبی برای توقف آنها انجام نمی‌دهد.

سازمان ملل در این گزارش به اقداماتی چون به جذب کودک سربازان، تجاوز جنسی به زنان و کودکان، کشتارهای هدفمند از سوی مبارزان سلکا اشاره کرده است.
فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر در ژوئیه سال جاری میلادی به دست‌کم 400 مورد قتل توسط گروه‌های متاثر از سلکاها از مارس سال جاری میلادی اشاره کرد. البته هیچ یک از عاملان این قتل‌ها مجازات نشدند.

کمیسیون پناهندگان سازمان ملل اعلام کرده که از دسامبر سال 2012 میلادی بیش از 60 هزار تن از آفریقای جنوبی فرار کرده و 200 هزار تن هم در داخل این کشور بی‌خانمان و سرگردان شده‌اند.

ائتلاف شورشیان
در اواخر سال 2012 گروه‌های مخالف رئیس جمهوری فرانسوا بوزیزه برای سرنگونی دولت به توافق رسیدند و حمله‌های مسلحانه‌ی خود را علیه نیروهای دولتی آغاز کردند و توانستند شهرهای بزرگ و کوچک را تسخیر کنند.

شورشیان بوزیزه را متهم می‌کردند که به توافقنامه‌ی صلحی که در سال ۲۰۰۶ با نیروهای اپوزیسیون بسته، عمل نکرده است.
بوزیزه در آن شرایط از چند کشور تقاضای کمک کرد، اما تنها دولت چاد به تقاضای وی پاسخ مثبت داد.
جمهوری آفریقای مرکزی پس از کسب استقلال در سال ۱۹۶۰، تاکنون چند بار شاهد شورش و کودتای نظامی بوده است./ایسنا

 

 


ویدیو مرتبط :
دیدار رئیس جمهوری روسیه با رهبر معظم انقلاب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پایتخت آفریقای مرکزی سقوط کرد/رئیس‌جمهور به خارج گریخت



پایتخت آفریقای مرکزی سقوط کرد/رئیس‌جمهور به خارج گریخت

شبه نظامیان در آفریقای مرکزی مدعی شدند بر کاخ ریاست‌جمهوری و پایتخت این کشور تسلط کامل یافته‌اند و رئیس‌جمهور نیز به خارج از کشور گریخته است.

 

پایتخت آفریقای مرکزی,سقوط پایتخت آفریقای مرکزی

به گزارش نامه به نقل از پایگاه خبری روسیا الیوم، گزارش‌ها حاکی از آن است که رییس جمهوری آفریقای مرکزی از بانگی، پایتخت گریخته و نیروهای بیشتری از سربازان فرانسوی برای تامین امنیت به فرودگاه این شهر اعزام شده‌اند.

حمله و تهاجم شورشیان به پایتخت جمهوری آفریقای مرکزی درست دو ماه پس از آنکه آنها یک توافقنامه صلح امضا کردند که به فرانسوا بوزیز، رییس جمهوری این کشور اجازه می‌داد تا سال 2016 میلادی در راس قدرت باقی بماند، صورت گرفته است.

این توافق در روزهای اخیر نقض و باعث شد تا شورشیان به سمت پایتخت روی آورده و باعث سرنگونی بوزیز شوند.

مارتین نسیرکی، سخنگوی سازمان ملل گفت: بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل نیز این تصرف قدرت به صورت غیرقانونی در جمهوری آفریقای مرکزی را محکوم کرده و از سرگیری و احیای قانون اساسی را خواستار شده است.

وی همچنین افزود: دبیرکل سازمان ملل خواهان آرامش است و بر توافقنامه صلح امضا شده در ماه ژانویه به عنوان اصلی‌ترین چارچوب کاری برای برقراری صلح و ثبات در این کشور آفریقایی تاکید می‌کند.

به گزارش ایسنا، بان کی‌ مون همچنین نگرانی شدید خود را در خصوص گزارش‌هایی مبنی بر نقض حقوق بشر در این کشور آفریقایی ابراز داشت.

جمهوری آفریقای مرکزی کشوری با 5 / 4 میلیون جمعیت تاریخچه طولانی در بروز ناآرامی و اقدامات شورشیان دارد.

فرانسوا بوزیز در سال 2003 میلادی در پی یک آشوب و شورش قدرت را به دست گرفت./نامه نیوز