اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رهبر طالبان کجاست؟



رهبر طالبان,ملا عمر,ملاعمررهبر طالبان

در پی افزایش دستورات صادره از سوی «ملا‌عمر» طی یکماهه اخیر مطرح شد

رهبر طالبان کجاست؟

در پی دستورات جدیدی که در ماه‌های اخیر از سوی «ملامحمد عمر» رهبر طالبان صادر شده است، برخی از فرماندهان گروه طالبان، افراد نزدیک به وی را متهم به سوء استفاده از نام ملاعمر می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از «رادیو آزادی»، «عبدالقیوم ذاکر» یکی از فرماندهان طالبان در ماه دسامبر از سوی «شورای کویته» در پاکستان دستوری را دریافت کرد که گویا از سوی ملاعمر رهبر طالبان بوده است.

بر اساس این دستور، عبدالقیوم ذاکر از مقام فرماندهی عمومی نیروهای طالبان عزل و به عنوان فرمانده این نیروها در قندهار منصوب شده است.

از سوی دیگر، «اخترم محمد منصور» که مدتی را در زندان گوانتانامو در کوبا سپری کرده، فرماندهی عمومی طالبان را بر عهده گرفته است.

این در حالی است که «سراج الدین حقانی» فرزند «جلال الدین حقانی»، در ماه آوریل گذشته نیز دستور مشابهی را از شورای کویته دریافت کرده که بر اساس آن ملا محمد عمر از شبکه «حقانی» خواسته است تا فعالیت‌های نظامی و حملات انتحاری را در تمام افغانستان از جمله کابل متوقف کنند.

همچنین گفته می شود که تغییرات دیگری نیز در نیروهای طالبان ایجاد شده است.

این فرماندهان و بعضی از مقام‌های نظامی، وزیران و سفیران سابق طالبان بر این باوراند که ملاعمر رهبر این گروه، امور مربوط به طالبان را به عهده ندارد و افرادی از مهر و نام وی استفاده می‌کنند.

در همین حال، نشریه «دیلی بیست» می‌نویسد که عده‌ای از مقام‌های طالبان که از دستورهای رهبرشان ضربه خورده‌اند، برای حل این پرسش تلاش می‌کنند که ملا عمر کجاست؟ و چه فرد یا افرادی از نام وی استفاده می‌کنند؟

در این رابطه افراد طالبان انگشت اتهام را به سمت «گل آغا آخوند» و «ملا منصور» نشانه رفته‌اند.

گفته می‌شود که ملا منصور مانند رئیس دفتر ملاعمر در مقر رهبر طالبان در قندهار همیشه در کنار او می‌نشست و در کارها به او مشاوره می‌داد.

از سوی دیگر، «گل آغا آخوند» ادعا می‌کند که مدارکی از ملاعمر بدست آورده و در یکی از این مدارک خود ملا آخوند به عنوان معاون و جانشین رهبر طالبان تعیین شده که البته درباره حقیقی بودن این مدارک هم سئوالات زیادی وجود دارد.

به نوشته دیلی بیست، مخالفین گل آغا آخوند و ملا منصور، آن‌ها را به سوء استفاده از نام ملا محمد عمر متهم می‌کنند.

مخالفین می‌گویند که این دو نفر ثروت‌ زیادی جمع آوری کرده و بسیاری از فرماندهان طالبان را نیز از مقام‌شان عزل کرده‌اند. همچنین گل آغا آخوند حتی ادعا می‌کند که ملا محمد عمر در رویا با او صحبت می‌کند.

اما یک عضو سابق شورای کویته و شماری دیگری از مقام‌ها و فرماندهان طالبان می‌گویند، با در نظر داشت تکنولوژی‌های ارتباطی، برای ملا محمد عمر مشکلی نیست که صوتی و یا ویدیوی برای یک بار هم که شده برای کسب اطمینان پیامی را به طرفداران خود ارسال کند.

نشریه دیلی بیست به نقل از معاون سابق وزارت دادگستری طالبان می‌نویسد: برای حفظ شورا و طالبان، ملا محمد عمر بایست به طور قانع کننده‌ای حضور خود را نشان دهد و مهمتر اینکه طالبان اکنون به رهبری نیاز دارند که با شرایط کنونی افغانستان سازگار باشد.

در مورد اقامتگاه ملاعمر اطلاعاتی دقیق در دست نیست اما در گذشته گزارش‌های از حضور وی در شهر کویته پاکستان منتشر شده بود./فارس

 

 

 


ویدیو مرتبط :
معرفی رهبر جدید طالبان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احتمال کشته شدن رهبر طالبان پاکستان



اخبار,اخباربین الملل,رهبر طالبان پاکستان<

اخبار بین الملل -  احتمال کشته شدن رهبر طالبان پاکستان

این خبر بر روی صفحه های فیس بوک و توئیتر با نام وزارت دفاع پاکستان منتشر شده است اما با توجه به ایجاد صفحه های جعلی در شبکه های اجتماعی به نام نهادهای مختلف پاکستان، نمی توان به اخبار منتشر شده در این شبکه ها استناد کرد.

برخی رسانه های پاکستان از احتمال کشته شدن 'ملا فضل الله' رهبر گروه 'تحریک طالبان پاکستان' در جریان حمله هوایی شب گذشته (جمعه شب) در خاک افغانستان خبر می دهند.

به گزارش ایرنا، با وجود اخبار و گزارش های ضد و نقیض رسانه ها، هنوز هیچ گونه گزارش رسمی از سوی دولت های پاکستان یا افغانستان و یا از سوی طالبان مبنی تایید یا تکذیب این خبر اعلام نشده است.

این خبر بر روی صفحه های فیس بوک و توئیتر با نام وزارت دفاع پاکستان منتشر شده است اما با توجه به ایجاد صفحه های جعلی در شبکه های اجتماعی به نام نهادهای مختلف پاکستان، نمی توان به اخبار منتشر شده در این شبکه ها استناد کرد.

بعد از حمله تروریستی روز سه شنبه هفته گذشته طالبان به مدرسه پیشاور که باعث کشته شدن بیش از 130 دانش آموز شد، ارتش پاکستان حملات زمینی و هوایی علیه مواضع طالبان و شبه نظامیان را تشدید کرده است.

همزمان، حملات پهپادهای آمریکایی به مواضع شبه نظامیان در داخل خاک افغانستان در نزدیک مرز پاکستان نیز تشدید شده است.


اخبار بین الملل -  ایرنا