اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رهبر انقلاب: معتقد به نرمش قهرمانانه ام


رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن موافقت با حرکت های صحیح و منطقی در سیاستهای خارجی و داخلی افزودند: با مسئله ای که سالهای پیش نرمش قهرمانانه خواندم موافقم چرا که این حرکت در مواقعی بسیار خوب و لازم است اما با پایبندی به یک شرط اصلی.

خبرگزاری ایسنا: رهبر معظم انقلاب اسلامی کارنامه درخشان سپاه را نشان دهنده عمق هویت، شخصیت و تجربیات موفق یک ملت خواندند و در تبیین مفهوم پاسداری عمومی از انقلاب اسلامی تأکید کردند: پیام اصلی و جذاب انقلاب اسلامی خودداری از ظلم و مظلوم واقع نشدن است و همه مسائل از جمله رفتارها و گفتارهای سلطه گران باید در چارچوب چالش اساسی نظام سلطه با این پیام، تحلیل و تفسیر شود.

 حضرت آیت الله خامنه ای صبح امروز (سه شنبه) در دیدار فرماندهان، پیشکسوتان و پرسنل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تبریک عید سعید میلاد مبارک عالِم آل محمد حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام خاطرنشان کردند: مقامات معنوی ائمه هدی (ع)، فراتر از درک عقلانی و توصیف زبانی است اما زندگی این بزرگواران، درسی عملی و جاودانه است.

ایشان با اشاره به عمر 55 ساله امام هشتم و امامت حدوداً بیست ساله آن امام همام افزودند: حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در همین مدت نسبتا کوتاه و در دوران اختناق شدید هارون با نگاهی بلند مدت، به گونه ای حقیقت اسلام، تفکر ولایت و مکتب اهل بیت پیامبر را بگونه ای گسترش و عمق بخشیدند که دستگاه خونخوار دیکتاتور وقت از مواجهه با آن عاجز ماند و مجبور شد بر خلاف نقشه های اولیه خود آن امام بزرگوار را به شهادت برساند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی روند شهادت و تدفین امام هشتم در مشهد مقدس را یک تدبیر و مهندسی الهی خواندند و افزودند: باید با همان انگیزه و نگاه امام رئوف، به کارهای بلند مدت نگریست و برنامه ریزی کرد.

ایشان در بخش دیگری از سخنانشان با تجلیل از کارنامه حقیقتاً درخشان سپاه پاسداران خاطر نشان کردند: سپاه از عمق ایمان و اعتقاد، وارد میدان مجاهدت و مقاومت شد و به موازات تربیت با هوش ترین و قوی ترین فرماندهان و استراتژیست های نظامی، در عرصه های غیر نظامی نیز با تدبیرترین و بهترین مدیران را تربیت کرد و در اختیار دستگاههای حاکمیتی قرار داد.

حضرت آیت الله خامنه ای، "انقلابی زیستن و انقلابی ماندن" و "ثبات قدم" را از جلوه های زیبای سپاه پاسداران خواندند و خاطر نشان کردند: این تشکیلات قوی بنیه، هیچ گاه به بهانه هایی نظیر بروز تغییرات در جهان و ضرورت تغییر در داخل، از راه اصلی و صحیح منحرف نشد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به بهانه جویی برخی برای توجیه وادادگی و پشیمانی افزودند: اینکه دنیا تغییر کرده است نمی تواند بهانه ای برای تغییر آرمانها و اهداف شود و راه درست طی شده را تغییر دهد.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: سپاه برای حفاظت از انقلاب، حتماً باید از تحولات و جریانهای عرصه های مختلف شناخت کافی و کامل داشته باشد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در همین زمینه به یک خَلط مبحث جاری در مباحث سیاسی اشاره کردند و افزودند: ضرورتی ندارد سپاه در عرصه سیاسی فعالیت کند اما پاسداری از انقلاب نیازمند شناخت دقیق واقعیت هاست بنابراین نمیشود مجموعه ای که بازوی نگهبان انقلاب است درباره جریانهای گوناگون انحرافی، غیر انحرافی وابسته و یا دیگر جریانهای سیاسی، چشمی بسته و نابینا داشته باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه در تبیین مفهوم دقیق پاسداری از انقلاب به بحث مهم چالش اصلی و اساسی انقلاب پرداختند.

ایشان با تأکید بر این که نباید چالش اصلی را به چالش های خطی، رویارویی های جناحی و تقابل های فردیِ این و آن تقلیل داد خاطر نشان کردند: چالش اصلی، مقابله نظام سلطه با پیام شوق آفرین انقلاب اسلامی یعنی خودداری از ظلم و مظلوم واقع نشدن است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به نظم جدیدی که انقلاب اسلامی به بشریت ارائه میکند خاطر نشان کردند: نظام سلطه دنیا را به دو بخش ظالم و مظلوم تقسیم کرده اما انقلاب اسلامی منطق ظلم ستیزی و پرهیز از ظلم را همراه آورده و این منطق باعث شد پیام انقلاب در مرزهای ایران محصور نماند و مورد استقبال ملتها قرار گیرد.

ایشان دولتهای جبّار، حکومتهای وابسته ی به نظام سلطه و شبکه های غارتگر بین المللی را از جمله مخالفان پیام انقلاب ملت ایران برشمردند و افزودند: نظام سلطه و وابستگان آن، سه سیاست اصلی "جنگ افروزی، فقر آفرینی و فساد انگیزی" را دنبال میکنند و اسلام با همه این سیاستها مخالف است و این مخالفت، مبنای چالش اساسی با انقلاب است.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه همه تحرکات و توطئه های دشمنان در 34 سال اخیر را باید در چارچوب این چالش اساسی تحلیل کرد، افزودند: موضوع هسته ای نیز باید با این نگاه ارزیابی شود.

ایشان خاطر نشان کردند: ما نه بخاطر آمریکا و غیر آمریکا بلکه بعلت اعتقاداتمان سلاح هسته ای را قبول نداریم و وقتی میگوییم هیچ کس نباید سلاح هسته ای داشته باشد قطعا خودمان نیز دنبال آن نیستیم اما هدف حقیقی مخالفان ایران در این زمینه، چیز دیگری است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی افزودند: این چند کشور البته نمیخواهند انحصارشان در زمینه انرژی هسته ای شکسته شود اما بخاطر این موضوع غوغا راه نمی اندازند. بنابراین غوغا و جنجال آفرینی آمریکا، غرب و جریانهای وابسته و دلبسته به آنها را در بحث هسته ای باید در چارچوب چالش عمیق نظام سلطه و انقلاب اسلامی درک و تحلیل کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین عمق خصومت مستکبران با انقلاب اسلامی تأکید کردند: عظمت امام خمینی(ره) بگونه ای بود که دشمنان نیز برای ایشان احترام قائل بودند اما در عمق نگاه دشمنان هیچ کس مبغوض تر از آن آفتاب فروزان نبود چرا که امام راحل با بصیرت کامل، اهداف خصمانه آنها را درک میکرد و همچون سدی مستحکم، قاطعانه در مقابل آنها می ایستاد.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: امروز هم همین طور است و هر کس به پیام اصلی انقلاب پایبندتر باشد و توطئه ها و رفتارهای دشمنان را در چارچوب چالش نظام سلطه با انقلاب اسلامی تحلیل کند در چشم مستکبران بیش از دیگران مورد خشم و غضب قرار دارد.

ایشان با اشاره به پیچیدگی های دنیای دیپلماسی افزودند: عرصه دیپلماسی، عرصه لبخند و درخواست مذاکره و مذاکره است اما همه این رفتارها باید در چارچوب چالش اصلی فهم و درک شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن موافقت با حرکت های صحیح و منطقی در سیاستهای خارجی و داخلی افزودند: با مسئله ای که سالهای پیش نرمش قهرمانانه خواندم موافقم چرا که این حرکت در مواقعی بسیار خوب و لازم است اما با پایبندی به یک شرط اصلی.

ایشان درک ماهیت طرف مقابل و فهم صحیح هدفگذاری او را، شرط اصلی استفاده از تاکتیک نرمش قهرمانانه اعلام کردند و افزودند: یک کُشتی گیر فنی نیز برخی مواقع بدلیل فنی نرمش نشان میدهد اما فراموش نمیکند که حریفش کیست و هدف اصلی او چیست؟

حضرت آیت الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان با تأیید سخنان فرمانده کل سپاه پاسداران درباره وظایف این نهاد افزودند: این وظایف را با تکیه بر درک صحیح از موضوعی که پاسداری آن را بعهده دارید و با ثبات قدم دنبال کنید.

ایشان با توصیه موکد به سپاهیان پاسدار، برای تکیه بر معنویات افزودند: البته تکیه بر معنویات هیچ منافاتی با پرداختن به اصول مادی کار و تنظیم درست آن ندارد.

بخش پایانی سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید بر آینده درخشان انقلاب اسلامی بود.

ایشان برای تبیین این موضوع که آینده درخشان انقلاب یک واقعیت است نه یک دلخوش-کنک دو استدلال مطرح کردند که اولین آن استدلالِ تجربه بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به تفاوت حیرت انگیز موقعیت کنونی کشور در عرصه های علمی، نظامی، مدیریتی و اقتصادی و دیگر عرصه ها، با اوضاع کشور در اوایل پیروزی انقلاب افزودند: همه این پیشرفتها در کوران فشار و توطئه های دشمنان بدست آمده و این تجربه گرانبها نشان میدهد که هیچ مانعی نمیتواند ملتی مومن، منسجم و مصمم که راه خود را می شناسد متوقف کند.

ایشان در همین زمینه افزودند: خساراتی که دنیای اسلام در حوادث اخیر منطقه متحمل شد ناشی از آن بود که برخی راه را بلد نبودند و نمیدانستند، البته اوضاع اینگونه نمی ماند و بیداری بی سابقه اسلامی کار خود را خواهد کرد.

ایشان دومین استدلال خود را برای اثبات آینده روشن انقلاب اسلامی بر پایه منطق و محاسبه علمی استوار کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی خاطر نشان کردند: ملت ایران با منطق و محاسبه علمی به پیش میرود اما دشمن به علت ساخت متناقض درونی حتی اگر بر زبان نیاورد در حال عقب نشینی و ضعف است و در این رویارویی، طبعاً آینده از آن کسی است که با حساب و کتاب به پیش می‌رود.

تأکید بر استحکام ساخت درونی نظام، استمرار پیشرفت علمی، رشد تولید داخلی و تکیه بر استعداد داخلی آخرین نکات سخنرانی رهبر انقلاب در این دیدار بود.

ایشان تأکید کردند آینده درخشان انقلاب حتمی است اما تحقق دیر یا زود آن بستگی به عملکرد ملت و مسئولان دارد اگر متحد، مستحکم و مصمم باشیم این آینده زودتر محقق میشود و اگر دچار تنبلی، خودخواهی و مشکلات دیگر شویم دیرتر به سراغمان می آید.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام و المسلمین سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در گزارشی مهمترین محورهای عملکرد حوزه ی نمایندگی ولی فقیه در سپاه را بیان کرد.

سردار سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در گزارشی با تبیین دستاوردهای ارزشمند سپاه در عرصه های نظامی و فرهنگی تأکید کرد: امروز سپاه پاسداران با بهره مندی از تجارب انقلاب اسلامی قادر است قدرتمندانه از همه چالشهای فراروی انقلاب عبور کرده و با نگاه به آرمانهای انقلاب اسلامی عزتمندانه مسیر پیشرفت را بپیماید.

سردار جعفری تعهد انقلابی سپاه در دفاع همه جانبه از آرمانهای نظام، امام و شهیدان را مورد اشاره قرار داد و گفت: سپاه پاسداران با قدرت بازدارندگی و همه جانبه، قدرت تهاجمی خود را در همه ابعاد در معرض نوسازی و آمادگی های بیشتر قرار داده است.


ویدیو مرتبط :
سخنان ۱۷ سال پیش رهبر درباره: نرمش قهرمانانه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رهبر انقلاب: فتنه 88 را جوان‌ها مهار كردند



به گزارش عصر ایران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار پرشور هزاران نفر از دانش‌آموزان، 13 آبان را نماد طمع‌ورزی آمریكا، وابستگی رژیم طاغوت، ایستادگی ایمان متكی به بصیرت، پیشقراولی نسل جوان در صحنه، و شجاعت و جسارت نسل جوان انقلابی دانستند و تاكید كردند: امروز، ‌ملت ایران، مصمم‌تر و قوی‌تر از هر زمان در حال حركت به سمت اهداف بلند و قله‌های سعادت است و در صف مقدم این حركت عظیم، جوانان قرار دارند.

 

در این دیدار كه در آستانه سیزده آبان، روز ملی مبارزه با استكبار جهانی و روز دانش‌آموز، برگزار شد، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای‌، 13 آبان را نمادی بسیار مهم و دارای معانی و حقایق فراوان خواندند و افزودند: یكی از مناسبت‌های 13 آبان مربوط به سخنرانی امام‌خمینی(ره) در سال 1343 در قم و در اعتراض به تصویب قانون ظالمانه مصونیت قضایی اتباع آمریكایی در مجلس آن زمان و سپس دستگیری و تبعید امام(ره) بود كه در واقع امام بزرگوار با فریاد حق‌طلبانه خود از مصالح، منافع و شرف ملت ایران دفاع كردند.

ایشان این حادثه را نماد طمع‌ورزی آمریكا و روح تعدی استكبار نسبت به ملت‌ها از جمله ملت ایران برشمردند و خاطرنشان كردند: این موضوع همواره باید در حافظه تاریخی ملت ایران به ویژه جوانان باقی بماند كه آمریكا هیچ‌گاه به دنبال روابط عادی با كشورها نیست، بلكه خواهان روابطی از نوع ارباب- رعیتی و غارت منافع ملت‌ها است و اگر در مقابل او ایستادگی نشوند، تا لگدمال كردن شرف یك ملت نیز پیشروی خواهد كرد.

رهبر انقلاب اسلامی با یادآوری سخنان به ظاهر دوستانه روسای جمهور آمریكا در دوره‌های مختلف، افزودند: اگرچه این سخنان در ظاهر، نرم است، اما در باطن، همان پنجه چدنی در زیر دستكش مخملی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، ایمان همراه با بصیرت را دومین حقیقت 13 آبان دانستند و تأكید كردند: فریاد امام خمینی(ره) در سال 1343،‌پاكیزه‌ترین فریادها و برخاسته از احساس دینی و عرق مسلمانی، و متكی بر حمایت عمومی مردم بود كه نتیجه آن چهارده سال بعد در پیروزی انقلاب اسلامی آشكار شد.

ایشان با اشاره به اقدام مزدوران رژیم طاغوت در كشتار دانش‌آموزان در 13 آبان 1357‌، افزودند: با توجه به این واقعه، 13 آبان نماد حضور نسل جوان در میدان و پیشگامی آن در صحنه است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به پیش قدمی دانش‌آموزان در دوران دفاع مقدس، آن را ناشی از احساس تعهد، روحیه انقلابی و بصیرت آنان دانستند و خاطرنشان كردند: امروز نیز دانش‌آموزان از پیش قدم‌ترین قشرها هستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هم چنین با یادآوری اقدام شجاعانه جوانان دانشجو در تسخیر لانه جاسوسی آمریكا در 13 آبان سال 1358‌، افزودند: این اقدام، نماد شجاعت و جسارت نسل جوان انقلابی در مقابله هیمنه آمریكاست، زیرا تسخیر لانه جاسوسی قدرت آمریكا را كه در آن زمان، بسیار پرهیمنه بود، متزلزل كرد و آمریكا را به زانو در آورد.

ایشان معانی و حقایق نهفته در مناسبت‌های 13 آبان را بزرگ و مهم خواندند و خاطرنشان كردند: با تامل در این حقایق می‌توان متوجه شد كه آن جمعیت محدودی كه در 13 آبان سال گذشته، در خیابان‌های تهران بر ضد این مناسبت شعار دادند،‌ در واقع بدنبال زنده كردن هیمنه آمریكا، پنهان كردن سلطه‌طلبی آن و زیر سوال بردن حركت عظیم ملت ایران در مقابل ظلم بزرگ آمریكا بودند كه البته شكست خوردند.

رهبر انقلاب اسلامی با توصیه مؤكد جوانان به افزایش بصیرت و تامل در وقایع افزودند: به لطف خداوند، امروز جوانان در میدان‌های سیاسی، اقتصادی، علمی و فناوری حضوری پرنشاط، تاثیرگذار و همراه با بصیرت دارند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، شكست فتنه سال 88 را نمونه بارزی از حضور تاثیرگذار و هوشمندانه جوانان ارزیابی و تأكید كردند: فتنه سال گذشته كه فتنه بزرگی بود و سال‌ها بعد مشخص خواهد شد كه چه توطئه خطرناكی در پشت آن نهفته بود، به همت حضور پیشگامانه جوانان در صحنه، شكست خورد.

ایشان با تأكید بر این‌كه صحنه‌گردانان اصلی فتنه سال 88 در طراحی پیچیده خود، به دنبال تسخیر ایران بودند، افزودند: در این میان، عوامل فتنه كه اكثر آنها ندانسته وارد این ماجرا شده بودند، بدون آنكه خود متوجه باشند، در جهت اهداف طراحان اصلی حركت می‌كردند و این موضوع نیازمند تحلیل‌های دقیق روان‌شناختی است كه چگونه عده‌ای‌، ندانسته به دشمن كمك كردند.

رهبر انقلاب اسلامی با تاكید بر لزوم حفظ هوشیاری و حضور جوانان در صحنه، خاطرنشان كردند: امروز ملت ایران، قوی‌تر از هر زمان دیگر است و در مقابل، دشمنان او، ضعیف‌تر و منفورتر از هر زمانی هستند اما هیچ‌گاه نباید از كید و طراحی دشمن غافل شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به پیشرفت‌های برجسته علمی، فناوری، سیاسی و عمران و آبادانی در كشور، و حركت شتابان ملت ایران به سمت قله‌های كمال، افزودند: امروز سراسر كشور، كارگاه بزرگ كار و تلاش، و خدمت به مردم است و ملت ایران با تكیه بر نیروی انسانی غنی و با استعداد، و مدیران دلسوز و كارآمد، در بسیاری از عرصه‌ها به خوداتكایی رسیده است.

ایشان تاكید كردند: جوانان به عنوان موتور این حركت عظیم، در كنار تجربه و كارآزمودگی مدیران، زمینه‌ساز افتخارات روزافزون برای كشور هستند.../عصر ایران