اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رهبر ائتلاف مخالفان سوری برای گفت‌وگو با روسیه 3 شرط گذاشت



رهبر ائتلاف مخالفان سوری برای گفت‌وگو با روسیه 3 شرط گذاشت

رهبر ائتلاف مخالفان سوری كه اصلی‌ترین گروه مخالف دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه به شمار می‌رود، دعوت مسکو برای گفت‌وگو با مخالفان و یافتن راه حلی برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه را در وضعیت فعلی رد کرد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، «احمد معاذ خطیب» رهبر ائتلاف مخالفان سوری که متشکل از شخصیت‌ها و گروه‌های مخالف دولت بشار اسد است، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «الجزیره» روسیه را به دخالت در امور داخلی سوریه متهم کرد و گفت: «صراحتا گفته‌ایم که به مسکو نخواهیم رفت.»

خطیب برای پذیرفتن دعوت به گفت‌وگو با روسیه سه شرط گذاشت و گفت که برای نشستن سر میز مذاکره با مقام‌های روسیه، مسکو باید به دلیل مداخله در امور داخلی سوریه پوزش بخواهد، رویكردهای دولت سوریه در جریان درگیری‌ها را محکوم کرده و به صراحت خواهان کنار رفتن بشار اسد شود.

ساعاتی پیش از این گفت‌وگو، خبرگزاری روسی «ریانووستی» متن مصاحبه‌ای با «مخائیل بوگدانوف» معاون وزارت خارجه روسیه را منتشر کرده بود که در آن آمده بود كه دولت روسیه از احمد معاذ‌ خطیب دعوت کرده‌ است تا برای تبادل نظر به منظور پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه، با مقام‌های روس دیدار کند.

هم‌زمان، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز گفته بود که در دیدار با نمایندگان دولت سوریه، به مقام‌های این کشور توصیه کرد كه برای یافتن راه حلی مسالمت‌آمیز برای بحران کنونی، با مخالفان گفت‌وگو کنند.

به گزارش ریانووستی، بوگدانوف گفته‌ است که دعوتنامه شرکت در مذاکرات تسلیم رهبر ائتلاف مخالفان سوریه شده و افزوده که مذاکرات می‌تواند در مسکو یا در محل دیگری، مانند قاهره یا ژنو برگزار شود.

احمد معاذ خطیب در گفت‌وگو با تلویزیون الجزیره گفته است که در صورتی که روسیه به همه شرط‌های مذکور عمل کند، امکان گفت‌و‌گو با مسكو در یک کشور عربی وجود خواهد داشت.

ائتلاف مخالفان سوری متشکل از شخصیت‌ها و گروه‌های مخالف دولت بشار اسد، در ماه نوامبر و در پی برگزاری اجلاس دوحه تشکیل شد.

هدف ائتلاف مخالفان، ایجاد وحدت بین گروه‌های مخالف و نظارت بیشتر بر فعالیت نظامی علیه دولت بشار اسد در داخل سوریه اعلام شد و تشکیل آن از جمله پیش شرط‌های تلویحی شماری از کشورهای غربی و عرب برای ادامه و افزایش حمایت مادی از نیروهای مخالف بود.

دولت روسیه از به رسمیت شناخته شدن ائتلاف مخالفان سوری توسط برخی كشورها انتقاد كرده و بر به رسمیت شناختن نظام کنونی سوریه تاکید کرده است.

روسیه که دارای روابط سیاسی، تجاری و نظامی نزدیکی با نظام فعلی سوریه است، تا کنون با استفاده از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل از تشدید فشار بین‌المللی بر نظام اسد جلوگیری کرده ‌است./ایلنا

 


ویدیو مرتبط :
خالد خوجه رهبر ائتلاف مخالفان سوریه در دیدار با جان کری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

همکاری روسیه با مخالفان سوری/ بازتاب سخنان دیروز رهبر انقلاب



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,روسیه با مخالفان سوری علیه داعش

همکاری روسیه با مخالفان سوری علیه داعش، تدوین ساز و کاری برای تعامل نیروهای روس و آمریکایی در سوریه، عدم تغییر مواضع ایران در قبال سوریه، درخواست یک سناتور آمریکایی درباره برجام، محتوای سفر اخیر وزیر خارجه آمریکا به آسیای مرکزی و بازتاب سخنان رهبر انقلاب در جمع دانشجویان و دانش آموزان، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار داشته است.

 بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های جهان، به تحولات مربوط به سوریه اختصاص دارد. در این زمینه، پایگاه اینترنتی «النشره» خبر داده که در ادامه حملات هوایی روسیه علیه مواضع گروه های تروریستی در سوریه، روس ها اکنون وارد همکاری با گروه های مخالف دولت سوریه شده اند. به نوشته این سایت، وزارت دفاع روسیه اعلام کرده با کمک گروه های مخالف سوری، به مواضع گروه تروریستی داعش حمله کرده است. در این چارچوب، جنگنده های روسی 24 پایگاه تشکیلات تروریستی داعش را که به کمک مخالفان سوریه شناسایی شده، هدف قرار دادند. در ادامه بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده: «همچنین تمرین های مشترکی را با وزارت دفاع آمریکا برای جلوگیری از وقوع برخورد در آسمان روسیه ، برگزار کردیم».

*****

در مطلبی دیگر در همین راستا، خبرگزاری فرانسه از افزایش تعامل نیروهای آمریکایی و روس در عملیات علیه داعش خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز سه شنبه اعلام کرد آمریکایی ها و روس ها روشی را با موفقیت آزمایش کردند که به خلبانان دو کشور اجازه می دهد برای جلوگیری از هر حادثه ای در آسمان سوریه، به صورت مستقیم گفت و گو کنند. جف دیویس، سخنگوی پنتاگون اعلام کرد یک هواپیمای جنگی آمریکا روز سه شنبه یک آزمایش ارتباطی برنامه ریزی شده با یک هواپیمای جنگی روس را در آسمان سوریه انجام داد. به گفته وی، این تمرین آزمایشی سه دقیقه طول کشید و به اهداف خود رسید. این روش در چارچوب توافقنامه امضا شده بین مسکو و واشنگتن در 20 اکتبر به کار گرفته شده است.

*****

شبکه خبری «المیادین» در مطلبی به بررسی سیاست های ایران در قبال سوریه پرداخته و اشاره می کند که ایران در راهبرد خود در قبال سوریه تغییری ایجاد نکرده است. در این گزارش آمده طرح های دولت سوریه برای هر گونه گفت و گو با گروه های مخالف یا طرف های بین المللی در آینده، همسو با طرح چهار ماده ای ایران است. ایران تأکید دارد نباید خلأ سیاسی در سوریه ایجاد شود و باید ملت سوریه درباره آینده خود تصمیم گیری کند و همچنین باید با گروه های تروریستی مقابله شود. موضع ایران درباره آینده سوریه روشن است و پیام تهران به نزدیک ترین متحدان آن رسیده است. پیام تصمیم گیران ایرانی این است که تا پایان راه در سوریه خواهند ماند.

*****

در مطلبی دیگر مربوط به ایران، پایگاه اینترنتی «هیل» اظهارات یک سناتور آمریکایی را بازتاب داده که خواستار برخورد شدید با هرگونه نقض احتمالی توافق هسته ای از سوی ایران شده است. بن کاردین، عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا در جریان سخنرانی در این کمیته، اظهار داشته: «فکر می کنم در داخل این نهاد، اتفاق نظر وجود دارد مبنی بر اینکه ایران کاملاً به همه تعهداتش درقالب توافق های بین المللی پایبند باشد. قطع نظر از اینکه ما طرفدار توافق هسته ای باشیم یا با آن مخالف باشیم، باید اطمینان حاصل شود که ایران کاملاً به این توافق پایبند باشد». وی با طرح این ادعا که ایران پیشتر، قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده، گفته آمریکا باید با همراهی متحدانش نشان دهد که نقض برجام، تحمل نخواهد شد.

*****

در میان دیگر موضوعات، خبرگزاری «رویترز» به سفر اخیر جان کری، وزیر خارجه آمریکا به منطقه آسیای مرکزی پرداخته و استدلال می کند هدف از این سفر، نه تشدید رقابت با روسیه، بلکه فراهم کردن زمینه های مبارزه با افراط گرایان است. این خبرگزاری می نویسد جان کری روز سه شنبه به حاکمان تاجیکستان و ترکمنستان اطمینان داد آمریکا از امنیت آسیای مرکزی در برابر گسترش افراط گرایی برآمده از افغانستان حمایت خواهد کرد. رویترز می افزاید مقامات آمریکایی تأکید دارند که نمی خواهند آسیای مرکزی را مجبور کنند بین آمریکا و روسیه یکی را انتخاب کند. اما باید منتظر ماند و دید آیا نزدیک شدن آمریکا به منطقه آسیای مرکزی به اهرم نفوذی در تعاملات این کشور با روسیه تبدیل خواهد شد یا خیر.

*****

در نهایت، باید اشاره کرد که سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان و دانش آموزان، در شماری از مطبوعات و رسانه های بین المللی بازتاب داشته است. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» می نویسد آیت الله خامنه ای، رهبر ایران در اظهاراتی که روز سه شنبه از طریق پایگاه اینترنتی رسمی ایشان منتشر شد، اعلام کرد هدف از شعار « مرگ بر آمریکا » مردم آمریکا نیستند؛ بلکه سیاست های آمریکایی است. در این مطلب به نقل از مقام معظم رهبری آمده: «هدف از شعار مرگ بر آمریکا، مردم آمریکا نیستند. این شعار به معنی مرگ بر استکبار و مرگ بر سیاست های آمریکایی است. این شعار از حمایت قاطعانه در ایران برخوردار است». آسوشیتدپرس همچنین اشاره می کند که به عقیده رهبر انقلاب، با وجود دستیابی به توافق هسته ای، نمی توان به آمریکا اعتماد کرد.

 

 اخبار  سیاست  خار جی  -  تابناک