اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رهامی:از دو نامزد لیست امید در دور اول، دیگر حمایت نمی‌کنیم/از تبلیغات احمدی‌نژاد نگران نیستیم



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی,رهامی

 عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نتایج به دست آمده از انتخابات هفتم اسفند را دورنمایی از انتخابات ریاست جمهوری سال آینده می‌داند و معتقد است که نظر مردم در آن انتخابات تفاوتی با انتخابات اخیر نمی‌کند.

حجت‌الاسلام محسن رهامی در گفت‌وگو با خبرآنلاین به تشریح سیاست‌های اصلاح‌طلبان برای انتخابات مرحله دوم مجلس دهم و وضعیت فراکسیون امید در این مجلس پرداخت و گفت: افرادی که از طریق لیست امید به مجلس راه یافته‌اند تعهد اخلاقی داده‌اند که در مسائل اصلی با اصلاح‌طلبان هماهنگ باشند.

وقتی از او در مورد فعالیت‌های انتخاباتی برخی از رقبای رییس جمهور سوال می‌شود، می‌گوید که انتخاب مردم در هفتم اسفند دورنمایی از انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در کشور است و مردم همچنان به گفتمان اصلاحات و اعتدال اعتماد خواهند کرد.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها همچنین در مورد احتمال نامزدی احمدی‌نژاد برای انتخابات سال آینده می‌گوید که باتوجه به آنچه که در دولت قبل رخ داده و پرونده‌هایی که در قوه قضاییه تشکیل شده بعید می داند که شورای نگهبان مهر تائید بر عملکرد وی بزند. متن گفت‌وگو خبرآنلاین با این عضو شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان به این شرح است:

باتوجه به در پیش بودن مرحله دوم انتخابات مجلس، شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نامزدهای مورد حمایت خود در این مرحله را معرفی کرده است. در برخی از حوزه‌ها اصلاح‌طلبان نامزدی را معرفی نکرده‌اند، آیا در مدت باقی مانده این احتمال وجود دارد که در آن حوزه‌ها از افراد مستقل حمایت کند؟
از 69 حوزه مرحله دوم، ما در مورد 56 حوزه با فعالان سیاسی شهرستان‌ها و حامیان دولت به توافق رسیدیم و در 13 حوزه از جمله کرمانشاه با توجه به اینکه هر دو نامزد، اصلاح‌طلب هستند، ما نتوانستیم فردی را بر دیگری ترجیح بدهیم. در مازندران هم که هر دو نامزد اصولگرا هستند و برای ما تفاوتی نمی‌کند که کدامیک به مجلس راه یابند از این رو اگر دوستان ما در شهرستان‌ بخواهند از آنها حمایت کنند، ما نیز از آنها حمایت خواهیم کرد.

در 12 کرسی باقی مانده دوستان حامیان دولت و حزب اعتدال و توسعه نامزد داشته‌اند و اگر آنها این افراد را معرفی کنند احتمالا ما نیز از آنها حمایت خواهیم کرد. در این هفته نیز برای تعیین تکلیف این 12 حوزه باقی مانده جلسه برگزار می‌کنیم و قرار است دوستان ما به شهرستان‌ها سفر کرده و در آنجا نظر شورای سیاست‌گذاری استان‌ها را جویا شوند که پس از آن نیز می‌توانیم از برخی افراد در حوزه‌های باقی مانده اعلام حمایت کنیم.

از طرف دیگر باید به این مسئله نیز توجه کرد که پیش از این در حوزه انتخابیه شهریار ما از آقای محمودی اعلام حمایت کردیم ولی بعد از آن نوارهایی منتشر و در اختیار اصلاح‌طلبان قرار گرفت که در مورد آقای هاشمی و برجام صحبت‌هایی را مطرح کرده است از این رو دوستان ما در شهرستان حمایت از ایشان را متوقف کرده اند و ما هم چون نمی‌خواهیم برخلاف موضع دوستانمان در شهرستان موضعی از مرکز بگیریم تا احساس برخورد قیم مآبانه ایجاد نشود، فعلا دست نگه‌داشتیم. در دور اول دوستان حامیان دولت از آقای گروسی حمایت کردند و ما از آقای محمودی. اما اکنون باید منتظر ماند و صحت و سقم حرف‌های منتسب به محمودی مشخص شود.

در ابهر نیز دوستان از آقای خانمحمدی حمایت کردند اما ایشان تاکنون میثاق اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم را امضا نکرده است و حمایت دوستان نیز متوقف شده است. البته متوقف شدن به این معنا نیست که ترجیحی برای حمایت وجود ندارد بلکه ایشان هم باید این میثاق نامه را امضا کند.

بخشی از افرادی که توانسته‌اند از طریق لیست امید وارد مجلس دهم شوند، در مجلس فعلی عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت هستند. باتوجه به تشکیل فراکسیون امید در مجلس دهم، آیا این افراد نیز وارد این فراکسیون خواهند شد؟
اکثر قریب به اتفاق افرادی که وارد لیست امید شده و مورد حمایت ما قرار گرفتند، میثاق نامه‌ای را امضا کرده‌اند که تعهد اخلاقی دارد و هیچ الزام قانونی ندارد. بنای ما در مجلس دهم این است که با مجموعه دوستانی که تعهدنامه را امضا کرده‌اند، فراکسیون امید تشکیل شود. اما ممکن است این افراد در فراکسیون رهروان نیز حضور داشته باشند و این حضور هیچ منافاتی ندارد. منتهی در مورد مواضع اصولی همچون برجام و حمایت از دولت، مکلف هستند که با اصلاح‌طلبان هماهنگ باشند.

آیا در انتخاب رییس مجلس نیز مکلف به تبعیت از نظر فراکسیون امید هستند؟
انتخاب رئیس مجلس از عمده مسائل مورد توجه ما است. از اعضای فراکسیون رهروان سه نفر در تهران و چند نفر دیگر در شهرستان هستند که از طریق لیست امید وارد مجلس شده‌اند اما سایرین از طریق حامیان دولت و حزب اعتدال و توسعه معرفی شده‌اند که به ما نزدیک‌تر هستند. آرایش سیاسی مجلس دهم متفاوت از مجلس نهم است و افراد بسیاری در آن تغییر کرده و چهره‌های جدیدی همچون آقای عارف وارد آن شده‌اند و ما هم باید بنشینیم و با دوستان به یک توافق کلی برسیم. باید منتظر ماند و دید نتیجه انتخابات در مرحله دوم چه می‌شود تا براساس آن بتوان به نتیجه و تصمیم‌گیری رسید.

اصولگرایان خود را پیروز انتخابات مجلس دهم معرفی می‌کنند حال آنکه با اختلاف کمی تعدادشان از اصلاح‌طلبان بیشتر است. باتوجه به ورود چهره‌های مستقل، آیا اصلاح‌طلبان با آنها برای ورود به فراکسیون امید و جذب آنها گفت‌وگو و رایزنی کرده‌اند؟
گفت‌وگو با آنها آغاز شده و جلساتی نیز برگزار شده است. همانطور که عرض کردم در مجلس دهم شاهد آرایش سیاسی جدیدی خواهیم بود و طبیعی است که فضای انتخابات تهران در این مجلس تاثیرگذار خواهد بود. فضای کلی کشور گرایش به اعتدال، اصلاحات و حل معضلاتی دارد که در طول سال های اخیر شاهد افراط و تفریط بوده و به دنبال فاصله گرفتن از این روش ها است.

برخی از منتقدان دولت و رقبای انتخاباتی رییس جمهور از اکنون فعالیت‌های خود را آغاز کرده و به دنبال این هستند که دولت اعتدال یک دوره‌ای شود. در این میان نیز یکی از انتقاداتی که نسبت به دولت از سوی حامیانش مطرح می‌شود، بی‌توجهی به مسائل داخلی و معیشت مردم است. دولت و مجلس دهم در این فرصت یکساله پیش از انتخابات سال 96 چه مسائلی را باید در اولویت قرار دهند؟
اینکه رقیب بخواهد طرف مقابل خود را از عرصه قدرت بیرون کند، طبیعی است. اصلاح‌طلبان نیز در سال 88 می‌خواستند با معرفی نامزد، ریاست جمهوری احمدی‌نژاد را یک دوره‌ای کنند. از این رو فعالیت رقابتی رقبا امری طبیعی است و در فضای سیاسی کشور باید آن را بپذیریم. اینکه شرایط آقای روحانی در این یکسال پیش‌رو چگونه خواهد بود به اجرایی شدن برجام دو بستگی دارد. اولویت دولت در این‌سال‌ها حل پرونده‌ هسته‌ای بود که خوشبختانه با بستن آن پرونده، اکنون باید به مسائل داخلی، اقتصادی و معیشیتی مردم توجه کند که ان‌شاءالله با همکاری و حمایت مجلس دهم نیز این مشکلات را پشت سر خواهد گذاشت.

از سوی دیگر آنچه که در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی در قیاس با مجالس هشتم و نهم رخ داد، می‌توان فضای عمومی کشور ‌در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را نیز پیش بینی کرد. از این جهت ما امیدواریم با حمایت و اعتمادی که مردم از لیست امید در سراسر کشور داشتند، در سال 96 نیز شاهد همان اعتماد باشیم و از این حیث نگرانی از فعالیت تبلیغاتی آقای احمدی‌نژاد و یا سایر رقبا نخواهیم داشت و قرار نیست که ما در میدان رقابت دست خالی حاضر شویم. ما اگر به میدان می رویم از اعتماد مردم به عقبه اصلاحات و گفتمان آن برخورداریم که به این زودی در جامعه ما قابل تغییر نیست و ما ترسی نداریم.

یکی از رقبای احتمالی رییس جمهور در سال آینده، آقای احمدی نژاد خواهد بود که حتی پرداخت یارانه 250 هزار تومانی نیز به او نسبت داده شده است. با این وجود برخی معتقدند که با توجه به عملکرد ایشان و پرونده‌هایی که در قوه‌قضاییه مفتوح است، شورای نگهبان ایشان را رد صلاحیت خواهد کرد.نظر شما در این باره چیست؟
اینکه شورای نگهبان ایشان را تائید خواهد کرد یا خیر را نباید ما پاسخ دهیم. اگر ایشان ثبت‌نام کرد و پرونده‌اش در اختیار شورای نگهبان قرار گرفت، نسبت به صلاحیتش تصمیم‌گیری خواهد شد. هیچ کسی فکر نمی‌کند که رد صلاحیت شود. به هرحال باتوجه به آنچه که در دولت قبل رخ داده و پرونده‌هایی که در قوه قضاییه تشکیل شده من بعید می دانم شورای نگهبان مهر تائید بر عملکرد ایشان بزند. حالا اگر تائید کردند، مردم عملکرد ایشان، هشت سال دولت اصلاحات و چهارسال عملکرد دولت اعتدال را تا تابستان 96 دیده‌اند و می‌دانند که چه بحران هایی را پشت سر و خطر شدید جنگ که سایه افکنده بود را کنار زدیم و توانستیم با اعتدال با دنیا درچارچوب مقررات بین المللی ارتباط برقرار کنیم. تا ‌آن موقع هم مردم قضاوت خواهند کرد و ما هم تسلیم آرای عمومی مردم هستیم.

 اخبار سیاسی  - خبرآنلاین  


ویدیو مرتبط :
دروغ گویی نامزد اول جمهوریخواهان علیه احمدی نژاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مواضع هوشمندانه احمدی نژاد در نیویورك؛ لابی صهیونیستی نگران است



 

 

 

مواضع هوشمندانه احمدی نژاد در نیویورك؛ لابی صهیونیستی نگران است

همگام با رییس جمهور/

مواضع هوشمندانه احمدی نژاد در نیویورك؛ لابی صهیونیستی نگران است

نیویورك - 'دشمنی ها نتیجه ای در بر ندارد ، تحریم ها ، غیرقانونی و بی تاثیر است و بهترین راهبرد برای آمریكا ، پایان دادن به كینه ورزی و دوستی با ملت متمدن ، مقتدر و عزیز ایران است.'.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، این نكات را آقای محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با رسانه های آمریكایی مورد تاكید قرار می دهد و این موضع هوشمندانه همان چیزی است كه صهیونیست های ذی نفوذ در داخل هیات حاكمه آمریكا را به شدت آزار می دهد.

بر اساس گزارشهای منتشره در رسانه های آمریكایی ، اختلاف نظر میان طیف های مختلف این كشور در خصوص تاثیرات سیاست خصمانه كاخ سفید دربرابر جمهوری اسلامی ایران ، با گذشت زمان تشدید می شود و دولتمردان آمریكایی اینك در برابر واقعیت گریز ناپذیر ناكارآمدی تحریم هایی قرار گرفته اند كه برای تحمیل آن به ایران و همصدا كردن برخی از همپیمانان غربی ، هزینه های قابل توجه سیاسی ، اقتصادی و اعتباری ، پرداخت كرده اند.

رییس جمهور عصر روز یكشنبه در نیویورك به سردبیران ارشد خبرگزاری آسوشیتدپرس تصریح كرد كه در سایه دشمنی های بی وقفه دولت آمریكا طی 30 سال گذشته ، پیشرفت های ایران در ابعاد گوناگون و به صورت جهشی انجام شده است.

لابی صهیونیسم در آمریكا در تلاش است تا به افكار عمومی و افكار خصوصی در آمریكا چنین القاء كند كه تحریم های تحمیل شده بر ایران ، در حال به زانو در آوردن این كشور است .

مصاحبه های رییس جمهور با رسانه های آمریكایی در نیویورك و نشر نظرات و دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران در سطح افكار عمومی این كشور ، موجب بی اثر شدن تلاشهایی خصمانه ای می شود كه صهیونیست ها و افراطیون آمریكایی برای فریب مدیران ، مقامات و مردم آمریكا به عمل می آورند.

رییس جمهور كه شامگاه روز شنبه وارد نیویورك شد ، صبح یكشنبه در دیدار با بان كی مون دبیركل سازمان ملل ، تأكید كرد كه ملت ایران از تحریم‌ها هیچ‌گونه نگرانی ندارد.

آقای احمدی نژاد به وی یاد خاطرنشان كرد كه به‌طور قطع ، تحریم تأثیری در اقتصاد ایران ندارد و ملت ایران قادر است نیازهای خود را به راحتی تأمین كند.

رییس جمهور شنبه شب نیز در مصاحبه با شبكه تلویزیونی ای بی سی تصریح كرد كه این تحریم های غیرقانونی ، ضربه سختی را به اعتبار شورای امنیت سازمان ملل وارد آورده است و چند كشور غربی پیش از آنكه ایران را تحریم كنند در واقع ، خودشان را تحریم كرده اند.

از قطع ارتباط سیاسی و رسمی آمریكا با جمهوری اسلامی ایران 30 سال سپری شده و اكنون این باور شكل گرفته است كه آمریكا از رهگذر تحریم ایران ، نوعی از تحریم را به كشورهای غربی دارای مناسبات رسمی با ایران تحمیل كرده است.

در این مصاحبه ، آقای احمدی نژاد بر درونزا بودن اقتصاد ایران تاكید كرد و به طرف آمریكایی اطمینان داد كه 95 درصد اقتصاد ایران در داخل كشور تولید و مصرف می شود و ملت ایران به خوبی آموخته است كه چگونه تهدیدها را به فرصت تبدیل كند.

خبرنگار تلویزیون ای بی سی آمریكا در مصاحبه خود با رییس جمهور ایران تلاش كرد چنین وانمود كند كه ایران تحریم ها را جدی نگرفته است اما آقای احمدی نژاد به وی گفت : ملت ایران این تحریم ها را جدی گرفته و برای مقابله با آن و تبدیل تهدیدها به فرصت ها ، برنامه ریزی كرده است اما جدی گرفتن تحریم ها با بی تاثیر بودن آنها متفاوت است...../تحلیل:عصرایران