اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رهاسازی پساب آلوده بیمارستان در آب


پساب آلوده یک بیمارستان در ساری در کانال آب رهاسازی می شود. مردم از بوی بد آن شکایت دارند و پژوهشگرانی که روی این پساب تحقیق کرده اند می گوید این فاضلاب پر از تخم انگل بیماری زاست.

خبرآنلاین: پساب آلوده یک بیمارستان در ساری در کانال آب رهاسازی می شود. مردم از بوی بد آن شکایت دارند و پژوهشگرانی که روی این پساب تحقیق کرده اند می گوید این فاضلاب پر از تخم انگل بیماری زاست.

مردم ساری از تخلیه پساب بیمارستان امام خمینی به شدت ناراضی هستند. پسابی که آنها می گویند دارای بوی نامطبوع است، به گفته پژوهشگران، خطرات زیادی برای سلامتی و محیط زیست دارد.

یکی از شهروندان ساروی که خود را مجتبی داودی معرفی کرده در کامنت خود در سرویس مشکلات مردم نوشته: با سلام به استحضار میرساند در اثر تخلیه فاضلاب بیمارستان حضرت امام خمینی شهرستان ساری در کانال آب منطقه سه راه امام تا خیابان شهیدان عبوری باعث ایجاد آلودگی شدید وبوی بسیار نا مطبوع گردیده و آسایش را ازساکنان محترم این منطقه گرفته است .پیگیریهایی از طریق شهرداری و محیط زیست هم بعمل آمده ولی تا کنون ترتیب اثر داده نشد خواهشمند است انعکاس دهید.

جالب اینجاست بدانیم در تحقیقی که سال ۸۷ روی پساب این بیمارستان توسط ۴ محقق بهداشتی انجام گرفته، مشخص شده است تسویه خانه این بیمارستان نمی تواند جلوی انتشار عوامل بیماری زا در پساب را بگیرد و پساب بیمارستان یاد شده، به شدت بیماری زا است.

در تحقیق این پژوهشگران نوشته شده: نتایج تحقیق نشان داد در بیمارستان امام خمینی (ره) میانگین تعداد کل تخم انگلها در ورودی و خروجی به ترتیب 8/53 و 13/83 عدد در لیتر است. که بیشترین نوع انگل در ورودی لارو نماتود به میزان 4/78 و در خروجی اووسیست به تعداد 7/81 عدد در لیتر می باشد .

در بخش دیگری از این تحقیق عنوان شده: در پساب بیمارستان امام خمینی (ره) نیز اووسینست بالاترین میزان را داشت. نتایج شمارش تخم انگل ها بر روی ورود ی و پساب خروجی تصفیه خانه نشان داد که تصفیه خانه کارایی مناسبی در حذف انگل نداشت و وجود لارو نماتود در پساب خروجی بیمارستان نشان دهنده عدم مطابقت کیفیت پساب خروجی با شاخص انگلبرگ ( تعداد تخم نماتود ≤ 1 عدد در لیتر ) است که برای مصارف کشاورزی و آبیاری فضای سبز قابل استفاده نیست.

اکنون دانشگاه علوم پزشکی ساری و سازمان حفاظت از محیط زیست استان مازندران باید پاسخگو باشند چرا اجازه تخلیه این پساب آلاینده در شهر را صادر کرده اند.


ویدیو مرتبط :
چگونه از آلوده شدن منابع آب جلوگیری کنیم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آب آلوده 300 نفر را راهی بیمارستان کرد


آب آلوده، ٣٠٠ نفر را در اسلام‌آباد غرب راهی بیمارستان کرد.

روزنامه شهروند: آب آلوده، ٣٠٠ نفر را در اسلام‌آباد غرب راهی بیمارستان کرد. در دو روز پایانی هفته گذشته، بیمارستان امام خمینی(ره) همین شهر، شاهد مراجعه تعداد زیادی از اهالی اسلام‌آباد غرب و روستاهای اطرافش بود. همه آنها که مراجعه کرده بودند، نشانه‌های مشترکی از بیماری داشتند؛ دل‌پیچه، دل‌درد، اسهال و ... تمام این بیماران، مسموم شده بودند.

اورژانس اسلام‌آباد غرب، تعدادشان را ١٥٠ نفر اعلام کرد، اما قائم‌مقام وزیر بهداشت که به ملاقات آنها رفته بود، تاکید کرد که ٣٠٠ نفر از اهالی این شهرستان، دچار مسمومیت شده‌اند. مسمومیتی که گفته می‌شود منشأ ویروسی داشت. موضوعی که به تایید قائم‌مقام وزیر بهداشت رسید: «به احتمال زیاد منشأ این بیماری ویروسی است و یكی از ویروس‌های شناخته شده هم هست. در پی بارندگی‌های اخیر، اختلالاتی در سیستم فاضلاب برخی شهرها ایجاد شد که همین اتفاق، ممکن است منجر به آلوده شدن آب آشامیدنی به آلودگی‌های ویروسی و میکروبی در آب شرب شده باشد.»

به گفته او، علایم مراجعه‌کنندگان به این بیمارستان، بیشتر در حد تهوع و دل‌پیچه مختصر است که ٦ نفر از آنها بستری و مابقی مرخص شدند. چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته، مسمومیتی که گریبان اهالی اسلام‌آباد غرب را گرفت، سر و صدای زیادی کرد. اکبر آزادی، مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کرمانشاه، درباره اتفاقی که رخ داد به مهر گفت: «علایم در میان افرادی که به بیمارستان مراجعه کردند، یکسان بود و پس از رفع مشکل، همگی آنها مرخص شدند و تنها ٤ نفر از آنها، آن هم به دلیل شرایطی که داشتند، در بیمارستان بستری شدند.» او ادامه داد: «یکی از این شهروندان مادری باردار بود و مابقی هم دارای مشکلاتی از قبیل بیماری قلبی بودند که تشخیص داده شد در بیمارستان بستری شوند اما مشکل مسمومیت جدی نبود.»

اکبر آزادی تعداد بیمارانی را که به بیمارستان مراجعه کرده بودند ١٥٠ نفر اعلام و تاکید کرد: «این‌گونه به نظر می‌رسد که آب شهرستان اسلام‌آباد غرب، آلوده بود و همین موضوع هم برای شهروندان مشکلاتی ایجاد کرد.» توصیه او به شهروندان این بود که با توجه به افزایش بارندگی‌ها در روزهای اخیر و گل‌آلود شدن آب برخی شهرستان‌ها، افراد در مناطقی که آب گل‌آلوده و قابل آشامیدن نیست، از آب معدنی استفاده کنند. همچنین افراد سعی کنند، آب را قبل از آشامیدن بجوشانند تا احتمال آلودگی نیز از بین برود.

وضعیت این بیماران و اتفاقی که برای آنها رخ داد، باعث شد تا قائم‌مقام وزیر بهداشت از تعدادی از این بیماران عیادت کند. او در توضیح بیشتر درباره منشأ این مسمومیت به ایرنا گفت: «ممكن است بر اثر بارندگی‌های اخیر، آب‌های آشامیدنی آلودگی‌هایی را پیدا كنند كه یكی از شهرهایی كه این مشكل در آن پیش آمد، اسلام‌آباد غرب بود، هرچند علایم مسمومیت وسیع نبود و بیماری کنترل شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد به جز آن ٦ نفر، سایر بیماران به صورت سرپایی درمان و مرخص شدند.»

به گفته قائم‌مقام وزیر بهداشت، با توجه به اینكه بارندگی قطع شد و سطح آب‌ها هم فروكش كرد، مراجعه مردم به مراکز درمانی هم کمتر گزارش شد. حریرچی درباره سطح علایم برای مراجعه به پزشک یا مراکز درمانی هم توضیحاتی داد: «اگر اسهال رخ دهد مراقبت‌های پزشكی لازم است و اگر اسهال شدید باشد و حالتی از كم‌آبی در بدن و ضعف شدید رخ بدهد باید به بیمارستان مراجعه كنند و آنجا هم پزشكان تشخیص می‌دهند كه بیمار سرپایی درمان یا بستری شود.»

 او از مردم خواست تا به‌صورت مکرر دست‌هایشان را شست‌وشو دهند و توجه داشته باشند آب آشامیدنی مطمئن مصرف کنند و حتی‌المقدور آب را بجوشانند. حریرچی با تاكید بر اینكه مردم باید در مصرف میوه و سبزی‌ها نیز دقت كنند، تاکید کرد: «با رعایت بیشتر این موارد الان تعداد مراجعه‌كنندگان ما نسبت به روزهای قبل به بیمارستان امام خمینی (ره) اسلام‌آباد غرب فروكش كرده است.» او گفت: «پس از گزارش مسئولان درمان در اسلام‌آباد غرب درباره شیوع بیماری و مسمومیت در این شهرستان، برای عیادت از بیماران عازم این شهرستان شدیم.» به گفته حریرچی، تیم مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، به این شهرستان اعزام شد و پس از ورود به موضوع، اوضاع تحت کنترل درآمد.