اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رمزگشایی از دو اتفاق آمریكایی در ‌آستانه آغاز مذاکرات هسته ای



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

اخبار سیاست خارجی -  رمزگشایی از دو اتفاق آمریكایی در ‌آستانه آغاز مذاکرات هسته ای؛
 ناوها رفتند، تحریم جدید ممنوع

29 بهمن ماه جاری قرار است نمایندگان مذاكره كننده گروه 1+5 به ریاست كاترین اشتون و نمایندگان ایران به ریاست محمدجواد ظریف برای از سرگیری دور تازه مذاكرات هسته ای و اجرایی كردن گام نهایی توافق ژنو راهی شهر وین دومین مقر اروپایی سازمان ملل شوند. در آستانه آغاز این دور از گفت وگوها در واشنگتن 104 سناتور در نامه ای به باراك اوباما خواستار توقف تحریم‌های جدید علیه ایران شدند و از جنوب كشور هم خبر می‌رسد كه نیروی دریایی آمریکا حضور ناوهای خود در خلیج فارس را همگام با تلاش دولت اوباما برای توافق جامع با ایران کاهش داده است.

به فاصله كمتر از 4 روز به آغاز دور جدید مذاكرات ایران و 1+5 در وین بیش از 100 عضو کنگره آمریکا در نامه‌ای به باراک اوباما حمایت خود را از یک راه‌حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران اعلام کردند. اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در این نامه اعلام کردند که به عقیده آن‌ها کنگره باید به دیپلماسی فرصتی بدهد و علیه تصویب تحریم‌های جدید یا طرح‌های دیگری که روند فعلی مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 را مختل کند، ‌هشدار دادند.

 

به گزارش شبکه خبری پرس تی‌وی، ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) و آلمان در تاریخ 24 نوامبر سال 2013 به یک توافق موقتی در ژنو دست یافتند تا مسیر را برای حل کامل موضوع هسته‌ای ایران هموار کنند.

 

اما برخی سناتورهای آمریکا‌یی در صددند تلاش‌ها برای رسیدن به یک راه‌حل اساسی برای حل این موضوع را به خطر بیندازند.

 

در بخشی از این نامه که توسط 100 عضو دموکرات و چهار عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا امضاء شده آمده است: ما معتقدیم که کنگره باید فرصتی به ایران بدهد. هرگونه طرح یا قطع‌نامه‌ای که خطر خدشه‌دار کردن ائتلاف بین‌المللی ما را به همراه داشته باشد و یا بدتر از آن اعتبار ما را در مذاکرات آینده تضعیف کند و پیشرفت به سمت یک توافق نهایی و قابل راستی‌آزمایی را که به سختی به دست آمده است مختل کند، باید کنار گذاشته شود.

 

در بخش دیگری از این نامه آمده است: اجرای برنامه اقدام مشترک که در ماه نوامبر سال گذشته مورد توافق ایران و گروه 1+5 قرار گرفت احتمال رسیدن به یک توافق‌نامه بین‌المللی جامع و قابل راستی‌آزمایی را افزایش می‌دهد. این 104 عضو کنگره افزودند ما نباید احتمال یک راه‌حل دیپلماتیک را پیش از این که حتی شانسی برای دنبال کردن آن داشته باشیم، به خطر بیندازیم.

کاهش حضور ناوهای آمریکایی در خلیج فارس
از سوی دیگر هفته پیش فرماندهان نیروی دریایی خبر دادند تا چندی دیگر ناوهای ایرانی که در راه اند، به نزدیکی مرز آبی ایالات متحده می‌رسند. در کمال شگفتی واکنش مقامات آمریکایی به این خبر بسیار ملایم بود. آنها گفتند اگر چنین خبری صحت داشته باشد از بابت آن نگرانی ندارند، چرا که کشتی‌ها می‌توانند در آب‌های آزاد فعال باشند.

 

اما در زمانی که ناوهای ایرانی قرار است به نزدیکی سواحل آمریکا برسند، نشریه متعلق به کنگره آمریکا از کاهش حضور ناوهای آمریکایی در خلیج فارس خبر می‌دهد.

 

نشریه هیل با انتشار این خبر، خاطرنشان کرد که هدف از این اقدام افزایش شانس موفقیت مذاکرات هسته ای با ایران بوده است. این در حالی است که نیروی دریایی آمریکا کاهش حضور خود در این منطقه استراتژیک را تکذیب می‌کند.

 

در مقابل نیروی دریایی آمریکا می‌گوید که شمار قایق‌های گشت زنی نزدیک به کشتی‌های ایرانی را افزایش داده است.گزارش‌ها حاکی از آن است که ناو هری ترومن آمریکا که اکنون تنها ناو حمل کننده هواپیما در منطقه به شمار می‌رود، در شش ماه گذشته بیش از اینکه داخل منطقه بوده باشد، خارج از آن بوده است. این در شرایطی است که تنها یک سال قبل، نیروی دریایی آمریکا دو ناوهواپیما بر را در منطقه مستقر کرده بود.

 

افزون بر این، برخی منابع آگاه در نیروی دریایی آمریکا می‌گویند، ناو ترومن مانند گذشته، زمان زیادی را در خلیج فارس سپری نمی‌کند و به نظر می‌رسد هدف از این اقدام سرعت بخشیدن به مذاکرات برای توافق هسته ای با ایران باشد.

 

به بیان دیگر نیروی دریایی آمریکا با محدود کردن زمان حضور ترومن در خلیج فارس، یک پیام می‌فرستد. این ناو هواپیما بر یک سمبل موثر و ابزاری برای به نمایش گذاشتن قدرت ملی آمریکاست. هدف از حضور این ناو در منطقه مقابله با بازیگران و اقدامات بد است و در صورتی که ضروری باشد از این ناو به عنوان یک عامل برای اقدام نظامی استفاده می‌شود.

 

این در حالی است که ایالات متحده در حال حاضر به دنبال نهایی کردن توافقی با ایران است که در ماه نوامبر نسخه مقدماتی آن را امضاء کرده بود. در مقابل کنگره هنوز هم طرح تحریم‌های بیشتر در صورت عدم پایبندی ایران به تعهدات اش را دنبال می‌کند. هرچند که کاخ سفید مخالف هر گونه تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران است.

 

نشریه هیل در بخش دیگری از گزارش خود با توجه به اطلاعاتی که مقامات روی صفحه‌های فیس بوک خود منتشر کرده اند زمان تقریبی حضور ناو ترومن در خلیج فارس را تخمین زد. از آگوست 2013 تا ژانویه 2014 این ناو حدود 101 روز را در داخل خلیج عمان و دریای عرب شمالی سپری کرده و تنها 45 روز در خلیج فارس حضور داشته است. این جدا از 11 روزی است که در حال حرکت به سوی محل‌های نامعلومی بوده است. این یک تغییر بارز در مقایسه با سال گذشته در مدت زمان مشابه است که آمریکا دو ناو هواپیمابر در منطقه داشت.

 

رابرت گیتس، وزیر دفاع سابق آمریکا در سال 2010 دستور داد این ناوها به خلیج فارس بروند تا در صورت عملی شدن تهدید ایران برای مسدود کردن تنگه هرمز، نسبت به آن واکنش نشان دهند.

 

اما در فوریه 2013، تعداد این ناوها از دو به یک رسید که بخشی از این اقدام ناشی از کاهش بودجه پنتاگون بود..این در حالی است که پنتاگون می‌گوید، حضور آمریکا در خلیج فارس را نمی‌توان تنها با ناوهای هواپیمابر مستقر در منطقه سنجید.

 

معاون مطبوعاتی پنتاگون می‌گوید هیچ محدودیتی در حضور این ناوها ایجاد نشده، بلکه تعداد قایق‌های گشت زنی هم افزایش یافته است.ایران در روزهای اخیر بار دیگر گزینه نظامی که مقامات آمریکایی به روی میز بودن آن اشاره دارند را مردود اعلام کرد و خاطرنشان ساخت از بابت حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس نگرانی ندارد.

 

از سوی دیگر علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز هشدار داده است که اگر ناوهای هواپیمابر آمریکا دست از پا خطا کنند، ایران این ناوها را غرق می‌کند.گفتنی است در ماه دسامبر، چاک هگل، وزیر دفاع آمریکا به بحرین سفر کرد تا ضمن بازدید از ناوگان پنجم نیروی دریایی، به کشورهای منطقه اطمینان دهد آمریکا حضور نظامی قوی خود را در خلیج فارس حفظ می‌کند.
اخبار سیاست خارجی - روزنامه ابتکار


ویدیو مرتبط :
مذاکرات فشرده هسته ای ایران در آستانه پایان مهلت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آغاز مذاکرات ایران و ۱+۵ فردا ساعت ۱۳ به وقت قزاقستان/ پکن: تنها راه مشروع حل موضوع هسته‌ای ایران گفت‌وگو و مذاکره است



آغاز مذاکرات ایران و ۱+۵ فردا ساعت ۱۳ به وقت قزاقستان/ نشست احتمالاً ۲روزه است

مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ ساعت ۱۳ فردا ـ سه‌شنبه ـ به وقت قزاقستان در آلماتی برگزار و احتمال دارد این دور از مذاکرات در روز چهارشنبه نیز ادامه یابد.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

به گزارش  فارس به آلماتی، مذاکرات ایران و گروه 1+5 قرار است ساعت 13 فردا (سه‌شنبه) در هتل ریکسوس آلماتی برگزار شود و احتمال دارد این دور از مذاکرات در روز چهارشنبه نیز ادامه یابد.

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و هیئت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات ایران و 1+5 یکشنبه شب وارد آلماتی شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی شنبه پنجم اسفند ماه و در آستانه مذاکرات آلماتی طی سخنانی در سازمان انرژی اتمی گفت که اگر کشورهای1+5 می‌خواهند وارد گفت‌وگوی سازنده شوند، باید با راهبرد جدید و پیشنهاد معتبر وارد شوند.

تاکنون سه دور مذاکره بین ایران و گروه 1+5 در ژنو و دو دور در استانبول، یک دور در بغداد و یک دور در مسکو برگزار شده است.

تیر ماه 1387، مهر ماه  1388، آذر ماه 1389 به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار و استانبول بهمن 1389 و همچنین 26 فروردین ماه 1391 میزبان دور بعدی گفت‌وگوها بود. این مذاکرات سوم و چهارم خرداد در بغداد و 29 و 30 خرداد ماه سال جاری در مسکو برگزار شد.

در آستانه مذاکرات جدید

پکن: تنها راه مشروع حل موضوع هسته‌ای ایران گفت‌وگو و مذاکره است

خبرگزاری فارس: وزارت خارجه چین ضمن معرفی «ما ژائوشو» به عنوان رئیس هیات مذاکره کننده چینی در آلماتی تاکید کرد که تنها راه مشروع حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران مذاکره و پیشبرد همکاری است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شینهوا، سخنگوی وزارت خارجه چین از همه طرف‌های شرکت کننده در مذاکرات ایران و گروه 1+5 در آلماتی قزاقستان خواست تلاش‌های دیپلماتیک خود را در مذاکرات آتی افزایش دهند. 

«هونگ لی» تاکید کرد که چین بسیار خرسند است که شاهد مذاکرات جدید میان گروه 1+5 و ایران است.

وی گفت: مذاکرات آتی که 26 فوریه در آلماتی قزاقستان برگزار می‌شود توجه جامعه جهانی را به خود جذب کرده است چرا این پرونده در مرحله حساسی قرار دارد.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اینکه «ما ژائوشو» معاون وزیر خارجه چین ریاست هیئت چینی در این مذاکرات را برعهده دارد تاکید کرد که پکن همواره معتقد است که گفتگو و مذاکره تنها راه مشروع حل موضوع هسته‌ای ایران است.

وی گفت: مساله هسته‌ای ایران بسیار حساس و پیچیده است. ما نه تنها باید اعتماد خود را به یکدیگر افزایش دهیم بلکه باید رویکرد عملی نیز در پیش بگیریم.

ما امیدواریم که طرفین گفت‌وگو در این دور از مذاکرات انعطاف پذیری لازم را نشان دهند تا شاهد پیشبرد مذاکرات باشیم.

بنابر گفته هونگ لی، پکن تمام تلاش خود را می‌کند تا نقش سازنده و موثری در این مذاکرات داشته باشد و با همه طرفین برای حصول راه حل مسالمت آمیز و بهبود شرایط همکاری می‌کند.

دور تازه مذاکرات ایران و گره 1+5 شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان از فردا در آلماتی قزاقستان آغاز می‌شود./فارس