اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رقم قراردادهای اتریشی‌ ها در ایران


شرکت‌های اتریشی مجموعه قراردادهایی را با شرکای ایرانی امضا کردند و نخستین شرکت‌های غربی شدند که از زمان امضای توافق هسته ای تاریخی در وین، سرمایه گذاری در ایران را محقق کردند.

خبرگزاری ایسنا: رییس اتاق بازرگانی اتریش درباره قراردادهای امضا شده با طرف ایرانی گفت: شرکت‌های اتریشی در صنایعی مانند قطعات خودرو، فناوری اطلاعات و مهندسی توافق‌هایی به ارزش 80 میلیون یورو (89 میلیون دلار) در یک مجمع اقتصادی در تهران امضا کردند.

این مجمع اقتصادی بخشی از دیدار سه روزه هاینز فیشر، رییس جمهور اتریش از ایران بود. وی نخستین رییس دولت غربی در بیش از یک دهه گذشته است که به ایران سفر کرده است. تهران از زمان امضای توافق هسته ای با شش قدرت جهانی که زمینه را برای برداشته شدن تحریم‌های غربی و پایان انزوای ایران فراهم می‌کند، پذیرای هیات‌های تجاری متعدد غربی بوده است.

با اینهمه بیشتر شرکت‌های غربی اعلام کرده اند پیش از انجام هر گونه تعهد تجاری در ایران، تا زمان اجرا شدن توافق و برداشته شدت تحریم‌ها که انتظار می‌رود در سال 2016 صورت بگیرد، منتظر خواهند ماند.

اتاق بازرگانی اتریش اعلام کرد 15 توافق و یادداشت تفاهمی که به امضا رسیده اند، از تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا که همچنان به قوت خود باقی هستند، تخطی نمی‌کنند.

راینهولد میترلهنر، معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد اتریش در تهران به خبرنگاران اظهار کرد: هدف نهایی ایجاد بنایی برای سال‌های پیش رو است. وی همچنین اظهار کرد گروه انرژی اتریشی OMV که در این هیات حضور داشته تنها مذاکراتی داشته است.

در همین حال رییس اتاق بازرگانی اتریش اظهار کرد: سفر هفت هیات تجاری اتریشی دیگر در نیمه دوم سال به ایران برنامه ریزی شده است.

دکتر روحانی، رییس جمهور کشور اظهار کرد تحریم‌های اخیر در روابط میان ایران و اتریش که چند قرن قدمت دارد، یک استثنا به شمار می‌رود و ابراز امیدواری کرد سفر فیشر دوره جدیدی از همکاری میان دو کشور را به همراه داشته باشد.

وین میزبان نهایی مذاکرات هسته ای میان ایران و قدرت‌های جهانی بود و فیشر ابراز امیداوری کرد با بهبود روابط دیپلماتیک غرب با ایران، هر دو کشور از مزایای اقتصادی بهره مند شوند.

رییس جمهور اتریش در کنفرانس مشترک با دکتر روحانی گفت: ما انتظار داریم حجم تجارت با ایران را در کوتاه مدت به 300 میلیون یورو افزایش دهیم و بدنبال تقویت همکاری‌های اقتصادی هستیم.

اتاق بازرگانی اتریش برآورد کرد که روابط تحاری میان دو کشور تا سال 2020 ممکن است به یک میلیارد یورو صعود کند.


ویدیو مرتبط :
ضرب ذهنی دو رقم در یک رقم توسط پویا سلطانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قراردادهای 1921 و 1940 ایران و شوروی چه می گویند



قراردادهای 1921 و 1940 ایران و شوروی چه می گویند

 

اجلاس یک روزه گفتگو درباره تدوین رژیم حقوقی جامع دریای خزر در حالی امروز با حضور نمایندگان  و کارشناسان 5 کشور حاشیه دریای خزر در تهران برگزار می شود که محمد مهدی آخوندزاده نماینده ویژه کشورمان در امور دریای خزر ، روز گذشته در مصاحبه با خبرگزاری مهر از عدم عقب نشینی ایران از مفاد قرار دادهای 1921 و 1940 ( بین ایران و اتحاد جماهیر شوروی ) درباره دریای خزر ، حتی به اندازه یک سر سوزن خبر داد.

 

در پی انتشار این خبر ،‌ این سوال در بین بسیاری از مردم ایجاد شده كه توافقنامه های  1921 و 1940 بین ایران و شوروی سابق ،‌مشتمل بر چه موادی هستند كه معوان وزارت خارجه بر اجرایی بودن آنها تاكید كرده و منطبق بر این دو قرارداد تاكید كرده كه ذره ای از حق ایران در خزر كوتاه نخواهیم آمد.

از این رو بی مناسبت نیست نگاهی داشته باشیم به مواد مربوط به بحث حاضر در این دو قرارداد.

پس از عهدنامه های ظالمانه و یک طرفه گلستان و ترکمانچای بین ایران و تزارهای روسیه (در ربع اول قرن نوزدهم ) قرار داد 1921 که ناظر بر حقوق مورد توافق ایران و روسیه در پهنه آبی خزر و دیگر مسایل و موضوعات مورد علاقه طرفین بود ، نخستین قرار داد رسمی بین ایران و دولت روسیه بود که از موضعی تقریبا برابر منعقد شده است.

حاکمان دولت کارگری جدید روسیه که تازه به قدرت رسیده بودند و هنوز آتش آرمانهای انقلابی آنها خاموش نشده بود ، تلاش کردند در این قرار داد اصل انصاف را رعایت کرده و از موضع یک کشور همسایه و برابر و در عین حال انقلابی و طرفدار ملت های مستضعف و ضعیف ، با ایران وارد تعامل شوند و از این رو در نخستین فصل  از فصول بیست و شش گانه قرار داد 1921 که در تاریخ 26 فوریه 1921 ( 7 اسفند 1299 هجری) بین نمایندگان دولتین ایران و شوروی روسیه منعقد شد آمده است :

" دولت شوروی روسیه مطابق بیانیه های خود راجع به مبانی سیاست روسیه نسبت به ملت ایران مندرجه در مراسلات 14 یانوار 1918 و 26 ایون 1919  یك مرتبه دیگر رسما اعلان می نماید كه از سیاست جابرانه كه دولت های مستعمراتی روسیه كه به اراده كارگران و دهاقین این مملكت سرنگون شدند نسبت به ایران تعقیب می نمودند قطعا صرف نظر می نماید.

نظر به آنچه گفته شد و با اشتیاق به این كه ملت ایران مستقل و سعادتمند شده و بتوانند آزادانه در دارایی خود  تصرفات لازمه را بنماید دولت شوروی روسیه تمام معاهدات و مقاولات و قراردادها را كه دولت تزاری روسیه با ایران منعقد نموده و حقوق ملت ایران را تضییع می نمود ملغی و از درجه اعتبار ساقط شده اعلان می نماید."

همچنین در  فصل یازدهم این قرار داد دولت شوروی روسیه به صراحت تعهد می دهد :

" نظر به اینكه مطابق اصول بیان شده در فصل هشتم این عهدنامه منعقده در دهم فورال ( فوریه ) 1828 مابین ایران و روسیه در تركمان چای نیز كه فصل هشتم آن حق داشتن بحریه را در بحر خزر از ایران سلب نموده بود از درجه اعتبار ساقط است لهذا طرفین معظمتین متعاهدتین رضایت می دهند كه از زمان امضاء این معاهده هر دو بالسویه حق كشتی رانی آزاد در زیر بیرق های خود در بحر خزر داشته باشند."

در فصل دوازدهم قرار داد 1921 نیز آمده است :

" دولت شوروی روسیه پس از آنكه رسما از استفاده از فواید اقتصادی كه مبتنی بر تفوق نظامی بوده صرف نظر نمود اعلان می نماید كه علاوه بر آنچه در فصول نه و ده ذكر شد سایر امتیازات نیز كه دولت سابق تزاری عنقا برای خود و اتباع خود از دولت ایران گرفته بود از درجه اعتبار ساقط می باشند."

با توجه به اینکه در آن زمان هنوز موضوع اکتشافات نفتی و گازی در دریاچه خزر به صورت جدی مطرح نبود و انتفاع از این بزرگ ترین دریاچه بسته جهان بیشتر در حد صید و شیلات بود ، در فصل چهاردهم قرار داد 1921 آمده است :

"  با تصدیق اهمیت شیلات سواحل بحر خزر برای اعاشه ( امرار معاش)  روسیه ، دولت ایران پس از انقضاء اعتبار قانونی تقبلات ( تعهدات )  فعلی خود نسبت به شیلات مزبوره حاضر است كه با اداره ارزاق جمهوریت اتحادی اشتراكی شوروی روسیه قراردادی در باب صید ماهی با شرایط خاصی كه تا آن زمان معین خواهد شد منعقد نماید."

قرار داد 1921 بین ایران و روسیه یکی از بهترین و منصفانه ترین قرار دادهای دوجانبه تاریخ دیپلماسی ایران است که متاسفانه با توجه به شرایط داخلی ایران ، دولتمردان آن زمان کشورمان ( اواخر دوران قاجار ) نتوانستند به موقع تعهدات روسیه کمونیستی جدید در این قرار داد را از حالت نسیه به نقد تبدیل کنند و تا " تنور داغ بود نان خود را بچسبانند ".

اما در قرار داد سال 1940 که در 25 مارس (5 فروردین 1319) بین نمایندگان تام الاختیار دولتین ایران و روسیه درتهران به امضا رسید ، لحن قرار داد کمی متفاوت از قرار داد 1921 بود و در این قرار داد که در زمان زمامداری استالین بر شوروی منعقد شد ، روس ها از موضع بالا تر برخورد کردند که اگر متن دو قرار داد در کنار یکدیگر قرار گیرد ، تفاوت لحن کاملا محسوس است.

با این حال در این قرار داد نیز که بندهایی از آن به چگونگی امور بازرگانی و حقوق گمرکی بین دو کشور و بندهای  دیگر آن ناظر بر حقوق کشتیرانی دو طرف دردریای خزر بود ، تلاش شده بود تا به حقوق ایران و شوروی با دیدی متساوی تر از دوران روابط ایران با تزارها نگاه شود.

در ماده دوازدهم از این قرار داد شانزده ماده ای درباره حقوق کشتیرانی طرفین در آب های خزر آمده است :

" 1- با كشتی‌هایی كه زیر پرچم یكی از طرفین متعاهدتین در دریای خزر سیر می‌نمایند در بندرهای طرف متعاهد دیگر چه در حین ورود و چه در مدت توقف و چه درموقع خروج از هر حیث مثل كشتی‌های كشوری رفتار می‌شود.

2- كشتی‌های مزبوره عوارض بندری دیگری نخواهد پرداخت جز آنچه قانوناً برای كشتی‌های كشوری وضع گردیده آن هم به همان شرایط و با همان معافیت‌ها...

3- كابوتاژ به كشتی‌ها كشوری طرفین متعاهدتین اختصاص دارد معهذا موافقت حاصل شده است كه هر یك از طرفین متعاهدتین به كشتی‌هایی كه زیر پرچم طرف دیگر سیر می‌نمایند حق كابوتاژ را برای حمل و نقل مسافر و بار در دریای خزر بدهد.

4- صرفنظر از مقررات فوق هر یك از طرفین متعاهدتین ، ماهیگیری را در آب‌های ساحلی خود تا حد ده میل دریایی‌ به كشتی‌های خود اختصاص داده و این حق را برای خود محفوظ می‌دارد كه واردات ماهی‌های صید شده از طرف كاركنان كشتی‌هایی را كه زیر پرچم او سیر می‌نمایند از تحفیقات و مزایای خاصی بهره‌مند سازد.

5- كشتی‌هایی كه در دریاهای غیر از دریای خزر زیر پرچم یكی از طرفین متعاهدتین سیر می‌نمایند در آب‌های كشوری و بندرهای طرف متعاهد دیگر از حیث شرایط كشتیرانی و هرگونه عوارض از همان حقوق و مزایایی كه در این مورد به كشتی‌های دولت كاملة‌الوداد اعطا می‌گردد بهرمند می‌شوند.

6- كشتی‌های یدك‌كش كه كشتی‌ دیگری را به طور یدك می‌كشند از پرداخت عوارض بندری (از هر تن ظرفیت كشتی) معاف می‌باشند. "

در ماده سیزدهم حق کشتیرانی در دریای خزر به طور برابر صرفا در انحصار دو کشور ایران  و روسیه می ماند . در این ماده آمده است :

" طرفین متعاهدتین بر طبق اصولی كه در عهدنامه مورخ 26 فوریه 1921 بین ایران و جمهوری متحد سوسیالیستی شوروی روسیه اعلام گردیده است موافقت دارند كه در تمام دریای خزر كشتی‌هایی جز كشتی‌های متعلق به ایران یا به اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی یا متعلق به اتباع و بنگاه‌های بازرگانی و حمل و نقل كشوری یكی از طرفین متعاهدتین كه زیر پرچم ایران یا پرچم اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی سیر می‌نمایند نمی‌توانند وجود داشته باشند.".../عصر ایران