اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رقابت هاشمی و مصباح در انتخابات امسال


آنچه این روزها بیش از همه در چالش میان آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی و آیت الله مصباح یزدی به چشم می‌خورد بازگشت به گذشته آنهاست بویژه دوران مبارزه با رژیم سابق و اعتماد امام خمینی(ره).

روزنامه آرمان: آنچه این روزها بیش از همه در چالش میان آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی و آیت الله مصباح یزدی به چشم می‌خورد بازگشت به گذشته آنهاست بویژه دوران مبارزه با رژیم سابق و اعتماد امام خمینی(ره).

رقابت سیاسی آیت‌ا... مصباح‌یزدی و آیت‌ا... هاشمی از سال‌ها پیش به‌ویژه پس از انتخابات سال 84 و روی كار آمدن محمود احمدی‌نژاد پررنگ‌تر شد اما شاید مهم‌ترین اختلاف این دو حوزوی را بتوان به جایگاه مردم در اندیشه سیاسی آنان نسبت داد. آیت‌ا... مصباح‌یزدی در این باره رای مردم را مشروعیت‌‌‌‌بخش نمی‌داند و معتقد به الهی بودن مشروعیت حاكم اسلامی است.

او رای مردم را مقبولیت می‌داند. از سوی دیگر اما آیت‌ا... هاشمی درست نقطه مقابل نظر او را دارد و تفسیر دیگری از نگاه امام(ره) ارائه می‌دهد. او معتقد است كه جمهوریت نظام به اندازه اسلامیت نظام دارای ارزش است. هاشمی معتقد است براساس دیدگاه امام رای مردم تزئینی نیست و بر همین اساس امام تاکید داشتند که میزان رای ملت است.

اكنون دو انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی آوردگاه جدیدی پیش روی این دو روحانی قرار داده است. آیت‌ا... مصباح به دنبال كسب كرسی‌های بیشتر یا حداقل حفظ كرسی‌هایی است كه هم‌اكنون نیز با نام اعضای جبهه پایداری در مجلس در اختیار دارد. شكست نامزد مورد حمایت او در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 این كرسی‌ها را بیش از پیش برای آیت‌ا... قم‌نشین حائزاهمیت كرده است، از سوی دیگر اما هاشمی پیروزی بزرگی در این رقابت به دست آورد. او اكنون شاید چندان از بابت كرسی‌های مجلس نگران نیست و بیشتر در اندیشه كرسی‌های مجلس خبرگان است.

با این اوصاف باید دید در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه جاری، «رای مردم» چه سرنوشتی پیش روی این دو روحانی سیاستمدار و حامیان و همفکران آنها قرار خواهد داد.


ویدیو مرتبط :
تحریم انتخابات در خیابان های تهران ساخته مرتضی مصباح راد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پورمحمدی:از رقابت با هاشمی،خاتمی و یا جریان دولت در انتخابات، واهمه ندارم



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

پورمحمدی:از رقابت با هاشمی،خاتمی و یا جریان دولت در انتخابات، واهمه ندارم

مصطفی پورمحمدی نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤال خبرنگار ایلنا که پرسید آیا واهمه‌ای از مواجهه با آقایان هاشمی، خاتمی و یا نامزدی از جریان دولت فعلی در انتخابات دارید؟ گفت: نخیر.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور، شب گذشته در آیین گرامیداشت دهه فجر انقلاب شکوه‌مند اسلامی ایران که به همت جبهه پیروان امام رهبری قم و در محل مسجد امام زین العابدین (ع) قم برگزار شد، در بخشی از سخنان خود، اظهار داشت: رفتار تشکل‌یافته و سازمان یافته سیاسی، هنوز در کشور ما جا نیفتاده و به همین دلیل هر رئیس جمهوری که در ایران بر روی کار آمده دوست داشته استمرار پیدا کند؛ اگر خودش هم نمی‌تواند بماند سعی می‌کند جریان خودش را مستمر نگه دارد و اگر یک دوره کنار رفت دوباره سعی می‌کند برگردد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون نیز خبر‌هایی از رؤسای جمهوری قبلی برای کاندیدا شدنشان در انتخابات ریاست جمهوری آینده می‌شنویم یا رئیس جمهور فعلی به گونه‌ای سخن می‌گوید که می‌خواهیم استمرار پیدا کنیم.

خبرنگار ایلنا در قم، بلافاصله پس از سخنان پورمحمدی و در حاشیه این مراسم، از وی سؤال کرد که آیا سخنان شما نشان از آن دارد که شما برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، از مواجهه با آقایان هاشمی، خاتمی و یا نامزدی از جریان فکری دولت فعلی، واهمه دارید؟ تصریح کرد: نخیر.

وی اضافه کرد: گرایش سیاسی در حرف‌های من نبود، بلکه من گفتم آقایان احساس می‌کنند برای ادامه طرح‌‌هایشان خودشان باید بیایند؛ یعنی اگر سازو کار تشکیلاتی منسجم بود این فکر هم نبود./ایلنا