اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رقابت با ماهواره بسیار بی رحمانه است


ما دو سال است وارد دور جدید رقابت شده‌ایم. تا دو سال پیش رقبای ما شبکه‌های داخلی بودند اما اکنون رقابت ماهواره‌ای بسیار بی رحمانه است و اگر هوشیاری نداشته و از نوآوری استفاده نکنیم یا اسیر خط قرمزهای فرضی باشیم در رقابت با ماهواره بازنده خواهیم بود.

خبرگزاری مهر: حسن فتحی در نشست سریال "زمانه" تاکید کرد اگر شرایط مالی مناسبی فراهم نباشد قسمت دوم این مجموعه را نمی‌سازد.
به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری سریال "زمانه" ظهر امروز سه شنبه هشتم اسفندماه با حضور حسن فتحی کارگردان، اسماعیل عفیفه تهیه کننده و علیرضا کاظمی‌پور نویسنده در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

بیستمین سال حضور فتحی در تلویزیون

فتحی در ابتدای نشست با تشکر از مخاطبان که دلگرمی‌ها و تشویق خود را نثار سریال کردند و رسانه‌ها و مطبوعاتی که آن را شایسته حمایت دانستند، اظهار کرد: من وارد بیستمین سال حضور خود در تلویزیون شده‌ام. احتمالا برخی از شما کودک بودید و در کنار پدر و مادرتان سریال‌های "پهلوانان نمی‌میرند" یا "همسایه‌ها" را می‌دیدید. من در این سال‌ها ریش و مو سفید کرده‌ام اما عفیفه هنوز جوان مانده است! من 20 سال است با مردم از این رسانه حرف می‌زنم و مردم آنقدر عزیز هستند که مسایل دلسردکننده را به خاطر ارتباط با آنها از یاد بردم و باز هم سریال ساختم.

وی افزود: البته نباید فراموش کرد صدا و سیما یک رسانه تاثیرگذار فرهنگی و در یک اثر موفق تلویزیونی می‌توان با 20 تا 30 میلیون نفر از مردم مواجه بود. بنابراین توده‌های مردم این ارزش را دارند که به واسطه تلویزیون مسایلی را با آنها مطرح کرد.

کارگردان "شب دهم" یادآور شد: من افتخار می‌کنم که از تئاتر به تلویزیون و سینما پا گذاشته‌ام و خود را وامدار فرهنگ تئاتر می‌دانم. مشکلات مالی نیز که در مواردی به صبوری ما در برابر آنها اشاره شد از سر همین تربیت تئاتری بود. در واقع خاضع‌ترین، زحمتکش‌ترین و شاید خلاق‌ترین فعالان عرصه نمایش را در دیروز و امروز تئاتر می‌توان دید.



چرا سال‌ها است فتحی تئاتر کار نکرده است

وی در پاسخ به اینکه چرا سال‌هاست نمایشی کار نکرده است، توضیح داد: سال گذشته همراه با نغمه ثمینی نمایشنامه‌ای آماده کردیم که قرار بود روی صحنه برود و حتی در چند جشنواره خارجی شرکت کند، خلف وعده از طرف من نبوده است و همچنان می‌خواهم در حوزه تئاتر فعالیت داشته باشم.

محمد رسول صادقی روابط عمومی پروژه در تکمیل سخنان فتحی گفت: بعد از "میوه ممنوعه" در سال 75 که من در مرکز هنرهای نمایشی بودم قرار شد فتحی "مردی برای تمام فصول" را کارگردانی کند که به دلیل ابراز علاقه گروهی دیگر به اجرای این اثر از کار کناره گیری کرد. همین طور نمایش " آنتیگون" نیز قرار بود به شیوه آیینی زار جنوب اجرا شود که هم لغو شد. پس از اینکه به بنیاد رودکی آمدم سفرهای ثمینی به آمریکا و ژاپن مانع از اتمام نمایشنامه شد و پس از تغییر مدیریت‌ها نیز اجرای نمایش به کلی لغو شد.

پشت در ماندن دو ساله سریال تاریخی

در ادامه فتحی با اشاره به اینکه همچنان به سریال‌های تاریخی علاقمند است، تصریح کرد: ما دو سال است طرح تاریخی را آماده کرده‌ایم اما امکان و فضای ساخت آن فراهم نمی‌شود. این سریال درباره سلطان محمد خدابنده در عصر صفویه است و با قصه جذابی که دارد مطمئنم بسیار پرمخاطب خواهد بود. پیش از اینکه ماهواره‌ها به چنین موضوعاتی بپردازند بنا بود سریال را کار کنیم اما هنوز میسر نشده است.

وی افزود: "زمانه" دهمین سریال من بود که یکی از دلنشین‌ترین پایان‌ها را برای آن انتخاب کردیم که تفکر، تصمیم گیری و قضاوت درباره شخصیت‌ها را به مخاطب واگذار کرد.

نخواستیم نسخه بپیچیم

کارگردان "زمانه" با بیان اینکه پایان بندی سریال به خاطر امکان ساخت سری دوم آن این گونه بوده است، در این مورد توضیح داد: ما به تفکر مخاطب احترام گذاشتیم که مردم فکر کنند تکلیف شخصیت‌هایی چون منوچهر، نیکخواه، ارغوان، هما، فاطمه و دیگران چه خواهد شد. در واقع نخواستیم نسخه بپیچیم.

وی تصریح کرد: اگر شرایط سری دوم به همین شکل باشد ما آن را نخواهیم ساخت چون صبح پاتختی عروسی با قرض و قوله از شب اول قبر سخت تر خواهد بود!

کدام سریال‌ها را اول قرار بود فتحی بسازد

فتحی درباره عدم همکاری با علیرضا نادری و طالب زاده توضیح داد: اولین بار در "صاحبدلان" متنی از طالب زاده خواندم آن موقع تازه "مدار صفر درجه" را تمام کرده بودم و از مهدی فرجی مهلتی خواستم تا پس از استراحت این سریال را بسازم در غیر این صورت ساخت آن را به کارگردان تازه نفسی واگذار کند که در نهایت لطیفی ساخت آن را برعهده گرفت.

وی ادامه داد: همچنین محمد مسعود ساخت "کاسه‌های سفالین" را اولین بار به من پیشنهاد داد که دارای دیالوگ‌های جذاب و متن خوبی بود با این حال چند مورد سیاسی که در تاریخ معاصر با آنها مسئله داشتم باعث شد تصمیم بگیرم به جای دست بردن در فیلمنامه از ابتدا مواضع خود را درباره مسائل سیاسی آن دوران مطرح کنند و در نهایت ترجیح دادم از پروژه کنار بکشم. قطعا کمال تبریزی نیز اثر بسیار خوبی خواهد ساخت.

کارگردان سریال "میوه ممنوعه" با اشاره به اعتراض صنف‌های مختلف که اصولا پس از گرفتن یک سریال و افزایش مخاطبان آن به وجود می‌آید، در اینباره گفت: جای تعجب است در سرزمینی زندگی می‌کنیم که نه بابت شکست‌ها بلکه به خاطر موفقیت‌هایمان باید تاوان بدهیم. اعتراض نیز عیبی ندارد اما باید مابه ازای عینی داشته باشد. مثلا صنف بارفروشان گفته بودند چرا سرور در شماتت رفتار منوچهر به او می‌گوید چاله میدانی رفتار می‌کنی من که از خودم این اصطلاح را ایجاد نکرده‌ام و مربوط به فرهنگ فولکلور کشورمان است. امیدوارم که بارفروش‌ها در ایام عید میوه‌ها را با قیمت ارزان به مردم بفروشند و ثابت کنند از فرهنگ چاله‌میدانی دور هستند.

وی ادامه داد: وکلا نیز شریف ترین صنف هستند و حتی ما تمهیدی گذاشتیم و نشان دادیم این دو وکیل به دلیل تخطی از اصول و ضوابط پروانه وکلاتشان را از دست می‌دهند . مردم باید بدانند ما نمی‌توانیم سریالی بسازیم که شخصیت‌ها در آن بدون شغل و هویت شغلی باشند. ما باید ظرفیت خود را بالا ببریم.

سفارشی‌ساز نیستم

فتحی با بیان اینکه کارگردان سفارشی‌ساز نیست، تصریح کرد: مطمئن باشید اگر این چنین بودم موقعیت‌های مالی و مادی بهتری از چیزی که در اختیار دارم، داشتم. در حال حاضر از خودم راضی‌ام که با وجود مشکلات مالی به پیشنهادهای وسوسه‌انگیز توجهی نداشته و به اقتضای دغدغه شخصی‌ام جلو می‌روم.

وی تاکید کرد: تعداد فیلمنامه‌هایی که در سال به من پیشنهاد می‌شوند کم نیست حتی برخی از تهیه کنندگان بهتر از عفیفه پول می‌دهند اما این موضوع به همکاری‌های قبلی ما و دغدغه‌های نزدیکمان بر می‌گردد، آنهم در شرایطی که "زمانه" بدون کد معاونت سیما کلید خورد.

فتحی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا سریال‌تان شبیه آثار دختر و پسری است، اظهار کرد: اشکالی نمی‌بینم برای نوجوانان و جوانان فیلم بسازم. آنها بخش زنده‌ای از جامعه هستند و من نیز حد و مرزی برای برقراری ارتباط با مخاطبان قائل نیستم تنها به این فکر می‌کنم که به دام ابتذال نغلتم. من همان فتحی هستم که 11 سال پیش با "شب دهم" درباره عاشورا سریال ساختم و در این مقطع حس کردم باید برای جوان‌ها کار کنم.

دور جدید رقابت سریال‌ها از دو سال پیش

این سریال‌ساز ادامه داد: ما دو سال است وارد دور جدید رقابت شده‌ایم. تا دو سال پیش رقبای ما شبکه‌های داخلی بودند اما اکنون رقابت ماهواره‌ای بسیار بی رحمانه است و اگر هوشیاری نداشته و از نوآوری استفاده نکنیم یا اسیر خط قرمزهای فرضی باشیم در رقابت با ماهواره بازنده خواهیم بود. در این زمینه مخاطب شناسی و در نظر گرفتن علایق نسل جوان بسیار مهم است.

فتحی یادآور شد: اکنون دیگر سریال 30 قسمتی جواب نخواهد داد و ما حداقل 90 قسمت باید سریال بسازیم. خوشحالم با تهیه کننده ای کار می کنم که بیش از برآورد دقیقه ای کیفیت برایش مهم است از همین رو سریال ما که قرار بود 50 قسمت باشد با تلفیق قسمت 49 و 50 طوری تمام شد که مخاطب احساس ضرر و زیان نکند و ریتم و ضرباهنگ سریال نیز افت پیدا نکند.

وی ادامه داد: آن هم در روزگاری که مخاطب به شبکه‌های ماهواره ای و آخرین فیلم‌ها و سریال‌های روز دسترسی دارد و دیگر نمی‌شود او را با سریال‌های ریتم کند پای تلویزیون نشاند. داستان‌های سیاه و سفید را نیز باید کنار بگذاریم چرا که امر مطلق متعلق به متافیزیک است و ما باید سیمای راستینی از انسان روزگارمان را نمایش دهیم چرا که رسیدن به حقیقت از جاده واقعیت می‌گذرد.

همه بازیگران زمانه می‌خواهند در سری دوم باشند

کارگردان " زمانه" با اشاره به علاقه تمام بازیگران برای حضور در فصل دو سریال تصریح کرد: ما نباید واقعیj های تلخ را در لفافه و زرورق بپیچیم چرا که مخاطب فرهیخته ای داریم و باید واقع بین باشیم. همانطور که قرآن هدف انبیا از رسالت را بشارت و انذار دانست. رسالت هنرمند نیز این است که اتفاقات نگران کننده در جامعه را هشدار دهد.


ویدیو مرتبط :
ضرغامی - ایده برای رقابت با ماهواره

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مهدی پاکدل از رقابت سریال کیمیا با شبکه های ماهواره ای گفت!



اخبار,اخبار فرهنگی,مهدی پاکدل

مهدی پاکدل در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون «کیمیا» توانسته رقیب سریال‌های طولانی مدت شبکه‌های ماهواره‌ای باشد، گفت: به هر حال این اولین تجربه بود

اظهار نظر مهدی پاکدل درباره "کیمیا"
مهدی پاکدل اظهار کرد: اگر مسؤولان و تصمیم‌گیران صداوسیما کمی دقت داشته باشند، می‌توانند از طریق بررسی آمار و واکنش‌های مردم پس از نمایش سریال «کیمیا»، در تجربه‌های بعدی اشتباهاتی که در این سریال افتاده است را دیگر تکرار نکنند.

 
این بازیگر که این روزها در سریال «کیمیا» ایفای نقش می‌کند، در گفت‌وگویی، درباره‌ی تجربه خود از کار در یک مجموعه تلویزیونی بلندمدت، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امروز دیگر در تمام دنیا سریال‌های بلندمدت می‌سازند که مخاطب بیشتر درگیر شود و سینما هم کارکرد خودش را در حوزه رسانه از دست داده است، سریال «کیمیا» توانسته یک تجربه در حوزه رسانه باشد.

اخبار,اخبار فرهنگی,مهدی پاکدل

 این هنرمند در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون «کیمیا» توانسته رقیب سریال‌های طولانی مدت شبکه‌های ماهواره‌ای باشد، گفت: به هر حال این اولین تجربه بود که طبیعتاً آزمون و خطاهای خودش را داشت و نمی‌شود گفت که 100 درصد موفقیت‌آمیز بوده است.

او همچنین بیان کرد: با توجه به میزان بودجه و زمانی که صرف ساخت سریال «کیمیا» شد، به نظرم این سریال حتی بیشتر از انتظاری که وجود داشت، جواب داده است.

پاکدل درباره حضور دوباره در مجموعه‌های بلند مدت تلویزیونی گفت: قطعاً اگر سریال خوبی باشد و متن خوبی مثل «کیمیا» داشته باشد، قبول می‌کنم.

 

اخبار فر هنگی - ایسنا