اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رقابت ایران و اسرائیل بر سر آمریکای لاتین



 

 

 

رقابت ایران و اسرائیل بر سر آمریکای لاتین

 

وزیر گردشگری اسرائیل در راستای بهبود وجه این رژیم در آمریکای لاتین و مقابله با نفوذ ایران در این منطقه، از معدنکاران شیلی که به تازگی از زیرزمین نجات یافته اند دعوت کرده تا به هزینه اسرائیل به تل آویو سفر کنند.

اسرائیل برای مقابله با نفود ایران در آمریکایی لاتین، از معدنکاران نجات یافته در شیلی دعوت کرد به این رژیم سفر کنند.

روزنامه الشروق الجدید چاپ قاهره در مطلبی با عنوان "رقابت ایران و اسرائیل بر سر آمریکای لاتین" نوشت:" از آغاز سال جاری میلادی، وزارت امورخارجه اسرائیل تلاش های خود را برای ایجاد جای پا در آمریکای لاتین و مقابله با حضور ایران در این قاره ثروتمند شروع کرده است."

در این گزارش آمده است: در راستای این جنگ سرد، ایران به گرمی بسیار، از هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا در تهران استقبال کرد و در مقابل، اسرائیل هم از معدن کاران شیلی که پس از 69 روز از زیر زمین نجات یافته بودند دعوت کرد تا از اسرائیل بازدید کنند.

چاوز روزسه شنبه گذشته وارد ایران شد تا با همتای ایرانی خود مذاکره و رایزنی کند. وی در نهمین سفر خود به ایران که آن را "وطن دوم " خود می داند با استقبال گرم ایران روبه رو شد.

سران ایران و ونزوئلا درباره پیگیری 186 توافقنامه امضا شده میان دو کشور در پنج سال اخیر گفت وگو کردند. هم اکنون حجم تجارت میان ایران و ونزوئلا به رقم چهار میلیارد و 600 میلیون دلار رسیده است.

چاوز به طور مستمر از روند هسته ای ایران حمایت می کند و در زمینه انتقاد از سیاست ای خارجی آمریکا با احمدی نژاد شریک می شود. این دو رئیس جمهور تاکنون بارها خواهان برقراری نظم جدید جهانی و اصلاح شورای امنیت شده اند.

اسرائیل، آمریکا و هم پیمانانش، ایران را به تلاش برای تولید سلاح هسته ای متهم می کنند اما تهران این موضوع را رد و تاکید می کند که برنامه هسته ای ایران با اهداف صلح آمیز و از جمله تولید برق راه اندازی شده است.

تهران همچنین تل آویو را متهم می کند که برای دور کردن نگاه ها از زرادخانه تسلیحات هسته ای خود، به تحریک اقدامات علیه برنامه هسته ای ایران می پردازد.

در اوایل سال جاری نیز در اسرائیل انتقاداتی از نادیده گرفتن آمریکای لاتین در سیاست خارجی این رژیم مطرح شد . منتقدان معتقدند همین بی توجهی باعث شد تا تهران روابط خود را با بسیاری از کشورهای این قاره غنی، تقویت کند. قاره ای که آمریکایی ها آن را حیات خلوت خود می دادند.

همچنین در ماه ژوئیه گذشته نتیجه یک بررسی توسط "مرکز مبارزه با تروریسم" اسرائیل نشان داد ایران حضور سیاسی و اقتصادی خود را در آمریکای لاتین نهادینه کرده و از آن برای "شیعه سازی" و "صادر کردن انقلاب اسلامی" استفاده می کند موضوعی که برای واشنگتن، چالش آمیز خواهد بود.

" استاس مسیجنکوف" وزیر گردشگری اسرائیل نیز در راستای بهبود وجه این رژیم در آمریکای لاتین و مقابله با نفوذ ایران در این منطقه، از معدنکاران شیلی که به تازگی از زیرزمین نجات یافته اند دعوت کرده تا با سفر به اسرائیل از اماکن مقدس مسیحیان دیدن کنند.

روزنامه صهیونیستی "جورزالیوم پست" در این باره نوشت که وزیر گردشگری اسرائیل از 33 معدن کار شیلیایی و همسرانشان دعوت کرد به هزینه این رژیم ، یک هفته را در اسرائیل بگذرانند و  روز میلاد مسیح را در اماکن مقدس مسیحیان در اسرائیل باشند...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
پیام مسلمانان آمریکای لاتین برای ملت ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اختلاف کنگره و دولت آمریکا بر سر نفوذ ایران در آمریکای لاتین



اخبار,نفوذ ایران در آمریکای لاتین

اختلاف کنگره و دولت آمریکا بر سر نفوذ ایران در آمریکای لاتین

نماینده فلوریدا در کنگره این باره مدعی شد: ایران شبکه اطلاعاتی – امنیتی در آمریکای لاتین ایجاد می کند که دولت باراک اوباما آن را نادیده گرفته است.

فعالیت های ایران در کشورهای آمریکای جنوبی به موضوع جدیدی برای اختلاف نظر میان دولت و کنگره آمریکا تبدیل شده است.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه کویتی الوطن، شماری از اعضای کنگره آمریکا معتقدند با گذشت سه ماه از گزارش وزارت خارجه آمریکا درباره کاهش نفوذ ایران در آمریکای جنوبی، فعالیت های تهران در این قاره نه تنها کاهش نیافته؛ بلکه روبه افزایش است.

"ایلینا روز – لیتینن" نماینده فلوریدا در کنگره این باره مدعی شد: ایران شبکه اطلاعاتی – امنیتی در آمریکای لاتین ایجاد می کند که دولت باراک اوباما آن را نادیده گرفته است.

او اضافه کرد: دولت آمریکا در برآورد خطر ایران بر قاره آمریکا، شکست شفافی را متحمل شده است.

برخی گزارش های غربی مدعی هستند ایران شبکه هایی را در بخش جنوبی آمریکای لاتین برای مبادلات غیرقانونی پول و برنامه ریزی برای انجام عملیات های نظامی علیه منافع غربی راه اندازی کرده است.

کمیته همکاری آرژانیتن و اسرائیل که یک لابی صهیونیستی است نیز به تازگی در گزارشی مدعی شد دلایلی در اختیار دارد که نشان می دهد نفوذ شبکه های ایرانی در آمریکای لاتین در حال افزایش است.
در این گزارش ادعا شده است ایران با استفاده از مراکز نمایندگی دیپلماتیک و فرهنگی خود، در حال نفوذ در منطقه آمریکای لاتین است.

وزارت خارجه آمریکا قبل از این با انتشار گزارشی ضمن ابراز خوشبینی نسبت به پیشرفت تحریم های اقتصادی و مالی علیه ایران اعلام کرده بود این تحریم ها تاثیرات بزرگی بر نفوذ ایران در آمریکای لاتین داشته است./عصرایران