اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رفع موانع انتقال طلب نفتی ایران از هند


با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و فرو ریختن دیوار تحریم های امریکا و اروپا ،موانع انتقال 6.5 میلیارد دلار طلب نفتی ایران از هند برطرف شد.

خبرگزاری ایرنا: با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و فرو ریختن دیوار تحریم های امریکا و اروپا ،موانع انتقال 6.5 میلیارد دلار طلب نفتی ایران از هند برطرف شد.

با انتشار شنبه شب گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه کشورمان آغاز شد.

شرکت های پالایش و پتروشیمی منگلور و اسار اویل هند 45 درصد از بهای نفت خام وارداتی از ایران را از فوریه 2013 تاکنون به روپیه از طریق بانک یوکو پرداخت می کردند. 55 درصد باقیمانده به یورو به علت بسته شدن مسیر انتقال در بانک های این کشور ذخیره شده است.

این شرکتها سال گذشته به دنبال آغاز گفت وگوهای هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی، حدود 3 میلیارد دلار از بدهی نفتی خود را در 6 قسط از طریق یک مسیر محدود پرداختند.
براساس گزارش های اعلام شده 170 میلیارد روپیه نیز در حساب ایران در یوکو بانک جمع شده است.

انتظار می رود با رفع تحریم ها و عادی شدن ارتباط بانکی بین دو کشور شرایط برای انتقال طلب های ایران فراهم شده باشد.

مقامات نفتی وپالایشگاهی هند در گذشته رسوب پول های نفت ایران در این کشور را به علت تحریم ها اعلام کرده بودند.
تعدادی از مقامات هندی در روزهای اخیر با استقبال از آغاز اجرای توافقنامه هسته ای ،آن را زمینه از سرگیری روابط تجاری عادی میان تهران و دهلی نو دانستند وخواستار گسترش روابط دو کشور شدند.

روزنامه هندوستان تایمز روز دوشنبه در مطلبی نوشت هند می تواند 6.5 میلیارد دلار از بدهی های خود به ایران را که پس از خرید نفت ازتهران و عدم امکان پرداخت به دلیل تحریم های بین المللی علیه ایران درهند مانده است را بپردازد.

شماری از مقام های اقتصادی و نفتی هند درهفته های اخیرتلاش گسترده ای راهمراه با مشوق هایی برای جلب رضایت ایران، برای دریافت طلب های نفتی اش به روپیه آغاز کرده بودند.
وزارت دارایی هند، درمارس 2012، معافیت مالیاتی 45 درصد از پرداخت پول نفت خریداری شده از ایران به روپیه را تصویب کرد.

براساس گزارش خبرگزاری هندی پی تی آی ،یک مقام ارشد وزارت دارایی چندی پیش گفته بود درصورتی که ایران موافقت کند تمام طلب نفتی خود را به روپیه دریافت کند ،معافیت مالیاتی امکانپذیر است.

وی افزود: وزارت دارایی هند ،پیش از این، پالایشگاههای این کشور که 45 درصد از بهای نفت خریداری شده از ایران را به روپیه پرداخت می کردند از مالیات معاف کرده بود که این معافیت می تواند به تمام طلب های ایران درصورتی که به روپیه پرداخت شود، تسری یابد.

این مقام مطلع گفت که پالایشگاههای هند تمام تلاش خود را برای معافیت مالیاتی طلب های ایران به کار می گیرند.

رسانه های هند در هفته های اخیر بارها به نقل از مقام های مطلع در وزارت دارایی و نفت این کشور از تمایل ایران برای دریافت طلب نفتی اش به روپیه خبر دادند که این مطالب از سوی مقامات وزارت نفت کشورمان تکذیب شد.

یک مقام مطلع در وزارت دارایی هند چندی پیش به نقل از مسئولان وزارت نفت ایران اعلام کرد که تهران به شرط معافیت کامل مالیاتی دیون خود، آماده دریافت تمام طلب های نفتی خود به روپیه است.

مدیراموربین الملل شرکت ملی نفت ایران بلافاصله بعد ازاین اظهارنظر ،با تکذیب توافق با مقامهای هندی برای پرداخت بدهی 6.5میلیارد دلاری این کشوربه ایران گفت: اگر شرکت ملی نفت ایران تصمیم به گرفتن طلب خود به روپیه را داشت ، زودتر از این اقدام می کرد.

نماینده بانک مرکزی درکمیسیون اقتصادی اعزامی ایران به هند درگفت وگو با ایرنا با بیان اینکه ایران قصد نگهداری پول های حاصل از فروش نفت در هند را ندارد؛ اظهار کرد: با اجرای برجام بخش زیادی از طلب ایران به یورو از این کشور منتقل می شود.

«حسین یعقوبی میاب»افزود:اگر وجوه حاصل از فروش نفت در هند رسوب کرده فقط به خاطر مسائل تحریم و بسته بودن کانال های بانکی است و با بازشدن این کانال دلیلی برای باقی ماندن پول های حاصل از فروش نفت دراین کشور وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد تا قبل از تحریم نیز ایران بلافاصله پول های حاصل از فروش نفت را برای تامین نیازهایش به دیگر کشورها منتقل می کرد.

مدیرکل امور بین الملل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت:درجلساتی که چندی پیش در تهران برگزار شد به طرف هندی گفته شد که قصد نگه داری پول حاصل از فروش نفت در هند را نداریم و به محض اجرای برجام دستور پرداخت صادر می کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص پرداخت بخشی از بدهی نفتی به روپیه خاطرنشان کرد که ایران خواستار دریافت پول های ذخیره شده به یورو است.

نماینده بانک مرکزی گفت که ایران برای پرداخت اقساط فاینانس نیاز به انتقال پول های ذخیره شده در هند را دارد.
هند تا پیش از تحریم دومین خریدار نفت ایران بود که در دوران تحریم به رتبه هفتم تنزل کرد.


ویدیو مرتبط :
تاکید بر رفع موانع بازرگانی میان ایران و ارمنستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ممنوعیت بیمه کشتی‌های نفتکش لغو شد/هند از هفته آینده آماده پرداخت طلب نفتی ایران به یورو است



ممنوعیت بیمه کشتی‌های نفتکش لغو شد

رییس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و گمرک اتاق ایران از لغو ممنوعیت بیمه کشتی‌های نفتکش در پی توافق ژنو 3 خبر داد و گفت: پیش از این شرکت‌های ایرانی و خارجی قادر به حمل نفت ایران نبودند.

 مسعود دانشمند عنوان کرد: توافق اخیر ایران با گروه 1+5 به طور قطع موجب آن می شود که تجارت در زمینه واردات و صادرات نفس تازه ای بکشد و به دنبال آن حوزه حمل و نقل نیز توسعه پیدا می کند.
 
وی همچنین با بیان این که، تحریم پتروشیمی موجب ممنوعیت صادرات سالانه چهار میلیون پوند متانول و 3.5 میلیون تن اوره شده بود، گفت: با برداشت تحریم از این حوزه حجم بالای تولید آزاد شده و قدرت سالانه تولید و صادرات افزایش می یابد.
 
دانشمند ادامه داد: با برداشتن تحریم امکان حضور جدی تر در بازارهای فروش نفت را دوباره به دست می آوریم و به طور طبیعی بر روی حمل و نقل اثر مثبت بر جای گذاشته و از سویی امکان خرید کالاهای مورد نظرمان بدون محدودیت فراهم می شود.
 
یادآور می شود؛ ایران و 1+5 در بامداد پنجمین روز از مذاکرات ژنو 3 به توافقی تاریخی دست یافتند که در آن حق غنی سازی ایران در عمل و گفتار به رسمیت شناخته شد و تحریم های بیمه و حمل و نقل و نفتی به طور کامل برداشته می شود.
 
بر اساس این سند چهار صفحه ای هیچ تحریمی افزایش نخواهد یافت. همچنین بر اساس این سند، تحریم نفتی ایران متوقف می شود و سطح فروش نفت در سطح فعلی حفظ و درآمدهای نفتی آزاد خواهد شد. تحریم پتروشیمی به طور کامل رفع و تحریم صنایع خودروسازی برداشته می شود.
 
ایران 1+5 همچنین توافق کردند: تحریم طلا و فلزات گران بها برداشته می شود و تحریم های بیمه و حمل و نقل و مرتبط با نفت به طور کلی برداشته می شود.

 

-----------------------------

توافق ژنو 3 ,توافق ایران با گروه 1+5

 
هند از هفته آینده آماده پرداخت طلب نفتی ایران به یورو است

در پی توافق هسته‌ای ایران پالایشگاه‌های هندی اعلام کردند که از هفته آینده آماده شروع انتقال بدهی‌های نفتی خود به ایران به یورو هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، ایران و 1+5 روز گذشته در ژنو در خصوص کاهش تحریم‌های غرب علیه ایران درباره برنامه هسته‌ای ایران به توافق رسیدند.

براساس این توافق ایران می‌تواند در صورت پایبندی به تعهدات خود ظرف شش ماه آینده حدود چهار میلیارد و 200 میلیون دلار پول نفت خود را که در حساب‌های خارجی بلوکه شده دریافت کند.

هند به عنوان دومین مشتری بزرگ نفت ایران در حال حاضر حدود پنج میلیارد و 300 میلیون دلار بدهی نفتی به ایران دارد.

شرکت ملی نفت ایران در اواسط اکتبر از پالایشگاه‌های هندی خواست که بخشی از بدهی‌های نفتی خود را به یورو و از طریق بانک ترکیه‌ای هالک هرچه سریع‌تر پرداخت کنند.

این درخواست مدتی قبل از آخرین دور مذاکرات ژنو مطرح شد و باعث شد که برای پالایشگاه‌های هندی این سوال مطرح شود که چرا کانال قبلی پرداخت بدهی‌ها باید مجددا مورد استفاده قرار گیرد. آن‌ها هنوز این پرداخت‌ها را شروع نکرده اند اما اگر مسیر پرداخت باز شود این کار انجام خواهد شد.

پی اوپاد هیا مدیر عامل پالایشگاه مانگلور هند و یکی از خریداران نفت ایران گفت: اگر این امکان وجود داشته باشد از هفته آینده ما پرداخت‌های خود را انجام خواهیم داد.

یک مقام دولتی هند نیز گفت: پرداختها زمانی که مکانیزم پرداخت از طریق ترکیه باز شود صورت خواهد گرفت.

این مقام آگاه افزود: ‌اگر مسیر بانک هالک باز شود این پرداخت‌ها به تعویق نخواهد افتاد و هر چه سریع‌تر به ایران منتقل خواهد شد.

هنوز مشخص نیست که ایران تحت توافقات انجام شده چه مقدار پول از هر یک از کشورهای خریدار نفت طی شش ماه آینده دریافت خواهد کرد، اما منابع بانکی و صنعت نفت در کره جنوبی و ژاپن گفتند که منتظر جزییات توافقنامه روز گذشته قبل از تصمیم گیری درباره نحوه انتقال پول به ایران هستند.

کره جنوبی پنج میلیارد و 560 میلیون دلار پول نفت ایران را درحساب‌های خود ذخیره کرده و همین مقدار در بانک‌های ژاپن بلوکه شده است. در چین بانک کانلان متعلق به شرکت ملی نفت چین طلب‌های نفتی ایران را ذخیره کرده اما مقدار این پول مشخص نیست. 

/ایرنا,ایسنا