اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رفع بلا تكلیفی نرخ حق بیمه ها با ابلاغ آیین نامه ماده هشت بیمه شخص ثالث



 

 

رفع بلا تكلیفی نرخ حق بیمه ها با ابلاغ آیین نامه ماده هشت بیمه شخص ثالث

 

مدیر عامل بیمه آسیا گفت: بلا تكلیفی صنعت بیمه با ابلاغ آیین نامه ماده هشت قانون شخص ثالث كه مربوط به تعیین نرخ های حق بیمه در مقابل پوشش ها است رفع می شود.

'محمد علیپور' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، با بیان آنكه ماده مذكور جزء مواد اصلی محسوب می شود ، افزود: در نبود این آیین نامه، بسیاری از تعهدات این قانون به شركت های بیمه ای اضافه شده بود .

وی با بیان آنكه ،‌ این امر مشكلاتی را برای شركت های بیمه ای ایجاد كرده است ،‌ اظهارداشت: این در حالی است كه شركت های بیمه بدون اینكه حق بیمه ای محاسبه شده باشد باید بسیاری از تعهدات را انجام دهند.

به گفته مدیر عامل شركت بیمه آسیا ،‌ مجموعه بیمه هم اكنون درگیر این مشكل است و دولت با ابلاغ آن، این مشكل را حل می كند.

وی با بیان آنكه‌،‌ هر قانونی دارای نقاط قوت وكاستی هایی است، ‌گفت: این قانون دارای مواد زیادی است به نحوی كه در آن علاوه بر آنكه تساوی دیون زن و مرد دیده شده برخی از استثناتات بیمه شخص ثالث نیز برداشته شده است.

علیپور ادامه داد: در ازای این امر باید میزان حق بیمه شخص ثالث نیز در آن در ابتدا دیده می شد تا قانون كامل اجرایی شود و نقاط ضعف و قوت آن مشخص شود.

به گفته وی ،‌هم اكنون این قانون به صورت ناقص اجرایی شده است كه با ابلاغ آ یین نامه ماده هشت این مشكل رفع می شود.

گفتنی است ؛ با ابلاغ قانون جدید بیمه شخص ثالث از دو سال و نیم پیش، كمیته‌ای متشكل از كارشناسان صنعت بیمه با تشریح آثارمفاد قانونی آن بربخش پرداخت خسارات؛ پیشنهادات خود را مبنی برافزایش 60 درصدی نرخ حق بیمه شخص ثالث با توجه به تثبیت آن طی سال‌های گذشته به شورای‌عالی بیمه ارائه كردند و به این ترتیب بسته پیشنهادی ماده 8 قانون بیمه شخص ثالث كه شامل تعرفه حق بیمه و نحوه تقسیط و تخفیف در حق بیمه موضوع این قانون با رعایت نوع و خصوصیات وسیله نقلیه و فهرست تخلفات حادثه‌ساز و ضریب خسارت این رشته بود برای اخذ موافقت به هیات دولت ارایه شد.

هر چند این بسته بیش از دو سال پشت درهای بسته ماند اما بالاخره چندی پیش 'جواد فرشباف ماهریان' رییس‌كل بیمه مركزی از ابلاغ قریب الوقوع آن خبرداده و گفت: رییس جمهور شخصا خواستارآماده شدن آیین‌‌نامه اجرایی آن تا قبل از شروع سال 90 شده است.... / تحلیل : ایرنا 



ویدیو مرتبط :
آیین نامه جدید بیمه شخص ثالث

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیات ساماندهی نرخ بیمه شخص ثالث با نظر طیب‌نیا/ هشدار امین درباره سقوط صنعت بیمه



اخبار ,اخبار اقتصادی ,نرخ بیمه شخص ثالث

 

اخبار اقتصادی - قانون بیمه شخص ثالث باید اصلاح شود؛

جزئیات ساماندهی نرخ بیمه شخص ثالث با نظر طیب‌نیا/ هشدار امین درباره سقوط صنعت بیمه

رئیس کل بیمه مرکزی ایران با اعلام جزئیات و دلایل دستور دولت به وزیر اقتصاد برای ساماندهی نرخ بیمه شخص ثالث در 6ماه، نسبت به آسیب و سقوط صنعت بیمه از بابت نرخ‌های این بیمه نامه ها هشدار داد.

 به گزارش خبرنگار مهر، محمد امین در پاسخ به سئوال مهر در مورد دستور دولت به وزیر اقتصاد برای ساماندهی نرخ بیمه شخص ثالث اتومبیل ها بر اساس سن و ... و دستورات لازم به بیمه مرکزی برای بررسی آن طی 6 ماه گفت: در حال حاضر 17 میلیون نفر در کشور بیمه نامه شخص ثالث از صنعت بیمه خریداری می کنند. این در حالی است که متولیان این صنعت تمایل ندارند که هر سال حق بیمه 30 تا 40 درصد گران شود زیرا باعث نارضایتی این عده از هموطنان شده و تصور می کنند که شرکت های بیمه هر ساله نرخ بیمه ها را بالا می برند در حالیکه بیمه ها در این موضوع تصمیم گیر نیستند.

 

رئیس شورای عالی صنعت بیمه با اشاره به اینکه هر ساله نرخ دیه افزایش می یابد و متناسب با آن تعهدات شرکت های بیمه نیز بالا می رود، افزود: در یک شرایط طبیعی زمانی که تعهد شرکت های بیمه و خسارت ها افزایش پیدا می کند حق بیمه ها هم باید به همان نسبت افزایش یابد و این رابطه ریاضی است.

 

به گفته وی توقع جامعه، دولت و قوه قضائیه از شرکت های بیمه این است که در حالیکه نرخ دیه هر ساله افزایش پیدا می کند حق بیمه ها توسط شرکت های بیمه بالا نرود که این خواسته مطلوب نیست. این در حالی است که اگر شرکت های بیمه بتوانند به این کار اقدام خواهند کرد.

 

امین با اشاره به عملکرد 5 سال گذشته صنعت بیمه گفت: در سال 89 زیان صنعت بیمه از قبل بیمه شخص ثالث حدود 100 میلیارد تومان بوده که در سال 91 زیان رسمی رسیدگی شده توسط حسابرسان در صورت های مالی شرکت های بیمه به 518 میلیارد تومان رسید در عین حال برآوردهای ما نشان می دهد که این زیان در پایان سال 92 به بیش از 800 میلیارد تومان خواهد رسید و اگر این روند به همین منوال ادامه پیدا کند شرکت های بیمه ناچارند که از کیسه سرمایه و ذخایری که سالها انباشت کرده اند، استفاده نمایند.

 

رئیس کل بیمه مرکزی ایران با انتقاد از اینکه این یک رابطه نابرابر و معادله ای است  که هر روز یک طرف آن سنگین تر می شود، گفت: نتیجه این امر این است که شرکت های بیمه اگر بخواهند بیمه نامه شخص ثالث بفروشند زیان می کنند و اگر نفروشند در بازار بیمه نمی توانند ادامه فعالیت دهند زیرا 50 درصد پرتفوی بازار بیمه شخص ثالث است و شرکت های بیمه با این بیمه نامه مشتری پیدا می کنند پس ناچار هستند بیمه نامه شخص ثالث بفروشند.

 

وی با اشاره به اینکه بیمه نامه شخص ثالث زیان ده است و اگر شرکت بیمه ای در این بخش سوء مدیریت داشته باشد و آسیب پذیر باشد دچار وضعیت نابسامانی خواهد شد، تصریح کرد: بیمه مرکزی خود را در برابر پایداری، دوام و بقای شرکت های بیمه مسئول می داند. ما نباید اجازه دهیم که شرکت های بیمه ورشکست شوند البته این غیر از ورشکستگی است که به دلایل دیگر گریبان شرکت های بیمه را می گیرد، یعنی اگر ورشکستگی ناشی از ریسک های سیاسی مثل ریسک قوانین و مقررات بیمه که دائما نرخ بیمه را بالا می برد و اجازه نمی دهد شرکت های بیمه حق بیمه را افزایش دهند، باشد، بیمه مرکزی از آنها حمایت می کند.

 

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به فعالیت های خود پیش از بیمه مرکزی در شرکت های بیمه و انجام کار بیمه گری، تصریح کرد: با توجه به اینکه من در آن سوی قضیه نیز بوده ام مطلع هستم که یک شرکت بیمه چگونه اداره می شود و چگونه دخل و خرج خود را تنظیم می کند. در حال حاضر نیز در مقام رئیس کل بیمه مرکزی و ناظر این صنعت این آسیب را به خوبی در چشم انداز صنعت بیمه می بینم که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند این صنعت رو به سقوط می رود و این موضوع را من به همه اعلام می کنم.

 

امین ادامه داد: من هم مانند پورمحمدی وزیر دادگستری دوست دارم که هر ساله نرخ حق بیمه های  17 میلیون نفر از هموطنان بالا نرود اما از سوی دیگر اگر حق بیمه ها و تعهدات اضافه نشود، شرکت ها قادر به انجام تعهدات خود نخواهند بود. بنابراین در وهله اول شروع به اذیت کردن مردم و دریافت نرخ های بالاتر می کنند و حتی اگر نتوانند دیگر این وضعیت را ادامه نخواهند داد و به پرونده های شخص ثالث ایراد خواهند گرفت و در نتیجه این مردم هستند که سرگردان می شوند و آسیب می بینند.

 

وی خاطرنشان کرد: بیمه مرکزی حافظ حقوق مردم است اما از سوی دیگر بیمه گران باید توانگر و سرپا باشند و نمی شود که هزینه ها و دخل و خرج آنها با یکدیگر همخوانی نداشته باشد زیرا عاقبت این کار مشخص است.

 

رئیس کل بیمه مرکزی خواستار این شد که اجازه دهند اگر نرخ دیه افزایش می یابد نرخ بیمه ها نیز متناسب با آن بالا برود و از طرف دیگر افزایش ها نباید متوجه افراد محتاط و رانندگان کم ریسک شود، یعنی باید به ما اجازه دهند که از افرادی که ریسک، خسارت و هزینه کمتری به بیمه متحمل می کنند شرکت های بیمه نیز از آنها حق بیمه کمتری دریافت کنند.

 

امین در ادامه خواستار اصلاح قانون بیمه شخص ثالث در همین راستا شد و ادامه داد: می خواهیم که به ما اجازه دهند ریسک ها را بر مبنای عملکرد رانندگان تعیین کنیم زیرا این رانندگان هستند که عامل 80 درصد حوادث اند و اگر کسی نمی خواهد که حق بیمه بالایی پرداخت کند بهتر است که رانندگی درستی داشته باشد و اگر کسی هر روز حادثه و خسارت ایجاد می کند باید هزینه آن را نیز بپردازد و چرا باید قانون مانع جریمه رانندگان پرریسک و عدم ارائه پاداش به رانندگان کم ریسک شود؟

اخبار اقتصادی - مهر