اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رضایی: توهین به عشایر را نمی‌پذیرم/ روحانی در جماران: در 81 به همراه میرحسین موسوی...



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

غرضی: در مدیریت انسانی، پولی و مالی و تکنولوژی غفلت کرده‌ایم

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه در برابر این پرسش که "برنامه شما برای حل تورم چیست؟" پاسخ داد: من در درجه اول بگویم که هیچ رقیبی ندارم و با کسی هم رقابت نمی‌کنم؛ ما هشت نفر با هم همکاری می‌کنیم.

سیدمحمد غرضی با اشاره به سوابق کاری خود اظهار کرد: پس از دولت سازندگی نه دیگر من دولتمردان را پسندیدم و نه آن‌ها من را پسندیدند.

به گزارش ایسنا، این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، در پاسخ به این پرسش که "به چه دلیل پس از 16 سال به صحنه سیاسی کشور بازگشتید؟" گفت: من 72 سال سن دارم و بیش از 60 سال در متن مبارزه‌های ملت ایران بوده‌ام. من با بیت حضرت امام(ره) آشنایی فراوانی داشتم و با دعوت‌هایی که از من می‌شد، مسئولیت‌هایی را می‌پذیرفتم ولی پس از دولت سازندگی نه من آن‌ها را می‌پسندیدم و نه آن‌ها من را.

وی در ادامه با اشاره به اینکه "اکنون زمان را برای ورود دوباره مناسب دیدم"، خاطرنشان کرد: در حال حاضر یأسی در مجموعه اداری کشور به عده‌ای غلبه کرده است و من با هدف رسیدگی به این مسائل به انتخابات وارد شدم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه در برابر این پرسش که "برنامه شما برای حل تورم چیست؟" پاسخ داد: من در درجه اول بگویم که هیچ رقیبی ندارم و با کسی هم رقابت نمی‌کنم؛ ما هشت نفر با هم همکاری می‌کنیم.

غرضی افزود: دولت تورمی دولتی است که بیش از درآمدش هزینه کند. دولت محبوب دولتی است که تورم کم و اشتغال بالا داشته باشد و دولتی که تورم زیاد و اشتغال پایین داشته باشد، دولت بدی است. ابتدا باید هدف تعیین شود و دولت‌های قبلی هدف را تعیین نکردند و با هزینه‌های افسارگسیخته تورم را ایجاد کردند. اگر 55 میلیون پای صندوق رای بیایند و به دولت ضد تورمی رای دهند، این مساله به راحتی حل می‌شود.

وی با بیان اینکه "هدف دولت من این است که به ملت گزارش درآمد و هزینه‌هایم را ارائه بدهم و درآمد و هزینه را با هم متناسب کنم"، خاطرنشان کرد: در 100 سال گذشته ما زیر بار تورم گرفتار بودیم اما ان‌شاءالله ملت به دولتی رای دهد که نخواهد کشور را با تورم اداره کند.

در ادامه، غرضی در پاسخ به این پرسش که "بودجه شامل دو هزینه اجرایی و عمرانی است و در این بین اولویت شما با کدام هزینه‌هاست؟" اظهار کرد: دولت‌ها همیشه به جای اینکه درآمد را با هزینه برابر کنند، هزینه را بالا برده‌اند.

باید جلوی هزینه‌های زیاد را گرفت. مغز رییس دولت باید مثل کامپیوتر کار کند تا هزینه و درآمد را با هم متعادل کند و چون کارد به استخوان همه رسیده است، همراهی وزرا و مجلس با این کار، ساده است. اگر هزینه‌ای صورت گرفت که معادل آن خدمت ارائه نشد، گریبان دولت گرفته می‌شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در برابر پرسش دیگری مبنی بر اینکه "شما کاهش هزینه یا افزایش درآمد را مد نظر خواهید داشت؟" پاسخ داد: باید دید که هزینه‌ها کجا کارآمدتر است و درآمدها در کجا قابل افزایش است. ما باید ارزش پول ملی را حفظ کنیم و تورم را به سمت پایین نزول دهیم. این کار شدنی است.

غرضی در ادامه با بیان اینکه "ما 70 میلیون جمعیت داریم و روزی معادل هفت میلیون بشکه نفت مصرف می‌کنیم"، تصریح کرد: آمریکا با جمعیت 320 میلیونی فقط 21 میلیون بشکه نفت مصرف می‌کند یعنی در آمریکا هر 15 نفر یک بشکه و در ایران هر 10 نفر یک بشکه نفت مصرف می‌کنند.

به گفته وی، آمریکایی‌ها توانسته‌اند به مصرف جهت دهند اما ما در مدیریت انسانی، پولی و مالی و تکنولوژی غفلت کرده‌ایم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه و در پاسخ به این پرسش که "برای تقویت پول ملی چه می‌کنید؟" اظهار کرد: اگر بیش از درآمد دولت هزینه کنیم، ارزش پول ملی کاهش می‌یابد.

وی همچنین درباره طرح خود برای انتخاب استانداران از سوی مردم تصریح کرد: هر دولتی که سر کار می‌آمده و استانداری را نمی‌پسندیده، این استاندار را عوض می‌کرده. در آلمان به طور مثال خود مردم استاندار را انتخاب می‌کنند و تمام ابزار هدایت استان به دست استاندار می‌افتد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از عمر کوتاه مسئولیت استانداران در ایران گفت: در مدت مثلا دو سال استانداران نمی‌توانند تاثیر مثبتی در استان‌ها داشته باشند. تا جایی که قانون به من اجازه می‌دهد، اختیارات را به استانداران واگذار می‌کنم. 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

روحانی در جماران: در 81 به همراه میرحسین موسوی از UCF اصفهان بازدید کردیم

دولت آقای هاشمی خرابی‌های دوران جنگ را بازسازی کرد و دولت سیدمحمد خاتمی نیز توانست کشور را از جنگ و تحریم دور کند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری از همه مردم خواست تا در روز انتخابات پای صندوق‌های رای بیایند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، حجت الاسلام والمسلیمن حسن روحانی که در جمع هوادارانش در حسینیه جماران سخن می‌گفت، با اشاره به ایام ارتحال حضرت امام(ره) آن را یکی از سخت‌ترین ایام برای ملت ایران دانست و گفت: در 13 خرداد سال 68 حال حضرت امام(ره) نامساعد بود و ما به همراه چند نفر از اعضای هئیت رئیسه مجلس به حسینیه جماران آمدیم و امروز نیز بعد از سالها به جماران آمدیم تا بار دیگر با آنان، خط و مسیر امام(ره) تجدید بیعت کنیم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه این روزها، ایام حساسی را می‌گذرانیم، خاطر نشان کرد: در روزهایی که قیمت نفت ما در بالاترین سطح خود در تاریخ ایران قرار داشت، یعنی بشکه‌ای 147 دلار، وضع زندگی مردم ما طی چند ماه به یک سوم تقلیل پیدا کرد و هیچ زمانی مانند این دوران‌ها به مردم کشور ما فشار وارد نیامد.

وی با تاکید بر اینکه دشمنان خارجی ما در طول 35 سال گذشته جمهوری اسلامی را در فشار، حصر و تحریم بین المللی قرار داده‌اند، گفت: دولت‌های گذشته باتدبیر، مقاومت و ایستادگی کردند و در دوران جنگ نیز که دشمنان خواستند پرونده ما را به شورای امنیت ببرند، قادر نشدند و همچنین زمانی که می‌خواستند با صدور قطعنامه ما را تحریم کنند، نیز نتوانستند به این هدف خود دست یابند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در دولت‌های گذشته، هر زمان توطئه‌ای علیه ایران طراحی‌ شد، با کوشش و تدبیر آن توطئه را نقش بر آب کردند اما امروز متاسفانه سایه شوم تحریم بر سر مردم ما سایه افکنده است.

وی به خدمات دولت‌های آقایان هاشمی و خاتمی اشاره و تصریح کرد: دولت آقای هاشمی خرابی‌های دوران جنگ را بازسازی کرد و دولت سیدمحمد خاتمی نیز توانست کشور را از جنگ و تحریم دور کند.

این کاندیدای یازدهمین دوره رقابت‌های ریاست‌جمهوری ادامه داد: وقتی ما در تلویزیون توضیح می‌دهیم که چگونه در سال 82 کشور از جنگ و تحریم فاصله گرفت، تمامیت خواهان عصبانی می‌شوند. تاریخ مگر قابل تحریف کردن است؟ زمانی کشور از جنگ و تحریم و شورای امنیت فاصله گرفت که آمریکایی‌ها مغرور پیروزی‌ها بودند.

روحانی با اشاره به حادثه یازده سپتامبر یادآور شد: زمانی که یازده سپتامبر به وقوع پیوست در سایه تدبیر و با مذاکراتی که همان گروه با رئیس‌جمهور و رهبر معظم انقلاب انجام دادند، تصمیم گرفتیم به مردم آمریکا تسلیت بگوییم چرا که همه نگاه‌های تیز به سمت ایران بود و با این تسلیت، آبی بر روی آتش فتنه‌ها ریخته و فضای دنیا و افکار عمومی آرام شد.

وی خاطرنشان کرد: بعضی‌ها فکر می‌کنند باید یا در برابر دنیا تسلیم شویم یا باید بجنگیم. بین این دو واژه فاصله زیادی وجود دارد چرا که می‌توان با دنیا با تعامل، منطق و احترام متقابل سخن گفت و کشور را از خطرات حفظ کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: روزی که آمریکایی‌ها در اوج غرور می‌خواستند پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل بفرستند، دولت اصلاحات توانست با تدبیر جلوی آنان را بگیرد.

روحانی با تأکید بر اینکه دولت هاشمی و خاتمی فناوری هسته‌ای را تکمیل کردند، گفت: اولین سانتریفیوژ در دولت آقای هاشمی وارد کشور شد و اولین غنی‌سازی در تأسیسات هسته‌ای نیز سال 81 انجام گرفت و بنده به همراه آقای مهندس موسوی برای اولین بار از غنی‌سازی بازدید کردیم و همچنین با عده‌ای از متخصصین در تیرماه 81 از مرکز کالا الکتریک بازدید کرده و آنجا برای اولین بار غنی‌سازی اورانیوم مورد تأئید قرار گرفت.

وی با بیان اینکه عده‌ای امروز سر سفره آماده نشسته‌اند، خاطرنشان کرد: در پائیز 81 بنده به همراه آقای میرحسین موسوی از اولین بخش UCF اصفهان بازدید کردیم و در طول سال 82-83 این UCF تکمیل و همچنین به دنبال آن آب سنگین اراک و کیک زرد بندرعباس نیز به نتیجه رسید اما وقتی سفره کاملاً آماده شد، تازه به دوران رسیده‌ها از راه رسیدند.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: اینهایی که امروز به فناوری هسته‌ای افتخار می‌کنند بدانند که این افتخارات از آن دولت سازندگی و اصلاحات است.

روحانی با بیان اینکه طی این 8 سال عده‌ای به ما تهمت زدند و علیه ما شعار دادند اما ما صبر کردیم، گفت: تمام قفل‌هایی که طی این 8 سال بر درب زندگی مردم زده‌اند را باز خواهیم کرد.

وی خطاب به هواداران خود، گفت: کشور ایران کشور بزرگ و با عظمتی است و ما ایران اسلامی را به روزهای عظمت و سربلندی خود برخواهیم گرداند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این پرسش که چرا باید همه جا فضای امنیتی باشد، اظهار داشت: خیابان، دانشگاه، مدارس و مراکز ما دارای فضای امنیتی شده و ما باید این فضای امنیتی را بشکنیم.

روحانی گفت: ایران که روزی صادرکننده دوم نفت در منطقه خاورمیانه بود حال با یک پله پائین‌آمدن به سومین صادرکننده نفت نزول پیدا کرده و عراق جای ایران را گرفته است.

وی ادامه داد: سفره‌های نفتی مشترکی بین ما و همسایگان وجود دارد که کشورهای همسایه از این سفره‌ها استفاده می‌کنند به گونه‌ای که در سفره مشترک پارس جنوبی در قسمت لایه نفتی قطر روزانه 500 هزار بشکه نفت استخراج می‌کند و ما حتی یک قطره نفت از این حوزه برداشت نمی‌کنیم. به نظرتان این عزت است؟

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به سفره‌های مشترک نفتی بین عراق و ایران اشاره و تصریح کرد: امروز 4 شرکت خارجی از سوی عراق آماده استخراج نفت‌ در این سفره مشترک هستند در حالیکه اگر ایران همین فردا اقدام کند باز هم چندین سال از عراق عقب خواهیم بود.

روحانی با تأکید بر اینکه مردم ما مستحق زندگی آرام‌تر، بهتر با آزادی بیشتر هستند، خاطرنشان کرد: شما اگر امروز پای صندوق‌های رأی نروید میدان را به رقیب واگذار کرده‌اید، بنابراین اولین قدم، حضور همه در انتخابات و تشویق همه برای تشدید صف‌های طولانی پای صندوق‌های رأی است.

وی خطاب به هواداران خود گفت: انتخابات سال 92 همانند سال 88 نخواهد بود و شما از صندوق‌های رأی دوری نکنید و پای صندوق‌ها بروید تا پیروزی را شاهد باشیم.

روحانی در پایان با «زنده باد دولت تدبیر و امید» و «زنده‌باد پیروزی» سخنان خود را به پایان رساند. 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

محسن رضایی: توهین به عشایر را نمی‌پذیرم

رضایی با انتقاد از مطلبی که علیه او در برخی سایت‌ها آمده بود، اظهار کرد: این دست‌ها منجر به فتح خرمشهر و رفع حصر آبادان شدند و به همین خاطر توهین به خود را می‌پذیریم اما توهین به یک قوم بزرگ و عشایر که امام خمینی(ره) فرمودند "عشایر ذخایر انقلابند" را نمی‌پذیرم.

محسن رضایی گفت: من هیچ‌وقت به جناح‌های سیاسی وابسته نبودم و مستقل حرکت کردم و می‌توان از همه افراد با سلایق مختلف برای تشکیل یک دولت قوی استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا، این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در جمع مردم یاسوج در مصلای امام خمینی(ره) این شهر افزود: در دولت خودم به این جریان‌های اتوبوسی که عده‌ای می‌آمدند و می‌رفتند پایان می‌دهم و هرکس که نظام جمهوری اسلامی ایران و رهبری نظام را قبول دارد، تخصص، تعهد و ایمان و کارآمدی و توانمندی دارد، چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا، در دولت من جای دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: باید از همه توانمندی‌ها استفاده کنیم و نمی‌توانیم همه مردم را پشت سر چند نفر نگه داریم.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله ملک‌حسینی ادامه داد: عشایر در خلق حماسه‌ها همواره جلوتر از دیگران بوده‌اند. مهدی باکری از عشایر آذربایجان، شوشتری از عشایر خراسان و بروجردی از فرزندان عشایر لر بوده‌اند و امروز کسی حق ندارد به عشایر توهین کند.

رضایی با انتقاد از مطلبی که علیه او در برخی سایت‌ها آمده بود، اظهار کرد: این دست‌ها منجر به فتح خرمشهر و رفع حصر آبادان شدند و به همین خاطر توهین به خود را می‌پذیریم اما توهین به یک قوم بزرگ و عشایر که امام خمینی(ره) فرمودند "عشایر ذخایر انقلابند" را نمی‌پذیرم.

وی در ادامه گفت: برنامه‌هایی برای باز کردن راه دارم و خوشحال نیستیم که تحریم شده‌ایم اما خوشحالیم که بیدار شده‌ایم. ناراحت هستیم که چرا به ما ظلم شده و محاصره اقتصادی هستیم اما خوشحالیم که فشارها ملت را بیدار می‌کند و در سال‌های آینده آنچنان حماسه درست می‌کنیم که خودشان بیایند و بگویند اشتباه کردیم.

رضایی با اشاره به اینکه "خودم را برای چنین کاری آماده کرده‌ام و نیامده‌ام که عده‌ای بروند و من جای آنها بنشینم"، اظهار کرد: برای پی‌ریزی یک قرارگاه اقتصادی آمده‌ام که با کمک همه مردم و اقشار مختلف یک شگفتی دیگر ایجاد کنیم. در آستانه انتخاباتی بزرگ قرار داریم که باید در آن حماسه سیاسی برای نیل به حماسه اقتصادی مد‌نظر رهبر معظم انقلاب رقم بخورد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: همه‌چیز در این کشور داریم و کمبودی از نظر منابع و معادن احساس نمی‌شود و امروز از چین و کره در منابع و معادن جلوتریم.

در صورت اعتماد مردم در کشور، از مدیریت گلوله‌های برفی استفاده می‌کنم. در هشت سال دفاع مقدس جوانان گمنامی را تبدیل به اسطوره کردیم که بهمنی بزرگ را تشکیل دادند و ارتش بعثی را نابود کردند. برخی روی جوانان حساب باز نمی‌کنند اما روش مدیریت من این است که آدم‌های گمنام را پیدا کرده و سپس آن‌ها را تبدیل به قهرمانان ملی می‌کنم.

وی با بیان اینکه "دنبال ایران بزرگ اسلامی هستیم و با فکر، تواضع، اخلاق و فداکاری می‌توانیم تحریم‌ها را از سر راه برداریم و حماسه اقتصادی رقم بزنیم"، یادآور شد: دیروز هشدار دادم و امروز اخطار می‌دهم و نباید سر مردم پیره بمالیم. باید اجازه دهیم ملت ایران یک عظمت دیگر ایجاد کند.

درست است که دچار تحریم اقتصادی، مشکلات گرانی و بیکاری هستیم اما در ۲۴ خرداد میلاد حضرت ابوالفضل(ع) و روز جانباز دست به دست هم با رمز یا ابوالفضل گام بزرگی در اقتصاد کشور خواهیم برداشت. در محاصره اقتصادی دشمن علیه مردم و جمهوری اسلامی ایران ملت ما را بیدار و هوشیار کرد و شاهد خواهیم بود که در سالهای آینده چنان حماسه‌های اقتصادی ایجاد کنیم که چشم آمریکا و دنیا را به تعجب وا دارد.

رضایی با بیان اینکه "زمین‌های فراوان، آبهای زیاد، نیروی انسانی فراوان، دانشگاه، نفت و گاز داریم و مسأله ما جهاد اقتصادی است و امکانات ما از چین بیشتر است"، افزود: مدیریت من فرق می‌کند؛ منابع زیاد و ثروت‌های خدادادی و فضای خوب داریم و آنها را دوباره راه خواهیم انداخت و کارخانه‌ها را فعال می‌کنیم. مرد و حرفش؛ کسی که حرف می‌زند و عمل نمی‌کند مرد نیست. مردم زینت مجالس دولتمردان نیستند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان بر لزوم توجه بیشتر به بخش کشاورزی و دامداری تاکید کرد و گفت: با دادن یارانه سبز، دامداری و کشاورزی را متحول خواهیم کرد. 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

عارف: اگر با هم باشیم، می‌توانیم همه مشکلات را حل کنیم

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید رییس جمهوری انتخاب شود که بتواند پیام صلح مردم را به تمام دنیا برساند تا بتوانیم از این طریق روابط بهتری با دنیا داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمدرضا عارف طی سخنانی در برنامه دیدگاه از شبکه اول سیما با اشاره به تاریخچه‌ای از دوران زندگی خود گفت: بنده یک فعال اجتماعی بوده‌ام و فعالیت‌های مختلفی در مشاغل مختلف داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: مسوولیت سازمان مدیریت برنامه‌ریزی کشور را برعهده داشته‌ام و حدود سه سال نیز رییس دانشگاه تهران بوده‌ام و افتخار دارم که در دولت اصلاحات در زمان ریاست خاتمی معاون اول وی بودم.

عارف با بیان این که منش مدیریتی‌اش براساس اخلاق گرایی است و همیشه تلاش کرده به کمک افراد مختلف فعالیت‌هایش را دنبال کند، اظهار کرد: تجاربی را که در امور اجرایی و عضویت در شوراهای مختلف اعم از شورای عالی انقلاب فرهنگی و ... به دست آوردم برای من بسیار ارزشمند بود و افتخار دارم که به عنوان یک نامزد در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنم.

وی تاکید کرد: با شناختی که از مشکلات و مسایل کشور و ارتباطی که با نهادهای نظام و نخبگان کشور و نیز تعاملات خوبی که با جریان سیاسی کشور دارم، فکر می کنم بتوانم دولت مقتدر و توانایی را تشکیل دهم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به تدوین برنامه‌ای تحت عنوان «ایران فردا» برای معرفی فعالیت‌های خود به مردم از طریق رسانه ها، گفت: هفت هدف راهبردی و مدنظرم را در این برنامه توضیح داده‌ام.

عارف با برشمردن اهداف خود در انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اولین هدف بنده شغل آفرینی و کاهش بیکاری است که کشور ما با آن روبروست؛ لذا ما باید برنامه‌های خوبی را تدوین کنیم تا بتوانیم در هر سال یک میلیون فرصت شغلی فراهم کنیم و نرخ بیکاری را به عدد یک رقمی برسانیم.

وی با اشاره به هدف دیگر خود که افزایش قدرت خرید مردم و کاهش نرخ تورم است، گفت: فشار گرانی بر همه خانواده ها سنگینی می‌کند و قصد دارم با تجربه‌ای که در دولت اصلاحات به دست آوردیم و توانستیم در آن دوران نرخ بیکاری را از 3 / 17 به 4 /10 برسانیم، همین روند را در دولت خود پیاده کنم و از آنجایی که 160 کشور دنیا تورم یک رقمی دارند بنابراین ما هم باید تورم را کاهش دهیم و به حداقل برسانیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که باید از تولید حمایت کنیم، اظهار کرد: افزایش سرانه نقدینگی کشور را پیگیری خواهم کرد. ما باید از ثروتمند و تولید ثروت، حمایت کنیم. برای این که عدالت اجتماعی تحقق پیدا کند باید ثروتمند شویم. بنده رشد اقتصادی 8 درصد را پیش بینی خواهم کرد.

عارف با اشاره به هدف دیگر خود که توسعه عدالت و کاهش نابرابری بود، ادامه داد: بین استاندارهای برخوردار و مرزی در امر توسعه اختلاف های زیادی وجود دارد، به همین جهت بنده قصد دارم که شورای محلی که شعاع 100 کیلومتری است را دنبال کنم تا از این طریق به روستاهای مرزی و غیرمرزی برسم.

وی با اشاره به این که مطالبات به حق زنان کشور را جزو اولویت‌های کاری خود قرار داده‌ام، گفت: 55 درصد ظرفیت دانشگاه‌های ما مربوط به حضور دختران است ولی متاسفانه در برنامه‌های مدیریتی زنان نقش کمی را دارند؛ لذا باید تلاش کنیم که حضور زنان را در عرصه‌های مدیریتی بالا ببریم.

عارف با یادآوری این که 18 میلیون زن خانه‌دار در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: باید خانه‌داری را به عنوان یک شغل در نظر بگیریم. قصد دارم بیمه زنان را دنبال و در مدیریت کشور از حضور بانوان کشور استفاده کنم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر این که سیاست خارجی کشور جزو اهدافش است، گفت: ما باید شرایط فعلی را با تقویت دستگاه دیپلماسی کشور تغییر دهیم و برای این کار باید بتوانیم نقش کلیدی خودمان را در مسایل بین‌المللی ارتقا دهیم ولی باید تعامل سازنده ای داشته باشیم و تقویت روابطمان با کشورهای اسلامی، منطقه و نیز جنبش عدم تعهد برای این کار ضروری است.

محمدرضا عارف در ادامه با اشاره اینکه باید ایران دوستی را در دنیا دنبال کنیم، اظهار کرد: باید از دیپلماسی علمی، فرهنگی و رسانه‌ای کمک بگیریم. در این زمینه ما صنعت گردشگری را در اولویت قرار دادیم که یک نگاه ما به این صنعت، نگاه فرهنگی است و می‌خواهیم از ابزار گردشگری برای تقویت روابط خود استفاده کنیم. همچنین می‌توان با فراهم کردن زیربناهای لازم برای توسعه گردشگری، فرصت‌های شغلی زیادی ایجاد کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین با بیان اینکه اولویت دیگر ما سلامت است، تصریح کرد: اکنون حداقل 70 درصد از هزینه‌های درمانی، توسط مردم تامین می‌شود. ما برنامه‌ریزی کردیم که سهم مردم به 30 درصد کاهش یابد و برای تحقق این برنامه باید سهم سلامت از تولید ناخالص به حداقل به 7 درصد برسد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ما توسعه امکان ورزشی را مدنظر داریم، خاطرنشان کرد: سن ازدواج در کشور حداقل 5 سال افزایش پیدا کرده است که این افزایش به دلیل نگرانی از بیکاری و مشکل مسکن زوج‌های جوان بوده است. ما برای حل مشکل مسکن برنامه خاصی را به نام مسکن ماندگار مدنظر داریم. البته مسکن مهر پروژه خوبی بود که در عمل با مشکلات مدیریتی روبه‌رو شد. شعار ما، مسکن برای همه است.

عارف در ادامه درباره حضورش در انتخابات سال جاری گفت: من در سال 84 احساس می‌کردم که وظیفه خودم را در طول این 30 سال گذشته انجام داده‌ام و اکنون زمان بازگشت من به دانشگاه است. به همین دلیل در انتخابات سال 84 حضور نیافتم ولی الان احساس کردم که باید حضور پیدا کنم. من تجربه قابل قبولی در سه دهه گذشته داشته‌ام و ارتباط خوبی هم با نخبگان دارم.

به گفته وی باید عقلانیت و خرد جمعی در کشور حاکم و کشور با سعه‌ صدر و در چارچوب قانون اداره شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری همچنین با اشاره به دوران ریاست خود در دانشگاه گفت: من همیشه با دانشجویان معترض به خوبی برخورد کرده‌ام، شیوه مدیریتی من این است که همیشه با تدبیر و سعه‌صدر پیش بروم و نگاه من برد برد و پرهیز از بزرگ کردن اختلافات است.

وی با بیان اینکه در دوره مدیریت وی جامعه اسلامی در دانشگاه تهران مجوز فعالیت گرفت، تصریح کرد: لازمه مدیریت سعه‌صدر است. باید روی مشترکات حرکت کرد. من اگر با رقیب خود 30 درصد اختلاف داشته باشم، این اختلاف را علنی نمی‌کنم.

عارف همچنین گفت: در سال‌های اخیر دانشجویان به دلیل فعالیت‌های سیاسی ستاره‌دار شده‌اند که این امر در شان دانشجویان نیست و من امیدوارم بتوانم پرونده ستاره‌دار کردن دانشجو را ببندم. دانشجو باید در دانشگاه در کنار فعالیت علمی، سیاسی شدن و دموکراسی را تمرین کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به سابقه مدیریتی خود گفت: در دوره اصلاحات، اختلاف بین دستگاه‌های مختلف را سعی می‌کردم با رفاقت و کدخدامنشی حل کنم. من آدم منطقی و وقت‌شناس هستم و اگر ما می‌خواهیم کشور را به خوبی مدیریت کنیم، باید وقت‌شناس باشیم.

عارف در پایان سخنان خود خطاب به جوانان کشور گفت: تنها راه نجات کشور مشارکت جدی و همه‌جانبه در سرنوشت خود است. درست است که در این سال‌ها دانشجویان و اساتید با بی‌مهری و ستاره‌شدن مواجه شده‌اند اما باید با امید به آینده از گذشته عبور کرد. رسیدن به جایگاه سند چشم‌انداز، میثاق همه ایرانیان است و اگر با هم باشیم، می‌توانیم همه مشکلات را حل کنیم.

فارس/ایسنا

 

 


ویدیو مرتبط :
محسن رضایی: با میرحسین موسوی مصاحبه کنید.

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خسته کننده ترین مناظره ی انتخاباتی/عارف:پاسخ نمی دهم/رضایی:در شان نیست/روحانی:توهین آمیز است



مناطره انتخاباتی,مناظره تلویزیونی

پایان خسته کننده ترین مناظره ی انتخاباتی/ روحانی: توهین آمیز است/ رضایی: آمده ایم اینجا تست بزنیم؟/ عارف: به احترام مردم می نشینم ولی به هیچکدام از تست‌ها جواب نمیدهم

نکته ی جالب آنکه حضور یک یک کاندیداها در پیش از آغاز مناظره در صداوسیما و پخشی متفاوت همراه با موزیک حماسی توسط تلویزیون، توید یک مناظره جذاب را می داد اما ضعف شدید ساختار مناظره، باعث شد اظهارات مهم بیان شده از سوی هر 8 کاندیدا هدر رفته و بسیاری از مردم که مشغول تماشای این برنامه بودند، از اواسط برنامه خسته شده و احتمالاً کانال تلویزیون را عوض کرده اند!

انتخاب :در این مناظره که مشخص نیست ایده ی شکل برگزاری آن متعلق به کیست ، هر کاندیدا ابتدا به مدت 2 دقیقه سخن گفته و سپس کاندیدهای دیگر به قید قرعه، 90 ثانیه در مورد صحبت های نامزد مذکور صحبت می کنند.

این مناظره ی خسته کننده که باعث ضعف جسمی و گفتاری کاندیدا ها نیز می شود ، باعث اعتراضات برخی نامزدها نیز شد.

نکته ی جالب آنکه حضور یک یک کاندیداها در پیش از آغاز مناظره در صداوسیما و پخشی متفاوت همراه با موزیک حماسی توسط تلویزیون، توید یک مناظره جذاب را می داد اما ضعف شدید ساختار مناظره، باعث شد اظهارات مهم بیان شده از سوی هر 8 کاندیدا هدر رفته و بسیاری از مردم که مشغول تماشای این برنامه بودند، از اواسط برنامه خسته شده و احتمالاً کانال تلویزیون را عوض کرده اند!

البته در میان حضور 8 کاندیدا در محل تلویزیون (پیش از پخش مناظره) ، حضور حماسی تر (!) جناب ضرغامی نیز از عجیب ترین بخش های مربوط به حواشی این برنامه بود.

او در حالیکه زحمت استقبال از کاندیداها را به گردن معاونانش انداخته بود، پس از حضور 8 کاندیدا در محل تلویزیون، مانند دیگر کاندیداها وارد محل مذکور شد که بسیار احساس کردند ضرغامی نیز - که علاقه ویژه ای به حضور در تلویزیون دارد - یکی از کاندیداهاست!

متن این مناظره در پی می آید:

* حیدری، مجری برنامه: بینی و بین‌الله به جز من و رئیس سازمان و 2 تن از مدیران ارشد صداوسیما، کسی از سوالات خبر ندارد.

* حیدری: ساعت‌ها کار کارشناسی برای این مناظرات انجام شده است.

* حیدری: بسیاری از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیش از نیمی از مردم هنوز نامزد نهایی را انتخاب نکردن و منتظر مناظره‌ها هستند. همین حساسیت‌ها و اهمیت مناظره باعث می‌شود که ما در زمانبندی مناظره نهایت دقت و سخت‌گیری را داشته‌ باشیم.

* حضور طلوعی رئیس جام جم به عنوان نماینده ناظر ستاد انتخابات صداوسیما درکنار حیدری، مجری برنامه.

* قرعه‌کشی حیدری برای تعیین اولین فردی که پشت تریبون برود. نام غرضی به عنوان اولین فرد در قرعه‌کشی استخراج شد.

* غرضی پشت تریبون رفت.

سوال حیدری: مشکل اشتغال را چگونه و تا چه اندازه‌ای و تا کی مهار خواهید کرد؟

* غرضی در پاسخ به سوال: ظرف صدسال گذشته، ملت ایران دچار دولت‌هایی بوده که همه تورم‌زا بوده‌اند. این ریال ما معادل یک رویال بوده که در یک تاریخی معادل رویال کشور اسپانیا بوده و در ابتدای نهضت مشروطه یک ریال ما یک دلار بود. وقتی رضا شاه به قدرت رسید شد سه ریال. وقتی از کشور رفت شد 15 ریال. وقتی متفقین حمله کردند شد 20 ریال.

دولت زاهدی آن را  کرد 35 ریال. دولت منصور کرد 6 تومان و 8 ریال. در دوره بنی‌صدر شد 300 ریال. در دولت مهندس موسوی با 40 تومان شروع شد و تا وقتی من وزیر بودم 50 تومان بیشتر نشد ولی بعدش شد 150 تومان.

در دولت هاشمی شد 450 تومان/ دولت خاتمی 1000 تومان و در دولت فعلی شد 3500 تومان. تا تورم حل نشود و کشور به تولید نرسد، وضع همین است. هزینه پول در کشورمان بالاست. ما در 100 سال گذشته تولید نداشتیم.

اشتغال وقتی سامان پیدا می‌کند که تولید سامان یابد. تولید وقتی سامان یابد که هزینه پول به سمت نزولی برسد والا اشتغال مصنوعی است. اشتغال بعد از اینکه محکم جلوی تورم بایستیم می‌تواند تولید شود.

* قالیباف به عنوان نفر بعدی پشت تریبون رفت.

* قالیباف: نکته‌ای که آقای غرضی اشاره کردند از یک نگاه درست است اما واقعیت این است که باید کارهای کوتاه مدت و دراز مدت برای اشتغال انجام دهیم. باید کارهای کوتاه مدت در اولویت باشد در راستای برنامه‌های میان مدت. رونق اقتصادی اساس کار است اما وقتی امروز توام هستیم با رکود و تورم، وقتی نمی توانیم نقدینگی اضافه کنیم باید نقدینگی فعلی را از سکه‌بازی و کارهای صوری به سمت تولید ببریم. 

* حدادعادل: جناب غرضی به مساله تورم بیشتر از اشتغال پرداختند. البته تورم در اشتغال تاثیر زیاد دارد ولی در حال حاضر در امر اشتغال مسائلی داریم که نزدیک به  خود مساله اشتغال است. الان بازار کار متولی ندارد. در حال حاضر تعدادی کارخانه و کارگاه داریم که تعطیل شده و باید با حمایت از اینها و دادن یارانه و معافیت مالیاتی و استمهال دیون کمک کنیم که این کارخانه ها احیا شوند. و اگر در شرف تعطیلی است تعطیل نشود.

* ولایتی: مطالبی که آقای غرضی فرمودند را می‌توان اینگونه تکمیل کرد. سیاست دولتها در گذشته چه قبل و چه بعد از انقلاب بیش از آنکه تولید محور باشد توزیع محور بوده. تولید را باید مردمی کنیم. در حوزه کشاورزی باید حمایت اساسی از کشاورز شود. در  حوزه صنعت هم باید حمایت درست شود. محصولات کشاورزی باید بیمه شود و کشاورز بازنشسته شود و محصولاتش خرید تضمینی شود.

* رضایی: بیکاری و تورم دو چیز متفاوت است. بعضی وقت‌ها متناقض با هم عمل می‌کنند. منحنی فیلیپس در اقتصاد در این باره وجود دارد. اشتغال از شاغل و شغل درست می شود. هرکدام برنامه‌ای میخواهد که اشتغال را حل کنیم و بیکاری را از بین ببریم. 

* جلیلی: بیکاری مهمترین موضوع کشور است چون رشد جمعیتی که داشتیم به دوران نیاز به کارش رسیده. نیاز هست که بدان توجه  جدی شود. به 2 بخش باید توجه کرد. یکی بحث حمایت از تولید که باید ظرفیت‌های بخشی مانند کشاورزی و اقتصاد دانش‌بنیان و ارتباط صنعت و دانش توجه کنیم.

بحث فناوری اطلاعات و نفت و فولاد و مسکن را باید توجه ویژه کرد. اشتغالی که خواهیم داشت باید در تولید باشد نه در شغل‌های کاذب. تولید باید رقابتی باشد. صنایع دستی هم جزو مزیت‌هایی است که میتواند چند میلیون شغل ایجاد کند. 

* عارف: حداقل یک میلیون فرصت شغلی لازم داریم. برای اینکه این اتفاق بیفتاد مهمترین کار احیای سازمان مدیریت است. باید صنعت نیمه تعطیل ما رونق یابد. باید سهم صنعت را از هدفمندی یارانه ها که 30 درصد است پرداخت کنیم. نقدینگی کشور را باید به سمت صنعت ببریم. جذب سرمایه های داخلی بخصوص بسیار مهم است. سرمایه ها وارد خرید ارز و طلا شده است متاسفانه.باید فضای کسب و کار رونق گیرد و اشتغال ایجاد شود. یکی از طرح های ویژه که بسیار مهم است و 200 هزار شغل ایجاد می کند، گردشگری است.

* حسن روحانی: اشتغال مهمترین دغدغه مردم است. وقتی در جامعه ایرانی بیش از 3 میلیون نفر بیکار داریم و بیش از 800 هزار نفر نیروی متخصص فارغ التحصیلی که دوره دانشگاهی تمام شده و شغلی ندارند نشان میدهد مهمترین مساله جامعه امروز ماست. راه  حل اصلی این مساله بهبود شرایط کسب و کار است.

متاسفانه قانون بهبود کسب و کار که در مجلس تصویب شده، آئین نامه اجرایی اش ابلاغ نشده است. در کنار این آموزش نیروی انسانی متخصص و ماهر به عنوان یکی از راه های کار است.

* غرضی: امکان ندارد شما در تولید رقابت خارجی را به حساب نیاورید. تولید رقابت جهانی دارد. در تمام دنیا هزینه پول برای تولید یکی دو درصد است.

در ایران هزینه پول بیش از تورم است. تورم 20 درصدی و هزینه پول 25 درصدی هیچ سرمایه‌ای را برای تولید نمی‌گذارد. بزرگانی که اینجا نشستند، در دولت ها بوده اند و این وضعیت نتیجه کار دولت هاست.

از یک موضوع تغافل شد و آنکه تورم باید بیاید روی 2 و 1 درصد. هزینه پول باید برود روی 3 درصد. رقبای شما ترکیه و چین و هند هستند. شما در سال 40 میلیارد دلار واردات داشتید. نیازهایی مانند گوشت و روغن و کره وارد شده است. تمامی کسانی که به این تولیدات میپرداختند به خاطر هزینه بانکی زیاد تولید را رها کرده اند. تولید حمایت سیاسی اجتماعی و... نداشته و به همین خاطر شکست خورده است.

* **** محمدرضا عارف به قید قرعه پشت تریبون رفت

سوال: نظام و برنامه شما برای تعامل با سایر قوا و نهادهای نظارتی کشور چیست؟

* عارف: مهمترین  مشکل ریشه مشکلات اقتصادی حاکمیت یکپارچه یک جریان سیاسی یعنی اصولگرایان بر اقتصاد کشور در هشت ساله گذشته و کنار گذاشتن جریان دیگر است. برخی نظامیان و شرکت های وابسته به نهادهای نظامی در امور اقتصادی دخالت کردند که این فضا را برای مشارکت اقتصادی تنگ کرده. خصوصی سازی به صورت ناقص انجام شده است. بین 10 تا 15 درصد به بخش خصوصی واگذار شده و بقیه عملا به بخش های نیمه دولتی. 

به خاطر مشکلاتی که با دنیا داریم نمیتوانیم از ارتباط با کشورهای دنیا برای بهبود اقتصادمان کمک بگیریم. اگر اصل 44 را جدی دنبال کنیم بسیاری از مشکلات اقتصادی حل می شود. یک جریان سیاسی نمیتواند کشور را اداره کند، این را باید بپذیریم.

مبنا را باید بر شایسته سالاری بگذاریم. با توجه به ضرورت تعامل بین قوا باید قوای مختلف در یک فضای صمیمی مشکلات را حل کنند. نباید اختلاف نظر و مشکلات قوا به جامعه کشیده شود. اگر به موردی رسیدیم که نمیتوانستیم حل کنیم، می‌توانیم از رهبر معظم انقلاب کمک بگیریم.

* حدادعادل: آقای عارف مساله را بیش از حد سیاسی کردند. گناه مشکلات کشور را به دوش اصولگرایان گذاشتند. با این موافقم که کشور نباید از نیروهای کارشناس و خدوم با هر تغییر دولتی خالی شود اما فرضا اگر این اتفاق در دوره اصولگرایان افتاده، نظیرش در دوره اصلاح طلبان افتاده است.  مگر در دوره اصلاح طلبان با اصولگرایان چه کردند؟ اگر اشکال شما وارد باشد، به همه دولت ها وارد است. اگر من موفق به اداره کشور و ریاست جمهوری شوم، سعی میکنم مساله گرایش های سیاسی را از نیروهای کارشناسی و متخصص و خدمتگزار جدا کنم.

* روحانی: مهمترین مساله در این زمینه این است که از نگاه فردمحوری و استبداد رای فاصله بگیریم. از متخصصان استفاده کنیم. نگذاریم صاحب نظران جامعه منزوی شوند و حتی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی و تعاونی و کارآفرینان استفاده کنیم.

سازمان هایی مانند مدیریت باید احیا شود. دولت باید به صورت فراجناحی اداره شود و نباید نیمی از مدیران را کنار بگذاریم. فکر میکنم در کنار اینها باید آزادی بیان را هم در جامعه داشته باشیم. نقد آزاد اگر در جامعه نباشد، نظام تصمیم گیری وقتی اشکال و ایرادی دارد، تصحیح نمی‌شود. نقد نعمتی است برای تصحیح در اشکالات. 

* ولایتی: نکته ای که آقای عارف فرمودند، یک متممی نیاز دارد. حتما باید از نیروهای متخصص با سلایق مختلف سیاسی استفاده شود که دولت محروم نماند ولیکن یک وجه مشترکی جریان های سیاسی داشته باشند و آن اینکه به نظام و ولایت فقیه و قانون اساسی در قول و فقه پایبند باشند. از زمان مونتسکیو به بعد تفکیک قوا صورت گرفته.

بنا به اهمیت و پیچیدگی حکومت قوای سه گانه تشکیل شده. باید قوه مجریه قانونگرا باشد و در برابر رای قوه قضائیه خاضع باشد. اگر کابینه تشکیل میدهد این کابینه مرکب از وزرای متخصص باشد و هر وزیری در حوزه خودش اختیار رئیس جمهور را داشته باشد. اینگونه نیست که دولت را به تیم فوتبال تشبیه کنیم. 

* رضایی: خوشبختانه چون جزو هیچکدام از دعواها نبودم، قضاوت صحیح تری بتوانم بکنم. نه جزو دولت خاتمی بودم که اصولگراها را بیرون بریزم و نه در دولت احمدی نژاد بودم که اصلاح طلبان را بیرون بریزم. هیچکدام از اینها را قبول نداشتم. البته آقای عارف به سوال جواب نداد. آقای عارف نگفت که در دوره خودشان مشکلی نبود؟ آیا شما میتوانید با مجلس اصولگرا تعامل کنید؟ 

* جلیلی: وقتی می توانیم تصمیم صحیح اقتصادی بگیریم که مبتنی بر گفتمان نظام و انقلاب باشد که بتواند پیشرفت را برای ما به ارمغان بیاورد. در زمان آقای عارف مبانی نظری که برنامه چهارم را نوشتند کاملا مخالف بود و نمیتواند پیشرفت را برای کشور داشته باشد. سه عنصر اساسی را باید در تصمیم سازی و تصمیم گیری مشارکت دهیم .

اولینش خود مردم هستند. در کشاورزی باید از خود مردم سوال شود. نباید فقط از گروه های سیاسی سخن بگوییم.

نکته دیگر بحث خود هماهنگی در دولت است. الان نزدیک 40 شورا داریم که در مساله اقتصادی تصمیم گیری میکنند اینها باید با یک آهنگ عمل کنند. بین قوا اگر قانون مبنا قرار بگیرد مشکلی پیش نمیاید.

* قالیباف: آغاز بحثمان اقتصادی بود اما در سوال دوم همه رفتند دنبال بحث سیاسی. مهمترین دغدغه من همین است. وقتی بناست اقتصاد را حل کنیم چکار به سیاست زدگی داریم؟ مردم به اینها کاری ندارند، مردم می گویند مشکل ما را حل کنید. نباید دغدغه مردم را فراموش کنیم. شورای شهر اول را اختلاف سیاسی حل کرد.

در شورایی که 8 سال خدمتشان بودم هم اصولگرایان هستند هم اصلاح طلبان اما مشکل مردم دارد حل می شود. ما باید بر اساس یک سند برنامه پیش برویم. نباید سلیقه ای عمل کرد. 

* غرضی: من متولد 1320 هستم. نسل من انقلاب کرده و جنگیده و سازندگی کرده و 98.2 آرای ملت را جمع کرده. فروکاستن جمهوری اسلامی به احزاب و گروه ها ظلم به انقلاب است.

این دولت ها 1200 میلیارد درآمد داشتند و امورز 600 میلیارد تومان بدهکاری دارند. حاکمیت ایجاب می کند که مردم را در مدار انقلاب نگهداریم. مردم تحمل کردند.

هنوز هم میخواهیم کشور را به گروه های سیاسی تقسیم کنیم؟ این خلاف شان انقلاب و امام و رهبری است. کشور یک واحد متحد است. شما متحد شوید دست در جیب فقرا  نکنید و بعد هر کار سیاسی خواستید بکنید.

* عارف: مگر می شود بدون توسعه سیاسی توسعه اقتصادی داشت؟ باید همزمان پیش بروند. خطاب به جلیلی: اگر مبانی برنامه چهارم زیر سوال است چرا مجلس اصولگرا آن را تصویب کرد؟/ خطاب به رضایی: مگر من گفتم دولت اصلاحات اشکالی نداشته؟ همه دولت ها اشکال داشتند. من عملکرد دولت خاتمی را می گویم که بهترین رابطه را با مجلس اصولگرای پنجم داشته است. دعوایی بین دو رئیس قوه نبود که در صحن علنی مجلس مطرح شده و همه مردم را ناراحت کند. با قوه قضائیه هم کمیته مشترک تشکیل دادیم و مسائل را حل می کردیم. 

صحبتی که آقای ولایتی مطرح کرد مهم بود. هر مسئولی که در سطح جمهوری اسلامی فعالی می کند باید وفاداری اش به قانون اساسی و نظام را اثبات کرده باشد.

**** محسن رضایی به قید قرعه پشت تریبون قرار گرفت.

سوال: برنامه دولت شما برای تامین مسکن و مهار قیمت آن چیست؟

* رضایی: کاش روش بهتری برای مسئله اقتصادی پیش گرفته می شد و ما تخصصی تر به مسئله می پرداختیم. آنها که میخواهند فرمان اداره کشور را به دست بگیرند مهمتر از کارشناسانشان هستند.

ما در اداره کشور باید کار را به مردم بدهیم. مردم در اقتصاد و مسکن و بسیاری از کارهای دیگر نیستند. مسکن مهر طرح خوبی بوده ولی باید بهتر اجرا می شد.

نباید منابعش از بانک مرکزی و بدون پشتوانه شکل میگرفت. قیمت مسکن در تهران به صورت سرسام اور بالا رفته و تمام برنامه ریزی های مسکن را از بین برده. توجه جدی به مسکن خواهم کرد. با اصلاحات در مسکن مهر آن را ادامه میدهیم.

نباید پروژه ها را نیمه تمام بگذاریم که هزینه پشت سر هزینه به بار بیاید. مقرراتی که برای محدوده شهرها به وجود آمده بر اساس معماری نوین ایرانی نیست و باید بازنگری شود.  جایگاه شهرسازی را نوعی تغییر میدهیم که فرصت های جدیدی برای مسکن ایجاد شود.

وام مسکن به خاطراینکه خود مسکن تبدیل به کالای اقتصادی و تجاری و درآمدزایی شده  مانع از آن می شود که تسهیلات قابل توجهی به آن داده شود.

باید مسکن از دارایی به سرمایه گذاری تبدیل شود و وام های بیشتری در اختیار مردم قرار دهیم. در تمام دنیا 70-80 درصد پول ساخت مسکن را به صورت وام می دهند.

* قالیباف: بحث مسکن از اولویت دار ترین بحث های دولت من خواهد بود. بیشترین سهم درآمد مستضعفین صرف کرایه خانه می شود. مسکن که توسعه یابد مستقیما 250 هزار شغل ایجاد می کند.

باید کیفیت ساخت مسکن را بالا ببریم. بافت فرسوده از معضلات کشور است. وقتی در تهران امکانات هست چرا در بیابان مسکن می سازیم که باز هم نیاز به زیرساخت داشته باشیم. اگر در تهران بافت های فرسوده را درست کنیم نیازی نیست به پرند برویم. 

* غرضی: هر دولتی به کشور به صورت بخشی نگاه کند دچار صدمات گذشته می شود. بخشی نگری باعث فرسودگی بخش و از بین رفت دولت می شود. اینکه هر دولتی در 100 سال گذشته گفته یک روز آموزش و پرورش و یک روز مسکن و یک روز کار دیگر را بکند و بخش وسیعی از منابع را صرف آن کند و از بقیه سیستم دفاع نکند، به همین وضع امروز دچار می شویم. بخش اصلی گرفتاری عدم مسکن برای این است که اشتغال نداشتند و نتوانستند پس انداز کنند.  دولت در 2 کلمه خلاصه می شود. تورم و اشتغال.

* جلیلی: در بخش مسکن 2 تقاضا داریم، یکی تقاضای واقعی است که سالی 850 هزار ازدواج داریم که به مسکن نیاز دارند و باید به آن پاسخ داده شود. مسکن مهر پاسخی به این نیاز بود و باید ادامه یابد. همینطور اصلاحات در بافت های فرسوده.

اما بخشی از مسکن هم بخاطر نگاه های سوداگرانه است. به دلیل تورم در زمین و مسکن سرمایه گذاری می کنند. اگر نتوانیم سیاست های اساسی داشته باشیم هرقدر هم مثل مسکن مهر تولید کنیم نمیتوانیم موفق باشیم. لذا باید تورم و نظام مالیاتی اصلاح شود. و مدیریت سرمایه کنیم تا به سمت تولید برود نه به سمت بورس بازی. باید سیاست گذاری منطقه ای در بخش مسکن داشته باشیم. 

* عارف: یکی از مهمترین دغدغه های مردم مساله مسکن است.بالا رفتن سن ازدواج و طلاق ناشی از همین مساله است. مسکن مهر به خاطر بی توجهی به تسهیلات زیربنایی و رفاهی و به خاطرتورم زایی بالا و همچنین اجرای آن در خارج از شهرها کمی ناموفق بود و به همین دلیل طرح مسکن ماندگار را پیشنهاد کردیم. تا آرامشی را به خانواده ها برگردانیم.

* حدادعادل: مسکن مهر اقدامی مفید بود. دولت هم زیاد زحمت کشید و خیلی ها صاحب خانه شدند. سوداگری مسکن را هم کاهش داد اما اشکالاتی هم داشت. یکی اینکه زیرساخت های لازم در کنار خانه ها ساخته نشد. زندگی در شهر فقط زندگی در خانه نیست. زندگی جز سرپناه چیزهای دیگری هم نیاز دارد. 

* روحانی: تامین مسکن ارزان برای نسل جوان جزو برنامه های من است. قیمت مسکن در سالهای اخیر رشد 82 درصدی برای کلنگی 52 درصدی برای آپارتمان داشته . طرح مسکن مهر کار پسندیده ای بود اما دچار مشکلاتی شده است. قرار بود 200 هزار ساخته شود تبدیل به یک و نیم میلیون شد. لذا با شتاب زدگی کار انجام گرفت و امروز این ساختمان ها عیوب فراوانی دارد و برای تکمیل اینها 465176 میلیارد ریال نیاز است.

و امروز بانک مسکن به خاطر همین طرح 203597 میلیارد ریال از بانک مرکزی استقراض  کرده لذا این طرح اشکالات فراوانی دارد اما چاره ای نیست جز مرتفع کردن آن و کامل کردن طرح بدون نواقص.

* ولایتی: همانطور که بعضی دوستان فرمودند کاری که صورت گرفته درست بوده و باید پاسخی به این نیاز مردم به مسکن داده می شد اما منحصر کردن آن به دولت کار درستی نبود. برای افراد کم بضاعت سرمایه  گذاری دولت اشکالی ندارد اما باید با فراهم کردن امکانات برای ورود بخش خصوصی باید تکمیل شود.

عیوب مسکن مهر باید برطرف شود. گاز و برق و آب و ... باید برای این مسکن ها تامین شود. علت اینکه در نقاط دور افتاده تاسیس شده برای جلوگیری از مهاجرت  از روستاها و شهرهای کوچک به مرکز است و این سیاست درستی بوده است. در کشور ما عمر متوسط ساختمان ها 50 سال است ولی در اروپا 150 سال. باید مسکن ها در کشور به صورت مقاوم ساخته شود.

* رضایی: مشکل ما معماری ایران است. شهرهای ما و روستاهای ما، توسعه شهری ما، به هیچوجه در چارچوب معماری کلان نیست که اشتغال و درآمدزایی مردم و زیرساخت ها و ... دیده شده باشد.

ما اگر بخواهیم اصلاح اساسی در مساله مسکن انجام دهیم اول باید مشخص کنیم هر شهر چقدر توسعه یابد و جمعیتش چقدر باشد و اشتغالش چگونه باشد و... تا این کار را انجام ندهیم  مساله مسکن حل نمی شود. برای مسکن 70 درصد وام را باید دولت با تسهیلات بدهد و مردم 30 درصد برای مسکن هزینه کنند. مسکن مهر را ادامه میدهم .خوشبختانه همه دوستان موافق بودند که این کار را ادامه بدهیم.

**** روحانی بر اساس قرعه کشی پشت تریبون قرار گرفت.

سوال: برنامه شما برای گسترش عدالت اقتصادی چیست؟

** * روحانی: عدالت یعنی هر چیزی در جایگاه خود قرار گیرد. اولین مساله تولید است که باید در جایگاه خودش قرار گیرد. امروز در شرایطی که هستیم به جای آنکه به تولید داخلی کمک کنیم به واردات روی آورده ایم. این بزرگترین بی عدالتی است. عدالت این است که در شرایط فشار دشمن بتوانیم در داخل به تولید کمک کنیم  و تولید داخلی را افزایش دهیم و بر مقدار واردات کاسته کنیم.

می بینیم شعارهای سیاسی ما با عملکرد اقتصادی ما سازگار نیست. در شعار، شعار مقاومت می دهیم اما در شعار اقتصادی در مقام عمل مقاومتی در کار نیست. الان باید سیاست اقتصادی ما با سیاست سیاسی ما کاملا منطبق باشد و در یک مسیر قرار داشته باشد. ولی امروز می بینیم این دو مسیر کاملا جداست. ا

مروز وقتی این همه بیکار در جامعه ما وجود دارد هیچ شاخصی برای بی عدالتی نیست. حتی شاخص  هایی که معروف است برای ضریب جینی، می بینیم آخرین اعلامی که بانک مرکزی کرده این است که بعد از اجرای یارانه ها 2 دهک بالا و 2 دهک پایین متنعم شدند و 6 دهک وسط در فشار بیشتر قرار گرفتند. کارخانه کفش ملی یک روزی جزو افتخارات ما در بین کشورهای همسایه بود اما امروز به انبار ماشین سایپا تبدیل شده. پارس الکتریک به لانه کبوترها تبدیل شده. یعنی عدالتی بین نیازهای واقعی و عملکرد واقعی دولت وجود ندارد.

* جلیلی: عدالت را باید اصل بدانیم و مقدم  حتی بر پیشرفت. اگر توانستیم عدالت را برای همه مردم کشور فراهم کرده و فرصت بروز استعدادشان را فراهم سازیم، مشکلات حل می شود. عدالت اما باید به صورت ساختاری و نهادینه شکل بگیرد. نه به صورت حرکات مقطعی. یک مساله مهم عدالت در تخصیص منابع است. اینکه در بهره‌برداری از سهم تولید چگونه داریم عادلانه تقسیم می کنیم، بسیار مهم است. 

* غرضی: اولین بخش عدالت آن است که دولت دست خود را از جیب مردم دربیاورد. وقتی دولتی ارز موجود کشور را از 7 تومان به 3500 تومان میرساند دارد جیب مردم را خالی می کند. باید دست کسی که در جیب فقراست را قطع کرد. دولت متورم بیش از درآمدش هزینه می کند و فقرا را فقیر تر و اغنیا را قوی تر می کند.

این روشهای ناقص که در دولت های مختلف انجام شده منجر به ضعف فقرا و قدرت اغنیا شده است. صدسال است که 100 ین ژاپن یک دلار است. ما باید از دیگران درس بگیریم. عزیزانی که میخواهند کشور را اداره کنند باید به مردم تعهد بدهند که وقتی میخواهند دولت را ترک کنند قیمت دلار چقدر خواهد بود؟

* ولایتی: معنی عدالت را فرمودند اما در عمل یعنی امکانات موجود در کشور به طور یکسان در اختیار مردم قرار گیرد. اعم از امکانات مالی و تحصیلی و ... هر ایرانی در داخل و خارج، ایرانی است و باید به طور یکسان از امکانات موجود استفاده کند.

اما عدالت به تنهایی بدون پیشرفت به معنای تقسیم عادلانه فقر است. عدالت و پیشرفت باید با هم توام باشند تا هم عدالت را داشته باشیم و هم پیش برویم. پیشرفت بدون عدالت هم یعنی افزایش فاصله طبقاتی.

* عارف: عدالت را نباید یکسانی توزیع فقر قلمداد کنیم. باید تولید ثروت و رشد اقتصادی داشته باشیم. در برنامه سوم رشد اقتصادی 6 درصد را داشتیم. به نظر می رسد در حال حاضر به رشد بالاتر یعنی 8 درصد نیاز داریم. اولویتمان باید به نقاط غیربرخوردار و نقاط مرزی باشد. باید تلاش کنیم تعداد فقرا را کمتر کنیم. 

* قالیباف: عدالت نه گفتنی است و نه شنیدنی. عدالت عملی است که باید اتفاق بیفتد و مردم آن را بچشند. آحاد ملت از هر قوم و مذهبی باید از امکانات فراهم باشند. نباید همه‌اش به مرکزیت توجه شده و هر چه از مرکز دور شدیم محرومیت بیشتر شود.

نباید فقط یک قشر خاص را ببینیم. هر چقدر از عدالت  حرف بزنیم و رشد اقتصادی نباشد، شعاری بیش نیست. من در نیروی انتظامی عدالت در امنیت را با 110 برقرار کردم. در شهرداری تهران محکم گفتیم مناطق محروم در اولویت هستند. درآمد شهرداری را بالا بردیم و رشد جنوب شهر را چند برابر کردیم. 

* حدادعادل: دهه کنونی دهه پیشرفت و عدالت نامیده شده و این  نامگذاری بی سبب نبوده است. برخی نظریه های پیشرفت خارج از مبانی اسلامی، به پیشرفت بیشتر از عدالت اهمیت می دهد. ما شاهد برخی از این انحرافات و کجروی‌ها در مبانی برنامه چهارم بودیم. وقتی این برنامه در مجلس تصویب شد، به این ایرادات پرداختیم.. باید عدالت وپیشرفت با هم باشد و هیچکدام به قیمت فراموشی دیگری نباشد.

یکی از نمونه های تامین عدالت همین هدفمندی یارانه هاست. برخی خانواده ها چندین اتومبیل دارند و برخی هیچ اتومبیلی. نباید آنکه چند اتومبیل دارد یارانه فرد غیربرخوردار را استفاده میکرد و هدفمندی یارانه ها برای همین اجرا شد.

* رضایی: در طی 6 ماه گذشته شاید بیش از 250 شهرستان رفتم. در بازار و مزارع و کارخانجات با تمام وجود احساس  کردم با آرمان بزرگ عدالت، فاصله زیاد داریم. تبعیض و پارتی بازی و رشوه در بسیاری از ارکان کشور و قوه قضائیه نفوذ کرده و اجازه توزیع عادلانه ثروت را نمی دهد. دوستانی که اینجا  هستند و در دولت ها بودند پاسخ دهند که چرا اینگونه شده؟ زمان شعار دادن گذشته است. هم در تئوری و هم در نگاه و هم در شاخص ما مشکل داریم.

* روحانی: نکاتی که دوستان فرمودند هرکدام بعدی از مساله بود. در مساله عدالت، باید با رانت و فساد مبارزه شود. متاسفانه با اینها در سالهای اخیر بیشتر مواجه بودیم. عدالت فرصت برابر برای کل مردم است و برای کل اتباع ایرانی.

همه اقوام و مذاهب. زن و مرد. در بعضی بخش ها بخصوص فصل سوم قانون اساسی را بهتر اجرا کنیم. در بحث عدالت اجتماعی باید حمایت از محرومین را در اولویت خود قرار دهیم و آنها که حقوق ثابت دارند مانند کارمندان. الان بیکاری در میان زنان بسیار زیاد است. 66 درصد زنان 20 تا 29 ساله بیکار هستند.

یکی از راه های عدالت این است که در امکاناتی که در کشور هست از لحاظ فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی، همه احساس  کنند به طور برابر دارند از اینها استفاده می کنند. یکی از مهمترین مسائل بحث تمرکززدایی است. امروز استانها احساس میکنند توان اداره خود را دارند ولی الان تهران برای آنها تصمیم گیری می کند. باید به استانها اختیارات بیشتری داده شود.

**** حدادعادل طبق قرعه کشی پشت تریبون قرار گرفت.

سوال: برنامه دولت شما برای مواجهه با کاهش درآمدهای نفتی در اولین سال دولتتان چیست؟

* حدادعادل: برای مقابله با آثار ناشی از کاهش درامدهای نفتی باید در درجه اول به صادرات غیرنفتی توجه کنیم. ما میتوانیم با افزایش صادرات غیرنفتی جای خالی صادرات نفتی را پر کنیم. کشور ما کشوری است که از نظر کشاورزی امتیازات بالایی دارد. تنوع اقلیمی دارد. ما میتوانیم صادرات کشاورزی داشته باشیم.

میتوانیم از مزایای گردشگری برای تامین ارز به جای کاهش ارز ناشی از فروش نفت استفاده کنیم. از دالان عبوری، کریدور ترانزیتی شمال جنوب استفاده کنیم. باید در کنار اینها دولت انضباط مالی خود را افزایش دهد. ریخت و پاش و مصرف زیاد ما را به ارز نفتی محتاج تر می کند. میتوانیم با افزایش انضباط مالی راه های دیگری را هم تعقیب کنیم. اقتصاد مقاومتی از جمله اموری است که میتواند کشور را در برابر مسئله نفت بیمه کند.

مراد از اقتصاد مقاومتی، عوض کردن شیوه اقتصاد است. پوست اندازی و نوسازی اقتصادی است. توجه به تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی است. دولت من در آینده برای کاهش ارز ناشی از نفت، باید سبک زندگی اسلامی را در کشور حاکم کند. ما نمیتوانیم به سبک زندگی غربی زندگی کرده و طعمه توطئه غرب شویم. 

* روحانی: چینی ها سنگ های قیمیتی ما را از روی کشتی میخرند و برمیگردانند دوباره به کشورمان. ما متاسفانه داریم خامفروشی می کنیم. باید نفت را فرآورده کنیم و جلوی خام فروشی را بگیریم. باید موانع صادرات را برداریم تا بتوانند با صادرات غیرنفتی، جایگزینی برای ارز نفت باشند. ظرفیت های خالی صنعت ما که بالای 40 درصد است را باید پر کنیم. باید مرکز صادرات برق برای منطقه باشیم. 

* عارف: جهت گیری کلی ما اقتصاد بدون نفت است باید وابستگی بودجه به نفت را به صفر برسانیم. باید  نفت را به ثروت ماندگار تبدیل کنیم. در کوتاه مدت باید انضباط مالی و کاهش هزینه های دولت را پیگیری کرده و کاهش تصدی دولت را انجام دهیم.

باید تشکیلات دولت تحدید باشد. میتوانیم مزایای خوبی از تجارت و ارتباطات و پروازهایی که از فراز ایران هست داشته باشیم. توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات به ما کمک زیادی می کند. افزایش بهره‌وری از مسائل بسیار مهم دیگری است که باید هر دولتی که روی کار می آید در دستور کار قرار دهد.

* جلیلی: هرچه وابستگی ما به نفت کمتر بشود یک فرصت خواهد بود چرا که میتوانیم از ظرفیت های دیگر کشور بهتر استفاده کنیم. مزیت نسبی در بسیاری از موارد داریم که یکی از آنها بحث عبور و مرور و ترانزیت است که اگر از ظرفیت آن استفاده کنیم بیش از درآمد نفت برای ما درامدزایی خواهد داشت.

بحث دیگر جلوگیری از خام فروشی در نفت و کالاهای دیگراست. اگر به اینها توجه کنیم درامدهای ارزیمان قابل مقایسه با وضعیت فعلی نخواهد بود. برخی کالاهای اساسی به راحتی قابل تولید در کشور است. متاسفانه برای برخی کالاهای غیرضروری الان دارد ارز صرف می شود.

* ولایتی: فروش نفت خام باید با محصولات فرآینده شده نفتی جایگزین شود. از ویژگی های ترانزیتی خودمان باید برای حمل و نقل استفاده کنیم. خریدن گاز از برخی کشورها و فروختن به اروپا وترکیه هم میتواند راهکار مناسبی باشد. 

* قالیباف: در این بخش باید نگاه کنیم که کاهش فروش نفت تهدید است یا فرصت. اگر تدبیر کنیم فرصت است و اگر سوءتدبیر داشته باشیم تهدید است. کاهش هزینه دولت باید باشد. تقویت بخش خصوصی. هدایت نقدینگی به سمت تولید و ... را باید در نظر داشته باشیم. شهرداری در طول 50-60 سال گذشته همیشه 30 درصد هزینه خود را از دولت می گرفته اما امروز به 5 درصد رسیده/ شهرداری تهران بدون نفت دارد کارهایش را انجام می دهد. در ابتدای سال 80 در اصلاحات، قیمت نفت 10-11 دلار شد. یکی از کارهای خوب آنموقع این بود که رشد صنعت ما دو رقمی شد. 

* غرضی: به مدت 4 سال وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران بودم. در دولت دفاع هزینه کشور به سالی 15 میلیار دلار رسید. در سازندگی 18 میلیارددلار.

اصلاحات 28 میلیارددلار. در دولت اخیر چون درامد سنگینی حاصل شد و اکثریت قریب به اتفاقش صرف واردات شد آمریکایی ها به این نتیجه رسیدند که هزینه کشور 100 میلیارد دلار است و اگر جلویش را بگیریم کشور ساقط می شود.

اگر هزینه دولت اصلاحات را 10 درصد هم گران کنیم میشود حدودا 35 میلیارد دلار که هزینه بالایی برای کشور نیست. عرضم این است که محکم بچسبیم تولید را در این مقطع به سامان برسانیم تا احتیاجی به دلار اضافی نداشته باشیم.

* رضایی: نمی توانیم بگوییم کاهش درآمد نفتی تهدید نیست.تهدید است اما باید به فرصت تبدیل شود. راهکار این است که دولت را از اقتصاد بیرون کشیده و مردم را فعال کنیم.

مساله بازارچه های مرزی و کشاورزی و ... باید مد نظر قرار بگیرد. ما یک میلیون بشکه نفت اضافه داریم که الان به فروش نمی رسد. با ایجاد پالایشگاه موبایل در کشور، یک ظرفیت بزرگی از فرآورده های نفتی به وجود می آوریم و به کشورهای دیگر فرآورده می فروشیم.

* حدادعادل: ملت ایران بداند ما میتوانیم بدون وابستگی به نفت وضعیت خوبی داشته باشیم. واردات در 92، 53 میلیارد دلار و صادرات غیرنفتی 32 میلیارد دلار.

30 میلیارد دلار کالای واسطه ای بوده اما 8 میلیارددلار، تجملی مانند خودروهای سواری تجملی و ... بوده که عده ای با آن مانور تجمل میدهند و وارد نکردنش هیچ مشکلی برای کشور پیش نمی آورد. اگر بتوانیم 8 میلیارد دلار را حذف و 15 میلیارد سایر به 10 دلار برسانیم، آنگاه فقط 11 میلیارد دلار عدم موازنه صادرات و واردات داریم که میتوانیم از سایر راه ها مانند کشاورزی آن را تامین کنیم. 

*** قالیباف طبق قرعه کشی پشت تریبون قرار گرفت.

سوال: گام های عملی دولت شما برای تقویت تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی و بهبود فضای کسب و کار چیست؟

* قالیباف: برنامه 2 ساله دارم ولی در بحث مربوط به تولید، سهم تولید را از یارانه در اولویت اول قرار میدهیم. نقدینگی را هدایت میکنیم.الان نقدینگی در جامعه رهاست. سفته بازی را از جامعه  جمع میکنیم. به درآمدهای بدون تولید مالیات های قابل توجهی در نظر میگیریم. استقلال به بانک مرکزی می دهیم که 7 برابر نقدینگی در کشور اتفاق نیفتد.

ثبات در سیاست ها خواهیم داشت تا هر هفته و هر ماه یک رانت برای کسانی که یک شبه میلیاردر شوند ایجاد نشود. کاهش فشار تحریم را در اولویت قرار می دهیم.

دهکهای پایین جامعه را برایشان سیاست های جبرانی مانند بیمه قرار می دهیم. ما از عدالت صحبت میکنیم نه از مساوات. کیفیت را بالا می بریم در کالاها. اگر بتوانیم شبکه توزیع را بخصوص در کالاهای اساسی در اولویت بگذاریم، مانند کشاورزی، به نتایج خوبی می رسیم.

* حدادعادل: باید آسیب شناسی از وضع موجود بکنیم. الان آسیب های ساختاری داریم و سیاست گذاری اقتصادی ما هم آسیب رسان است. البته تحریم و فشار هم هست. با اصلاحات ساختاری و اصلاحات سیاستگذاری می توانیم به تولید کمک کنیم.

به عنوان نمونه به اقدامی که در مجلس هفتم که رئیس مجلس بودم انجام شد و آثار نیکویی داشت اشاره می کنم: ایجاد سهمیه بندی در مصرف بنزین بود.

ما 70 میلیون لیتر در سال 85 روزانه داشتیم. 40 میلیون تولید و 30 میلیون وارد می کردیم. دشمن طمع کرده بود برای تحریم بنزین. اما با سهمیه بندی تهدید را به فرصت تبدیل کردیم و امروز صادرکننده بنزین هم میتوانیم باشیم.

* جلیلی: باید تولید ملی را مهم بدانیم. زمانی در دولت های قبل میگفتند اگر چیزی صرفه نداشته باشد نباید تولید کنیم مانند بنزین. باید از کالاهای داخلی حمایت کنیم و اجازه واردات ندهیم. نباید در رسانه ملی برای کالای خارجی تبلیغ شود.

در موضوعاتی که وارد میکنیم تا جایی که امکان هست باید تولید داخل را در اولویت قرار دهیم. برای تولید کننده داخلی باید فرجام کارش را کمک کنیم. اگر فرجام تولید مشخص باشد کلی ظرفیت ایجاد می کند برای تولید. 

* عارف: مهمترین کار ثبات اقتصادی است و ما باید اصلاحات ساختاری انجام دهیم. باید ثبات در تصمیمات با استفاده از افراد متخصص استفاده شود. سهم تولید از یارانه ها پرداخت نشده. باید خرید تضمینی کالاها را در دستور کار قرار دهیم. باید مشکلات کشاورزی را حل و از جمله مسئله بیمه محصولات کشاورزی را حل کنیم. کسب و کار خانگی را باید جدی بگیریم. 18 میلیون زن خانه‌دار داریم که باید به کسب و کار خانگی آنها کمک کنیم.

* روحانی: برای تقویت تولید ملی در قدم اول نگاه باید از مصرف محوری به تولید محوری بچرخد. در سالهای اخیر بیشتر بحث مصرف محوری بوده. خصوصی سازی باید واقعی انجام شود. تاالان 13 درصد واقعی بوده و بقیه به دولت داده شده.

انحصارات باید برداشته شود. الان قدرتهایی هستند که هم ثروت دارند و هم قدرت سیاسی و هم سایر قدرت ها و دیگران نمیتوانند با آنها رقابت کنند. امروز به احساس امنیت اقتصادی لطمه خورده. باید کارآفرینان را تشویق کنیم و فضا را برای سرمایه گذاری آنها آماده کنیم. امروز امنیت روانی در جامعه به واسطه تهمت ها خدشه دار شده که باید این مسائل را برطرف کنیم. 

* رضایی: مشکل اصلی اقتصاد ملی ما این است که صاحب ندارد. ساختار دولت را بر اساس تولید ملی شکل می دهیم. در کنار هر وزارتخانه یک شورای فکر تشکیل می دهیم. ایالت های اقتصادی را در کشور شکل میدهیم. مشکل ما این است که هزینه های تصمیم گیری غلط بسیار بالاست.

* غرضی: تا وقتی که هزینه سرمایه بالاست، تولید شکل نمیگیرد. هزینه سرمایه معادل پولی است که بانک به سرمایه گذار می دهد. یعنی بالاتر از تورم. وقتی هزینه سرمایه 25 درصد باشد، هیچ تولیدی در دنیا 25 درصد سود نمیدهد. ما نباید فکر کنیم به صورت بخشی میتوانیم تولید را راه بیندازیم.

تولید وقتی شکل میگیرد که هزینه پایین بیاید. وقتی میاید پایین که تورم پایین بیاید و وقتی تورم پایین می آید که تولید داشته باشید. لذا این یک چرخه است. علاوه بر بورس بازی، بورس مصنوعی و شبه پول را باید از بین برد تا سرمایه جایگاه خود را پیدا کند. 

* ولایتی: تولید را باید در صنعت و کشاورزی دید.تا وقتی تولید مردمی نشده و کارخانه ها به مردم واگذار نشود و دولت بخش مهمی از صنایع و تولیدات صنعتی را داشته باشد، درست نمیشود. آنجا که تولید دولتی ضرر می کند از بانک مرکزی می گیرد اما بخش خصوصی این امکان را ندارد و وام ها هم گران قیمت است. ضمن اینکه وقتی بخواهد واردات مواد اولیه کند در گذشته با 10 درصد قیمت جنس ال سی باز میکردند الان با 130 درصد میتواند باز کند. این برای تولید کننده مقرون به صرفه نیست. در کشاورزی تا نتوانیم قیمت محصولات را تضمین کنیم، کار درست نمیشود. به همان قیمتی که گندم را از خارج میخریم چرا از داخل نمی خریم؟

*قالیباف: ما اقتصادهای خوب دنیا را اگر نگاه کنیم 70 درصد سهمشان در خدمات و 30 درصد در کشاورزی و صنعت است متاسفانه در خدمات ما 35 درصد است. امنیت سرمایه گذار بسیار مهم است ولی امروز در کشور ما این امنیت وجود ندارد.

ما نه درست با فساد مبارزه می کنیم و نه اجازه میدهیم امنیت سرمایه گذار باشد. الان نقطه سر به سر در همه مطالعات ارزی و اقتصادی به هم خورده است. باید مشارکت مدنی را تبدیل به اجاره به سمت تملیک کنیم. بخش خصوصی باید واقعا توسعه یابد. الان دولت در خصوصی سازی غیر از سهام عدالت و 10-15 درصد، واقعا به خصولتی تبدیل شده. یعنی به ظاهر خصوصی شده ولی مدیریت در دست دولت همچنان باقی است.

*** سعید جلیلی بر اساس قرعه پشت تریبون قرار  گرفت.

سوال: گام دوم قانون هدفمندی یارانه ها را چگونه اجرا میکنید؟

* **** جلیلی: قانون هدفمندی یک قانون اسا و باید به خوبی اجرا شود. یکی از بحث هایی که داریم و در هدفمندی خود را نشان داد این است که بخشی از مسائلی که مطرح میکنیم قبلا هم مطرح شده اما چرا موفقیت آمیز اجرا نشدند و مشکلاتی داشتند؟ اولین کار برای هر نگاه اقتادی و هر سیاست اقتصادی این است که باید به ساختار اجرایی دولت بپردازیم تا سیاست ها عملی شوند.

وگرنه اینکار انجام نمی شود. دولت به مثابه قطاری هست که اگر راه نیفتد و سرعت لازم را نداشته باشد بهترین قوانین هم دچار مشکل می شود. روی حمایت از تولید همه وفاق دارند اما چرا انجام نمی شود؟ به خاطر اینکه سازوکارها و ساختارها خوب تعریف نشده اند.

لذا من ساختار دولت را به گونه ای تغییر میدهم که اولا خودش برای مردم مانع نشود و ثانیا تقویت کند و خودش مشوق شود برای اینکه ظرفیت ها به کار گرفته شوند.

اگر به این بحث اساسی نپردازیم سیاست ها و قوانین خوبی که داریم مانند همین هدفمندی یارانه ها، این موضوعات قابل پیگیری نیست. در بحث هدفمندی بحث اصلی این بود که یارانه ها هدفمند و در یک جهت صحیح مدیریت شود.

* رضایی: مرحله دوم را به صورت درآمدی و تولیدی عمل میکنیم. باید پول وارد تولید و سرمایه گذاری شود که در مصرف و تقاضا اثر خود را می گذارد. ساختار دولت کافی نیست باید راننده و رفتار دولت هم تغییر کند.

نوسازی دولت که متناسب با تولید ملی باشد از مهمترین مسائلی است که اگر انجام نشود هر کسی دیگر به جای احمدی نژاد بیاید تغییر مناسبی صورت نمیگیرد. دولت باید ثروت تولید کن و پول درآور باشد تا از اجرایی کردن طرح ها و قوانین صحبت شود.

* غرضی: دفعه اول  نیست که یارانه میدهیم. بنده وزیر نفت بودم، یک لیتر بنزین 1 تومان بود و از امام اجازه گرفتیم شد 3 تومان تا 2 تومان را به روستایی ها بدهیم.

مشکل ناشی از آن است که به جای اینکه گرفتاری را از مردم کم کند، کارشناسی درست نشده و گرفتاری زیادتر شده. حالا همه فکر میکنند اگر به دنبال یارانه دادن بیشتر برویم گرفتاری بیشتر می شود. اینکه پول و شبه پول چگونه تزریق شود که زندگی مردم ارتقا یابد یک بحث کارشناسی وتولیدی و فنی است. وقتی خدایی نکرده میخواهیم با یارانه کار سیاسی کنیم نتیجه