اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رشد 33 درصدی ایدز ازطریق روابط جنسی



افزایش بیماری ایدز درایران,ایدز,تاریخچه ایدز در ایران,آمار مبتلایان ایدز در ایران

هشدار نسبت به نفوذ آسیب‌های اجتماعی در درون خانواده‌ها

رشد 33 درصدی ایدز ازطریق روابط جنسی

حرف زدن از بیماری ایدز در ایران همواره با محدودیت‌های اخلاقی و عرفی همراه‌ بوده است و شاید به این دلیل شاهد توسعه بیماری ایدز در کشور بوده‌ایم؛ به گونه‌ای که ناآگاهی از عوامل انتقال بیماری ایدز، موجب گسترش این بیماری شده است. روز گذشته رییس دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از رشد ۳۳ درصدی ایدز از طریق روابط جنسی خبر داد تا هشدار تازه‌ای در مورد تغییر الگوی انتقال ایدز در کشور مطرح شود.

تاریخچه ایدز در ایران

نخستین مورد گزارش و ثبت شده ابتلا به ایدز در ایران مربوط به سال ۱۳۶۶ و در مورد یک کودک شش ساله مبتلا به بیماری هموفیلی است که فرآورده‌های خونی آلوده دریافت کرده بود. در سال‌های اولیه شیوع بیماری، وجود ایدز در ایران اساساً انکار می‌شد اما به مرور زمان و با احساس خطر نسبت به افزایش میزان ایدز در کشور، هشدارها در این زمینه آغاز شد؛ هر چند که در آن زمان، رابطه جنسی نقش چندانی در انتقال ایدز ایفا نمی‌کرد.

 

از دهه ۸۰ میلادی، دولت در راستای ارتقای بهداشت خانواده و سلامت جامعه فعالیت‌های آگاهی بخشی نسبت به این بیماری و ارایه آموزش‌های جنسی را در سطح کشور شروع کرد و در حال حاضر بنابر گزارش برنامه توسعه سازمان ملل متحد این کشور در بالاترین جایگاه درمیان کشورهای منطقه از نظر بهداشت و ارایه آموزش‌های جنسی در زمینه پیشگیری از ایدز قرار دارد. همچنین یونیسف ایران در قالب برنامه اچ‌آی‌وی/ایدز با شرکای دولتی و غیردولتی و رسانه‌های جمعی ایران در راستای «ارائه خدمات مطلوب و اطلاع‌رسانی به جوانان» همکاری می‌کند.

 

از اقدامات عملی برای پیشگیری از شیوع ایدز در کشور می‌توان به برنامه‌ریزی برای ارایه سوزن‌و‌سرنگ استریل به معتادان، لغو ممنوعیت توزیع تیغ یک بار مصرف در زندان‌ها، آموزش‌های جنسی در مدارس و جامعه و نصب دستگاه‌های خودپرداز کاندوم و سرنگ ارزان در شهرها اشاره کرد. با این حال هنوز بسیاری از مردم و به ویژه جوانان از دسترسی به اطلاعات مربوط به شیوع ایدز و از اطلاعات مربوط به ضرورت به کار بردن کاندوم هنگام آمیزش جنسی بی‌بهره‌اند و موانع متعددی برای راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی گسترده در رسانه‌ها در این زمینه وجود دارد.

 

آمار مبتلایان ایدز در ایران

بر اساس آخرین آمار غیر‌رسمی، ۱۲۰ هزار ناقل HIV در ایران وجود دارد. بر اساس آمار ثبت شده رسمی، حدود ۲۴ هزار نفر به طور رسمی در بانک اطلاعاتی وزارت بهداشت ثبت شده‌اند که با فرمول تخمین موارد واقعی بر اساس موارد ثبت شده، هم اکنون حدود ۸۰ هزار HIV مثبت در ایران وجود دارد. از میان ۹۰۲/۲۳ نفر مبتلا به ایدز در ایران، ۹۱ درصد مرد و ۹ درصد زن هستند. حدود ۵۰ درصد مبتلایان در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار دارند.

 

براساس این گزارش در میان علل ابتلا به HIV، تزریق با وسایل مشترک در مصرف کنندگان مواد، رتبه نخست و ابتلا از طریق رابطه جنسی رتبه دوم را دارد. با این حال، به گفته دکتر مینو محرز رئیس مرکز تحقیقات ایدز وزارت بهداشت، «‌۹۹درصد بیماران جدیدی که در تهران به ما مراجعه می‌کنند از طریق روابط جنسی به ویروس ایدز مبتلاشده‌اند اما میزان کشوری ابتلای جنسی ایدز حدود ۴۰درصد است در عین حال تعداد زنان باردار مبتلابه این ویروس نیز در حال افزایش است.»

 

او با تاکید بر اینکه آمارهای جدید شیوع ایدز در کشور نشان می‌دهد موج سوم ایدز یعنی شیوع جنسی آن در کشور شروع شده است، می‌افزاید: آمارهای رسمی نشان می‌دهد حدود ۳۰درصد از مبتلایان جدید از طریق روابط جنسی به این ویروس آلوده شده اند، زیرا ۲۱درصد از مبتلایان جدید به طور رسمی این مساله را اعلام کرده اند و ۱۰درصد دیگر نیز که علت ابتلارا نگفته اند احتمالاروابط جنسی عامل انتقال ویروس در بین آنها بوده است ضمن اینکه شواهد نشان می‌دهد تعداد زنان بارداری که از همسران شان این ویروس را گرفته اند به طور نگران کننده ای در حال افزایش است.

 

هشدار جدید درباره روابط جنسی آلوده

سید حسن موسوی‌ چلک رییس دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به دو نگرانی عمده در حوزه آسیب‌های اجتماعی، گفت: یکی قالب شدن نگاه امنیتی به حوزه مسائل اجتماعی و دیگری نگاه اقتصادی به مسائل اجتماعی و تبدیل شدن نهادهای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی به بنگاه‌های اقتصادی است که در صورت ادامه نگاه امنیتی و اقتصادی در آینده کار سختی خواهیم داشت.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۲۷ هزار نفر مبتلا به HIV طبق آمار رسمی شناسایی شده‌اند، اظهار کرد: گرچه هنوز روابط جنسی اولویت اول در ابتلا به HIV نیست، اما طبق تحقیقات از سال ۶۵ تاکنون روابط جنسی ۱۲ درصد را شامل می‌شده است. اما آماری که از سال ۹۰ و ۹۱ به دست آمده، شاهد ۳۳ درصد رشد ابتلا به HIV از طریق روابط جنسی بوده که این رشد قابل توجه و خطرناک است. رییس دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی در خانواده‌ها نفوذ کرده است، گفت: ماهواره، اس ام اس، اعتیاد، مشروبات الکلی، روابط فرازناشویی اگرچه چندان نیست.

 

اما در جای خود با اهمیت است، در ایران باعث تبعات بسیاری شده و این آسیب‌ها در خانواده‌ها پنهان است. وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی به مرور زمان باعث تخریب می‌شود، افزود: آسیب‌های اجتماعی مانند یک زلزله عمل می‌کند، اما به تدریج باعث تخریب فضای جامعه می‌شود.موسوی چلک اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی یک واقعیت تلخ است و باعث مرگ تدریجی انسان‌ها می‌شود، بنابراین برای مدیریت این حوزه باید از تمام ظرفیت‌ها چه در حوزه دولتی یا غیردولتی و چه در حوزه برنامه‌ریزی و اجرا استفاده کرد.

 

رییس دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه عموما نگاه به مسائل اجتماعی، نگاه امنیتی و قضایی بوده است، افزود: همین دلیل باعث شده است تا جلوی روند جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی بسته شود و شاهد آسیب‌های اجتماعی متنوع‌تری باشیم./فریادگر

 

 

 


ویدیو مرتبط :
رشد 33 درصدی تولید انواع خودرو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشداراداره ایدز وزارت بهداشت:افزایش انتقال ایدز از طریق روابط جنسی ناسالم



رییس اداره ایدز وزارت بهداشت هشدار داد:

افزایش انتقال ایدز از طریق روابط جنسی ناسالم/ 70 هزار مورد ناشناخته ایدز در کشور

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با هشدار نسبت به تغییر الگوی انتقال ایدز از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده، بر لزوم توجه بیش از پیش به برنامه‌های کاهش آسیب به منظور جلوگیری از بازگشت موج دوم ایدز در کشور تاکید کرد.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

دکتر عباس صداقت در حاشیه نخستین کنگره بین‌المللی «پژوهش‌های HIV»، گفت: همچنان بیشترین عامل انتقال ایدز در کشور از طریق اعتیاد تزریقی است.

وی افزود: اما مطالعات اپیدمیولوژیک انجام شده در سطح کشور این هشدار را می‌دهند که آمار انتقال بیماری HIV/ایدز از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده و همچنین ابتلای زنان به این بیماری در حال افزایش است. بر این اساس در برنامه‌های کاهش آسیب و همچنین برنامه‌های نگهدارنده در میان معتادان تزریقی مواد تاکید داریم.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت ادامه داد: با توجه به مشاهدات انجام شده در تغییر الگوی انتقال ایدز تاکید ما بیشتر بر روی ارتباطات جنسی ناسالم است. تهدید دیگر که به ویژه جوانان و نوجوانان را در معرض خطر قرار می‌دهد، افزایش استفاده از مواد روان‌گردان و محرک‌هاست، چرا که این مواد به طور غیرمستقیم می‌توانند عاملی برای ارتباطات جنسی محافظت نشده باشند.

صداقت افزود: بر این اساس به منظور افزایش آگاهی مردم از این بیماری، تاکید برنامه‌های امسال ایدز بیشتر در زمینه آموزش و اطلاع‌رسانی است. بر این اساس ارتباطات بهتری با سازمان صدا و سیما، شهرداری، مترو، راه آهن و قطارهای مسافربری، هواپیمایی و ... برقرار شده است تا به این ترتیب پیام‌های خود به مردم برسانیم.

وی درباره آخرین آمار مبتلایان به ایدز در کشور، گفت: طبق آخرین برآوردها، حدود 24 هزار مورد HIV/ ایدز در کشور شناسایی شده‌اند و تحت پوشش برنامه‌های مراقبتی قرار گرفته‌اند. بر اساس مدل‌های ریاضی تخمین زده می‌شود که حدود 93 هزار مورد مبتلا به این بیماری در کشور حضور دارند. به این ترتیب حدود 70 هزار مورد مبتلا در کشور وجود دارند که از وضعیت ابتلای خود آگاه نیستند. تعداد زیادی از این 70 هزار نفر را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.

صداقت افزود: بر اساس آمار تجمعی، 67 درصد علت انتقال ایدز از طریق اعتیاد تزریقی بوده است و 10 درصد آن مربوط به انتقال جنسی است. در سال 90 الگوی انتقال از طریق روابط جنسی تغییر زیادی داشته است، به طوری که 20 درصد موارد انتقال در سال 90 از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده بوده است.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با تاکید بر آنکه تمام خدمات مشاوره، آزمایش و درمان بیماری ایدز کاملا رایگان و محرمانه انجام می‌شود، افزود: تلاش کرده‌ایم مراکز مشاوره مربوط به این بیماری را در کشور گسترش دهیم؛ به طوری که در حال حاضر تمام استان‌های کشور به این مراکز مجهز شده‌اند و در هر شهرستان می‌توان از طریق شماره 118، شماره تلفن مراکز مشاوره آن شهرستان را دریافت و اطلاعات لازم را کسب کرد.

صداقت ادامه داد: در حال حاضر بیش از 104 مرکز مشاوره و 90 پایگاه مشاوره در کشور به منظور ارائه اطلاعات در مورد روش‌های پیشگیری، انتقال و ...بیماری ایدز فعال هستند.

وی افزود: در مورد بیماری HIV هیچ درمان قطعی وجود ندارد، اما پیشگیری از آن بسیار راحت است. هر کس که به رفتاری ناسالم به لحاظ ارتباطات اجتماعی نظیر اعتیاد، سوء مصرف مواد و ارتباطات جنسی خارج از چارچوب خانواده مبادرت داشته، صرف نظر از سن و جنس می‌تواند در معرض ویروس HIV قرار گیرد. از آنجا که کشور ما، کشوری جوان است در مورد این بیماری بیشتر تاکیدمان بر روی جوانان و نوجوانان است.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت ادامه داد: از تمام سازمان‌های مرتبط با این موضوع نظیر ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان زندان‌ها، سازمان بهزیستی و ... درخواست داریم که به برنامه‌های کاهش آسیب بیش از پیش توجه شود و این برنامه‌ها ادامه یابد تا با بازگشت موج دوم این بیماری مواجه نشویم./ایسنا