اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رشد سرانه مطالعه در ایران، فقط 35 ثانیه!


بر اساس آخرین نظرسنجی های صورت گرفته و جمع بندی که مربوط به سال 1389 است، سرانه مطالعه کتاب در کشور به 18 دقیقه و 47 ثانیه رسیده است.

خبرگزاری ایرنا:دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: بر اساس آخرین نظرسنجی های صورت گرفته و جمع بندی که مربوط به سال 1389 است، سرانه مطالعه کتاب در کشور به 18 دقیقه و 47 ثانیه رسیده است.

منصور واعظی در جمع خبرنگاران در گرگان افزود: نتایج میزان سرانه مطالعه کشور در سال گذشته، تا دو ماه دیگر مشخص می شود، زیرا ما نظرسنجی ها و ارزیابی های خود را بعد از پایان هر سال انجام می دهیم و میزان مطالعه در سال 90، به تازگی نظرسنجی شده است.

به گفته وی، سرانه مطالعه در کشور از رشد خوبی برخوردار بوده به طوری که در سال 1353، این میزان تنها در شهرها دو دقیقه بوده است و در دومین سنجش که در سال 1378 انجام گرفت سرانه مطالعه به هفت دقیقه افزایش یافت. وی تصریح کرد: اولین سنجش ملی که هم شهرها و هم روستاها را شامل می شد، در سال 1387 انجام شد که در آن سنجش میزان مطالعه به 18 دقیقه رسید.

وی ادامه داد: از آن سال تصمیم گرفته شد تا سرانه مطالعه هر سال سنجش شود، به طوری که در سال 1388 سرانه به 18 دقیقه و 12 ثانیه و در سال 1389 به 18 دقیقه و 47 ثانیه افزایش یافت. واعظی در ادامه گفت: در خصوص سرانه مطالعه در کشور، آمارهای شبهه برانگیزی منتشر شد و این تصویر ساخته شده که ایران در زمینه مطالعه و کتابخوانی، عقب است که یک تصور غلط محسوب می شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور افزود: آمار سال 1389 تنها در بخش کتاب در فضای فیزیکی و فضای مجازی بوده که در آن سال، میزان مطالعه در فضای مجازی در بخش کتاب کمی بیش از 3 دقیقه بوده است.

به گفته وی، براساس همان آمارها، سرانه مطالعه و خواندن در کشور اعم از کتاب، قرآن و ادعیه، روزنامه و نشریات، سایت های خبری و هر آن چه که خواندنی باشد، جدا از خواندن های تکلیفی به 79 دقیقه رسیده است. از مقدار 79 دقیقه، 18 دقیقه و 47 ثانیه مربوط به کتاب، 20 دقیقه مربوط به قرآن و ادعیه و مابقی زمان مربوط به بخش های دیگر می باشد.

وی یادآور شد: امروز جمهوری اسلامی ایران از کشور ترکیه در زمینه سرانه مطالعه پیشی گرفته و در منطقه اول و در دنیا جزو کشورهای برتر هستیم و در حال پیشی گرفتن از مصر نیز می باشیم، اما از کشورهای اسکاندیناوی، روسیه و گرجستان نیز عقب تر هستیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در خصوص روش های سنجش میزان مطالعه گفت: در این مورد از مدل جهانی استفاده می شود که مدل تصادفی 17 هزار نفری می باشد و براساس آن به هر استان 500 سهمیه اختصاص می دهیم و به برخی نیز بیشتر که آن سهمیه هم بین روستاها و شهرها تقسیم می شود. به گفته واعظی، درصد خطا در نظرسنجی 500 نفری 5/4 درصد است، اما در 17 هزار نفری کمتر از 5/1 درصد خواهد بود.       


ویدیو مرتبط :
سرانه ی پایین مطالعه در ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صعود 6 پله ای و رشد 35 درصدی توسعه انسانی در ایران



 اخبار اجتماعی ,خبرهای  اجتماعی, رتبه ایران

گزارش توسعه انسانی ایران در سال 2015 میلادی روز گذشته با حضور معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه و گری لوئیس هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در ایران رونمایی شد. طبق گزارش سال 2013، شاخص توسعه انسانی ایران 749/0 بود که در آن زمان رتبه ایران در بین 187 کشور 75 بوده است و بدین ترتیب ایران با 6 پله صعود بالاترین جهش را در هشت سال گذشته داشته است.

 معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه  در مراسم رونمایی از گزارش توسعه انسانی ایران در سال 2015  گفت: گزارشی که امروز ارائه شد ایران را به عنوان یکی از کشورهای با توسعه انسانی بالا معرفی می‌کند و رشد 6 رتبه ای ایران را نشان می‌دهد. افزایش 35 درصدی شاخص توسعه انسانی در ایران و کسب جایگاه 69 در بین 188 کشور موفقیت بزرگی برای این کشور است.سید عباس عراقچی خاطرنشان کرد: گزارش 2015 گواه دیگری بر این واقعیت است که ما حتی در زمانی که تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی بودیم تا اندازه زیادی موفق بوده‌ایم.عراقچی با اشاره به محورهای مندرج در گزارش توسعه انسانی ایران در سال 2015 گفت: سه محور امید به زندگی، دسترسی به دانش و استانداردهای زندگی شایسته نشان می‌دهد که ما توانسته‌ایم این استانداردها را ارتقا بخشیم.


وی استانداردهای سلامت و دسترسی آموزش دانشجویان دختر مخصوصاً در دوره‌های تکمیلی در کاهش فقر مطلق را از دیگر موفقیت‌هایی عنوان کرد که باعث دستیابی ایران به جایگاه 69 در بین 188 کشور شده است.معاون وزیر امور خارجه یادآور شد: بدون شک شاخص‌های دیگر نشان می‌دهند که ما کارهای بیشتری برای حل بیکاری و اشتغال زنان و کاهش نابرابری داریم.


عراقچی خاطرنشان کرد: کسی نمی‌تواند در تأثیرگذاری دستاوردهای اخیر سیاست خارجی ایران و برداشته شدن تحریم‌ها و همچنین حضور مجدد ایران در اقتصاد جهانی و تأثیرات آن در موفقیت‌های بیشتر در آینده مخالفتی داشته باشد.


وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به اهداف موفق عمل کرده است، اظهار امیدواری کرد که در گزارش بعدی تورم یک رقمی شود و شاهد پوشش سلامت برای تمام اقشار باشیم. همچنین گری لوئیس هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در ایران ضمن تشریح ابعاد مختلف این گزارش با بیان اینکه امید به زندگی از دیگر شاخص‌هایی است که در گزارش توسعه انسانی ایران در سال 2015 منتشر شده است، اظهار داشت: امید به زندگی در بدو تولد در جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های 1980 تا 2014، 21.3 سال، میانگین سنوات تحصیلی 5.9 سال و سنوات مدنظر تحصیلی هم 5.9 سال افزایش پیدا کرده است.گری لوئیس در ادامه تشریح این گزارش با بیان اینکه همیشه جای بهبود وجود دارد بر کاهش نابرابری‌ها و توانمندسازی‌های زنان ایرانی، تأکید کرد.


وی تمرکز بر کاهش فقر، بهبود انسجام اجتماعی، حفاظت از محیط زیست و ترویج پاسخگویی را ازرویکردهای دولت ایران عنوان کرد که به رشد اقتصادی و توسعه انسانی کمک می‌کند و اظهارداشت: برنامه توسعه ملل متحد (UNDT) آماده است به دولت نه فقط برای دستیابی به اهداف برنامه ششم توسعه بلکه به اهداف SPG درسال 2030 کمک کند.


گری لوئیس  حفاظت از محیط زیست و حمایت از تالاب‌هایی همچون تالاب ارومیه و جلوگیری از گسترش بیابان‌ها و مبارزه باHIV، سل و مالاریا را از دیگر موارد همکاری دو طرف عنوان کرد و گفت: سازمان ملل افتخار دارد که شریک معتمد جمهوری اسلامی ایران شده است.

 اخباراجتماعی   - ایران