اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رشد اقتصادی جهان پس از حملات تروریستی به کدام سمت رفت؟/ شاخص های اقتصاد جهان پس از داعش



اخبار,اخبار اقتصادی , گروه تروریستی داعش

 

اخبار اقتصادی - رشد اقتصادی جهان پس از حملات تروریستی به کدام سمت رفت؟/ شاخص های اقتصاد جهان پس از داعش

با شدت گرفتن حملات داعش، نخستین بازاری که واکنش نشان داد، بازار «نفت» بود. چرا که یکی از مهم‌ترین مخازن نفتی جهان یعنی عراق، با خطر کاهش عرضه در آینده مواجه شده بود و معلوم نبود دیگر صادرکنندگان منطقه نظیر ایران و عربستان نیز، از شوک جدید عراق چه تاثیری خواهند گرفت.

چندی پیش، ارتش 10 هزارنفری تروریست‌های داعش، دومین شهر پرجمعیت عراق یعنی موصل را تصرف کرد و در روزهای بعدی نیز، شهر به شهر به سمت بغداد، پایتخت عراق حرکت کرد.

 

این خبری بود که به نظر می‌رسید در هیاهوی جام جهانی و البته، عادت جهانیان به شنیدن اخبار غیرمنتظره از خاورمیانه، چندان مورد توجه قرار نگرفت. شاید به همین دلیل بود که داعش نیز، برای بیشتر دیده شدن، تصمیم گرفت جنون بیشتری از خود نشان دهد: از «شلیک به شهروندان عادی، کاملاً عادی، از پنجره اتومبیل» و انتشار فیلم آن در اینترنت گرفته تا «ارسال پیام تشکر به مسی از طریق توئیتر»، و قدردانی کردن از او که تیم فوتبال بزرگ‌ترین کشور شیعه جهان را شکست داده است.1

اقداماتی از این دست و برخی از اقدامات داخلی این گروه، مثل قطع برق شهری برای اینکه مردم نتوانند تلویزیون و بازی‌های جام جهانی را نشان دهند، به تدریج توانست این گروه را به یکی از «موضوعات داغ» خبری تبدیل کند؛ چرا که پشت توحش داعش، یک جنبه «جالب» نیز همواره قرار گرفته است تا بتواند ترادف «خشونت» و «حماقت» را مجدداً نشان دهد. اما از نگاه اقتصادی مرسوم این است که فرض گرفته شود «اهمیت» هر رخدادی، معادل اثراتی است که روی رفتار «بازیگران» اقتصادی دارد و سریع‌ترین مرجع برای سنجش تغییر رفتار بازیگران اقتصاد نیز، «شاخص‌های قیمتی» در بازارهای جهانی است.

با شدت گرفتن حملات داعش، نخستین بازاری که واکنش نشان داد، بازار «نفت» بود. چرا که یکی از مهم‌ترین مخازن نفتی جهان یعنی عراق، با خطر کاهش عرضه در آینده مواجه شده بود و معلوم نبود دیگر صادرکنندگان منطقه نظیر ایران و عربستان نیز، از شوک جدید عراق چه تاثیری خواهند گرفت.

 

بنابراین، مهم‌ترین موضوعی که در بحران اخیر عراق، مثل هر تنش دیگری در خاورمیانه، مورد توجه قرار گرفت، مساله «نفت و بازارهای انرژی» بود. چنانکه اوباما نیز وقتی در اولین روزهای سر برآوردن داعش در عراق، از سوی خبرنگاران مورد این پرسش قرار گرفت که «جنگ داخلی عراق چگونه منافع امنیت ملی آمریکا را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟»، چندین عامل را ذکر کرد که مهم‌ترین آنها، «موضوعاتی مثل انرژی، و بازارهای جهانی نفت بود».2 نفت عراق به ویژه از آن جهت اهمیت داشت که در سال‌های اخیر، به نظر می‌رسید که یک «انتقال تدریجی» بین جایگاه ایران و عراق در اوپک نیز به چشم می‌خورد. مطابق گزارش‌ها، پس از حمله آمریکا به عراق، از سال 2003 تولید و صادرات نفت عراق به صورت مداوم و تدریجی در حال افزایش بوده است. به طوری که در نهایت و در ماه‌های گذشته، عراق به دومین کشور تولیدکننده نفت در اوپک تبدیل شد. بنابراین، بی‌جهت نبود که بلومبرگ روز 17 ژوئن گزارش داد با تصرف یکی از مسیرهای مواصلاتی نفتی مهم در شمال عراق، قیمت نفت خام به سطح 116 دلار برای هر بشکه رسید که در 9 ماه اخیر، بی‌سابقه بود.

 

حتی کار به جایی رسید که برخی از پیش‌بینی‌ها مبنی بر نرخ رشد اقتصادی جهان در سال آینده نیز دستخوش تغییر قرار بگیرد. پیش از این، گفته می‌شد که با افزایش رشد اقتصادی جهان، مصرف نفت نیز به شدت رو به افزایش خواهد رفت و «آژانس بین‌المللی انرژی» نیز در گزارش اخیر خود، پیش‌بینی کرده بود «60 درصد از افزایش تولید نفت خام تا پایان دهه جاری میلادی را کشور عراق» تامین کند. فراموش نکنید که همان‌طور که «برد مک‌میلان»، مشاور ارشد سرمایه‌گذاری «شبکه مالی CommonWealth» گفته است: «نفت، جریان خون اقتصاد مدرن است. برآوردها متفاوت است، ولی تقریباً می‌توان گفت هر 10 دلار افزایش در قیمت هر بشکه نفت خام، می‌تواند نرخ رشد اقتصادی متوسط جهان را حدود 2.0  درصد کاهش دهد.»

اخبار اقتصادی - خبرآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
نرخ رشد اقتصادی جهان و ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران از زمان سقوط دیوار برلین، بزرگترین تحول برای اقتصاد جهان است/ رشد اقتصادی سریع ایران در 2017



اخبار,اخبار اقتصادی,قیمت نفت

پیش بینی می شود ایران در چند سال آینده با رشد اقتصاد سریعی رو به رو شود. بانک جهانی پیش بینی کرده است تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2017 به شش و هفت دهم درصد برسد. این رشد به طور عمده ناشی از افزایش تولید نفت و گاز ایران خواهد بود.

ایران از زمان سقوط دیوار برلین تاکنون، بزرگترین تحول برای اقتصاد جهان محسوب می شود.

به گزارش انتخاب،‌ پایگاه خبری آمریکایی بیزنس اینسایدر در گزارشی به قلم مایک برد در پایگاه اینترنتی خود نوشت ایران در حال ورود به اقتصاد جهانی است و این رویداد برخی از تحلیلگران سرمایه گذاری بانکی را به شدت هیجان زده کرده است.

ایران تازه ترین اقتصاد بزرگ و مدرنی است که از نظام اقتصادی جهانی بیرون رانده شده است و همچنین بزرگترین اقتصاد جهان از زمان پایان دوران جنگ سرد تاکنون است که دوباره وارد نظام اقتصادی جهان می شود.

در بخشی از یادداشتی که محققان، این هفته برای پایگاه انیترنتی بیزنس اینسایدر ارسال کردند آمده است: «ایران بزرگترین اقتصادی است که از زمان فروپاشی شوروی سابق تاکنون به بدنه نظام اقتصادی جهان باز می گردد. شباهت ها بین این دو عبارتند از: پیچیدگی رژیم تحریم ها، تلاش برای ایجاد روابط حسنه سیاسی با غرب، و برخورداری از ذخایر بزرگ انرژی.»

تحلیلگران مالی تنها کسانی نیستند که از ورود دوباره ایران به نظام اقتصاد جهانی هیجان زده اند. شرکت های خودروسازی نیز در این خصوص اشتیاق زیادی دارند. بخشی از این اشتیاق به خاطر ذخایر گسترده سوخت فسیلی ایران است. علاوه بر این، ایران کشوری با درآمد متوسط و ظرفیت بالقوه عظیم است که به خاطر فشار تحریم ها محدود شده است.

مهم تر از همه این مسائل،‌ ایران بیشترین جمعیت تحصیلکرده را در منطقه دارد، و 60 درصد مردم این کشور زیر 30 سال هستند. ظرفیت بالقوه رونق اقتصادی این کشور پس از لغو تحریم ها کاملاً آشکار است.

ایران با توجه به حجم بزرگ اقتصاد خود، حجم گسترده تحریم های اقتصادی اعمال شده علیه این کشور و همچنین ساختار سیاسی خاص خود، از بسیاری جهات با هیچ یک از کشورهای جهان قابل مقایسه نیست.

پیش بینی می شود ایران در چند سال آینده با رشد اقتصاد سریعی رو به رو شود. بانک جهانی پیش بینی کرده است تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2017 به شش و هفت دهم درصد برسد. این رشد به طور عمده ناشی از افزایش تولید نفت و گاز ایران خواهد بود.

 

اخبار اقتصادی - انتخاب