اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رسیدگی به تخلفات زیرمیزی پزشکان در 2 هفته/ بیشترین شکایت از جراحان در تهران



تخلفات زیرمیزی پزشکان,جراحان تهران,وزارت بهداشت

رسیدگی به تخلفات زیرمیزی پزشکان در 2 هفته/ بیشترین شکایت از جراحان در تهران

 مشاور وزیر و مدیر کل دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، به تشریح تماسهای مردمی با سامانه 1490 پرداخت و گفت: شکایت از زیرمیزی پزشکان ظرف مدت 2 هفته رسیدگی و پاسخ داده می شود.

دکتر حسین ریاضی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: زیرساخت سامانه 1490 از سال گذشته آغاز و در اسفند 91 با دستور دکتر طریقت منفرد وزیر بهداشت، عملیاتی شد.

وی با اشاره به تاکید فراوان وزیر بهداشت برای پاسخگویی به شکایات و انتقادات مردم از مراکز بهداشتی و درمانی، افزود: ظرف 2 ماه گذشته 90 نفر پرسنل به تعداد نیروهای این سامانه افزوده شده و به 100 نفر رسیده است که در 3 شیفت آماده پاسخگویی به مردم هستند.

نماینده ویژه وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه سامانه 1490 تعطیلی ندارد و 7 روز هفته فعال است، تصریح کرد: تنوع درخواستها و تماسهای مردم با این سامانه زیاد است. اما به طور کلی بیشتر تماسها مربوط به راهنمایی های صرف داروها، کمبودهای دارویی، نبود امکانات در مراکز درمانی و... است.

ریاضی با بیان این مطلب که شماره تلفن تماس گیرندگان ثبت شده و از طریق پیامک و تلفن ثابت که داده اند، پاسخ خود را دریافت می کنند، افزود: شکایت از اورژانس 115 و اورژانسهای بیمارستانی، از جمله مواردی است که به فوریت رسیدگی می شود. به طوریکه اگر پزشک متخصص در اورژانس نباشد، از طریق ستاد و دانشگاه علوم پزشکی مربوطه پیگیری می شود.

مشاور وزیر بهداشت اظهارداشت: تماس گیرندگان یک کد رهیگری دارند که از طریق آن، درخواست آنها پیگیری و نتیجه اعلام می شود.

وی، مدت زمان پاسخگویی و پیگیری به تماسهای مردمی با سامانه 1490 را 2 هفته اعلام کرد و افزود: روزانه در حدود 3000 تا 3500 تماس با این سامانه داریم که بخشی مربوط به داروهای کمیاب و سایر تماسها در ارتباط با مشکلات و کمبودهای حوزه بهداشت محیط، شکایت از رستورانها، رفتار نامناسب پرسنل بیمارستانی، نبود امکانات بیمارستانی و همچنین مواردی از دریافت زیرمیزی است.

مدیرکل دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با اعلام اینکه 80 شکایت از موارد دریافت زیرمیزی در سامانه 1490 ثبت شده است، گفت: 60 درصد این شکایتها رسیدگی شده و مبلغ پرداختی به بیمار عودت داده شده است.

ریاضی با بیان این مطلب که برای رسیدگی به شکایتهای زیرمیزی یک متولی در وزارت بهداشت و یک نفر در دانشگاه علوم پزشکی پیگیر هستند، افزود: مسئولیت این امر در وزارتخانه بر عهده مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان است که به عنوان رئیس کمیته درمان با این سامانه همکاری دارد.

وی تاکید کرد: مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت، مسئولیت رسیدگی به تمامی شکایتهای مردمی از درمان را بر عهده دارد.

نماینده ویژه وزیر بهداشت در سامانه 1490 در خصوص اینکه بیشترین موارد زیرمیزی مربوط به کدام یک از بخشهای دولتی و خصوصی بوده است، گفت: شکایتها مربوط به هر دو بخش بیمارستانهای دولتی و خصوصی است.

ریاضی، عمده شکایتهای زیرمیزی را مربوط به رشته های مرتبط با جراحی عنوان کرد و افزود: بیشتر این شکایتها مربوط به تهران است.

وی با اعلام اینکه سامانه 1490 تاکنون در 20 استان کشور راه اندازی و فعال شده است، گفت: با پیگیریهای وزیر بهداشت، قرار است ظرف دو ماه آینده 10 استان دیگر به این سامانه وصل شوند تا 1490 کشوری شود./مهر

 

 

 


ویدیو مرتبط :
كمیته رسیدگی به تخلفات نشر قرآن تشكیل می شود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش چشمگیر شکایت از پزشکان و صدور کیفرخواست برای پزشکان متخلف/ بیشترین محكومیت برای کدام بخش ؟



اخبار,اخباراجتماعی,تخلف پزشکان

 

 اخباراجتماعی -  افزایش چشمگیر شکایت از پزشکان و صدور کیفرخواست برای پزشکان متخلف

از كل شكایت‌های بررسی شده سال 92 در دادسرای انتظامی تهران 58 درصد منجر به كیفرخواست گردیده است كه از كل پرونده بیماران سرپایی برای 75 درصد و از پرونده بیماران بستری برای 47 درصد كیفرخواست صادر شده است.

مقایسه آمار فوق با سال 91 نشان می دهد كه میزان صدور كیفرخواست در پرونده بیماران بستری 19 درصد و در مورد بیماران سرپایی 30 درصد افزایش یافته است.


معاون انتظامی نظام پزشكی كشور ضمن بیان این خبر گفت :در بخش بیماران بستری نیز بیمارستان‌های خصوصی و دی‌كلینیك‌ها 61 درصد و بیمارستان‌های دولتی و نهادها 22 درصد از كیفرخواست‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته دكتر علی فتاحی ،نسبت توزیع كیفرخواست در بخش بستری نیز به شرح ذیل بوده است:
1- بیمارستان‌های خصوصی 42 درصد

2- دی كلینیك‌ها 19 درصد

3- بیمارستان‌های دولتی 6 درصد

4- بیمارستان شركت نفت 5 درصد

5- بیمارستان‌های تأمین اجتماعی 4 درصد

6- بیمارستان‌های بنیاد شهید 3 درصد

7- بیمارستان‌های نیروی انتظامی 2 درصد

8- بیمارستان سپاه پاسداران 2 درصد

وی گفت:با نگاه اجمالی به آمارهای ذكر شده در بخش بستری مشخص می‌شود بیمارستان‌های خصوصی و دی‌كلینیك‌ها 61 درصد كل شكایت‌ها و 61 درصد كل كیفرخواست‌ها را به خود اختصاص داده اند. 62 درصد شكایت از آن‌ها نیز منجر به صدور كیفرخواست گردیده است. بیمارستان‌های دولتی و وابسته به نهادها نیز 34درصد از كل شكایت‌ها و 22 درصد كل كیفرخواست‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. 46 درصد شكایت از آن‌ها هم منجر به صدور كیفرخواست گردیده است.

وی گفت:اگر سه جدول میزان شكایت‌ها، تعداد كیفرخواست‌ها و درصد صدور كیفرخواست از كل شكایت از هر بیمارستان را با هم لحاظ نماییم در می‌یابیم بدترین وضعیت در بخش بستری مربوط به بیمارستان‌های زیر است:

1- بیمارستان‌های خصوصی

2- دی‌كلینیك‌ها

3- بیمارستان شركت نفت

4- بیمارستان‌های دولتی

5- بیمارستان‌های بنیاد شهید

6- بیمارستان‌های نیروی انتظامی

7- بیمارستان سپاه پاسداران

به گفته معاون انتظامی نظام پزشكی كشور ،هر چند باید به این موضوع توجه داشت كه مراجعین به مراكز درمانی فوق از نظر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی... متفاوت بوده و این فاكتورها به عنوان عوامل مداخله‌گر می‌تواند بر میزان شكایت از بیمارستان‌ها و قاعدتاً بر میزان كیفرخواست تأثیرگذار باشد كه باید در جمع‌بندی در نظر گرفت.

فتاحی گفت:در سال92 تعداد 3761 پرونده در هیأت‌ها بدوی كل كشور تشكیل شده كه پس از بررسی برای 58 درصد پرونده‌ها برائت برای 42درصد محكومیت صادر شده است. براساس آرا صادره:

1- برائت 58 درصد

2- بند الف (تذكر یا توبیخ شفاهی) 8درصد

3- بند ب (اخطار یا توبیخ كتبی با درج در پرونده) 5/14درصد

4- بند ج (اخطار یا توبیخ كتبی با درج در پرونده و نشریه) 14درصد

5- بند د (محرومیت تا یكسال در محل تخلف) 8/2درصد

6- بند ه (محرومیت تا یك سال كشوری) 2درصد

7- بند و (محرومیت تا 5 سال) 5درصد

8- بند ز (محرومیت دائم) 37درصد

چنانچه ملاحظه می‌شود به صورت خلاصه 8درصد به تذكر شفاهی، 28درصد به توبیخ كتبی و 2/5درصد به محرومیت محكوم شده‌اند.

با بررسی آرا هیأت‌های بدوی نیز مشخص شد گروه‌های زیر بیشترین محكومیت را به خود اختصاص داده‌اند:
1- پزشك عمومی 23 درصد

2- دندان پزشكی 14 درصد

3- زنان و زایمان 10درصد

4- جراحی عمومی 10درصد

5- ارتوپدی 6درصد

7- چشم 3درصد

8- جراحی ترمیمی 2درصد

9- داخلی 2درصد

10- اطفال 2درصد

كمترین میزان محكومیت نیز به ترتیب مربوط به گروه‌های زیر بوده است:
1- گوش، حلق و بینی 1درصد

2- رادیولوژی 1درصد

3- نروسرجری 1/1 درصد

از طرفی رتبه‌بندی گروه‌های پزشكی در رابطه با میزان محكومیت هر رشته نسبت به شكایت طرح شده در همان رشته نیز به این شرح است:
1- داروسازی 87 درصد

2- پوست 85درصد

3- ترمیمی 65درصد

4- پزشك عمومی 62درصد

5- آزمایشگاه 61درصد

6- دندانپزشكی 56 درصد

7- جراحی عمومی 43 درصد

8- اطفال 42درصد

9- بیهوشی 42درصد

10- روانپزشكی 38 درصد

كمترین میزان محكومیت نیز مربوط به رشته‌های بوده است:
1- گوش، حلق و بینی 2درصد

2- نروسرجری 14درصد

3- قلب 21درصد

4- ارولوژی 22درصد

همچنین بررسی آماری نشان می‌دهد بیشترین آرای محرومیت از اشتغال مربوط به گروه‌های زیر است:
1- پزشك عمومی 30درصد

2- دندانپزشكی 11درصد

3- جراحی عمومی 11درصد

4- ترمیمی 10درصد

5- ارتوپدی 8درصد

  اخبار اجتماعی  - شفا آنلاین