اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رسوایی جدید جاسوسی آمریکا از آلمان


روابط آمریکا و آلمان که از مدت ها قبل تحت تاثیر جاسوسی واشنگتن از برلین بود، روزهای گذشته با فاش شدن جاسوسی های تازه، بار دیگر با مخاطرات جدیدی مواجه شد.

خبرگزاری ایرنا: روابط آمریکا و آلمان که از مدت ها قبل تحت تاثیر جاسوسی واشنگتن از برلین بود، روزهای گذشته با فاش شدن جاسوسی های تازه، بار دیگر با مخاطرات جدیدی مواجه شد.

به نوشته روزنامه انگلیسی گاردین، اعتراف یک کارمند سازمان اطلاعات خارجی آلمان موسوم به ˈبی ان دی/ BNDˈ به جاسوسی برای آژانس امنیت ملی آمریکا، رسوایی جدیدی است که روابط از پیش متشنج آمریکا و آلمان را به شدت تهدید می کند.

رسانه های آلمانی روز پنجشنبه گذشته گزارش دادند یک کارمند 31 ساله سازمان اطلاعات خارجی آلمان در شهر ˈپولاخˈ مقر این سازمان که در نزدیکی شهر مونیخ در ایالت ˈباواریاˈ قرار دارد، روز چهارشنبه توسط دادستان فدرال این کشور دستگیر شده است. این فرد که نامی از وی برده نشده، ابتدا به اتهام انتقال اطلاعات به سازمان های جاسوسی روسیه دستگیر شده بود اما بر اساس گزارش ها در زمان بازجویی اعتراف کرده که در ازای دریافت پول، اطلاعات محرمانه ای را به یک رابط آمریکایی منتقل کرده است. اگر این اظهارات اثبات شود، بزرگ ترین رسوایی جاسوسی آمریکا - آلمان بعد از دوران جنگ خواهد بود.

گفته می شود این فرد احتمالا وظیفه جاسوسی در مورد فعالیت های کمیته حقیقت یاب در مجلس عوام آلمان موسوم به بوندستاگ را برعهده داشته است که اکنون به طور کل فعالیت های آژانس امنیت ملی آمریکا در این کشور را مورد بررسی قرار می دهد. این کمیته بعد از افشاگری های ˈادوارد اسنودنˈ پیمانکار پیشین آ‍ژانس امنیت ملی آمریکا در مورد جاسوسی های آمریکا از متحدان اروپایی اش از جمله آلمان تشکیل شده بود تا در مورد گفته های وی تحقیق کند.

به گزارش رسانه های آلمانی، آژانس امنیت ملی آمریکا چندین بار با این فرد ارتباط برقرار کرده و دست کم یکبار خواستار ارایه اطلاعاتی در مورد کمیته حقیقت یاب شده بود. گفته می شود این فرد بین 200 تا 300 سند محرمانه را از سرورهای داخلی سازمان اطلاعات خارجی آلمان دریافت و نزد خود ذخیره کرده است.

این اسناد در ازای دریافت ده ها هزار یورو بین سال های 2012 تا 2014 به سازمان امنیت ملی آمریکا فروخته شده اند.

این کارمند سازمان اطلاعات خارجی آمریکا به آشکارترین شکل یعنی توسط ارسال ایمیل به سفارت آمریکا در آلمان با آ‍ژانس امنیت ملی این کشور ارتباط برقرار کرده است. کمیته حقیقت یاب روز گذشته (جمعه 13 تیر/ 4 ژوئیه) بعد از دستگیری این فرد برای بررسی اظهارات وی جلسه ای تشکیل داد.

ˈمارتینا رنرˈ سیاستمدار چپگرای آلمانی که عضو این کمیته نیز هست، به آسوشیتدپرس گفت: این پرونده نشان می دهد هر فرد یا نهاد قانونی که در حال بررسی اظهارات ادوارد اسنودن باشد، هدف خوبی برای سازمان های جاسوسی آمریکاست.

سخنگوی ˈآنگلا مرکلˈ صدراعظم آلمان نیز روز گذشته گفت وی از این موضوع مطلع شده است و این مساله بی اهمیتی نیست.

وزارت خارجه آلمان روز گذشته (جمعه/ 13 تیر؛ 4 ژوئیه) ˈجان بی امرسونˈ سفیر آمریکا در آلمان را فراخواند و از وی خواست برای آشکار شدن ابعاد این پرونده همکاری کنند.

خبر وجود یک جاسوس دوگانه بین سازمان های جاسوسی آمریکا و آلمان یک روز بعد از آن منتشر می شود که ˈویلیام بنیˈ از مسئولان فنی پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا در کمیته حقیقت یاب پارلمان به عنوان شاهد حاضر شد و گفت: در آژانس امنیت ملی آمریکا روحیه مستبدانه ای حکمفرماست که تهدیدی بزرگ برای جامعه آمریکایی بعد از جنگ به شمار می آید.

ˈتوماس دریکˈ کارمند پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا که بین سال های 2001 تا 2008 در این آژانس کار می کرد، سازمان اطلاعات خارجی آلمان را به همکاری نزدیک با همتایان آمریکایی خود متهم کرد و گفت این موضوع که سازمان اطلاعات جاسوسی آلمان می گوید از فعالیت های سازمان های جاسوسی آمریکا در آن کشور اطلاعی نداشته، قابل قبول نیست.

در حالیکه کاخ سفید و مقامات امنیتی آمریکا در این خصوص هنوز نظری ابراز نکرده اند، یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود گفت: این اتفاق می تواند تمام تلاش ها برای بهبود روابط آمریکا و آلمان را بعد از افشاگری های اسنودن خنثی سازد.

افزون بر این، به نوشته پایگاه اطلاع رسانی دویچه وله آلمان، ˈاریک اشمیتˈ کارشناس مسائل امنیتی و رییس موسسه سیاست صلح واقع در ایالت باواریا آلمان معتقد است: این یک رسوایی بزرگ است. دو طرف در شرایطی بودند که سازمان اطلاعات خارجی آلمان ماموران آمریکا را نیروهای دشمن نمی دانست و آنها درحوزه جاسوسی و فعالیت های امنیتی از آزادی عمل بسیاری برخوردار بودند اما این موضوع که یک کارمند سازمان اطلاعات خارجی آلمان برای سازمان اطلاعاتی آمریکا از یک نهاد قانونی آلمانی جاسوسی کند، نقض قوانین به شمار می آید.

در صورتی که گفته های اولیه این فرد ثابت شود، روابط سیاسی بین برلین و واشنگتن بار دیگر تیره می شود. اما در مورد سازمان های جاسوسی باید گفت روند این سازمان ها به شکلی است که بعد از مدتی قطع همکاری و تغییر روند همکاری ها، بار دیگر شرایط به موقعیت اولیه برمی گردد.

اشمیت در این مورد که فرد دستگیر شده بیشتر به ارائه اطلاعات به سازمان امنیت ملی آمریکا در خصوص کمیته حقیقت یاب پارلمان آلمان متهم است، گفت: اطلاعات زیادی وجود دارد که می تواند مورد توجه آمریکایی ها باشد. اول اینکه آنها می خواهند از همه گفته های ادوارد اسنودن به این کمیته مطلع شوند، حتی از مفاد جلسات محرمانه. سپس می خواهند بدانند سازمان اطلاعات خارجی آلمان تا چه میزان مجالس این کشور را از همکاری با آژانس امنیت ملی آمریکا مطلع می کند که این همکاری ها محرمانه تلقی می شود.


ویدیو مرتبط :
جاسوسی آمریکا از آلمان و فرانسه و لو رفتن آن...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آلمان و فرانسه خواستار امضای توافقنامه «جاسوسی نه» با آمریکا شدند



موضع فرانسه وآلمان از جاسوسی آمریکا

بیانیه مشترک برلین و پاریس
آلمان و فرانسه خواستار امضای توافقنامه «جاسوسی نه» با آمریکا شدند

به دنبال جاسوسی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا از شهروندان فرانسوی و همچنین شنود موبایل صدراعظم آلمان، رهبران این ۲ کشور خواستار امضای یک توافقنامه با آمریکا برای توقف این اقدامات شدند.

به گزارش  فارس به نقل از رویترز، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان شب گذشته ضمن انتقاد از آمریکا خواستار امضای یک توافقنامه میان برلین-پاریس با واشنگتن درباره عدم جاسوسی از یکدیگر شد و تاکید کرد کرد جاسوسی از دو متحد بسیار نزدیک واشنگتن سریعا باید متوقف شود.

صدراعظم بعد از گفت‌وگو با رهبران اروپایی،  که به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از هزاران شهروند فرانسوی و شنود مکالمات تلفنی مرکل صورت گرفت، تاکید کرد که ما خواستار اقدام عملی از سوی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و نه فقط عذرخواهی خشک و خالی هستیم.

در حال حاضر آلمان و فرانسه به دنبال چارچوبی برای همکاری بین سرویس‌های اطلاعاتی خود با آمریکا بدون جاسوسی هستند که دیگر کشورهای اتحادیه اروپایی نیز قرار است به آن بپیوندند.

روز گذشته بعد از نشست 28 رهبر عضو اتحادیه اروپا، دیگر کشورهای اروپایی از ابتکار فرانسه و آلمان در این زمینه حمایت کردند.

براساس این گزارش، آمریکا توافقنامه ای تحت عنوان «5 چشم» در زمینه عدم جاسوسی با کشورهای انگلیس، استرالیا، نیوزلند و کانادا بعد از جنگ جهانی دوم امضا کرده است.

آنگلا مرکل همچنین گفت: دوستی و شراکت کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله آلمان با آمریکا خیابان یک طرفه نیست. ما به آن وابسته هستیم اما واضح است که واشنگتن نیز نیاز به دوستانی در جهان دارد./فارس