اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رزم آخر اصولگرایان



اخبار,اخبارسیاسی,اصولگرایان

مجلس نهم نفس‌های آخر را می كشد و برای آخرین بار قرار است نمایندگان این دوره رئیس خود را انتخاب كنند تا پرونده ریاست مجلس نهم نیز بسته شود. جریان‌های سیاسی داخل قوه مقننه برای آنکه نشان دهند چه پایگاهی در جامعه دارند تلاش خواهند کرد یکی از ۱۳ کرسی هیات رئیسه قوه مقننه را از آن خود کنند. بر اساس گفته‌های نمایندگان از جناح‌های مختلف از جمله اصلاح طلبان، مستقل‌ها و هر دو فراکسیون اصولگرای مجلس، قرار نیست تغییرات زیادی در ترکیب هیات رئیسه اجلاسیه چهارم دوره نهم اعمال شود اما از آنجا که در تمام انتخابات کشور در دقیقه ۹۰ با رای ریزی‌های غیر قابل پیش بینی نظر سنجی‌ها زیر سوال رفته، دور از انتظار نیست که ترکیب هیات رئیسه تغییر اساسی کند.

  ائتلاف دو فراکسیون اصلی
وقتی بحث انتخابات هیات رئیسه مجلس در میان باشد باید تصمیم گیری دو فراکسیون اصلی و اثرگذار این قوه یعنی فراکسیون‌ اصوالگرایان و رهروان ولایت را زیرذره بین گذاشت. 


فراکسیون رهروان ولایت که برای حمایت از علی لاریجانی تشکیل شده است، همچنان او را مناسب ریاست مجلس می‌داند اما به نظر می‌رسد در اردوگاه این اصولگرایان بحث‌هایی بر سر نواب رئیس وجود دارد. از سوی دیگر به نظر می‌رسد فراکسیون اصولگرایان با سردمداری غلامعلی حداد عادل، قصد ندارد برای ریاست مجلس کاندیدایی را معرفی کند. حدادعادل با وجود اینکه با فراکسیون لاریجانی در زمینه حمایت از دولت زاویه دارد، اما این بار به دنبال ائتلاف در حفظ وضع موجود هیات رئیسه مجلس است که اهداف آن کاملا واضح و روشن نیست. با این حال این فراکسیون هم برای کرسی‌های دیگر هیات رئیسه کاندیدا خواهد داشت و تنها در موضوع ریاست اختلاف نظری ندارد.


  شکست ائتلاف
حرف و حدیث‌ها برای تغییرات در هیات رئیسه به قدری زیاد شده است که رئیس فراکسیون رهروان ولایت، برای ارائه توضیحاتی در جمع خبرنگاران حاضر شد و تاکید می‌کرد که حداد عادل خواهان حفظ وضع موجود هیات رئیسه مجلس است. اما به گفته کاظم جلالی اعضای فراکسیون اصولگرایان نه تنها از بحث حفظ وضع موجود هیات رئیسه بی‌اطلاع هستند بلکه می‌خواهند در پست‌های مختلف هیات رئیسه کاندیدا شوند. 


نماینده مردم شاهرود در مجلس عنوان می‌کند با چنین وضعیتی، بحث حفظ وضع موجود در فراکسیون رهروان ولایت هم مطرح نخواهد شد. جلالی چنین برداشت می‌کند که بدنه فراکسیون مقابل در بحث وضع موجود هیات رئیسه به جمع بندی نرسیده‌اند. حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان در گفت‌وگو با «قانون» نیز به این نکته اشاره دارد و تاکید می‌کند: اعضای فراکسیون قبول ندارند که در پست‌های هیات رئیسه نامزد نشوند، ما حتی اعتقاد داریم باید برای ریاست مجلس هم کاندیدا داشته باشیم. او یکی از افرادی است که می‌خواهد برای پست‌های منشی یا دبیری هیات رئیسه کاندیدا شود.


بر همین اساس به نظر می‌رسد اعلام کاندیداتوری برخی نمایندگان مجلس برای نایب رئیسی مجلس، جدی است و در ‌‌نهایت ائتلاف اصولگرایان مجلس شکست ‌خورد. جلالی در این باره می‌گوید: با توجه به عدم تماس حداد عادل برای تعیین تکلیف پیشنهادات مطروحه خود، تلقی ما این است که آن‌ها از موضع خود عقب‌نشینی کرده‌اند. پس ائتلاف انتخاباتی اصولگرایان بار دیگر شکست خورد.


  نگاه‌ها به صندلی باهنر است
با وجود اینکه تلاش هر دو گروه اصولگرای مجلس برای حفظ وضع موجود هیات رئیسه مجلس است اما هر دو تمایلی به ادامه همکاری محمدرضا باهنر با هیات رئیسه مجلس ندارند. باهنر بعد از رفتار سیاسی در استیضاح شدن فرجی‌دانا، وزیر علوم، تحقیقات و آموزش عالی و مخالفتش با حزب شدن فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت، از چشم اعضای فراکسیون افتاد. از سوی دیگر رفتار یک بام و دو هوایی باهنر باعث شده است پایگاه خوبی در فراکسیون اصواگرایان نیز نداشته باشد و نگاه‌ها به صندلی او در هیات رئیسه مجلس باشد و به نظر می‌رسد پدرخوانده، لابی‌گر قوه مقننه این بار برای حفظ جایگاهش در هیات رئیسه مجلس مجبور شود مجدد قدرت لابی‌گری به رخ بکشد.  در این بین شایعه شده بود که کاظم جلالی خواهان این صندلی است.


این مسئله با مخالفت لاریجانی رو به رو شد، بنابراین این روز‌ها جلالی تاکید می‌کند همین که در مرکز پژوهش‌ها باشد کافی است و نمی‌خواهد در هیات رئیسه مجلس جایگاهی داشته باشد. اما به نظر می‌رسد الیاس نادران که عضو فراکسیون اصولگرایان است رقیب قوی برای باهنر باشد.


او که سال گذشته تنها ۱۰ رای کمتر از باهنر کسب کرد امسال نیز می‌خواهد کاندیدا شود. با این حال نادران در گفت‌وگو با «قانون» می‌گوید هنوز مشخص نیست کاندیدا شود. او درباره موضوع حفظ وضع موجود هیات رئیسه عنوان می‌کند: این موضوع در مجمع عمومی فراکسیون اصولگرایان مطرح نشده است و اعضا به آن رای نداده‌اند پس «حفظ وضع موجود» نظر این فراکسیون نیست بلکه حدادعادل شخصا پیگیر است.


   تثبیت ابوترابی در هیات رئیسه
هر اندازه جایگاه باهنر در خطر است، محمد حسن ابوترابی، نایب رئیس اول این روز‌ها در آرامش کامل به سر می‌برد. نه تنها اصولگرایان مجلس بر ادامه همکاری ابوترابی با هیات رئیسه اتفاق نظر دارند، بلکه اصلا‌ح‌طلبانی چون محمدرضا تابش هم از حضور او در هیات رئیسه سال چهارم مجلس نهم استقبال می‌کنند. با وجود اینکه بر مدیریت ابوترابی در صحن علنی انتقادهایی وارد است اما تابش اعتقاد دارد او به نسبت باهنر بیشتر در مسیر اعتدال‌گرایی حرکت می‌کند بنابراین ابوترابی گزینه مورد حمایت اصلاح‌طلبان مجلس هم هست. 


  احتمال کاندیداتوری اصلاحات
محمدرضا تابش در گفت‌وگو با «قانون» در این باره که چرا اصولگرایان مجلس به دنبال حفظ وضع موجود هستند، عنوان می‌کند: استراتژی اصولگرایان این است که به جامعه القا کنند آن‌ها متحد هستند.


آن‌ها همچنین طرح حفظ وضع موجود را مطرح کردند تا در مقابل اصلاح‌طلبان و اعتدالیون بایستند. نماینده مردم اردکان در مجلس نهم شورای اسلامی تاکید می‌کند اما جامعه چنین تثبیتی را نمی‌پسندد بلکه هر چه تغییر صورت بگیرد مورد استقبال قرار خواهد گرفت.  این نماینده اصلاح‌طلب تاکید می‌کند اصولگرایان نمی‌توانند به اتحاد مورد نظر دستیابند چرا که بسیاری از نمایندگان این گروه خواهان کاندیداتوری برای رئیس و نواب رئیس هستند. تابش تلاش اصولگرایان برای حفظ وضع موجود را این گونه تشریح می‌کند که آن‌ها عملکرد خوبی نداشتند نگران ریزش آرای شان هستند که به دنبال تثبیت وضع موجود رفته‌اند.


وی می‌گوید کاندیداتوری مجموعه اصلاح‌طلبان و اعتدالیون منوط به نتیجه دو جبهه اصولگرایان است. هر چند که اصلاح‌طلبان شانسی ندارند اما احتمال اینکه کاندیدایی از این اردوگاه در انتخابات هیات رئیسه ثبت نام کند، وجود دارد.


  نیاز مجلس به دموكراسی
اینكه لاریجانی یا اصولگرای دیگر به ریاست مجلس برسد،امروز بعد از جلسه علنی مشخص می شود ولی با وجود اینکه در ‌‌نهایت حفظ وضع موجود در بین اصولگرایان مجلس با شکست مواجه شد اما مسئله اینجاست که چرا در نهاد قانون‌گذاری که نماد دموکراسی کشور است، تلاش می‌شود، وضع موجود تثبیت و انتخابات با تک کاندیداتوری و توافق بر روی نامزد‌ها برگزار شود. هر انتخاباتی برای آنکه دموکراسی را نمایش دهد نیاز به رقابت، شور و نشاط دارد نه تعیین تکلیف از قبل.

احمد بخشایش :
حداد رأیی در مجلس ندارد
وضعیت انتخابات ریاست مجلس امسال حال خاصی دارد. دو رقیب سال‌های اخیر برای ریاست در این دوره قصد كردند توازن قوا را به هم بریزند و برای همین حداد كه گفته می شود از ترس شكست خود را كناركشیده و لاریجانی با اتكا به رای رهروان ولایت همچنان سرپاست.‌ در‌این بین مانند انتخابات ریاست جمهوری كه كاندیداهای مختلف و عجیبی اعلام حضور كردند، برای ریاست مجلس هم اسم چهره‌های تازه ای به گوش‌می‌رسد.

 

روح ا... حسینیان و احمد بخشایش از افرادی هستند كه فكر می كنند برای این پست لایق اند و احتمال دارد نمایندگان به آنها رای دهند. به همین دلیل با احمد بخشایش كه معتقد است حدادعادل جایی برای ریاست ندارد و لاریجانی نیز در این كسوت به پای او نمی رسد گفت و گو كردیم.این نماینده مجلس با «قانون» روند انتخاب رئیس و نواب مجلس را تحلیل می كند كه مشروح آن را در زیر پی می‌گیریم.


  امسال هم برای ریاست مجلس کاندیدا می‌شوید؟ چرا؟
بله. مجلس به عنوان نماد و ترجمان قوه مقننه باید در راس امور باشد و امام (س) هم بر این تاکید داشتند. اما در چند سال گذشته، احساس نمایندگان این است که مجلس انفعالی، ضعیف و احساسی عمل می‌کند واین شأن نمایندگان را زیر سوال می‌برد. بنابراین نباید منشأ عدم اقتدار مجلس را جایی خارج از قوه مقننه جست وجو کنیم. این ضعف در هیات رئیسه و رئیس نیز می‌تواند باشد. نمایندگان چگونه می‌توانند قدرت، نظارت و اعمال  قانون کنند، وقتی قانون اجرا  و استیضاح‌ها اعلام وصول نمی‌شود. الان در مجلس چهار  الی پنج استیضاح در نوبت کار داریم اما رئیس جلوی استیضاح را گرفته و اعلام وصول نمی‌کند. 


  چرا رئیس استیضاح‌ها را اعلام وصول نمی‌کند؟
برای اینکه رئیس مجلس علاقه‌ دارد با دولت ائتلاف ایجاد کند. شاید این ائتلاف تحت عنوان مصالح ملی صورت گیرد ولی این احتمال وجود دارد که به دنبال مسائل فردی نیز هست. مجلس نماد مردمسالاری است، مردمسالاری یعنی رقابت و همکاری. چرا ما باید مردمسالاری را زیر سوال ببریم و کاری کنیم که کاندیدای ریاست نتواند چند دقیقه برنامه‌هایش را مطرح کند. توجه کردید وقتی وزرا به صحن مجلس می‌آیند برخی نمایندگان دور آن‌ها را می‌گیرند. تصور می‌کنید چرا چنین کاری صورت می‌گیرد؟


   برای اینکه نمایندگان دنبال لابی کردن با وزرا هستند؟
نه، به این دلیل که وزیر مربوطه به اندازه کافی به نماینده برای طرح مشکلات وقت نمی‌دهد. نماینده مجبور می‌شود مشکلات حوزه انتخابیه صحن مجلس با وزیر که برای کار دیگر آمده است، در میان بگذارد. چرا وزیر وقت نمی‌دهد، چون با رئیس می‌بندد. وقتی وزیر با رئیس مجلس می‌بندد، او بار نماینده می‌شود نه یار.فراموش نشود طرح کردن مسائل حوزه انتخابیه لابی کردن نیست. اگر رئیس مجلس احساس کند رقیبی ندارد،‌‌ همان روش گذشته را دنبال می‌کند. بنابراین باید مجلس، برای ریاستش چند کاندیدا داشته باشد. من به عنوان فرد مستقل به انتخابات هیات رئیسه و رئیس مجلس ورود می‌کنم. من مستقل هستم نه در جبهه اصولگرایان هستم و نه رهروان ولایت و با پرچم فردی وارد انتخابات می‌شوم. 


  شما تنها رقیب آقای لاریجانی خواهید بود؟
این احتمال وجود دارد که آقای حسینیان و چند نماینده دیگر هم اعلام کاندیداتوری کنند. من اگر ببینم مشارکت، رقابت و همکاری لازم در انتخابات رئیس مجلس شکل گرفته است، طبیعتا نیازی به حضور من نخواهد بود و کنار می‌روم. در سال گذشته با وجود اینکه هیچ تبلیغاتی نداشتم، ۴۲ رای کسب کرده بودم. این تعداد رای برای فرد شهرستانی که کسی‌شناختی نسبت به او ندارد، قابل توجه است. برای ریاست برنامه دارم اما افسوس که نمی‌توانیم طبق آیین نامه مجلس برنامه‌های خود را تشریح کنیم. 


  اگر رئیس شوید روند رسیدگی به اعلام وصول استیضاح‌ها را بررسی می كنید؟
بله باید قانون رعایت شود. اگر قرار است مجلس در راس امور باشد و ریل گذاری کند، باید این اقدامات صورت پذیرد. 


  تصور می‌کنید از عهده ریاست مجلس بر می‌آیید؟
 معلوم است که بهتر از آقای لاریجانی می‌توانم این کار‌ها را انجام دهم. من استاد تمام دانشگاه هستم، چند کتاب در رشته علوم سیاسی دارم. یک نوع خود کم بینی در بین نمایندگان وجود دارد که تصور می‌کنند نمی‌توانند ریاست مجلس را بر عهده بگیرند. تصور می‌کنند فرد باید خیلی محبوب باشد. بسیاری از نمایندگان بهتر از لاریجانی می‌توانند اداره مجلس را برعهده بگیرند. 


   دو فراکسیون اصولگرای مجلس به دنبال حفظ وضع موجود هیات رئیسه بودند که البته منتفی شد.  ارزیابی شما از این تصمیم چیست؟
از اول هم مشخص بود که این مسئله عملی نیست. هر کسی دوست دارد وضع موجودش حفظ شود و برای رئیس و هیات رئیسه وضع موجود عالی است  بنابراین به دنبال عدم تغییر بودند. اما فراکسیون اصولگرایان می‌گویند با همین وضع موجود یعنی با حضور آقایان فرهنگی، بذرپاش، صادقی و دهقان در هیات رئیسه مشارکتی هم صورت بگیرد. آقای لاریجانی وضع موجود را می‌طلبد. وحدتی که آقای حداد مدنظر دارد، وحدت نیست اتحاد است. اتحاد یعنی اجزا با هم پیوند نمی‌کنند بلکه برای منافع مشترک چند وقتی باهم حرکت می‌کنند. مثل اتحادی که آقای حداد، ولایتی و قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری داشتند که در ‌‌نهایت باعث پیروزی آقای روحانی شد. 


   تصور می‌کنید چه تعدادی رای کسب خواهید كرد؟
توجه داشته باشید که شرط کاندیدا شدن من این است که فرد دیگری نامزد ریاست نباشد. از آنجا که مستقل هستم و با هیچ پرچمی به انتخابات ورود نمی‌کنم، این احتمال را می‌دهم تا ۷۰ رای کسب کنم. 


   شما از این تعداد رای راضی هستید؟
اگر من ۷۰ تا رای بیاورم یعنی من پیروز هستم. این تعداد رای جواب خوبی به سوال توانایی اداره مجلس است. وقتی کاندیدا بشویم و رای بیاوریم، باور می‌کنیم که از عهده کار مجلس بر می‌آیم. 


  تصور می‌کنید کدام جریان سیاسی مجلس به شما رای می‌دهد؟
تصور می‌کنم نمایندگان مستقل به من رای خواهند داد. در بین هر دو جریان اصولگرا در مجلس، دوستانی دارم که به من رای می‌دهند. سال گذشته که ۴۲ رای کسب کردم می‌دانستم کدام یک از نمایندگان به من رای دادند. 


   آیا رای اصلاح طلبان نیز به سمت شما سرازیر خواهد شد؟
 بله، اصلاح طلب‌ها هم به من رای خواهند داد چون رابطه من با این جریان خوب است. 


  نظر شما در رابطه با نواب رئیس چیست؟
آقای باهنر، توسط آقای لاریجانی حمایت می‌شود. آقای کاظم جلالی بی‌تمایل نبود که در سال پایانی مجلس نهم، نایب رئیس شود تا از حوزه انتخابیه شاهرود رای بیشتری کسب کند. اما آقای لاریجانی به شدت مخالفت کرد  چون خواهان حفظ وضع موجود است.  اما لاریجانی و باهنر بر سر موضوع حزب رهروان از هم فاصله گرفته‌اند. 

 

مخالفت آقای باهنر با تشکیل حزب رهروان ولایت به این دلیل است که او می‌خواهد شخصا پدر در سایه و معنوی باشد. باهنر می‌خواهد لاریجانی وابسته به حزب او باشد اما باید این نکته را در نظر داشت که آقای لاریجانی دنبال تشکیل حزب نبود، بلکه آقای جلالی خواهان حزب رهروان ولایت است. با این حال مخالفت آقای باهنر با حزب رهروان به این معنی نیست که دوستی این دو نفر از بین رفته است. به یاد داشته باشید که آقای باهنر روزی رئیس ستاد آقای لاریجانی برای ریاست جمهوری بود. بنابراین آقای لاریجانی، آقای باهنر را دوست دارد.

 

من تصور می‌کنم باهنر، آقای جلالی را مجبور کردند که کاندیدا نشود و ظاهر قصه این است که آقای باهنر پنهان کاری دارد. در بین نمایندگان آقای باهنر مشهور به لابی‌گری است این مسئله برای نمایندگان خوش نمی‌آید. بنابراین اگر آقای نادران کاندیدا شود، اصولگرایان به او رای خواهند داد ولی اگر نادران فردی کاندیدا شود آرای او بیشتر خواهد شد. البته باید گفت که احتمالا از اردوگاه اصلاح طلبان آقای پزشکیان برای نایب رئیسی کاندیدا شود. 


  چرا آقای حداد نمی‌خواهد برای ریاست مجلس کاندیدا شود؟
برای اینکه رای ندارد. اگر حداد بیاید انتخابات مجلس دو قطبی می‌شود و دیگر رای افرادی که از لاریجانی ناراحت هستند به سمت آقای حداد نمی‌رود در حالی که اگر من کاندیدا شوم افراد دلخور از لاریجانی به من رای می‌دهند. اما با حضور حداد، نمایندگان در قالب جبهه‌های سیاسی خود رای‌ریزی می‌کنند. 


  با این حساب چرا احتمال کاندیداتوری حسینیان وجود دارد؟
اگر آقای حسینیان بیاید برای اعتراض به حداد و لاریجانی است. اگر او کاندیدا شود عاقلانه نیست که من نیز نامزد ریاست مجلس شوم.

 اخبار  سیاسی  -  قانون


ویدیو مرتبط :
رقابت پرشور انتخاباتی اصولگرایان با اصولگرایان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آغاز ثبت‌نام كنكور از هفته آخر بهمن



 

 

آغاز ثبت‌نام كنكور از هفته آخر بهمن

 

 

ثبت‌نام كنكور دانشگاه آزاد اسلامی در حالی از هفته آخر بهمن آغاز می‌شود كه از امسال در پذیرش این دانشگاه نیز همچون كنكور سراسری دانشگاه‌های دولتی، معدل تا ۱۵ درصد اعمال می‌شود.

 


دكتر عبدالله سجادی جاغرق رییس مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با اشاره به زمان ثبت‌نام و برگزاری كنكور دانشگاه آزاد، گفت: ثبت‌نام آزمون كارشناسی از هفته آخر بهمن ماه آغاز می‌شود و آزمون آن اواسط تیرماه ۸۹ خواهد شد.

 


وی همچنین در خصوص نحوه تاثیر سوابق تحصیلی داوطلبان كنكور در نحوه پذیرش، گفت: با تصویب كارگروه كنكور برای اولین بار سوابق تحصیلی داوطلبان تا ۱۵ درصد در كنكور۸۹ دانشگاه آزاد نیز اعمال خواهد شد.

 


سجادی با بیان اینكه در سال گذشته معدل و سوابق تحصیلی در آزمون‌های دانشگاه آزاد تاثیر نداشت، تصریح كرد: چرا كه ممكن بود معدل‌های خوداظهاری حق داوطلبان را تضییع كند.

 


رییس مركز آزمون دانشگاه آزاد با اشاره به افزایش ظرفیت آزمون سراسری دانشگاه آزاد، خاطر نشان كرد: متناسب با ایجاد رشته‌های جدید افزایش ظرفیت نیز خواهیم داشت.

 

 


رقابت میلیونی كنكوری‌ها در تیر ماه

 


دكتر حسین توكلی معاون سازمان سنجش، با اشاره به ثبت‌نام یك میلیون و ۲۸۷ هزار و ۳۹۰ نفر در آزمون سراسری سال۸۹ دانشگاهها، گفت: تعداد ثبت‌نام كنندگان كنكور امسال بیش ۳۵ هزار نفر نسبت به كنكور۸۸ افزایش داشته‌ است.

 


وی با اشاره به برگزاری به برگزاری كنكور۸۹ از۱۰ تا ۱۲ تیر ماه، اظهار كرد: اطلاعات سوابق تحصیلی داوطلبان اواخر فروردین ۸۹ بر روی سایت سازمان منتشر می‌شود.

 


وی با اشاره به زمان توزیع كارت ورود به جلسه كنكور، تصریح كرد: كارت آزمون از ۵ تا ۹ تیر ماه به صورت اینترنتی توزیع می‌شود.

 


وی با اشاره به زمان اعلام نتایج كنكور، خاطرنشان كرد: نتایج اولیه به صورت كارنامه و مهلت انتخاب رشته اینترنتی داوطلبان مرداد ۸۹ تعیین شده است و نتایج نهایی كنكور نیمه دوم شهریور اعلام می‌شود. همچنین كارنامه نهایی كنكور مهر ماه ۸۹ منتشر می‌شود.

 


معاون سازمان سنجش در خاتمه با اشاره به جزییات تاثیر سوابق تحصیلی در كنكور، به ایسنا گفت: بر اساس مصوبات پنجاه و چهارمین جلسه كمیته مطالعه و برنامه ریزی كنكور و نهمین جلسه كارگروه ماده چهار قانون پذیرش دانشجو و در راستای اجرای طرح جدید نحوه پذیرش و گزینش دانشجو مصوب مجلس، سوابق تحصیلی تا ۱۵ درصد برای دیپلمه‌های نظام جدید آموزش متوسطه سالهای ۱۳۸۴تا ۱۳۸۸ که امتحانات آنها به صورت نهایی و كشوری برگزار شده است، اعمال خواهد شد.