اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رزمایش دریایی مشترک آمریکا و چین


رویارویی نظامی آرام آمریکا و چین در دریای مورد مناقشه جنوب چین ادامه دارد ولی در همین حال پکن قصد دارد برای تقویت همکاری‌های نظامی، در مانور دریایی جزائر هاوایی شرکت کند.

خبرگزاری فارس: وزارت دفاع چین اعلام کرد که پنج فروند کشتی نظامی برای شرکت در رزمایش مشترک «دیواره اقیانوس آرام» به هاوایی می‌فرستد.

ارتش آمریکا میزبان کشورهای شرکت‌کننده در این تمرین نظامی است.

بر اساس گزارش رویترز، در بیانیه کوتاهی که وزارت دفاع چین منتشر کرده، آمده که کشتی‌های جنگی و یک کشتی بیمارستانی چین در این بزرگ‌ترین رزمایش دریایی جهان شرکت خواهند کرد.

در رزمایش سال 2014 از سری رزمایش‌های دیواره، 20 کشور از جمله چین و روسیه شرکت کرده بودند؛ در آن رزمایش البته کشتی‌های چینی فقط عملیات امداد و نجات را تمرین می‌کردند. امسال اما شلیک‌های واقعی به سمت اهداف از پیش‌تعیین‌شده و مبارزه با دزدان دریایی هم به سرفصل تمرین‌های نظامیان چینی افزوده شده است.

برخی منتقدان دولت «باراک اوباما» از جمله سناتور «جان مک‌کین» با تکیه بر اختلافات دریایی جدی آمریکا و چین در دریای جنوب چین، دعوت از نظامیان چینی را به باد انتقاد گرفته‌اند و گفته‌اند که واشنگتن می‌بایست با عدم دعوت از چینی‌ها، نارضایتی خود از اقدامات نیروی دریایی چین را نشان می‌داد.

دریای جنوب چین پس از پنج اقیانوس جهان، ششمین ناحیه آبی بزرگ جهان است که با وسعتی سه و نیم میلیون کیلومتری، از سنگاپور تا تنگه تایوان را در برمی‌گیرد.

چین خود را حاکم مطلق این آب‌ها می‌داند و بر سر همین موضوع با برخی کشورهای شرق آسیا از جمله فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و اعضای اتحادیه «آ.سه.آن» اختلاف‌نظر جدی دارد؛ اختلافی که در ژوئن 2009 می‌رفت به رویارویی نظامی تمام‌عیار چین-تایوان منتهی شود.

آمریکا دریای غنی از نفت‌ و گاز جنوب چین را آبراهه‌ای بین المللی می‌داند و اخیراً برای تضمین عبور و مرور آزاد کشتی‌ها در این منطقه، ناوگروهی عظیم که یک فروند ناو هواپیمابر نیمیتز کلاس هم در میان آن بود را به دریای جنوب چین اعزام کرد.

این ناوگروه در نزدیکی یکی از جزائر تازه‌ساز چینی‌ها لنگر انداخت؛ جزائر مصنوعی که چین با خشک کردن آب دریا می‌سازد و با این روش، مرزهای آبی و وسعت آب‌های سرزمینی خود را افزایش می‌دهد.


ویدیو مرتبط :
رزمایش مشترک بین تفنگداران دریایی آمریکا و کانادا (HD 3D)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیام رزمایش ناوگان دریایی روسیه و چین به آمریکا



اخبار,اخباربین الملل,نیروی دریایی روسیه و چی

برای نخستین بار مانور مشترک ناوهای جنگی روسی و چینی در دریای مدیترانه آغاز شد ؛ درحالی که روسها تاکید می کنند این مانور علیه هیچ کشوری نیست.

"به گزارش شبکه العالم ، اشپیگل آنلاین" در گزارشی که روز دوشنبه (۱۱ مه / ۲۱ اردیبهشت) درباره مانور مشترک کشتی‌های نیروی دریایی روسیه و چین منتشر کرده، نوشت: روس‌ها تاکید می‌کنند "این مانور علیه هیچ کشور سومی نیست". اما به عقیده نویسندگان گزارش، آنچه هم اکنون بر روی آب‌های دریای مدیترانه اتفاق می‌افتد را می‌توان نمایش قدرت چین و روسیه در برابر آمریکا دانست.

از روز دوشنبه در مجموع ۱۰ کشتی جنگی دو کشور چین و روسیه رزمایش دریایی مشترکی را در دریای مدیترانه آغاز کرده‌اند که قرار است ۱۰ روز طول بکشد. وزارت دفاع چین اعلام کرده که تمرین تیراندازی نیز در جریان این مانور انجام خواهد گرفت.

"اشپیگل آنلاین" خاطرنشان کرد، روسیه و چین رقیبی مشترک دارند و می‌خواهند "مشارکت استراتژیک" خود را تعمیق بخشند. آن‌ها درصددند از نفوذ آمریکا بکاهند.

آمریکا تا کنون قدرت دریایی بی‌رقیب در دریای مدیترانه بوده است. در ناپل حدود ۴۰ کشتی و ۱۷۵ هواپیمای ناوگان ششم نیروی دریایی آمریکا مستقر است.

مانور مشترک روسیه و چین حاوی این پیام برای آمریکاست که در آینده رقیبانی در دریای مدیترانه خواهد داشت. قرار است که روسیه و چین در آینده مانور دریایی مشترکی نیز در اقیانوس آرام برگزار کنند.

مدیترانه مرکز توجه روسیه
"در این گزارش آمده است: ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، به منظور تحقق طرح خود برای تبدیل روسیه به قدرتی جهانی می‌خواهد در دریای مدیترانه قدرت‌نمایی کند. پوتین اعلام کرده که ناوگان نیروی دریایی روسیه باید به طور مداوم در این دریا حضور داشته باشد. این راهی به نسبت ارزان برای گسترش نفوذ در جنوب اروپای و خاورمیانه است.

مدت‌هاست که روسیه با قبرس در حال مذاکره است تا بتواند از بنادر و پایگاه‌های نظامی آن استفاده کند. روسیه همچنین امکانات مصر را می‌سنجد و  از بندر طرطوس سوریه، به عنوان تنها پایگاهی که خارج از منطقه نفوذ سنتی خود دارد، استفاده می‌کند.

چین نیز در حال افزایش حضور خود در دریاهای جهان است. ناوگان دوازدهم نیروی دریایی چین در خلیج عدن از کشتی‌های تجاری در برابر حمله دزدان دریایی حفاظت می‌کند. در سال ۲۰۱۱ نیروی دریایی چین ۲۵۰ شهروند چینی را از لیبی نجات داد. همچنین چین با کمک کشتی‌های خود کارمندان سفارت چین در یمن را از این کشور خارج کرد.

چین شریک مناسب روسیه

در حال حاضر روسیه چین را شریک مناسب خود می‌داند. شی جین پینگ، رییس جمهور و دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، مهم‌ترین میهمان خارجی رژه بزرگ ارتش روسیه در مسکو به مناسبت هفتادمین سالروز پایان جنگ جهانی دوم به شمار می‌رفت. رهبران اروپا و آمریکا به دلیل اختلاف با روسیه بر سر موضوع اوکراین، در این مراسم حضور نیافتند.

روسیه و چین در زمینه تسلیحاتی نیز به هم نزدیک‌تر شده‌اند. چین نخستین کشوری بود که موشک‌های "اس۴۰۰"، مدرن‌ترین سیستم دفاع هوایی روسیه را خریداری کرد. دیمیتری روگوزین، معاون نخست وزیر روسیه، گفته است که چین و روسیه "دیگر نه تنها همسایه بلکه کشورهای متحد هستند".

روگوزین اعلام کرده که روسیه و چین هلی کوپتر نظامی تولید خواهند کرد و نیز در فکر پایگاهی مشترک در کره ماه هستند.


 اخبار بین الملل  -  سایت  العالم