اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ردپای وزیر در سایه در استیضاح وزیر راه



 

ردپای وزیر در سایه در استیضاح وزیر راه

 

 

استیضاح وزیر کهنه کار کابینه محمود احمدی نژاد و استاد او در دانشگاه علم و صنعت به تدریج رنگ واقیعت به خود گرفته است به طوری که این روزها از چهره اطرافیان وزیر راه وترابری به ویژه حمید بهبهانی به خوبی می توان این موضوع را حدس زد.


شاید از معدود دفعاتی باشد که طیفی خاص و البته تندرو از نمایندگان حامی دولت با جمعی از اعضای فراکسیون اقلیت مجلس گرد یک میز می نشینند و با هر گرایشی که دارند تنها می خواهند به یک نتیجه مشتر ک برسند : انداختن استاد احمدی نژاد از صدارت.


وقتی ماجرای استیضاح بهبهانی را قبل از نوروز امسال مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان در مجلس کلید زد. کمتر کسی خوشبین بود که این ماجرا تا به اینجا کشیده شود و حمید بهبهانی خود را یک قدمی استیضاح ببیند. چراکه طی یک سال اخیر حتی در بحرانی ترین شرایط و سقوط دو هواپیما در کمتر از ده روز این وزیر خاص کابینه احمدی نژاد در دولت نهم نه تنها ترس از ایجاد چالش در ادامه راه را به خود راه نداد بلکه با اطمینان به دنبال جلب نظر نمایندگان مجلس برای به دست آوردن کرسی وزارت راه وترابری در دولت دهم بود. اما ظاهرا سرنوشت حمید بهبهانی در دولت دهم طور دیگر رقم خورده است.

 


چرا تحریف نام خلیج فارس جرقه استیضاح را زد

 


اما این که پس از پشت سرگذاشتن یکسال پرفراز ونشیب، در دو ماه اخیر نمایندگان مجلس یک دفعه به فکر استیضاح افتاده اند، صرفنظر از اینکه این استیضاح ابعاد سیاسی دارد یا خیر جای سوال دارد. چرا تحریف نام خلیج فارس در یکی از پروازها و برکنار نکردن رضا نخجوانی رئیس سازمان هواپیمایی که تنها ۶ ماه از مدیریتش در این سازمان می گذشت، بهانه ای به دست نمایندگان مجلس داد تا مقدمات میز استیضاح بهبهانی را بچینند.


درحالی که همان اتفاقات قبلی دلیل کافی برای به اثبات رساندن عدم شایستگی وزیر راه وترابری بود و برخی از آنها آنقدر ابعاد بزرگی داشت که یکی از انها نیز برای استیضاح او دلیل محکمه پسندی بود. فراتر از وقوع سوانح هوایی و ریلی که در نوع خود نمونه های استثنایی داشت اما برخورد مدیران بهبهانی که پس از وقوع حادثه ای که منجر به کشته شدن فردی نشد هم جالب و هم بی سابقه بود. رئیس سازمان هواپیمایی به جای آن که به علت سقوط سانحه فکر کند و تمهیداتی در این زمینه بیندیشد با برخورد فیزیکی با مدیر آن هم در مقابل چشمان نمایندگان مجلس و اتفاقات پس از آن حتی وزیر راه وترابری را به خود وا نداشت که سریعا در این زمینه واکنش نشان دهد که اصل جریان را فراموش کرده اند و به درگیرهای شخصی اولویت داده اند.


البته ذکر اتفاقات، حوادث و سوانح ، افتتاح پروژه های نیم بند و معطل ماندن میلیاردها از سرمایه های ملی کشور و مسائل حاشیه ای حمید بهبهانی در نوع ادبیات گفتار و رفتارش با مدیرانش که تمای اینها بارها در رسانه ها به شکل مختلف به نقد کشیده شده است. لذا دیگر به مساله ای تکراری تبدیل شده است. با این حال نامه استیضاح وزیر ره وترابری در ۸ بند تنظیم شد در همان زمان کواکبیان با تاکید بر تخلف مهماندار هواپیمای کیش - تهران و استفاده از واژه مجعول خلیج عربی برای مسافران اعلام کرد که تخلف مهماندار یونانی باعث جرقه استیضاح حمید بهبهانی شده است و این استیضاح سیاسی نیست.

 


ردپای وزیر در سایه در استیضاح وزیر راه

 


اگرچه کلید این استیضاح توسط اقلیت مجلس زده شد اما شایعه درخواست کواکبیان از وزیر مبنی بر تغییر محل اداره کل راه و ترابری استان سمنان از شاهرود به این شهر باعث شد موضوع استیضاح تا حدودی به حاشیه رانده شود. در همین حال عملکرد ضعیف رضا نخجوانی در ریاست سازمان هواپیمایی روز به روز بروز بیشتری پیدا می کرد و وزیر راه در گفت و گو های رسمی و غیر رسمی بر عزل او تاکید می کرد.


عزل این مدیر می توانست تا حدود زیادی بهبهانی را از استیضاح دور کند اما غافل از اینکه نخجوانی از حمایت های پنهانی مردی برخوردار بود که روزی وزیر در سایه راه و ترابری نام گرفته بود.در نتیجه مطرح شدن عزل نخجوانی نه تنها کمکی به جلوگیری از استیضاح نکرد بلکه باعث شد طیف خاصی از اصولگرایان نیز به صف استیضاح کنندگان بپیوندند.


در همین بین زهره الهیان، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در مصاحبه ای عجیب که البته بعدا معلوم شد مصاحبه ای در کار نبوده و متن سخنانش به صورت کپی بین خبرنگاران توزیع شده موضع گیری های دور انتظاری پیرامون تغییر ریاست سازمان هواپیمایی کشوری و ارتباط با آن با احتمال استیضاح وزیر راه و ترابری انجام داد.


الهیان در بخش دیگری از این مصاحبه گفته بود که با انتصابی در خور تحسین از سوی دولت دهم مدیری متعهد، انقلابی وکارآمد جهت ایجاد تحول به ریاست سازمان هواپیمایی کشوری گذاشته شد و این امر امیدی تازه را در کالبد سازمان دمید که از اقدامات اولیه ایشان دقت در نظارت بر شرکت‌های هواپیمایی و اعمال قدرت نظارتی بر شرکت‌های هواپیمایی جهت رعایت اصول استاندارد ایمنی پرواز جهت حفظ جان مردم و بکارگیری کارشناسان دلسوز و متخصص است.


این گفته الهیان نشان داد عزل نخجوانی کاتالیزور استیضاح بهبهانی است. در حالی که ضعف مدیریتی نخجوانی بر کسی پوشیده نبود حمایت های همان شخص از او نزدیک بود به برکناری وزیر منجر شود. گرچه حمید بهبهانی گرچه به علت رابطه شاگرد و استاد به رئیس جمهور نزدیک است اما نفوذ یکی دیگر ازیاران نزدیک محمود احمدی نژاد در این وزارتخانه غیر قابل انکار بود که حتی محمدعلی ایلخانی سرپرست ۷۲ روزه سازمان هواپیمایی کشور در مصاحبه خود با خبرگزاری مهر در سال گذشته اعلام که وزارت راه و ترابری دو وزیر دارد که در جریان تغییر ات یکبار معاونان ومدیران وزارت راه قدرت خود را نشان داد اما بخشی از وزارت راه وترابری هنوز هم علی رغم رفتن وزیر در سایه در وزارت راه وترابری هنوز با بهبهانی در چالشند.

 


بازار داغ شایعه و لو رفتن اطلاعات توسط یکی از اطرافیان

 


در این بین نیز در وزارت راه وترابری شایعات مختلفی مبنی بر علت اصلی استیضاح وزیر این وزارتخانه دامن زده شده است و گوش به گوش می چرخد که یکی از اطرافیان وزیر راه وترابری اطلاعات جنجالی و بحث برانگیزی را از فعالیت های وزارت راه وترابری در اختیار نمایندگان مجلس قرار داده است که کسی علت چرایی آن را نمی داند.


اما شایعه شده که این امر سبب شده نمایندگان با مستندات محکمی در پی استیضاح این وزیر به یادماندنی و جنجالی کابینه محمود احمدی نژاد باشند. البته صحت وسقم آن معلوم نیست.


به هر روی سال گذشته آنقدر روزهای ملتهب مجلس پیرامون لایحه هدفمند کردن یارانه ها و بودجه ۸۹ زیاد بود که مجالی برای استیضاح بهبهانی به وجود آید. بنابراین با آغاز سال نو بار دیگر استیضاح کنندگان به میدان آمدند و وزیر را به صحن علنی مجلس کشاندند تا پاسخ سوالات نمایندگان ارامنه مجلس را پیرامون سقوط هواپیمای توپولف در قزوین بشنوند. اما وزیر راه وترابری نه تنها جواب قانع کننده ای به نمایندگان نداد بلکه به شبهات بیشتر دامن زد و اعلام کرد: به عنوان وزیر نمی‌توان همه حرفها را بزنم که به تشویش اذهان عمومی متهم شو!.


اظهار این جمله از سوی حمید بهبهانی بسیار قابل توجه است که به عقیده برخی از کارشناسان به حرف و حدیثهایی و شایعات پیرامون سقوط هواپیمایی توپولوف کاسپین که منجر به کشته شدن ۱۶۸ نفر از هموطنان کشور مان شد را دامن بزند. که پس از شش ماه بررسی علت سانحه از سوی وزیر راه اعلام شد که تنها با سر هم کردن نوار مکالمات خلبان آخرین مکالمه ضبط شده خلبان توپولف ،گفتن «یا حسین» بوده است. متاسفانه در این سانحه جعبه سیاه هواپیما پودر شد و فقط قطعات کوچکی از این هواپیما باقی ماند که نمی توان بررسی دقیقی انجام داد.اما بررسی‌های انجام شده بر روی این قطعات در روسیه و ایران نشان می دهد خلبان توپولف فقط ۱۶ دقیقه با برج مراقبت ارتباط داشته،و پس از آن با سرعت بسیار زیاد سقوط کرده است به طوری که اصلا کابین خلبان قابل بازسازی نیست .

 


وزیر راه و دوراهی استیضاح یا بازنشستگی

 


با این حال برخی حرف و حدیث های دیگر نیز مطرح شده که می توان به رسیدن سن بازنشستگی حمید بهبهانی اشاره کرد. شنیده هایی حاکی از آن است که شاید پیش از آن که پای بهبهانی به استیضاح برسد با توجه سن و سال بالایی که بهبهانی دارد دولت خودش تصمیم بگیرد که مسن ترین وزیر کابینه را بازنشست کند. اتفاقی که درست بر همتای او محمد رحمتی وزیر سابق راه و ترابری اتفاق افتاد و دولت به بهانه بازنشستگی سه سال پیش از موعد، او را بر کنار کرد و حمید بهبهانی پر سن و سال تر را جایگزینش کرد.... /  گزارش : روزنامه پول


ویدیو مرتبط :
استیضاح وزیر آموزش و پرورش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزییات استیضاح پر حاشیه وزیر کار در مجلس


جلسه استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس اسلامی ایران از صبح امروز آغاز شد.