اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ردپای احمدی‌نژاد در گرانی سیب‌زمینی



اخبار ,اخبار اقتصادی ,ردپای احمدی‌نژاد در گرانی سیب‌زمینی

 

اخبار اقتصادی - رئیس اتحادیه میوه و تره بار تشریح کرد:
ردپای احمدی‌نژاد در گرانی سیب‌زمینی

حسین مهاجران، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار تهران در خصوص دلایل افزایش شدید قیمت سیب‌زمینی در ماه‌های گذشته گفت: وقتی آقای احمدی‌نژاد در اتوبان‌ها سیب‌زمینی را به صورت رایگان توزیع می كرد قفل دروازه‌گرانی سیب‌زمینی را شكست و من همان زمان گفتم صدای شكسته شدن این قفل، بعدها بلند خواهد شد.

پس از آغاز مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها بازار میوه و تره‌بار با كمترین نوسان مواجه شده و افزایش‌برخی اقلام در این بازار تحت تاثیر اقدامات گذشته در دولت پیشین بود.

 به گزارش خرداد، درهمین راستا حسین مهاجران، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار تهران در گفتگو با ابتكار در خصوص دلایل افزایش شدید قیمت سیب‌زمینی در ماه‌های گذشته گفت: وقتی آقای احمدی‌نژاد در اتوبان‌ها سیب‌زمینی را به صورت رایگان توزیع می كرد قفل دروازه‌گرانی سیب‌زمینی را شكست و من همان زمان گفتم صدای شكسته شدن این قفل، بعدها بلند خواهد شد. در سال گذشته به مدت یك سال، سیب‌زمینی 300تومانی كیلویی 2 تا 3هزار تومان عرضه شد و حتی در سال جاری ما شاهد آن بودیم كه قیمت سیب‌زمینی تا 5هزار تومان هم افزایش یافت. معلوم است وقتی سیب‌زمینی، رایگان توزیع شود و كشاورز سه سال مستمر نتواند تولیدات خود را به قیمت واقعی به فروش رساند به فكر تغییر كشت خواهد افتاد و این مساله بازار را با كمبود عرضه و به تبع آن افزایش شدید قیمت مواجه خواهد كرد.

 مهاجران در پاسخ به پرسش ابتكار در خصوص وضعیت قیمت‌ها در بازار میوه و تره بار در ماه‌های آینده گفت: پس از اجرای مرحله دوم هدفمندی غیر از موز كه قیمت آن متاثر از نرخ دلار است هر میوه‌ای كه در بازار موجود است با نصف قیمت عرضه شده و هم‌اكنون همه میوه‌ها در بازار با نصف قیمت به فروش می‌رسند. با توجه به برآوردهای ما از محصول باغات داخل كشور پیش‌بینی می‌كنم تابستان آینده، بازار میوه‌ای پربار و ارزان داشته باشیم و مصرف‌كنندگان از قیمت‌ها راضی باشند.

 وی با انتقاد از سیاست‌های در نظر گرفته شده برای محدودیت واردات میوه گفت: متاسفانه تاكنون افراد كاردان دارای اختیار نبودند و افرادی كه تصمیم‌گیر هستند طرح‌های خوب و مناسبی ارائه نداده اند. وقتی واردات به صورت كلی ممنوع می‌شود بازار قاچاق، سكه شده و نه تنها جلو واردات گرفته نمی‌شود بلكه همان محصولات با قیمت‌های 5برابری وارد بازار می‌شوند و مصرف‌كننده است كه باید هزینه این سیاست‌ها را بپردازد. ما می‌دانیم اقلامی كه به صورت قاچاق وارد بازار میوه و تره بار می‌شوند، هم برای مصرف‌كننده و هم برای اقتصاد كشور به شدت زیان آورند. چرا كه اگر فاسد بوده یا دچار مشكل بهداشتی خاصی باشند مردم آسیب می‌بینند و با توجه به اینكه كالاهای قاچاق قابل پیگیری نیستند نه می‌توان از فروشنده خسارت گرفت و نه ارگان، نهاد و یا شخص خاصی را در كشور مبدا به عنوان مسئول معرفی كرده و بازخواست كرد.

 رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار تهران، در پاسخ به پرسش خبرنگار ابتكار در خصوص روش‌های كاستن از فاصله تولید تا مصرف‌ و حمایت از كشاورزان در برابر واسطه ها گفت: باید برای رسیدن به راه‌های علمی و كارشناسی، مسئولان و كارشناسان دلسوز، جلسات مستمری تشكیل دهند و بررسی كنند كه چه راه كارهایی برای حل این مشكل می‌توان ارائه داد. متاسفانه تاكنون دیده‌ایم تسهیلاتی كه برای حمایت از كشاورزان در نظر گرفته شده بود با سندهای صوری در اختیار كسانی قرار گرفت كه هیچ ربطی به كشاورز و تولید كشاورزی ندارند. باید سیاست‌هایی اتخاذ شود تا در مجاورت مراكز تولید عمده محصولی خاص، كارخانجات تبدیلی احداث شود تا اگر بازار برای محصول خاصی كشش نداشت، زحمت و هزینه كشاورز به هدر نرفته و انگیزه‌اش برای تولید از بین نرود. برای مثال ما دیدیم كه امسال بخش قابل توجهی از محصول پرتقال كشور دچار سرمازدگی شد اگر كارخانه‌های زیادی برای خرید محصولات باغداران وجود داشت هیچ تولیدكننده‌ای ناچار نمی‌شد به قیمت‌های ظالمانه‌ كارخانه‌ای كه با در دست داشتن انحصار، قیمت هر كیلو پرتقال را تا 160تومان پایین آورد، تن دهد. متاسفانه در این خصوص دیدیم كه باغدار مجبور بود برای رساندن محصول خود به این كارخانه مبالغی را نیز از جیب خود بپردازد. در شرایطی كه از تولیدكننده حمایت نمی‌شود، وقتی حتی بخشی از خسارت او پرداخت نمی‌شود و در حالی كه حاصل كار یك سال كشاورز كه باید تامین‌كننده معاش خانواده او باشد اینچنین دستخوش سیاست‌بازی و و سوجویی برخی فرصت‌طلب قرار می‌گیرد، بدیهی است تولیدكننده هیچ انگیزه‌ای برای تولید نخواهد داشت.

 مهاجران افزود: ما در این فصل چه نیازی به انگور یا آلو داریم و چرا باید این میوه‌ها با قیمت‌های نجومی وارد بازار شوند در حالی كه می‌توان با سیاست‌های درست و حساب شده از تولیدكنندگان و كشاورزان داخلی حمایت كرد و به تبع همین حمایت، مصرف‌كنندگان را نیز بهره‌مند كرد. متاسفانه خریداران عمده با توجه به تفاوت قیمت بسیار زیادی كه بین محصول خارجی آن هم به صورت قاچاق با محصول كشاورز ایرانی وجود دارد ترجیح می‌دهند حتی به قیمت نبود تضمین برای كیفیت بار، به سراغ بار قاچاق بروند. برای مثال، نارنگی بندری كه می‌توان آن را كیلویی 6 تا 7هزار تومان از باغدار خریداری كرد و تا 16هزار تومان در بازار فروخت، جذابیت چندانی برای خریداران ندارد و آنها به سراغ نارنگی ارزان پاكستان می‌روند. هرچند تضمینی برای كیفیت آن وجود ندارد اما چون بسیار ارزان است برای خریداران بار، جذاب‌تر است. اگر دولت بتواند بازار را مدیریت كند و با توجه به اینكه پرتقال به زودی در بازار تمام می‌شود و تا برج شش كه پرتقال میناب به بازار می‌آید هیچ خبری از پرتقال نخواهد بود، بخشی از سردخانه‌ها را به پرتقال اختصاص دهد تا هم ورود پرتقال قاچاق، صرفه اقتصادی نداشته باشد و هم مصرف‌كنندگان و اقتصاد كشور متاثر از قاچاق میوه، متضرر نشوند. اگر دولت سیاست‌های خود را درباره واردات مورد بازبینی قرار دهد و در این خصوص به صورت برنامه‌ریزی شده وارد عمل شود، با توجه به اینكه در سیستم واردات رسمی، هم فروشنده مشخص است و هم كیفیت بار و شخص واردكننده، احتمال خطا كمتر و امكان پیگیری میسرتر خواهد بود.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار تهران، با ارائه پیشنهاداتی به دولت برای بهبود وضعیت تولید، عرضه و مصرف این بازار، گفت: پیشنهاد من این است كه وزارت جهاد كه متولی تولید كشاورزی است، میزان تولید كشور را به صورت دقیق بسنجد و مصرف سالانه را هم با لحاظ كردن ضایعات تولید در نظر گیرد و آنچه مازاد بر نیاز است برای صادرات اختصاص دهد. اگر در مورد محصول خاصی با كمبود مواجه‌ایم صرفا آنچه مورد نیاز است وارد شود. وی افزود: دولت برای سروسامان دادن به وضع موجود باید مرزهای بی در و پیكر را كنترل كرده و بازارهای مرزی را بهتر مدیریت كند. متاسفانه می‌بینیم بارهای میوه كه از این مبادی وارد كشور می‌شوند با برگ سبز تا تهران می‌رسند و مشكلات بسیاری را ایجاد می‌كنند.

 مهاجران در پاسخ به پرسش خبرنگار ابتكار در خصوص وضعیت قیمت‌ها در بازار میوه و تره بار در ماه های آینده گفت: پس از اجرای مرحله دوم هدفمندی غیر از موز كه قیمت آن متاثر از نرخ دلار است هر میوه ای در بازار موجود است با نصف قیمت عرضه شده و هم‌اكنون همه میوه‌ها در بازار با نصف قیمت به فروش می‌رسند. با توجه به برآوردهای ما از محصول باغات داخل كشوى پیش‌بینی می‌كنم تابستان آینده، بازار میوه ای پربار و ارزان داشته باشیم و مصرف كنندگان از قیمت‌ها راضی باشند.

اخبار اقتصادی - خرداد

 


ویدیو مرتبط :
صحبت های احمدی نژاد درباره گرانی و مشکلات اقتصادی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نامه سیب زمینی کاران به احمدی نژاد: انتخابات نزدیک است



نامه سیب زمینی کاران به احمدی نژاد: انتخابات نزدیک است

اتحادیه فراگیر ملی تخصصی تولیدی کشاورزی سیب زمینی کاران کشور به دلیل وجود مشکلاتی در این بخش، نامه‌ای سرگشاده خطاب به محمود احمدی نژاد رئیس جمهور نوشتند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

به گزارش مهر، در ابتدای نامه اتحادیه فراگیر ملی تخصصی تولیدی کشاورزی سیب زمینی کاران کشور به رئیس جمهور آمده است: از سال 87 که بر اساس تصمیم دولت سیب زمینی تولید کشاورزان در راستای خرید تضمینی خریداری شد و برای ایجاد فضای باز سیاسی در معابر عمومی و جلوی مساجد و مدارس و دانشگاهها و مراکز آموزشی و نظامی به طور رایگان توزیع شد و دولت محترم از مفاد قرارداد تنظیمی با کشاورزان سر باز زده و 10 میلیارد تومان حق انبارداری محصول مورد قرارداد را به کشاورزان پرداخت ننموده است.

در ادامه این نامه می خوانیم: اکنون که چند ماهی از دوران 4 ساله ریاست جمهوری باقی نمانده است و به دوران طلایی مرحله دیگری از انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می شویم این محصول بی رگ علاوه بر نقش تخریبگری اش در بحران آبهای زیر زمینی و به هم ریختن الگوی کشت ریشه بیش از 50 هزار بهره بردار تولیدکننده کشاورز را هدف  گرفته است و تنها کالایی است که با نجابت تمام در مقابل تحریم های خارجی و سیاستهای متزلزل داخلی همچنان قیمتش را به قیمت خودکشی تولید کننده از دست سلف خرها و دیون بانکها پائین نگاه داشته است.

دربخش دیگری از این نامه آمده است: درحال حاضر 27 میلیون نفر  جمعیت روستایی از تغذیه صحیح محصولات خود بی نصیبند. سوء تغذیه امید به زندگی و مرگ و میر عدم بهداشت تعریف شده عدم تامین درمان و تامین اجتماعی و مسکن مهاجرت ترک تحصیل و در کل مدارا با وضعیت موجود نمی توان افتخاری را نصیب صاحبان مملکت بنماید و از حجم تولیداتی که 30 درصد آن کاملا فاسد شده و به زباله تبدیلی و عوارض زیست محیطی خاص خود را دارد.

در ادامه این نامه از رئیس جمهور پرسیده شده است: آیا می دانید قیمت کود شیمیایی اوره از کیسه ای 2500 به 40000 تومان، فسفات آمونیوم از 3000 به 70000 تومان، تراکتور چهار سیلندر از 10 میلیون به 24 میلیون تومان، کیسه پریپلین از 100 به 400 تومان، گازوئیل از 16 به 350 تومان، چای که چاشنی رفع خستگی کشاورزان است از 8000 به 30000 تومان، تیرآهن 27 از 400000 به 1600000 تومان و پراید از 7 میلیون به 14 میلیون تومان و دلار از 1000 به 3700 تومان رسیده است ولی سیب زمینی که قیمت تمام شده آن در سر مزرعه 320 تومان و به ازاء هر ماه انبار داری 30 تومان به قیمت آن افزوده شده اکنون از کیلویی 50 تومان تا 200 تومان رسیده است.

در بخش پایانی نامه می خوانیم: از آن مقام که در طول دوران ریاست  جمهوری اقدامات ماندگار و تعیین کننده و اساسی در سرنوشت و آینده اقتصاد و اجرای قوانین مملکت داشته انتظار داریم در یک اقدام خداپسندانه و انسانی تصمیم عاجل برای جبران خسارت وارده در طول 3 سال زراعی گذشته بر سیب زمینی کاران کشور اتخاذ فرماید./مهر