اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رحیمی: وضع اقتصادی مردم خوب است/ای مردم! برای کسب روزی باید تلاش کنید؛ نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود



معاون اول رئیس‌جمهور  , اخبار سیاسی


معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه وضع اقتصادی کشور خوب است، اظهار داشت: وضع مردم هم خوب است اما مشکل هم داریم ولی باید دانست که امرار معاش آسان نیست و نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انتخاب ، وی گفت: اگر پولی باد آورده و بی زحمت به دست آید به راحتی از دست می رود و پول حلال نیز خرج درمان و گرفتاری می‌شود و واقعیت این است که کسب روزی حلال نیازمند کار و تلاش است اما در این میان صنایع دستی از حلال‌ترین کسب و کارهاست.

محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور صبح امروز شنبه در مراسم روز جهانی صنایع دستی که در سالن میلاد نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شد اظهار داشت: هرگاه می‌خواهیم ایران را به عظمت شایسته آن یاد کنیم به فرهنگ، تمدن و هنرمندان ایرانی باز می‌گردیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه اگر جلسات ما نتیجه‌ای نداشته باشد همانند این حکایت گلستان خواهیم شد که نشستند و گفتند و برخاستند، تصریح کرد: اگر این جلسات ما مفید واقع نشود برخواستن ما با دو خسران مواجه می‌شود چرا که وقتی که در این مجالس صرف می‌شود متعلق به عموم ملت ایران است.

وی با بیان اینکه از ایران به دلیل داشتن تمدنش بسیار تعریف می‌شود یادآور شد: یکی از کشورهای صاحب تمدن در دنیا و بدون هیچ تردیدی ایران است؛ تنها چند کشور با سابقه تاریخی و تمدن‌ساز در جهان وجود دارد که ایران، مصر و یونان  از جمله این کشورهای تمدن‌ساز به شمار می‌رود.

رحیمی بر همین اساس به اعتراف دشمنان ایران نسبت به عظمت تمدنی و فرهنگی آن اشاره و اضافه کرد: این تمدن زاییده یک فرهنگ است؛ ابتدا باید فرهنگی باشد که پس از قرن‌ها در میان ملتی نفوذ کرده و نهادینه شود تا کشوری تمدن‌ساز شود. از این رو از کشوری که صاحب فرهنگ و دانش نیست توقع تمدن نمی‌رود.

معاون اول رئیس‌جمهور به معنای لغوی فرهنگ اشاره کرد و اظهار داشت: در فارسی باستان فر به معنای شکوه و عظمت است. و فرهنگ شاید به معنای شکوه و و عظمت یک امت باشد.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس و مهر، وی با بیان اینکه در تمدن‌ساز بودن ایران جای هیچ تردیدی نیست و این نشان می‌دهد که ایرانی‌ها هوشمند هستند و در مغز آنها توسعه رخ داده است گفت: اما کسانی که سر خصومت با ایران دارند در مغز آنها توسعه رخ نداده و اگر هواپیماهایشان گرفته شود از چارپا استفاده می‌کند.

رحیمی با تأکید بر اینکه وقتی کشوری فاقد فرهنگ باشد پول خود را خرج خونریزی می‌کند تصریح کرد: از این نوع حماقت‌ها فرهنگ و تمدن به وجود نمی‌آید.

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه هنر ایرانی پس از آنکه با فرهنگ اسلامی آمیخته شد یک نوع معماری را به وجود آورد که موجب افتخار و سربلندی است، یادآور شد: آثار به جای مانده از معماری اسلامی در هیچ جای دنیا نظیر ندارد.

وی در ادامه خداوند را هم یک صنعت‌گر عنوان کرد و افزود: البته این به این معنی نیست که ابتدا در خداوند فرهنگ و دانش به وجود آید و پس از آنکه به اندازه مطلوب رسید به تمدن‌سازی روی آورد. بلکه در خداوند که علم مطلق است زمانی که تصمیم به صنعت‌گری دارد همزمان عمل می‌شود.

رحیمی با بیان اینکه انسان اول باید صاحب فرهنگ و معرفت شود تا بتواند بسازد و پس از آن از او به عنوان صنعتگر یاد شود اظهار داشت: در میان همه موجودات فقط انسان این خصوصیت را دارد و هیچ موجودی به معرفت نمی‌رسد.

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه وضع اقتصادی کشور خوب است، اظهار داشت: صادرات غیر نفتی به 53میلیارد رسیده است و نفت را هم 100دلار می‌فروشیم؛ آنها تحریم کردند اما ما بهتر نفت را می‌فروشیم، وضع مردم خوب است اما مشکل هم داریم ولی باید دانست نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود.

وی با بیان اینکه صنعت دستی با رنج همراه است یادآور شد: اما استادی که هنر خود را نظاره می‌کند ده سال جوان‌تر می‌شود. و قرن‌ها اثر وی از خاطره‌ها نمی‌رود؛ همه نان درآوردن‌ها آسان نیست آنچه مفت به دست می‌آید، مفت هم از دست می‌رود. حرام که باشد با سرطان خرج می‌شود. درحالیکه صنعت دستی یکی از حلال‌ترین کسب و کارها است.

رحیمی در ادامه به تصویب کارگروه مخصوص اشتغال در صنایع دستی در دولت اشاره و اضافه کرد: فردا در دولت این کارگروه را تصویب می‌کنیم. ما دارای 31استان هستیم واز همه استان‌ها باید طرح آورده شود.

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها که اینقدر دست‌اندازی می‌کنند و همین امر نیز باعث سقوطشان می‌شود تمدنی ندارند، گفت: مردم را از همه جا جمع کرده و در دیگی جوشانده‌اند و نام آن را آمریکا گذاشته‌اند.

وی در ادامه به سال حمایت از تولید ملی اشاره و تصریح کرد: در سال 89 همه استانداران کشور را دعوت کردیم و نتیجه آن ایجاد 1میلیون و 100هزار شغل بود که حتی بیشتر از این میزان یعنی 1میلیون و 400هزار شغل به وجود آمد.

رحیمی با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم از فرهنگ و تمدن خود حراست کنیم و روی پای خود بیایستیم باید قوی شویم و برای جوانان اشتغال ایجاد کنیم، اضافه کرد:  الان هم می‌توان با برنامه ریزی دقیق با 5 میلیون تومان اشتغالزایی کرد اما این نیازمند آن است که هر استان برنامه خود را ارایه دهد.

وی با تأکید بر اینکه چای گیلان بهترین چای دنیا است و الان مردم مرکب چایی می‌خورند که سمی است افزود: چای گیلان با حساب و کتاب از بین رفت. دو سال است ما تلاش می‌کنیم و دستانی را که چای مرغوب ایران را در آستانه نابودی بردند پیدا کردیم.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه به حمایت دولت از صنایع دستی اشاره و اضافه کرد: آقای موسوی هرچه بخواهند دولت در اختیارش قرار می‌دهد؛ خدا می‌داند اگر همت کنیم بیش از نفت می‌توانیم از صنعت دستی پول در‌آوریم و نفتمان را هم به اینها نمی‌فروشیم، خودشان بروند نفت ما را بخرند. اینگونه نیست که آنها سر ما منت بگذارند که بخواهند نفت بخرند و تحریم کنند.

وی با بیان اینکه این کشورها به قدری بمب اتم ساخته‌اند که می‌تواند 16بار دنیا را ویران کنند، گفت: اینکه مامی‌خواهیم غنی‌سازی 20درصد کنیم چرا شما را اینقدر ناراحت کرده است؛ ما می‌خواهیم روی پای خود بایستیم و جوانان ما باید همه شغل داشته باشند. یکی از اساسی‌ترین کارهای دولت ایجاد شغل است.

رحیمی بر همین اساس به ایجاد 2500شغل در کشور اشاره و اضافه کرد: چقدر از بانک‌ها تسهیلات بگیریم، این‌ها پول مردم است، دولت یارانه‌ هم می‌دهد.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه هویت آمریکا را 400سال بیشتر ندانست و اظهار داشت: انگلیس یک جزیره با هوای پیوسته بارانی است و بقیه آن فتنه و استعمار است که آفتابش در حال غروب کردن است اما ایران مهد فرهنگیان بزرگ تمدن‌ساز است و ما باید از آن مراقبت کنیم.

وی بر همین اساس دنیای امروز را دنیای رقابت دانست و یادآور شد: اگر ما نسازیم دیگران می‌سازند؛ چینی‌ها از فرش ما تقلید کردند و صنعت فرش خراب شد و هنرمندان ایرانی به سراغ صنعت‌های دیگر می‌روند.

رحیمی با بیان اینکه قالی ایران نظیر و رقیب ندارد افزود: نباید گذاشت دیگران صنایع دستی ایران را تقلید کنند؛ صنایع دستی ایران عشق ما است باید از آن مراقبت کنیم وگرنه گلهای شکفته این باغ عشق پژمرده می‌شود.

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه هر شغلی که ایجاد می‌شود ما هم خیرش را می‌بریم اظهار داشت: هر جا شغلی ایجاد می‌شود قلب آقای رئیس‌جمهور آرامش می‌یابد. روزی احمدی‌نژاد می‌گفت: وقتی جوان‌ها از من شغل می‌خواهند و من در آن لحظه نمی‌توانم کاری کنم دلم می‌خواهد زمین بشکافد و در آن فرو بروم.

وی ادامه داد: روزی آقای حائری شیرازی می‌گفت: بلدزر بدهید تا بیکاران خراب کنند اما بیکار نباشند؛ اعتیاد، آوارگی و بدآموزی از نبودن شغل ایجاد می‌شود از این رو صنایع دستی می‌تواند برای همه جوانان شغل ایجاد کند و در این زمینه صدا و سیما، مطبوعات، روحانیون در منابر نقش بسیاری دارند.../انتخاب


ویدیو مرتبط :
آبراهام - نابرده رنج گنج میسر نمی شود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محمد هاشمی: وضع اقتصادی خوب نشده



اخبار,اخبار سیاسی,انتقاد  محمد هاشمی از عملکرد اقتصادی دولت


اخبار سیاسی  - محمد هاشمی: وضع اقتصادی خوب نشده
 
محمد‌هاشمی را شاید همگان به عنوان مرد صامتی بشناسند که در برابر هجمه‌ها و موضوعات مطرح آنچنان به اظهارنظر رسانه‌ای نمی‌پردازد اما آشنایان با شخصیت برادر آیت‌ا...‌هاشمی به این امر واقف هستند که محمد‌هاشمی در زمانی لب به سخن باز می‌کند که بداند منجر به تفکر و نتیجه خواهد شد. او در گفت‌وگویی که با آرمان داشت در وهله اول اعتدال و عدم جانبداری از دولت را مدنظر قرارداد و با صداقت به سوالات پاسخ داد.‌

هاشمی از اینکه به نقد عملکرد دولت بپردازد ابایی نداشت البته بارها تاکید کرد که میراث رسیده به دست این دولت، میراث خوبی نبوده است. او نقدهایی هم به صداوسیما که خود روزگاری مدیریت آن را برعهده داشت، کرد و در نهایت به موضوع مذاکرات هسته‌ای رسید.‌ هاشمی مانند بسیاری از صاحبنظران اظهارات غیرکارشناسی و بدون علم را به ضرر کشور دانست و خواست تا فشارها به این تیم کاهش یابد. متن گفت‌وگوی محمد‌ هاشمی با آرمان در ادامه می‌آید:

فضا باز شد؟
یعنی چی؟

وقتی آقای روحانی قصد شركت در انتخابات ریاست‌جمهوری را داشتند یكی از مواردی كه مكررا بیان می‌شد این بود كه با پیروزی دكتر روحانی، فضای فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی و غیره بازتر خواهد شد. الان سوال من این است كه بالاخره این فضا كه می‌گفتند، باز شد؟
شما در رسانه هستید، از من سوال می‌پرسید؟ ما باید ببینیم آن فضاهایی كه می‌گفتند بسته است، كدام بخش‌ها بوده و شما به ما بگویید باز شده یا نه!

بخش سیاسی را مثال می‌زنم كه شما در آن فعال هستید و البته بخش اقتصادی.
من دست‌اندركار هیچ بخشی نیستم و فقط بخشی از مطلب روزنامه‌ها و نشریات را رصد می‌كنم وگرنه عملا دست‌اندركار هیچ كاری در حوزه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و غیره نیستم و مسئولیتی ندارم كه بتوانم یك ارزیابی عملی از بسته یا باز بودن فضا داشته باشم. مطالبی را در روزنامه‌ها و سایت‌ها و... می‌بینم كه برخی گله دارند و می‌گویند فضا بازتر نشده است و برخی دیگر معتقد هستند فضا باز شده است.

به هر حال به عنوان یك هموطن ایرانی وضعیت اقتصادی جامعه و قدرت خرید مردم و... را ملاحظه می‌كنید و اگر فعال اقتصادی هم نباشید از میزان رضایت مردم آگاه هستید و خودتان هم خرید می‌كنید. بنابراین حتما می‌توانید یك ارزیابی داشته باشید.
قبل از پاسخ به سوال شما باید توجه كنید كه دولت آقای روحانی وارث یك اقتصاد بی‌سامان و ورشكسته است كه در كوتاه‌مدت امكان اصلاح آن نیست. بنابراین مشكلات اقتصادی فعلی مربوط به این دولت نیست. طبق آنچه سخنگوی دولت گزارش می‌دهد، دولت مدعی این است كه تورم نقطه به نقطه پایین آمده و كمتر شده است اما آنچه واقعیت میدان است، این موضوع را تایید نمی‌كند.

 

وقتی به فروشگاهی برای خرید می‌روید، مشاهده می‌كنید كه قیمت‌ها نسبت به گذشته تغییری نداشته است همچنین یكسری از كالاهای مورد مصرف مانند لبنیات، حبوبات، برنج، و روغن و این ارزاقی كه مورد مصرف خانواده‌هاست یا در حوزه كالاهای خانگی مثل یخچال، تلویزیون و... تعریف می‌شود، هم تغییر قیمتی نداشته است. در خدماتی كه در اختیار دولت است مثل آب و برق و تلفن و گاز و... شاهد افزایش قیمت هستیم مخصوصا در شش ماه دوم سال 92 قیمت برق، گاز خانگی، تلفن و آب بیشتر شده است.

وقتی خودمان قبوض را می‌پردازیم، مشاهده می‌كنیم اگر به فرض قبض برق در یك دوره 12 هزار تومان بود، امروز به 75 تا 80 هزار تومان رسیده است. بنابراین در این موارد هم نه تنها كاهش قیمت و تورم را نمی‌بینیم بلكه شاهد افزایش هستیم. انرژی برای كشاورزی هم از اهمیت زیادی برخوردار است. ما خودمان كشاورز هستیم و دستی در این كار داریم. هزینه سوخت كشاورزی و انرژی كه در این كار مصرف می‌شود، افزایش یافته است مثلا چاه برقی یا كشاورزی كه امكانات برقی یا گازوئیل مصرف می‌كند،

 

با افزایش مشهود قیمت‌ها مواجه است و این هزینه نسبت به سال قبل و اوایل امسال افزایش چشمگیری داشته است. بنابراین خدماتی كه مربوط به دولت است نه تنها كاهشی نداشته بلكه افزایش داشته است. البته آنچه در حوزه برق و آب و گاز خانگی اشاره كردم، منظور در تهران است و در شهرستان‌ها اطلاعی از وضعیت ندارم. قبض 15‌هزار‌تومانی به 80 هزار تومان رسیده و این افزایش در آب، برق و گاز و... وجود دارد. درباره كشاورزی هم تجربه خودم را گفتم.

یك یا دو تراكتور داریم كه مصرف آنها گازوئیل است و افزایش را بخوبی در خرید این سوخت درك می‌كنیم. درباره برق و چاه‌های برقی، اگر در یك دوره 200هزار تومان بود اكنون به دو میلیون رسیده و جهش 10 برابری داشته است. بی‌تردید این موضوعات در بازار قابل مشاهده است.

 

اكنون از یك سو، با افزایش زیاد نرخ‌ها در زندگی روزمره خود مواجه هستیم و از سوی دیگر با اظهارات سخنگوی دولت مواجه می‌شویم كه مدعی است تورم نقطه به نقطه كاهش یافته است؛ نمی‌دانیم این كاهش در كجا بوده است. وقتی به بازار اتومبیل ساخت داخل‌ كه خودتان بارها نوشتید، نگاه می‌كنیم این سوال پیش می‌آید كه بالاخره قیمت اتومبیل چه شد. بالاخره شورای رقابت باید تصمیم بگیرد یا دولت؟

تعهداتی كه كارخانجات خودروسازی به مردم داشتند، انجام نشده است و بعد كه مراجعه می‌كنند مبالغی فراتر و اضافه بر تعهد مطالبه می‌كنند. اینها مسائلی است كه در نشریات می‌خوانیم و برخی موضوعات تجربه شخصی خودمان است كه نسبت به زندگی خود و كارهای خودمان داریم.

 

باید اذعان داشت كه ما كاهش تورم را ندیدیم. نكته بعدی بحث اشتغال است. من نمی‌دانم و گزارشی هم ندیدم كه بخواهم در این حوزه قضاوت كنم. اما این سوال را دارم كه این دولت چند فرصت شغلی مولد را ایجاد كرده است؟ هیچ خبری نداریم اما دولت در برنامه 5 ساله تعهد دارد كه سالانه یك میلیون شغل مولد ایجاد كند.

تعهد این دولت یا تعهد دولت قبل بوده؟
تعهد در برنامه پنجم بوده است كه دولت سالانه یك میلیون شغل ایجاد كند. در زمان انتخابات دكتر روحانی و كاندیداهای دیگر گزارش دادند كه دولت آقای احمدی‌نژاد، سالی 14 هزار شغل مولد ایجاد كردند و بیشتر ایجاد نكردند.

 

من امروز هیچ آماری ندارم كه از زمان آغاز به كار دولت آقای روحانی كه 7 ماه از آن می‌گذرد و باید 500 هزار شغل مولد ایجاد می‌شد، چند شغل ایجاد شده است. آنچه در بازار كار می‌بینیم، اطلاعاتی است كه از مراجعات مردمی داریم و از اخبار محافل و... به ما می‌رسد این نتیجه حاصل می‌شود كه دولت در حوزه اشتغال هم توفیقی نداشته است و به میران تعهد، شغل ایجاد نشده است.

وضعیت نقدینگی در جامعه هم بهبود پیدا نكرده است؟
وضعیت نقدینگی را در جامعه را خودتان می‌بینید؛ بسیاری از پروژه‌ها و امور عمرانی خوابیده است و دلیل آن را اینگونه عنوان می‌كنند كه پول نداریم! قیمت ارز و دلار را می‌بینید كه تغییر چندانی نكرده است؛ درزمانی، كمی كاهش داشت كه بار دیگر افزایش یافت. در نهایت معتقدیم در این موارد كه مربوط به شاخص‌های اقتصادی و در حوزه كمی است فعلا تغییر محسوسی را در شاخص‌ها ندیدیم.

فكر نمی‌كنید قضاوت كمی زود باشد؟
اگر زود است پس شما چرا پرسیدید؟

منظور من این بود كه شاید باید امیدوار بود به آینده و زمانی كه این دولت به تمام امور اشراف پیدا كرده باشد.
من نمی‌دانم.


ببینید شما فرمودید كه نتوانستند شغل ایجاد كنند. خب؛ به هر حال مدیری كه تازه به اداره یا بخشی می‌رود هنوز بسیاری از كارمندان خودش را نشناخته است كه بخواهد استخدام كند و نیروهای جدید بیاورد. از این منظر گفتم كه زود است.
خب این هم جزو اشكالات است. مگر چقدر زمان داریم؟ دولت در مرداد عوض می‌شود و 7 ماه از سال باید كشور را اداره كند. اگر قرار باشد یك وزیر یا استاندار هنوز كارمندش را نشناخته باشد كه وای به حال مردم! بالاخره باید دولت اگر برنامه‌ای دارد، این برنامه را به فردی بسپارد كه شناخت، تجربه و نیرو داشته باشد و بتواند برنامه‌های دولت را در نزدیك‌ترین زمان انجام دهد.

 

برنامه كه نمی‌تواند معطل من باشد چون بلد نیستم و كارمندم را نمی‌شناسم. برنامه مجری می‌خواهد و مجری باید برنامه را اجرا كند. البته یكسری از كارهاست كه زمانبر است. اما ما همین‌قدر كه زمان می‌برد، از زمان استفاده نكنیم خسارت‌زاست و بعدا باید خسارت را بدهد. بحث كشور است و خانه شخصی من و تصمیم فردی من نیست.

اداره كشور نیاز به همكاری، همدلی و توان اجرایی دارد. اگر كسی می‌گوید من می‌خواهم برنامه اجرا كنم یعنی برنامه محور است و نمی‌خواهد برنامه را طرح كند بلكه باید برنامه موجود را اجرا كند.

 

البته با تمام اینها، نكته‌ای كه گفتید را قبول دارم و شش ماه كافی نیست اما مهم این است كه حداقل در 6 ماه جهت حركت به سمت بهبود بوده یا نبوده است. اگر گزارش سخنگوی دولت مبنی براینكه تورم نقطه به نقطه كاهش یافته است را در نظر بگیریم این نشان از یك حركت مثبت دارد. اگر وضع زندگی مردم در بازار را معیار قرار دهیم مشاهده می‌شود كه تغییری نكرده است.

اگر خدمات در اختیار دولت را در نظر بگیریم، همچنان كه در پاسخ سوالات قبلی اشاره كردم، نرخ خدمات افزایش داشته است و به نوعی خود دولت عامل گرانی است. مردم در بازار می‌گویند كه دولت خودش عامل گرانی است و وقتی دلیلش را می‌پرسید،

 

پاسخ می‌دهند وقتی دولت برق و گاز و فلان نرخ را گران می‌كند و مالیات را افزایش می‌دهد، نرخ ارزش افزوده را بالا می‌برد و این هزینه بر هزینه‌های قبلی اضافه می‌شود پس قیمت تمام شده یك كارگاه تولیدی افزایش دارد و به تبع آن نرخ هر كالایی را هم كه تولید می‌كند، افزایش پیدا می‌كند.

تولید‌كننده كه نمی‌تواند با ضرر كالای خود را بفروشد، باید سودی را در نظر بگیرد و كالایش را بفروشد. پس تولیدكنندگان در كشور نه حالا بلكه همیشه دولت را عامل گرانی می‌دانند. شما به بازار كارگر نگاه كنید،

 

در سال گذشته دستمزد كارگران 18 الی 22 هزار تومان بود اما اكنون همان كارگر با 40 هزار تومان كمتر كار نمی‌كند. پس چطور من می‌توانم تولید كنم و به قیمت پارسال بفروشم؟ نمی‌شود. من معتقدم اقتصاد یك علم و زنجیره است كه اگر یك دانه زنجیر كار نكند، كل كار متوقف می‌شود. این قطعات زنجیر باید با هم هماهنگ و همسو حركت كنند و از یك فرمان دستور بگیرند تا بتواند آثار خود را بگذارد.

اگر بتوانیم نرخ محصولات تولیدی داخل را كاهش دهیم، آن زمان می‌توان توقع داشت كه تولید‌كننده با نرخ پایین‌تر محصول خود را عرضه كند اما وقتی وارد حوزه كشاورزی می‌شویم، مركبات را در نظر بگیرید و محاسبه كنید میزان سم، آب و كود چقدر افزایش قیمت دارد.

 

كیسه كودی كه سال گذشته 20 هزار تومان می‌خریدیم اكنون 50 هزار تومان هم نمی‌دهند. در حالی كه همان كود با همان وزن و نوع است. در این شرایط چطور می‌توانم قیمت محصولم را پایین بیاورم. بنابراین در برداشت یك محصول كشاورزی 3 یا 4 عامل دخالت دارد كه شامل كود، سم، آب و كارگر است. اگر قیمت این مولفه‌ها درصدی بالار فته باشد چطور قیمت محصول نهایی پایین می‌آید؟ قیمت باید بالا برود.

بی‌انصافی می‌كنید.
اصلا بی‌انصافی نمی‌كنم. چرا می‌گویید بی‌انصافی می‌كنم؟

چون در ابتدای این گفت‌وگو اشاره داشتید كه امور باید با همدلی و همكاری پیش برود اما حتما می‌دانید كه تا به امروز 3 وزیر دولت كارت زرد از مجلس دریافت كرده‌اند و مرتب به وزرا تذكر داده می‌شود. در چنین فضایی انتظار كار ایده‌آل كمی بی‌انصافی نیست؟
نظر شما صحیح است. متاسفانه مجلس بجای نظارت بعضا دخالت در امور دولت می‌كند اما نظارت و دخالت مجلس باعث سلب مسئولیت از قوه مجریه نیست به هر حال دولت، مسئول است و باید به وظایف خود عمل كند. من از ابتدا در حال توضیح وضع موجود و اتفاقی بودم كه الان رخ داده است. وقتی می‌پرسید درباره اقتصاد چه نظری دارید، نمی‌توانم بگویم كه دیروز به مغازه رفتم و شیر 3 هزار تومانی را به من 1500 تومان دادند! شیر هزار و پانصد تومانی دیروز را امروز به من 2 هزار تومان دادند. من چطور بگویم كه ارزان‌تر شده است!

به هر حال مولفه‌هایی در این افزایش نقش داشته است كه تصور نمی‌كنم تمام آن مربوط به دولت باشد.
عیبی ندارد. اما بدانید شرایط بهتر نشده است. علت این افزایش را برخی اینگونه می‌گویند كه همكاری و همدلی مجلس نیست، برخی معتقدند توانایی دولت پایین است، عده‌ای هم می‌گویند كه شرایط بین‌المللی موثر است و هر چیز دیگری كه می‌شود گفت. شما می‌پرسید قیمت‌ها بالا رفته یا پایین؟ من باید بگویم پایین آمده است كه در واقعیت اینطور نیست و قیمت‌ها پایین نیامده است. كجا بی‌انصافی می‌كنیم؟

به مجلس برگردیم. این تذكرات و كارت زرد دادن‌ها به وزرا تا چه‌اندازه در روند فعالیت دولت تاثیر دارد؟
بالاخره دولت باید مشكلات خود را با مردم در میان بگذارد. مجلس مدعی است رایی كه به وزرای دولت آقای روحانی داده در تاریخ بی‌سابقه است. در ابتدا هم 18 وزیر رای آوردند و 3 تا وزیر ماندند. اینها هم كه وزرای اقتصادی نبودند. مجلس به وزیر اقتصاد بالاترین رای را داد كه بی‌سابقه بود.

 

وزیر صنعت و نفت و تیم اقتصادی در دوره اول رای آورد. مجلس می‌گوید برای مواردی به دلیل وظیفه نظارتی كه بر عهده دارد، از وزیر سوال می‌كند. این سوال مثل قیمت‌هاست. اگر بخواهید با گذشته مقایسه كنید نسبت به گذشته چندین برابر شده است.

اگر در گذشته در هر سال 5 سوال از یك وزیر می‌كردند، اكنون 50 سوال می‌پرسند یعنی این غیرعادی است و قبول دارم. دولت بودجه را به مجلس داده است و باید ببینیم مجلس نسبت به این لایحه چه عملكردی دارد و چگونه كار می‌كند. یكسری از مسائل هست كه سیاسی است و در این حوزه مطرح می‌شود. مثل سوال از وزیر و كارت زرد و قرمز كه بحث‌های سیاسی است اما یكسری موارد وجود دارد كه اثر اقتصادی دارد.

 

در حوزه تاثیر اقتصادی اطلاع ندارم كه دولت لایحه‌ای داده و مجلس كاری نكرده است یا مجلس قیمتی را بالا برده یا نبرده است. اینها را اطلاع ندارم كه بدانم منشأ تورم، گرانی و بالا رفتن قیمت‌ها، كار مجلس یا دولت است. مجلس تعرفه برق را بالا برد، دولت می‌تواند ادعا كند كه مجلس نرخ برق را بالا برده است پس مجری قانون مجلس هستم!

می‌دانیم قیمت سوخت تغییر نكرده است ولی چطور شده كه در 6 ماه دوم افرایش قیمت پیدا كرده است. این مسائل حلقه مفقوده است. واقعیتی وجود دارد و نرخ سوخت در برگه‌ای كه دریافت می‌كنید چند برابر شده است و از آن طرف هم مصوبه‌ای در مجلس نیست. قبض را اداره برق می‌برید و اعتراض می‌كنید كه جواب می‌شنوید قیمت همین است و دلیلش را جویا می‌شوید،

 

می‌گویند وزارتخانه گفته كه باید خودكفا شوید و خودتان پولتان را در بیاورید. حالا این تقصیر دولت است یا مجلس؟ من نمی‌دانم و می‌گویم زمانی كه می‌خواهید واقعیت موجود را ببینید و بسنجید، اینها واقعیت موجود است و زمانی كه می‌خواهید علل و عوامل آن را ببینید، باید رفت و ریشه‌یابی كرد كه علت این افزایش چیست.

خب من هم به این موضوع اشاره كردم كه وزیر نمی‌تواند تصمیم بگیرد؛ چون با احضارهای مكرر و كارت زرد دادن‌های مجلس نوعی ترس به وجود می‌آید كه با هر تصمیمی برای وزارتخانه تحت مدیریتش به مجلس فراخوانده خواهد شد.
وزیر شده برای چه؟ وزیر نباید آسایش داشته باشد. او در برابر مجلس مسئول است و باید پاسخ دهد. چطور وزیر می‌خواهد فشار خودش را بجای مجلس بر روی مردم بیاورد. وزیر یعنی فردی كه هیچ تعهدی نسبت به مردم و مصرف‌كننده ندارد؟ اگر اینطور باشد كه خیلی بد است.

خودتان اشاره كردید این حجم سوال از وزرا بی‌سابقه است.
سوال غیر طبیعی است اما سوال رافع مسئولیت وزیر نیست كه بگوید چون سوال می‌كنند كاری انجام نمی‌دهم. اگر نمی‌تواند، استعفا دهد و فرد دیگری بجایش بیاید. سوال رافع مسئولیت نیست.

ظاهرا امروز قبضی برایتان ارسال شده كه قیمت آن بسیار بالاست و اینچنین صحبت می‌كنید!
بحث امروز نیست. من قبض آب، گاز و گازوئیل را خودم می‌دهم و حتی خرید خانه را خودم انجام می‌دهم. وقتی شما سوالی می‌پرسید من باید سوال شما را واقع بینانه پاسخ دهم و آنچه هست را بگویم. نمی‌توانم آنچه كه نیست را به عنوان پاسخ شما بگویم تا بگویند دارم از دولت حمایت می‌كنم!

از موضوعات اقتصادی عبور كنیم و وارد سیاست شویم. فضای سیاسی را چطور ارزیابی می‌كنید و فضا برای فعالیت‌های این حوزه آسان‌تر شده است؟
فضای سیاسی یعنی چه!

برخی معتقدند كه با آغاز كار دولت یازدهم نگاه‌های جناحی و گروهی در بسیاری موارد مانند مطبوعات كمرنگ شده است.
این را كه شما می‌دانید و می‌گویید، پس فضا باز شده است.

منظور من گشایش مطبوعاتی است. نظر شما در فضای سیاسی را می‌خواهم بدانم.
نوع مسائلی كه در حوزه سیاسی است مسائلی بوده كه در رسانه‌ها مطرح بوده است. شما كه اهل روزنامه و رسانه هستید، این تغییر را حس می‌كنید كه در بخش‌هایی، فشارها كم یا رفع شده است.

شما را به عنوان فعال سیاسی می‌شناسیم.
فعال سیاسی الزاما رسانه ندارد.

شما عضو كارگزاران هستید پس یك نیروی باسابقه سیاسی محسوب می‌شوید. از این منظر تحلیلتان درباره فضای سیاسی بعد از آغاز دولت یازدهم را جویا شدم.
مردم یك مقدار امید دارند كه برخی مشكلاتشان حل شود و این اخبار به ما می‌رسد.

این دولت می‌تواند امیدی كه به آن اشاره كردید را محقق و به واقعیت تبدیل كند؟
نمی‌دانم. نمی‌توانم پیش‌بینی كنم.

ظاهرا تمایلی برای ورود به موضوعات سیاسی ندارید. پس این سوال را می‌پرسم كه عملكرد دولت یازدهم در عرصه هسته‌ای و مذاكراتی كه تاكنون انجام گرفته را چطور ارزیابی می‌كنید؟
نگاهی كه من به پرونده هسته‌ای دارم به این نحو است كه در طول 8 سال گذشته چندین قطعنامه علیه ما صادر شد و جهت حرکت غرب و یكسری از كشورها نسبت به كشور ما جهت منفی بود.

 

این روند از سال‌های 84 و 85 شروع و چندین قطعنامه صادر شد و گرفتاری‌های مختلفی پیرامون قطعنامه‌ها و این مسائل به وجود آمد. در این دولت در چند دور مذاكره در ژنو و نیویورك، توانست جهت حركت منفی غرب را متوقف كند و حتی به جهت مثبت تغییر دهد. رویكردی كه در توافقنامه ژنو وجود دارد تغییر جهت حركت به سمت مثبت است و از منفی تغییر كرده است.

این یك كار و توفیق بزرگی است كه نصیب ملت ایران و دولت شده است. 8 سال جهت حركت منفی بوده و قطعنامه‌هایی علیه كشور صادر می‌شده است پس دستاوردهای دولت یازدهم در این زمینه را یك توفیق بزرگ می‌دانم.

 

توافقنامه ژنو یك توافقنامه حقوقی بین‌المللی است كه بسیار هم پیچیده است و ساده نیست كه ژورنالیست بتواند درباره آن اظهارنظر كند بلكه احتیاج به كارشناس حقوق بین‌الملل دارد كه هر كلمه آن را تفسیر كند و بگوید معنا و اثر آن و جنبه اثباتی و منفی آن چیست كه این، كار یك رسانه نیست.

این سند حقوقی است و كسی كه می‌خواهد درباره آن اظهارنظر كند، باید به حقوق بین‌الملل آشنا باشد، رمز و رموز آن را بداند و باید شرایط را در نظر بگیرد. بنابراین من در حد اینكه قدم اولیه كه برداشته شده، تغییر جهت حركت منفی به مثبت و پذیرفتن یكسری موارد از سوی غرب را گام بلند و موثری می‌دانم كه توفیقی برای دولت و تیم مذاكره‌كننده است كه با مهارت جلو رفتند.

 

تیم مذاكره‌كننده در این راه باید مورد حمایت قرار گیرد. دنیا نشسته است كه بین ما اختلاف بیندازد و سوءاستفاده كند. آنها دنبال تفرقه هستند. بنابراین در داخل نسبت به موضوعی كه به روابط بین‌الملل و غرب مربوط است همه باید از تیم هسته‌ای حمایت كنیم. اگر احتمالا ضعفی هم وجود دارد باید كارشناسی شود.

اگر فضای همدلی نه در رسانه و نه در تریبون‌های دیگر بگویند این بخش ضعف دارد خیلی خوب است. این مسائل را موضوعات رسانه‌ای و قضاوت رسانه‌ای ندانیم. بنابراین نگاه من این است كه توافقنامه ژنو یك توفیق بوده و جهت حركت عوض شده است.

 

ضرورت تداوم این پیروزی در آن است كه از ایران یك صدا بلند شود و همه با هم باشند. دیدید وقتی كه هیات آمد و توافقنامه را امضا كردند، مقام معظم رهبری حركت آنها را تایید و حمایت كردند كه این بسیار ارزشمند است. باید از ایران در شرایط فعلی در برابر غرب با یك صدا حركت كنیم كه آنها، این انسجام و همدلی در وحدت و در بین گروه‌های داخلی ببینند.

همانطور بارها گفتیم نسبت به داشتن حق انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای حق همه ملت است و مسئول و غیرمسئول هم همین حرف را می‌زنند. باید پشت این جریانی كه می‌خواهد حركت كند، مثل همان كه می‌گویید انرژی هسته‌ای حق مسلم ملت ایران است، یكدل و یك صدا حمایت كنیم. باید از تیم مذاكره‌كننده و كسانی كه در خط مقدم جبهه دشمن یا رقیب و طرف مذاكره حضور دارند و از سربازان و افسران كه در خط مقدم هستند، حمایت كنیم.

كاهش تحریم، مهم‌ترین بخش توافقنامه است. فكر می‌كنید طرف‌های دیگر به اجرای آن متعهد باشند؟
بالاخره این توافقنامه یك توافقنامه لازم‌الاجرا بین طرفین است. مبنای توافقنامه ژنو رهنمود رهبری است. تیمی كه قبلا ‌بودند استراتژی برد- برد را نداشتند بلكه استراتژی باخت- برد را دنبال می‌كردند.

 

در استراتژی برد – باخت، طرفین تلاش می‌كنند طرف مقابل را به زمین بزنند، برد را به نفع خودشان بكنند و مقابل را بازنده كنند. از اجلاس استانبول و بغداد در یكسال قبل به تیم مذاكره گفتند كه استراتژی عوض شده و استراتژی برد- برد را داریم. بالاخره باید یك چیزی بدهیم و بك چیزی بگیریم. در دولت قبل اینها رفتند اما توفیقی به دست نیاوردند.

این دولت بر اساس استراتژی‌ای كه رهبری تعیین كرده بودند، رفتند و توافقی كردند كه یك چیزی بدهند و یك چیزی بگیرند. اینكه كمتر دادند، بیشتر گرفتند یا بیشتر دادند و كمتر گرفتند، موضوعی است كه وارد ارزیابی آن نمی‌شوم چرا كه یك توافق حقوقی و بین‌المللی است و كارشناس بین‌الملل باید اظهارنظر كند. اینكه توافقنامه تا چه‌اندازه اجرایی می‌شود، در همه جا پیش‌بینی شده است كه طرفین باید به تعهد خودشان عمل كنند.

با توجه به تجربیاتی كه از عملكرد طرف مقابل و بعضا دشمنی‌های آنها داریم تا چه‌اندازه حدس می‌زنید آنها به این تعهدات عمل كنند؟
من كه علم غیب ندارم كه بگویم عمل می‌كند یا نمی‌كند. من می‌گویم توافقنامه طرفین را ملزم كرده است. این توافقنامه در صورتی ارزش حقوقی دارد كه طرفین به تعهدشان عمل كنند. اگر طرفی عمل نكرد برای طرف دوم الزامی وجود ندارد كه به توافقنامه عمل كند و چیزی از دست نمی‌دهد. بنابراین باید عمل كند. ما اظهارات متفاوتی را از طرف مقابل كه عمدتا آمریكاست، می‌شنویم.

اروپا اظهارنظر كمی دارد اما از سوی آمریكا شاهد اظهارنظرهای دوگانه هستیم. یعنی آقای اوباما ایستاده كه هیچ تحریم دیگری علیه ایران اعمال نشود و گفته كه اگر سنا تحریم كند، او وتو خواهد كرد. وزیر خارجه، وزیر دفاع و سخنگوی كاخ سفید و... حرف دیگری می‌زند. در این شرایط تا چه‌اندازه اینها با هم هماهنگ هستند و تقسیم كار كردند، باید بررسی شود. در بحث‌های بین‌المللی هر حرفی به معنای اجرا یا عدم اجرا نیست.

 

ممكن است من و شما توافق كنیم كه یكی مثبت و دیگری منفی صحبت كنیم، به خاطر اینكه طرف را وادار به انجام توافقنامه كنیم كه این در فرهنگ سیاسی بین‌المللی و ادبیات سیاسی بین‌المللی بسیار متداول است. درباره پدیده‌ای نسبت به كشوری، یكی موضع مثبت می‌گیرد و دیگری منفی تا حاصل برد آن را به نفع خودشان استفاده كنند. من این نوع اظهارات متفاوت از آن طرف و حتی از این طرف (این طرف اظهارات متفاوتی دارد) را در راستای ادبیاتی كه در حوزه بین‌الملل حاكم است ارزیابی می‌كنم.

از نظر متن توافقنامه طرفین ملزم به اجرای تعهداتی هستند كه در این توافقنامه ظرف زمانی معین پذیرفته‌اند.

آیت‌ا...‌هاشمی نقش موثری در پیروزی آقای روحانی داشتند. این نقش تا آخر دولت یازدهم حفظ خواهد شد؟
این سوال را باید از آقای ‌هاشمی بپرسید اما مشخص است كه پس از 24 خرداد و مشخص شدن پیروزی آقای روحانی یك رابطه دو طرفه ایجاد شده است. هیچ كس نسبت به نقش و تاثیر آقای ‌هاشمی در پیروزی آقای روحانی تردید ندارد و همه این موضوع را تایید می‌كنند حتی برخی به ما كه می‌رسند،

 

می‌گویند كه دولت یازدهم دولت آقای ‌هاشمی است. اما واقعیت موجود نسبت به دولت متفاوت با این موضوعات است. باید دید كه آقای روحانی كه پیروزی خود را مرهون آقای ‌هاشمی می‌داند، تا چه‌اندازه به مشورت با آقای ‌هاشمی و توصیه‌های ایشان پایبند عملی است و توصیه‌های ایشان را مفید می‌داند و عمل می‌كند.

این رابطه دوجانبه‌ای است كه باید بین دولت و آقای‌ هاشمی برقرار باشد؛ به هر حال امیدواریم كه دولتمردان به ویژه شخص رئیس‌جمهور و كابینه ایشان نسبتا به این موضوع توجه داشته باشند و نسبت به سرمایه عظیمی كه آقای ‌هاشمی در اختیار دارد، از تجارب بسیار قوی و محبوبیت در بین مردم و مقبولیت بین‌المللی ایشان به بهترین نحو بهره ببرند و به تعهدات خودشان عمل كنند.

آیت‌ا...‌هاشمی در ابتدای دولت چه توصیه‌ای به آقای روحانی داشتند؟
نمی دانم. من در مذاكرات آنها نبودم.

بعد از ریاست‌جمهوری دیداری برقرار شد ؟
دیدار كه دارند. اگر در رسانه‌ها به صحبت‌های آقای ‌هاشمی دقت كنید، تقریبا جزو اشخاص نادری هستند كه در قضیه روابط بین‌الملل، پیشتاز دولت حركت كرد. در حمایت از دولت و تعاریفی كه از دیدارها، مذاكرات و... دارند و محكم به آمریكا می‌گوید كه باید به تعهداتتان عمل كنید. من كمتر سیاستمدار و شخصیتی را دیدم كه مثل آقای ‌هاشمی حركت كند.

 

ایشان در بستر منظم متعادل كه ناشی از خردورزی است، حركت كرده و از تیم مذاكره‌كننده حمایت می‌كند. این موضوعات در رسانه‌ها مشهود است؛ البته برخی از رسانه‌ها، صحبت‌های ایشان را منتشر نمی‌كنند یا كامل انتشار نمی‌دهند اما در همان بخش‌هایی كه منتشر می‌شود، نقش آقای ‌هاشمی مشهود است.

از اظهارات آقای ‌هاشمی می‌توان استنباط كرد كه نظرش نسبت به دولت یا حمایت از دولت برنگشته است. در حوزه اقتصادی یا مشكلاتی كه دولت در حوزه‌های مختلف دارد، مشكلاتی است كه از دولت قبل به این دولت رسیده است.

 

آقای ‌هاشمی به طرق مختلف این موضوعات را قبل و بعد از پیروزی این دولت اعلام كرد و اكنون هم اعلام می‌كند. راهكارهایی كه ایشان معمولا ارائه كرده است هم در این راستاست كه ما یك كشور فقیر نیستیم، ثروتمند هستیم و برای اینكه بخواهیم از این مسائل عبور كنیم در مرحله نخست بحث تولید مطرح است. باید در حوزه اقتصاد از هر آنچه داریم تولید و آن را صادر كنیم.

تولید ایجاد اشتغال می‌كند و اشتغال می‌تواند تورم را كاهش دهد كه این چرخه، بی‌نیازی به كشورهای دیگر را به دنبال دارد؛ یعنی مجبور نیستیم هر كالایی را با هر قیمتی وارد كنیم. بالاخره ایشان در این زمینه‌ها توصیه‌های شفاف و روشن دارد و در حوزه فرهنگ و سیاست هم توصیه‌های خوبی می‌كند. آقای ‌هاشمی فعلا بر عهد خود پایبند است و انشاأ... طرف مقابل هم پایبند باشد.

اشاره داشتید به نقش آقای ‌هاشمی و همراهان ایشان در پیروزی آقای روحانی؛ سوال اینجاست كه این جریان تا انتخابات مجلس دوام خواهد داشت تا در آنجا هم بتواند لیستی ارائه و وارد مجلس شوند؟
نمی‌دانم. اطلاعی از استراتژی آنها نسبت به انتخابات آینده مجلس ندارم.

شما مدتی ریاست صدا و سیما را بر عهده داشتید اما عملكرد این نهاد به نحوی است كه دولت‌ها همواره نسبت به آن انتقاد دارند. دلیلش چیست؟
با دولت آقای احمدی‌نژاد كه خیلی خوب بودند!. این سوال را باید از صداوسیما بپرسید كه چرا این رویكرد را دارد. واقعیت این است كه رئیس صدا و سیما تمام تصمیمات را نمی‌گیرد بلكه افرادی در پشت پرده سیاستگذار‌ هستند.

 

شما می‌بینید در خود صدا و سیما، رفتارها متفاوت است. مثلا 8:30كاملا از طیف تندرو است، كمتر اخلاق رسانه‌ای را رعایت می‌كند. در شبكه دیگر متفاوت از 8:30 عمل می‌شود. شبكه یك تغییراتی دارد و متفاوت است. از نظر فرهنگی برخی از برنامه‌ها قابل تایید نیست. حالا چرا آنها را متوقف نمی‌كنند، و اجازه پخش می‌دهند و چه جریانی پشت آن است، من اطلاع ندارم. وقتی به عنوان ناظر نگاه می‌كنید تفاوت كیفی در سیاست‌های صدا و سیما كاملا مشهود است.
 اخبار سیاسی - آرمان