اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رتبه متروی ایران در منطقه و جهان


معاونت تحقیقات فنی شركت مترو تهران با استناد به آمارها و اطلاعات اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل عمومی (UITP)، رتبه جهانی شرکت راه آهن شهری تهران و حومه را در بخش‌های مختلف از جمله توسعه خطوط، میزان جابه‌جایی مسافر و طول خطوط اعلام كرد.

روزنامه دنیای اقتصاد: معاونت تحقیقات فنی شركت مترو تهران با استناد به آمارها و اطلاعات اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل عمومی (UITP)، رتبه جهانی شرکت راه آهن شهری تهران و حومه را در بخش‌های مختلف از جمله توسعه خطوط، میزان جابه‌جایی مسافر و طول خطوط اعلام كرد.

 این گزارش جهانی در شرایطی منتشر شده كه مترو تهران در پیشبرد عملیات حفاری و ساخت تونل و ایستگاه در 6 پروژه (4 پروژه داخل شهر و 2 پروژه خطوط اقماری) به طول حدود 200 کیلومتر به وضعیت مناسبی دست پیدا كرده و باعث شده فاصله ایران در منطقه خاورمیانه با دیگر كشورها از نظر دارا بودن خطوط مترو، به بالاترین سطح افزایش پیدا كند.

در حال حاضر 149 کشور دنیا با طول خط 4 هزار و 900 کیلومتر و جابه‌جایی روزانه 151 میلیون مسافر در روز دارای سیستم حمل و نقل مترو هستند که از این تعداد 50 شهر در منطقه آسیای جنوب شرقی و استرالیا روزانه رقمی حدود 71 میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کنند.

کشورهای مشترک‌المنافع (اتحاد جماهیر شوروی سابق) با 16 شهر دارای مترو به طول 760 کیلومتر،روزانه 16 میلیون مسافر را از طریق خطوط موجود مترو جابه‌جا می‌کنند.

منطقه خاورمیانه و کشور ایران مجموعا با 7 شهر دارای سیستم مترو با مسافت 300 کیلومتر، روزانه 7 میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کنند که سهم ایران از این میزان 3 شهر و روزانه بیش از 3 میلیون مسافر با 190 کیلومتر خط است.

اروپا نیز با 45 شهر دارای خط مترو و با 2 هزار و 800 کیلومتر طول خط، روزانه 31 میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند.

در آمریکای لاتین هم با 16 شهر و 800 کیلومتر طول خط، مترو سهمی در حدود جابه‌جایی روزانه 15 میلیون مسافر را به خود اختصاص می‌دهد.

آمریکای شمالی نیز با 15 شهر و طول خط یک‌هزار و 500 کیلومتر، روزانه 11میلیون نفر از شهروندان را از طریق خطوط مترو جابه‌جا می‌کند.

در شرایطی که متوسط جابه‌جایی مسافر در شهرهای دارای سیستم مترو در دنیا حدود یک میلیون و یکصد هزار نفر در روز است، مترو تهران با جابه‌جایی روزانه افزون بر 3 میلیون نفر، 3 برابر متوسط جهانی در این زمینه کارآیی دارد.

بر اساس این گزارش در حال حاضر 523 خط مترو در دنیا با طول 4 هزار و 900 کیلومتر و تعداد 8 هزار و 981 ایستگاه وجود دارد که سالانه حدود 47 میلیارد مسافر را جابه‌جا می‌کند.

این در حالی است که مترو ایران (بالاخص مترو تهران) از نظر خطوط در حال بهره‌برداری در رتبه‌بندی جهانی در رتبه پانزدهم قرار دارد.

از جهت طول خطوط در حال ساخت منتهی به دوره زمانی کوتاه‌مدت جهت بهره‌برداری نیز مترو تهران در رتبه 2 با حدود 22 کیلومتر خط در حال ساخت و آماده بهره‌برداری در کوتاه‌مدت شامل بخش شمالی خط 3 و خط فرودگاه مهرآباد واقع شده است.

همچنین مترو تهران در رتبه‌بندی پایتخت‌های دنیا و از جهت تعداد خطوط رتبه نهم، از نظر تعداد ایستگاه‌ها در جایگاه یازدهم، از حیث تعداد جابه‌جایی روزانه مسافر در پله نهم و از نظر جابه‌جایی سالانه مسافر و مسافر به کیلومتر در رتبه هشتم دنیا قرار دارد.


ویدیو مرتبط :
رتبه ی نظامی ایران در جهان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رتبه علمی ایران در منطقه و جهان


ایران درسال 2000 درمیان 148 کشور تولیدکننده علم در رتبه چهل وهشتم قرار داشت و این رتبه درسال 2005 به رتبه سی وهفتم صعود پیدا کرد.

واحد مرکزی خبر: براساس آخرین رتبه بندی پایگاه استنادی اسکوپوس در هلند، ایران از نظر تولید علم درجهان در رتبه شانزدهم و در منطقه در جای نخست قرارگرفت.

جعفر مهراد سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت با بیان اینکه موسسات بین المللی مختلفی تولید علم کشورها را رصد و تحلیل می کنند افزود: دو موسسه ازهمه مهم‌تر است: یکی نظام استنادی ISI در امریکا و دیگری اسکوپوس در آمستردام هلند.

وی اضافه کرد: درهفت ماه اول سال 2012 تلاش دانشمندان وهمچنین سیاست های دولت به ثمر نشست ونخستین بار درتاریخ آموزش عالی کشور ایران به رتبه شانزدهم درتولید علم صعود کرد.

مهراد با غرورآفرین خواندن این موضوع درباره عوامل موثر بر ارتقای رتبه تولید علم در ایران گفت: سیاست های دولت از نظر توسعه کمی آموزش عالی، توجه ویژه به تحقیقات علمی، افزایش جذب دانشجویان و مهم‌تر ازهمه جذب دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی به‌ویژه دوره دکتری از مهم‌ترین عوامل ارتقای رتبه علمی ایران است.

وی افزود :درمدت یاد شده دانشمندان ایرانی بیش از 21 هزار مقاله در مجلات معتبر بین المللی چاپ کرده اند .

مهراد گفت : ایران درسال 2000 درمیان 148 کشور تولیدکننده علم در رتبه چهل وهشتم قرار داشت و این رتبه درسال 2005 به رتبه سی وهفتم صعود پیدا کرد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اضافه کرد: تصور بنده این است که ازهم اکنون اسناد بالادستی مانند سند چشم انداز ایران 1404 در خصوص توسعه علمی کشور محقق شده وهمچنین بخشی از نقشه جامع علمی کشور صورت واقعی به خود گرفته است.

وی گفت:همچنین سیاست های کلان جمهوری اسلامی ایران وبرنامه پنجم توسعه کشور درحوزه علم وفناوری محقق شده و این به آن معناست که تا ایران 1404 به لحاظ توسعه علمی مشکلی وجود ندارد.

مهراد با بیان اینکه براساس این رتبه بندی ترکیه که معمولا خود را با آن مقایسه می کردیم در رتبه نوزدهم جهانی قرار دارد افزود: بسیاری از کشورهای منطقه از ایران عقب ترند و پیشنهاد می کنم که همکارانم در دانشگاه ها به افق های دوردست‌تری توجه کنند.

وی گفت : درمدت یاد شده مالزی فقط 10 هزار و کشورهای عربستان سعودی و مصر نیز هرکدام 6 هزار مقاله تولید کرده اند.

مهراد افزود: تصور می کنم اگر خودمان را با کشورهای منطقه مقایسه کنیم، به سیاست ها و برنامه های توسعه علمی کشور جفا کرده ایم.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به اینکه چند ماهی تا پایان سال 2012 باقی مانده است گفت: امیدوارم بر اساس روند تحلیل تا پایان سال 2012 چندین پله دیگر نیز صعود کنیم و کشورهای نوظهور علمی مانند تایوان، برزیل و هند را نیز پشت سربگذاریم.

مهراد افزود: بیشترین مقالات تولید شده در رشته های شیمی ، پزشکی ، فیزیک ، نانو و نفت بوده است.

وی گفت :در میان کشورهای عضو اوپک، هیچ کشوری به لحاظ تولید علم به پای ایران نمی رسد و میزان مقالات علمی ما بیشتر از کشورهای پیشرفته درصنعت نفت است.

مهراد دربخش دیگری از این مصاحبه افزود: دانشگاه تهران 4 سال است که جزو  500 دانشگاه اول جهان  است .

وی گفت : براساس بررسی‌ای که نتایج آن دو تا سه هفته قبل منتشر شد این دانشگاه درسال 2012 جزو 300 دانشگاه ممتاز جهان است.