اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رتبه جهانی ایران در اهدا و پیوند اعضا


رئیس بیمارستان مسیح دانشوری، اظهارداشت: با اینکه ایران در اهدا و پیوند اعضا قدمت چندانی ندارد اما سومین کشور دنیا در اهدا و پیوند اعضا است.

خبرگزاری مهر: رئیس بیمارستان مسیح دانشوری، اظهارداشت: با اینکه ایران در اهدا و پیوند اعضا قدمت چندانی ندارد اما سومین کشور دنیا در اهدا و پیوند اعضا است.

دکتر علی اکبر ولایتی در دوازدهمین جشن نفس که با حضور برخی خانواده های اهدا کنندگان و گیرندگان اعضا در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد، افزود: تیمی که پیوند انجام می دهد در قله حوزه پزشکی قرار دارد، همانطور که خانواده های اهدا کنندگان در قله اخلاق اجتماعی قرار دارند.

وی گفت: مردم با این اعتقاد اعضای عزیر خود را اهدا می کنند که نیت کمک به افراد مستحق و نیازمند را در نظر دارند و این کار خداپسندانه با مادیات قابل ارزیابی نیست.

در ادامه دوازدهمین مراسم جشن نفس، محمد هادی ایازی معاون مشارکت های مردمی وزیر بهداشت با اشاره به ۶۱۰ سازمان مردم نهاد در حوزه سلامت گفت: در حوزه بهداشتی و درمانی به حضور و مشارکت مردمی نیاز داریم.

وی با تاکید بر گسترش انجمن ها و سازمان های مردم نهاد برای مشارکت بیشتر مردم افزود: با وجودی که میزان رضایت خانواده‌های اهدا کننده عضو در سال ۱۳۸۳ فقط ۵ درصد بود با مشارکت مردم و فرهنگ‌سازی‌ امسال  به ۷۰ درصد رسیده است.

دکتر ملک حسینی پدر پیوند کبد ایران نیز در این مراسم با تقدیر از مردم خوب و فهیم کشور گفت: ما به این کشور و مردم باید افتخار کنیم که استانی همچون کهکیلویه و بویراحمد ۱۰۰ درصد رضایت اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی خود داشته است.

در این مراسم علاوه بر تقدیر از پزشکان و متخصصان برجسته تیم اهدا و پیوند، از برخی خانواده های اهداکنندگان و تعدادی از هنرمندان که به عنوان سفیر جشن نفس در مسیر فرهنگ سازی اهدای عضو قدم بر می‌دارند قدردانی شد.


ویدیو مرتبط :
گزارشی از پیوند اعضا در ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر بهداشت عنوان کرد؛ انتقاد از رتبه جهانی ایران در آمار سزارین



سزارین,سزارین در ایران

وزیر بهداشت عنوان کرد؛

انتقاد از رتبه جهانی ایران در آمار سزارین/ مشکلات ماماها را حل می کنیم

وزیر بهداشت با اشاره به آمار 46 درصدی زایمان سزارین در کشورمان، از رتبه بالای ایران انتقاد کرد و گفت: متوسط آمار سزارین در دنیا بین 15 تا 25 درصد است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمد حسن طریقت منفرد روز پنج شنبه در مراسم بزرگداشت روز جهانی ماما اظهارداشت: سالهاست که می‌دانم شما ماماها در جایگاه واقعی خودتان نیستید. نظام سلامت کشور در تبیین شهر وظایف، تکلیف شما را تا امروز مشخص نکرده است و به همین دلیل روشن نیست که ارتباط شما با متخصصان زنان و زایمان چیست، تا کجا وابسته‌اید، تا کجا مستقل و تا کجا همکار هستید.

وی به شاخص مرگ و میر مادران باردار و کودکان در کشور اشاره کرد و افزود:‌ در این زمینه پیشرفتهای بسیاری خوبی به دست آمده که سهم بزرگی از آن به فعالیت شما ماماها باز می‌گردد. حیف است این پیشرفت و موقعیت مختل یا متوقف شود. به شدت تاکید می‌کنیم که این روند باید با جدیت هرچه بیشتر ادامه یابد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در بسیاری از مناطق کشور به متخصص مقیم دسترسی نداریم، ادامه داد: سالهاست که احیای جایگاه طب عمومی و مراقبتهای اولیه را آرزو دارم. گرچه محور این موضوع پزشک عمومی است اما ماماها، پرستارها و دیگر رشته‌های پاراکلینیک نیز جزو ارکان آن محسوب می‌شوند.

طریقت منفرد با اشاره به مشکلات ماماها افزود: از آنجا که تعامل خوبی میان وزارت بهداشت و نظام بیمه‌ای وجود دارد، به نظر می‌رسد بتوانیم در بیمه‌ها نیز در رابطه با حقوق شما ماماها به توافق برسیم. مصلحت بیمه‌ها نیز در آن است که با استفاده بهینه از توانایی شما ماماها، منابع خود را ذخیره کنند.

وی ادامه داد:‌ اگر بتوانیم تکلیف حقوق معطل مانده شما ماماها را مشخص کنیم، ادای دینی خواهد بود که ما در روز ماما و روز زن به شما بدهکاریم اما یادتان نرود که مقدار زیادی از مباحث مربوط به کاهش مرگ و میر مادران باردار و کودکان متوجه فعالیت شما ماماهاست.

طریقت منفرد در حاشیه این مراسم نیز به خبرنگاران گفت: سالهاست تکلیف ماماها در بهداشت و درمان کشور روشن نشده و بسیاری از ماماها به حق و حقوقشان نرسیده‌اند.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر آنکه ماماها اجازه مهر کردن دفترچه بیمه و همچنین تجویز سونوگرافی و مسائلی از این قبیل را ندارند، گفت: سامان گرفتن بخش بهداشت و درمان، یک مجموعه است. اگر مراقبتهای اولیه را احیا کنیم هم جایگاه طب عمومی و هم جایگاه ماما مشخص می‌شود. برنامه پزشک خانواده در ضابطه مند کردن امور بسیار موثر خواهد بود.

وزیر بهداشت افزود: درعین حال باید شرح وظایف ماماها در امور خدمت رسانی مستقل تبیین و برای آن ارزش گذاری شود. بیمه‌ها نیز باید در این زمینه همراهی کنند.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره آمار زایمان سزارین و طبیعی در کشور گفت: 46 درصد زایمانها در کشور به روش سزارین است در حالی که متوسط زایمان سزارین در دنیا بین 15 تا 25 درصد است.

طریقت منفرد در پاسخ به سئوالی درباره زمان ابلاغ تعرفه‌های تشخیصی درمانی سال 92 گفت: در این زمینه وظیفه‌مان را در شورای عالی بیمه انجام دادیم. تعرفه‌ها اکنون در دولت است نمی‌دانم چرا ابلاغ نمی‌شود اما فکر نمی‌کنم مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد./مهر