اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایرانی در دنیا در سال ۹۳ (+جدول)



اخباررتبه‌بندی دانشگاه‌های ایرانی در دنیا در سال ۹۳ (+جدول)

دانشگاه های ایرانی در سال ۹۳ توانستند رتبه خود را در رتبه بندی های جهانی بهبود بخشند و سه دانشگاه تهران، صنعتی اصفهان و صنعتی شریف نام خود را در میان برترین های جهان طنین انداز کنند.

به گزارش مهر، هر سال دانشگاه ها از نظر کیفیت آموزشی و پژوهشی توسط نظام های بین المللی رتبه بندی می شوند. با اینکه معیارهای سنجش متفاوت است اما در برخی از شاخص ها مانند حجم تولیدات علمی، استنادها و نسبت استاد به دانشجو همپوشانی وجود دارد.

رتبه بندی های بین المللی از سال 2003 میلادی فعالیت خود را آغاز کرده اند. رتبه بندی شانگهای یکی از معتبرترین نظام های رتبه بندی است. این نظام بر اساس پنج معیار کاملا مشخص و کمی 500 دانشگاه برتر جهان را رتبه بندی می کند. دانشگاه تهران از سال 2009 به بعد در جمع 500 دانشگاه تراز اول جهان قرار دارد.

 

رتبه دانشگاه تهران از سال 2009 تا 2014

سال میلادی رتبه در دامنه 500 دانشگاه برتر دنیا

سال 2009

قرار گرفتن در دامنه برابر با 402- 501

سال 2010

قرار گرفتن در دامنه برابر 401 – 500

سال 2011

قرار گرفتن در دامنه برابر با 301 – 400

سال 2012

قرار گرفتن در دامنه برابر 301 – 400

سال 2013

قرار گرفتن در دامنه برابر با 401 – 500

سال 2014

قرار گرفتن در دامنه برابر با 301 – 400

 

نظام شانگهای دانشگاه های جهان را بر اساس رشته های موضوعی نیز رتبه بندی می کند. دانشگاه تهران در رشته مهندسی در سال 2014 در دامنه 51- 75 و صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر هر دو در دامنه 151 – 200 قرار دارند. دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رشته کامپیوتر جزء دانشگاه های برتر جهان است. رتبه این دانشگاه در نظام شانگهای در سال 2014 در دامنه 151 – 200 قرار دارد.

دانشگاه های صنعتی شریف و اصفهان در جمع 100 دانشگاه ممتاز جهان با قدمت کمتر 50 سال

دانشگاه صنعتی شریف تنها دانشگاه ایران در نظام رتبه بندی تایمز جزء برترین دانشگاه های جهان است. این رتبه بندی از 13 شاخص عملکردی از جمله آموزش، پژوهش، استناد، درآمد صنعتی و چشم انداز بین المللی استفاده می کند. رتبه این دانشگاه در سال 2014 میلادی در فاصله 351 – 400 قرار دارد.

تایمز دانشگاه های جهان را از نظر قدمت هم رتبه بندی می کند. در این رتبه بندی که دانشگاه های زیر 50 سال قدمت (عمر) مورد ارزیابی قرار می گیرد که دانشگاه صنعتی شریف با رتبه 27 و دانشگاه صنعتی اصفهان با رتبه 92 در بین 100 دانشگاه ممتاز جهان مشاهده می شوند.

همچنین، این رتبه بندی دانشگاه ها را بر اساس موضوع رتبه بندی می کند. بر اساس رشته های موضوعی در سال 2014 میلادی دانشگاه صنعتی شریف در مهندسی و فناوری در دامنه 301 – 350 و دانشگاه صنعتی اصفهان در دامنه 351 – 400 قرار دارد.
اخبار دانشگاه - مهر


ویدیو مرتبط :
افراد مشهوری که سال ۹۳ از دنیا رفتند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جدیدترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا در سال ۲۰۱۵ اعلام شد/ دانشگاه‌های ایران چه جایگاهی دارند؟



اخبار,اخبار دانشگاه ,معتبرترین رتبه بندی های دانشگاهی

یکی از معتبرترین رتبه بندی های دانشگاهی نتایج جدیدترین بررسی های خود را منتشر کرد؛ دانشگاه تهران و صنعتی شریف در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر جدیدترین رتبه بندی شانگهای قرار دارند.

 جدیدترین بررسی یکی از معتبرترین رتبه بندی های دانشگاهی منتشر شد. در جدیدترین رتبه بندی شانگهای دو دانشگاه ایرانی در بین دانشگاه های برتر جا گرفتند. در رتبه بندی سال ۲۰۱۵، دانشگاه تهران با رتبه ای بهتر از سال قبل در دامنه ۳۰۰-۲۰۱ و دانشگاه شریف با خیزشی آرام و برای اولین بار با قرار گرفتن در دامنه ۵۰۰-۴۰۱به جمع دانشگاه های برتر اضافه شد.

رتبه بندی شانگهای از سال ۲۰۰۳میلادی آغاز به کار کرده و توسط دانشگاه جیاتانگ شانگهای منتشر می شود که این دانشگاه ۵۰۰دانشگاه تراز اول جهان را بر اساس معیارهای روشن و داده های قابل اعتماد رتبه بندی می کند. شانگهای بر اساس ۴شاخص اصلی کیفیت آموزش، کیفیت دانشکده، خروجی تحقیقات و عملکرد سرانه دانشگاه های برتر را از دیگر دانشگاه ها متمایز می کند.

در کیفیت آموزش دانش آموختگان یک موسسه که برنده جوایز نوبل یا مدال های المپیاد می شوند رتبه دانشگاه را ارتقا می دهند. این شاخص ۱۰درصد از وزن رتبه بندی شانگهای را به خود اختصاص می دهد. شاخص کیفیت دانشگاه نیز از دو قسمت تشکیل می شود که هر کدام ۲۰درصد از وزن رتبه بندی را تشکیل می دهند، کارکنان یک موسسه که برنده جوایز نوبل یا مدال های المپیاد می شوند و پژوهشگرانی که در ۲۱حوزه موضوعی گسترده بسیار پراستناد می شوند.

خروجی تحقیقات نیز از دو قسمت تشکیل شده که هر کدام ۲۰درصد از وزن رتبه بندی شانگهای را تشکیل می دهد مقالات چاپ شده در علم و طبیعت و مقالات نمایه شده در نمایه نامه استنادی علوم و نمایه استنادی علوم اجتماعی. عملکرد علمی یک موسسه در طول یک سال نیز ۱۰درصد از وزن این رتبه بندی را به خود اختصاص می دهد.

هاروارد ۱۰۰امتیازی اول شد

اخبار,اخبار دانشگاه ,معتبرترین رتبه بندی های دانشگاهی


رتبه‌های اول تا پنجم این رتبه بندی مانند سال گذشته به ترتیب به دانشگاه‌های هاروارد، استنفورد، انستیتو فناوری ماساچوست ، برکلی، و کمبریج تعلق دارد. رتبه‌های ششم تا دهم نیز در اختیار دانشگاه‌های پرینستون، کلتک، کلمبیا، شیکاگو، و آکسفورد است.

در فاصله رتبه‌های ۱۱ تا ۱۷، هفت دانشگاه از آمریکا، رتبه ۱۸ مربوط به یونیورسیتی کالج لندن، رتبه ۱۹ مربوط به دانشگاه سان فرانسیسکو، و رتبه بیست نیز مربوط به موسسه فناوری زوریخ است.

از قاره آسیا، دانشگاه توکیو نخستین دانشگاهی است که در جایگاه ۲۱ نشسته است. در قاره اروپا نیز، دانشگاه کپنهاگ، و دانشگاه پییر و ماری کوری، به ترتیب رتبه‌های ۳۵ و ۳۶ را در اختیار دارند. در منطقه اقیانوسیه، دانشگاه ملبورن حائز رتبه ۴۴ است. نخستین دانشگاه آلمان، دانشگاه هایدلبرگ، رتبه ۴۶ را به دست آورده است.

جعفر مهراد بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در این رابطه به مهر گفت: در منطقه جنوب غرب آسیا، دانشگاه عبری اورشلیم، رتبه ۶۷ را در اختیار دارد. در این منطقه دانشگاه‌های ملک عبدالعزیز و ملک سعود، رتبه ای در دامنه ۲۰۰-۱۵۱ دارند. سومین دانشگاه عربستان سعودی دانشگاه علوم و فناوری ملک عبداله، در دامنه‌ای بین ۴۰۰-۳۰۱ قرار دارد.

او گفت: دانشگاه قاهره نخستین دانشگاه مصر است که آن‌ نیز رتبه‌ای در دامنهٔ ۵۰۰-۴۰۱ دارد. از عربستان سعودی چهارمین دانشگاه این کشور، دانشگاه نفت و معدن ملک فهد است، که آن نیز، رتبه‌ای در همین دامنه دارد.

مهراد با اشاره به رتبه دانشگاه‌های ترکیه گفت: از این کشور تنها دانشگاه استانبول که رتبه‌ای در دامنه ۵۰۰-۴۰۱ دارد در این نظام رتبه بندی مشاهده می‌‌شود.

رتبه بندی دانشگاه های ایران

اخبار,اخبار دانشگاه ,معتبرترین رتبه بندی های دانشگاهی

 
دانشگاه تهران که سال گذشته در دامنه ۳۰۱-۴۰۰ قرار گرفته بود امسال رشد ۱۰۰پله ای داشته است. و بعد از دانشگاه آلمان و دانمارک و بالاتر از دانشگاه ژاپن و آفریقای جنوبی در دامنه ۲۰۱-۳۰۰قرار گرفته است. نکته مهم این رتبه بندی و تفاوت آن با سال قبل اضافه شدن یک دانشگاه ایرانی دیگر بین ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان است. دانشگاه شریف امسال در دامنه ۴۰۱-۵۰۰ قرار گرفته است.

اخبار دانشگاه - خبرآنلاین