اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رای گیری انتخابات افغانستان پایان یافت


کمیسیون انتخابات اعلام کرده که رای گیری در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی پایان یافته اما کسانی که هنوز در صف هستند می توانند رای دهند.

خبرگزاری تسنیم: به نقل از بی‌بی‌سی؛ کمیسیون انتخابات اعلام کرده که رای گیری در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی پایان یافته اما کسانی که هنوز در صف هستند می توانند رای دهند.

رای گیری از ساعت هفت صبح به وقت محلی آغاز شده بود و قرار بود ساعت چهار تمام شود اما یک ساعت تمدید شد. اکنون شمارش آرا آغاز شده و قرار است در چهارم اردیبهشت نتایج ابتدایی انتخابات اعلام شود.


ویدیو مرتبط :
‫آموزش شیوه رای دادن با صندوق های الکترونیکی رای گیری در انتخابات شوراهای شهر و روستا‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دومین انتخابات پارلمانی عراق پایان یافت




 

 

انتخابات پارلمانی

رئیس اداره انتخابات عراق اعلام کرد: انتخابات در ساعت ۱۷ پایان یافت و مهلت رای گیری تمدید نخواهد شد.وی استقبال مردم عراق را در اغلب استان های این کشور از انتخابات خوب توصیف کرد.

خانم حمدیه حسینی در گفتگویی تلویزیونی گفت: از افرادی که هنگام اتمام ساعت انتخابات در حوزه های اخذ رای حضور دارند رای گیری به عمل خواهد آمد.

رئیس اداره انتخابات درباره اعلام نتایج آرا گفت: با اتمام مهلت رای گیری انتخابات با حضور نمایندگان تشکل های سیاسی آرای هر شعبه شمارش می شود و نسخه ای از آن در اختیار کمیساریای عالی انتخابات عراق قرار می گیرد.

حمدیه حسینی افزود: برخی شهروندان عراقی شکایاتی را مبنی بر آشنا نبودن شان با مراکزی که باید برای دادن رای در آن حضور یابند به این کمیساریای‌عالی انتخابات عراق ارائه کرده اند.

دومین انتخابات پارلمانی عراق از زمان سرنگونی رژیم صدام، یكشنبه در میان تدابیر شدید امنیتی كه از چند روز پیش اتخاذ شده بود و نیز وقوع انفجارهای متعدد در سراسر این كشور برگزار شد. این در حالی است كه برخی پیش‌بینی‌ها از پیروزی "ائتلاف ملی عراق" كه ائتلاف اصلی شیعیان عراق در انتخابات این كشور است، حكایت دارد.

گزارش‌های خبری حاكی است كه به رغم تهدیدهای القاعده مبنی بر انجام حملاتی در این روز علیه رای دهندگان، عراقی‌ها حضور گسترده‌ای در این انتخابات داشتند.

حدود ۱۹ میلیون تن از مردم عراق واجد شرایط رای دادن در این انتخابات بودند. به گفته مقامات عراقی، در این انتخابات تیمی متشكل از ۳۰۰ هزار ناظر عراقی به اضافه ۵۰۰ تا ۶۰۰ ناظر بین‌المللی در ۱۰ هزار مركز اخذ رای در ۱۸ استان عراق، بر روند رای‌گیری نظارت داشتند.

۲۰۰ هزار نیروی امنیتی پلیس،‌ ارتش و سیستم‌های امنیتی، ‌اطلاعاتی و ‌ضد ترور به منظور حمایت از انتخابات در بغداد مستقر شدند و نقش نیروهای آمریكایی در این تدابیر لحاظ شده تنها در صورت نیاز جهت پشتیبانی از نیروهای امنیتی بوده است.این انتخابات از ساعت ۷ صبح به وقت محلی آغاز شده و تا ۱۷ بعد از ظهر ادامه داشت.

● كشته و زخمی شدن دهها تن در حملات شدید خمپاره‌ای و بمب‌گذاری‌ها

هم‌زمان، موج انفجارها و حملات خمپاره‌ای تنها در روز یكشنبه موجب كشته شدن دست كم ۲۴ تن و زخمی شدن بیش از ۷۰ تن شد.

شهرهای فلوجه، بعقوبه، سامرا و چند شهر دیگر هدف چندین انفجار و حمله خمپاره‌ای بودند كه اكثر آنها در نزدیكی حوزه‌های رای‌گیری رخ داد.

در این میان، بغداد با بیشترین حمله تروریست‌ها در زمان انتخابات روبه‌رو بوده است؛ به طوری كه حدود ۷۰ حمله خمپاره‌ای تاكنون در بغداد رخ داده است.

در حمله یك كاتیوشا به یك ساختمان مسكونی در شمال بغداد، ۱۲ تن كشته و ۱۰ تن زخمی شدند و در دومین انفجار چهار تن طی انفجاری كشته شدند.

هشت تن نیز در چندین حمله خمپاره‌ای در بغداد كشته شدند و طی این چند حمله حدود ۴۰ تن دیگر نیز زخمی شدند.

این خشونت‌ها به رغم عملیات‌های گسترده امنیتی در عراق رخ داده است. حدود ۲۰۰ هزار سرباز و نیروی پلیس به تنهایی در بغداد مستقر هستند و صدها هزار سرباز دیگر نیز در دیگر شهرهای عراق مستقر می‌باشند.

پس از انفجار یك ساختمان در شمال شرقی بغداد، حداقل ۱۴ تن كشته شدند و در حملات خمپاره‌ای در غرب بغداد، هفت تن در دو نقطه این شهر كشته شدند.

در منطقه حریه در شمال شرقی بغداد نیز طی حمله یك شبه نظامی سه تن كشته شدند. در شهر محمودیه در ۲۰ مایلی جنوب بغداد نیز بر اثر انفجار بمبی در یك حوزه رای گیری، یك پلیس كشته شد.

شبه نظامیان همچنین حملات خمپاره‌ای به سوی منطقه الخضراء و منطقه عظیمیه انجام دادند. حدود ۶۲۰۰ كاندیدا در حال رقابت برای به دست آوردن ۳۲۵ كرسی در پارلمان این كشور هستند.

یك منبع پلیس عراق نیز به خبرگزاری كویت گفت: تعدادی نیرو از مركز ایست و بازرسی وابسته به نیروهای مشترك در نزدیكی الحمدانیه در شرق موصل،‌ به خودروی قصی الشبكی، عضو شورای استانداری نینوا تیراندازی كردند كه این حمله به كشته شدن این عضو و زخمی شدن هشت تن از همراهانش منجر شد.

به گفته‌ی منابع پزشكی بیمارستان الحمدانیه، الشبكی در حال رفتن به پای صندوق رای برای مشاركت در انتخابات بود.

یك منبع دیگر پلیس عراق نیز از زخمی شدن ۱۰ تن بر اثر انفجار یك بمب در نزدیكی مركز انتخاباتی در غرب موصل خبر داد.

یكی از منابع استان نینوا نیز اعلام كرد، كمیسیون انتخابات در این استان به دلیل حمله خمپاره‌ای به مراكز اخذ رای در این منطقه، سه مركز انتخاباتی را بست.

یك منبع امنیتی عراق نیز از دستگیری سه عامل تروریستی خبر داد كه قصد داشتند با استفاده از كمربند انتحاری عملیات تروریستی انجام دهند.

وی افزود: این سه عامل انتحاری می‌خواستند در جمع رای دهندگان در مراكز انتخابات منطقه‌ی ابودشیر واقع در جنوب بغداد، عملیات انتحاری انجام دهند.

منابع پلیس عراق نیز اعلام كردند: عامل انفجار خودروی بمب گذاری شده كه زائران ایرانی را در نجف هدف قرار داده بود، دستگیر شد.

به گفته‌ی این منابع، این فرد از افسران بازنشسته عراق و وابسته به تشكیلات القاعده است و فاخر لفته محمد حسن الخضر نام دارد.

براساس گزارش خبرگزاری براثای عراق، این فرد مظنون در حالی كه قصد داشت از یكی از مراكز ایست و بازرسی عراق در استان نجف عبور كند، دستگیر شد و به اجرای برخی حملات در استان‌های مختلف عراق از جمله بغداد اعتراف كرد.

● اظهارات مقامات عراقی

عراقی‌ها معتقدند كه برگزاری این انتخابات به حصول آشتی ملی در این كشور كمك خواهد كرد و این اتفاق در حالی رخ می‌دهد كه آمریكا وعده داده تا اواخر تابستان نیروهای خود را از عراق خارج كند و به طور كامل تا پایان سال از عراق خارج شود.

یكی از نمایندگان شیعه‌ پارلمان عراق نیز پیش بینی كرد كه ائتلاف ملی عراق (ائتلاف اصلی شیعیان) با اكثریت آرا پیروز انتخابات پارلمانی شود.

موفق الربیعی نماینده ائتلاف ملی عراق، اعلام كرد: به رغم گزارش‌های منتشر شده پیش از برگزاری انتخابات، نسبت مشاركت در انتخابات از ۷۰ درصد فراتر رفته است.

وی افزود: مردم از صبح زود برای دادن رای به پای صندوق‌های رای رفتند و انفجارهای متفرقه در برخی مراكز اخذ رای بر عزم و اراده‌ آنها جهت مشاركت در انتخابات تاثیرگذار نبود.

الربیعی پیش بینی كرد كه ائتلاف ملی عراق بیشترین كرسی‌های پارلمان را به خود اختصاص دهد.

وی در عین حال گفت: دولت آینده دولت مشاركت‌ ملی از طریق ائتلاف با تمامی احزاب پیروز در انتخابات خواهد بود.

الربیعی سخن گفتن از تشكیل دولت اكثریت را زود دانست و افزود: عملا تشكیل دولت اكثریت با توجه به رقابت شدید بین احزاب غیرممكن است.

وی ادامه داد: پارلمان آینده عراق بهتر از پارلمان فعلی خواهد بود و دلیل این امر افزایش هوشیاری شهروندان عراقی در تشخیص فرد اصلح و با كفایت‌تر برای اداره‌ی كشور است.

الربیعی در خصوص سیاست خارجی دولت آتی عراق گفت: ائتلاف ملی عراق طرح آشكاری برای همكاری با دوستان عرب و همسایگان خود جهت برخورداری از صلح و امنیت دارد.

وی ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالكی، ائتلاف كردستان عراق و سپس فهرست العراقیه را نزدیك‌ترین فهرست‌ها به ائتلاف ملی جهت ایجاد ائتلاف برای تشكیل دولت آتی دانست.

الربیعی اخبار مربوط به توافق بر سر انتخاب یك فرد سكولار در پست نخست وزیری عراق را كذب خواند و افزود: عراقی‌ها مسلمان هستند و در راه حفظ هویت دین خود تاوان زیادی پرداخت كرده‌اند.

الربیعی ادامه داد: نامزد نخست وزیری آینده باید از یك تاریخچه‌ی پاك و شفاف و به دور از هرگونه رابطه با بعثی‌ها برخوردار باشد و ضمن این كه مورد قبول همه باشد، از روابط خوبی با كشورهای منطقه و جامعه جهانی نیز برخوردار باشد.

این در حالی است كه نظرسنجی‌های قبلی اعلام كرده بودند كه مشاركت در انتخابات عراق از ۶۰ درصد فراتر نخواهد بود.

سفیر اندونزی در امان و ناظر بین المللی انتخابات عراق نیز تاكید كرد: روند برگزاری انتخابات عراق تا كنون خوب، دقیق و سازمان یافته بوده است.

وی همچنین آمادگی كشورش را برای بازگشایی سفارت اندونزی در عراق اعلام كرد.

این در حالی است كه ایدن خالد، رئیس كمیته امنیتی حمایت از انتخابات عراق، در گفت‌وگو با سومریه نیوز تاكید كرد: كمیته امنیتی تصمیم گرفته است تا وضعیت منع آمد و شد را در سراسر استان‌ها عراق به استثنای استان نینوا لغو كند و این تصمیم در واكنش به حملات تروریستی در برخی مناطق بغداد صورت گرفت كه با هدف متوقف ساختن روند انتخابات انجام شد.

این مقام عراقی از گردان‌های نظامی عراق خواست تا مانع از رفتن شهروندان به سوی مراكز رای گیری نشوند.

قاسم عطا، سخنگوی طرح امنیتی بغداد نیز تاكید كرد: به رغم افزایش خشونت‌ها در عراق، میزان مشاركت در انتخابات افزایش یافت.

وی القاعده و گروه‌های مخالف روند سیاسی را مسئول خشونت‌های امروز در برخی مناطق بغداد دانست.

جلال طالبانی، رئیس جمهور عراق نیز بعد از انداختن رای خود به صندوق، عراقی‌ها را به مشاركت در انتخابات پارلمانی فراخواند.

طالبانی از عراقی‌ها خواست حضور گسترده‌ای در مراكز اخذ رای داشته باشند.

وی همچنین از گروه‌های عراقی خواست به نتایج انتخابات احترام بگذارند. طالبانی در شهر سلیمانیه و در جمع خبرنگاران گفت: امروز یك روز تاریخی است و پیروز این انتخابات، ملت عراق یعنی كرد و عرب و تمام اقلیت‌های دیگر هستند.

وی ابراز امیدواری كرد كه انتخابات به صورت مثبت در فضایی آزاد و‌ شفاف ادامه یابد و همه به نتایج آن احترام بگذارند.

رئیس جمهور عراق افزود: تصور نمی‌كنم این انتخابات نقشه سیاسی عراق را تغییر دهد. همچنین معتقدم كه گروه‌های اصلی كه در حال حاضر در دولت هستند، در آینده با دیگر گروه‌ها همكاری خواهند نمود.

وی هم‌چنین اظهار داشت: بسیاری از گروه‌ها و فهرست‌های انتخاباتی از من درخواست كرده‌اند كه مجددا در انتخابات ریاست جمهوری كاندیدا شوم.

همچنین نوری المالكی، نخست وزیر عراق، بعد از انداختن رای خود در صندوق اظهار داشت: طرح سیاسی عراق با انتخابات تغییر خواهد كرد و ما به مرحله تغییر و ثبات و برقراری بهترین روابط با جهان عرب و اسلام خواهیم رسید.

المالكی اعلام كرد: ‌دشمنان روند سیاسی عراق در محاسبات‌شان در زمینه تعطیل ساختن روند انتخابات شكست خواهند خورد.

نوری المالكی از مسئولان برگزاری انتخابات و نیروهای امنیتی خواست به حمایت و حفظ امنیت رای دهندگان به منظور تضمین برگزاری انتخابات شفاف ادامه دهند.

عمار حكیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز بعد از انداختن رای خود به صندوق، اعلام كرد: ما باید به درخواست مراجع دینی و با درنظر گرفتن منافع كشور و تعیین سرنوشت عراق در انتخابات شركت كنیم.