اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رای مثبت مجلس سنای آرژانتین به توافق با ایران بر سر پرونده آمیا



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

رای مثبت مجلس سنای آرژانتین به توافق با ایران بر سر پرونده آمیا

مجلس سنای آرژانتین توافقنامه این کشور با ایران برای حل اختلاف بر سر پرونده آمیا را تصویب کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، دولت های ایران و آرژانتین در ماه میلادی گذشته توافقنامه ای را در شهر آدیس بابا اتیوپی امضا کردند که براساس آن، کمیته حقیق یاب بین المللی بی طرف برای رسیدگی به پرونده انفجار آمیا تشکیل می شود.

انفجار مرکز یهودیان آمیا در شهر بوینس آیرس در سال 1994 میلادی 85 کشته برجای گذاشت.

دولت آرژانتین شماری از مقامات ایرانی را به دخالت در این حادثه متهم می کند اما تهران بارها این موضوع را تکذیب کرده است.

این توافقنامه در مجلس سنای آرژانتین با نتیجه 39 رای موافق و 31 رای مخالف، به تصویب رسید.

این توافقنامه پس از این رای موافق مجلس سنا، باید برای رای گیری به مجلس نمایندگان آرژانتین نیز برود که حامیان کابینه، اکثریت را در آن در دست دارند.

براساس یکی از بندهای این توافقنامه، این متن تنها پس از تصویب در پارلمان های ایران و آرژانتین، اجرایی می شود.

رای گیری درباره توافقنامه با ایران درباره پرونده آمیا در مجلس نمایندگان آرژانتین در اوایل هفته آینده برگزار می شود.

اسرائیل و بسیاری از گروه های حامی یهودیان در داخل و خارج از آرژانتین تاکنون با این توافقنامه اعلام مخالفت کرده اند.

رئیس جمهور و وزیر خارجه آرژانتین قبل از این گفته بودند که براساس متن توافقنامه، قضات این کشور می توانند همزمان با فعالیت کمیته حقیقت یاب، از مقامات متهم ایرانی بازجویی کنند موضوعی که از اساس با تکذیب مقامات وزارت خارجه ایران روبه رو شد.

توافقنامه ایران و آرژانتین درباره پرونده آمیا برای اجرایی شدن باید در پارلمان ایران (مجلس شورای اسلامی) نیز به رای گذاشته و تصویب شود.

دولت آرژانتین 7 نفر از مقامات ایرانی به همراه عماد مغنیه از مقامات ارشد نظامی حزب الله را به دخالت در حادثه آمیا متهم می کند.

این مقامات ایرانی که از سوی دولت آرژانتین در ارتباط با پرونده آمیا متهم شده اند شامل اکبر هاشمی رفسنجانی (رئیس جمهور وقت و رئیس فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام)، علی فلاحیان (وزیر اطلاعات وقت)، علی‌اکبر ولایتی (وزیر خارجه وقت)، محسن رضایی (فرمانده وقت کل سپاه)، احمد وحیدی (فرمانده وقت سپاه قدس و وزیر فعلی دفاع)، احمدرضا اصغری (دبیر سوم وقت سفارت ایران در آرژانتین)، محسن ربانی (رایزن فرهنگی وقت سفارت ایران در آرژانتین) هستند.

شماری از این افراد از جمله وحیدی وزیر دفاع ایران به درخواست دولت آرژانتین در فهرست افراد تحت تعقیب پلیس اینپرپل قرار دارند./عصرایران

 


ویدیو مرتبط :
پرونده آمیا و مقامات ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خشم مقامات صهیونیستی از توافق ایران و آرژانتین درباره حادثه «آمیا»



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

تایمز اسرائیل گزارش داد

خشم مقامات صهیونیستی از توافق ایران و آرژانتین درباره حادثه «آمیا»

رسانه‌های اسرائیل از خشم مقامات صهیونیستی برای بررسی مشترک حادثه «آمیا» و تحرکات مقامات این رژیم در آرژانتین برای اثرگذاری بر این توافق خبر داد.

به گزارش  فارس رسانه‌های صهیونیستی از «خشم» اسرائیل به خاطر توافق میان ایران و آرژانتین برای حل و فصل مناقشات مربوط به حادثه موسوم به «آمیا» خبر دادند.

روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل، به عنوان مثال، نوشت: «اسرائیل، روز سه‌شنبه از توافقی که در هفته جاری بین آرژانتین و ایران برای انجام تحقیقات دو جانبه در خصوص حادثه بمب‌گذاری یک مرکز یهودیان در «بوئنوس آیرس» صورت گرفت، خشمگین است.»

روز یکشنبه (8 بهمن) اعلام شد «علی‌اکبر صالحی» ـ وزیر امور خارجه ایران ـ و «هکتور تیمرمن» ـ وزیر امور خارجه آرژانتین ـ در حاشیه اجلاس سران اتحادیه آفریقا با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند دو کشور برای تعیین چارچوبی برای پیگیری پرونده حادثه آمیا به توافق رسیده‌اند.

وزاری خارجه ایران و آرژانتین بر قصد خود مبنی بر پایان دادن به این موضوع تأکید و بر عزم دو کشور برای روشن شدن حقیقت در این خصوص از طریق همکاری‌های دوجانبه و با کمک حقوقدانان مستقل تأکید کردند.

منظور از حادثه «آمیا»، انفجار در مرکز یهودیان «بوئنوس آیرس» است که در سال 1994 به وقوع پیوست و در آن 85 نفر کشته و حدود 300 نفر زخمی شدند.

این انفجار در ساختمانی هفت طبقه به نام «مرکز همیاری یهودیان» در شهر «بوئنوس آیرس» صورت گرفت که مرکز همکاری‌های اسرائیل و آرژانتین (Asociacion Mutual Israellita Argentina) وابسته به کمیته یهودیان آمریکا با نام اختصاری «آمیا» در آن قرار داشت و به همین سبب به «انفجار آمیا» مشهور شد.

مقامات صهیونیستی از زمان این حادثه تلاش کرده‌اند دولت آرژانتین را برای متهم کردن مقامات ایران در حادثه مذکور تحت فشار قرار دهند. به همین دلیل خبر توافق میان ایران و آرژانتین برای بررسی مشترک جزئیات این حادثه واکنش منفی مقامات رژیم صهیونیستی را به همراه داشته است.

مقامات صهیونیست در ادامه واکنش به این توافق میان ایران و آرژانتین امروز اعتراض رسمی خود را به سفیر آرژانتین در اسرائیل اعلام کرده‌اند.

روزنامه تایمز اسرائیل گزارش می‌دهد «ییزچاک شوهام» مدیر امور آمریکای لاتین وزارت خارجه اسرائیل، سفیر آرژانتین را احضار کرده و واکنش تندی به وی داشته است.

به گزارش این روزنامه صهیونیستی تاکنون جزئیات بیشتری از این دیدار دو جانبه منتشر نشده است.

اسرائیل در اقدامی دیگر از سفیر اسرائیل در آرژانتین خواسته است با وزیر خارجه آرژانتین جلسه‌ای ترتیب دهد و انگیزه‌های آرژانتین از این اقدام را جویا شود./فارس