اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رایس:آمریکا حرفی از حق ایران در زمینه غنی سازی صحبت نکرده است



 مذاكرات هسته ای  ایران ,باراك اوباما

رایس: اوباما حق غنی سازی را برای ایران به رسمیت نمی شناسد

مشاور امنیت ملی اوباما تاکید کرد که به شرط آنچه وی "التزام به تمام تعهدات بین‎المللی" توسط ایران نامید، حق "دسترسی" به انرژی صلح آمیز هسته ای و نه تولید آن را خواهد داشت.

 صبح امروز به وقت آمریکا، سوزان رایس -مشاور امنیت ملی اوباما- در مصاحبه‌‎ای اختصاصی با شبکه سی.ان.ان. درباره آخرین تحولات مربوط به رابطه ایران و آمریکا صحبت کرد.

وی در پاسخ به پرسشی در زمینه جدیت ایران در مذاکرات گفت: "هنوز برای اظهار نظر در این زمینه بسیار زود است. آنچه رخ داد این بود که وزیر خارجه کری به همراه وزرای خارجه روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان و مذاکره کننده ارشد اروپا -کاترین اشتون-؛ برای اولین بار در سطح وزرای خارجه به وزیر خارجه جدید ایران ملاقات کردند.

 

صحبت‎ها سازنده بودند... ایرانی‎ها بر تعهد خود در زمینه عدم حرکت به سمت سلاح هسته‎ای بلکه به انرژی صلح آمیز هسته‎ای تاکید ورزیدند،ما و دیگران تاکید کردیم که ایران باید به تعهدات بین‎المللی خود بر اساس قطعنامه‎های سازمان ملل پایند باشد و تحریم‎ها تا زمانی که در این زمینه اطمینان نیابیم، باقی خواهند ماند.

 

دو طرف همچنین بر ادامه دیپلماسی در میانه ماه اکتبر در ژنو تاکید ورزیدند. امیدوارم در آنجا مذاکرات از آنجایی که چند ماه پیش متوقف شده بود، با یک موضع جدید از سوی ایران -که مطابق با پیامی این هفته رئیس جمهوری روحانی در نیویورک از سر گرفته شود."

فرید ذکریا -مجری برنامه GPS- با اشاره به عبارت استفاده شده توسط اوباما درباره "حق دسترسی ایران به انرژی صلح آمیز هسته‎ای"، ابراز تردید کرد که وی حق غنی سازی اورانیوم ایران را قبول داشته باشد. رایس در این زمینه گفت: "بیان این کلمات کاملاً عامدانه بود. آمریکا حرفی از حق ایران در زمینه غنی سازی صحبت نکرده است.

 

گفته‎ایم: ایران به عنوان عضو NPT، هنگامی که ایران تعهدات بین‎المللی خود پایبند باشد -یعنی طبق التزامات IAEA و قطعنامه‎های شورای امنیت سازمان ملل- در آن صورت مانند هر عضو دیگر NPT، حق استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‎ای را خواهد داشت. این یک سیاستی است که مدت‏هاست داریم و تازگی ندارد. اما با آن فاصله داریم زیرا ایران به التزامات خود هم اکنون پایبند نیست./باشگاه خبرنگاران  

    


ویدیو مرتبط :
پای صحبت ادیب مسعودی از مبلغین تواب و مستبصر اولیه بهائیان در ایران - زمینه گرایش به بهائیت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

موافقت آمریکا با غنی سازی اورانیوم ۵ درصد در ایران



 غنی سازی اورانیوم,اخبار,اخبار سیاسی,اخبار روز

 

موافقت آمریکا با غنی سازی اورانیوم ۵ درصد در ایران

انرژی‌هسته‌ای - باشگاه خبرنگاران جوان نوشت:

به گزارش شبکه تلویزیونی النیل؛ مسئولان آمریکایی اعلام کردند که واشنگتن آمادگی دارد که ایران به غنی سازی اورانیوم در سطح پنج درصد ادامه دهد.

این اقدام در صورتی رخ خواهد داد که تهران با بازرسی‌های نامحدود آژانس از تأسیسات هسته‌ای و ارائه ضمانت‌های قوی درباره عدم تلاش ایران برای تولید سلاح اتمی موافقت کند.

از سوی دیگر علی اصغر سلطانیه در مصاحبه​ای اعلام كرد: دور جدید مذاکرات هسته​ای با آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از گذشت دو ماه در روزهای سیزدهم و چهاردهم می در وین از سر گرفته می شود. وی تاکید کرد که فعالیت​های هسته​ای تهران مسالمت آمیز است و ادعاها برضد ایران واقعیت ندارد./خبرآنلاین