اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رایزنی های فشرده پیش از مذاکرات نیویورک/ بیشترین اختلاف بین ایران و آمریکا است



اخبار,اخبارسیاست خارجی,مذاکرات ایران

 

  اخبار سیاست خارجی - رایزنی های فشرده پیش از مذاکرات نیویورک/ بیشترین اختلاف بین ایران و آمریکا است

تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در چند هفته گذشته رایزنی های فشرده ای را در سطوح مختلف سیاسی و کارشناسی با اعضای ١+٥ داشته تا پیش از برگزاری دور بعدی مذاکرات در نیویورک از اختلاف نظرها بر سر موضوعات اساسی بکاهد.

بیشترین ساعات این مذاکرات که بصورت دو جانبه و چند جانبه برگزار شده با ایالات متحده امریکا بوده چرا که بیشترین اختلافات بر سر دستیابی به توافق نهایی هسته ای نیز با واشنگتن است.

نمایندگان ایران و آمریکا دو بار در ژنو در روزهای ١٦ مرداد و نیز ١٣ و ١٤ شهریور ماه در سطوح سیاسی و کارشناسی مذاکره کردند.

در مجموع نمایندگان تهران - واشنگتن در این دو دور مذاکره بیش از ٢٥ ساعت رایزنی و گفت و گوی دو جانبه داشته اند. اخرین دور از رایزنی ها قبل از دور بعدی مذاکرات ١٨ سپتامبر (٢٧ شهریور) در نیویورک نیز، مذاکرات سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه در روز پنجشنبه (٢٠ شهریور ماه) در وین اتریش با نمایندگان سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان بود که طرفین ٥ ساعت با یکدیگر مذاکره کردند.

عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای پس از این مذاکرات گفت: این گفتگوها مفید و سازنده بود و به درک بیشتر از مواضع طرفین کمک کرد.

او گفت: با این حال اختلافات در موضوعات اساسی همچنان باقی است. عراقچی در عین حال، هدف از این مذاکرات را رایزنی و آماده سازی برای مذاکرات هفته آتی در نیویورک بیان کرد.

در این مذاکرات سایمون گس، نیکلاس دورویر و هانس دیتر لوکاس به ترتیب نمایندگان انگلیس، فرانسه و آلمان حضور داشتند. البته، عراقچی هفته قبل نیز با دوریویر در سفر به پاریس بطور دو جانبه مذاکره کرد.

همزمان محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و رییس هیات مذاکره کننده هسته ای کشورمان که همراه حسن روحانی رییس جمهوری برای شرکت در اجلاس شانگهای در شهر دوشنبه تاجیکستان بسر می برد، روز گذشته (٢٠ شهریورماه) با همتای چینی خود دیدار و گفت و گو کرد.

ظریف پیش از این نیز با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در سفر به مسکو دیدار و گفت و گو کرد. رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران ١٠ شهریور ماه نیز در بروکسل به همراه معاونانش با کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اروپا دیدار کرد و طرفین اخرین وضعیت مذاکرات و روند پیگیری ان را ارزیابی کردند.در پی این دیدار تاریخ دقیق دور بعدی مذاکرات ایران و ١+٥ در نیویورک در تاریخ ١٨ سپتامبر تعیین شد.

ظریف پس از دیدار با اشتون در بلژیک، ١٣ شهریور ماه در ایتالیا با فدریکا موگرینی وزیر خارجه فعلی ایتالیا و جانشین اشتون دیدار و گفت و گو کرد. در مجموع هفت دور مذاکره دو و چند جانبه با اعضای ١+٥ علاوه بر دیدار با جانشین خانم اشتون، میان مذاکره کنندگان ایران و گروه ١+٥ صورت گرفته که نشانگر عزم طرفین برای رسیدن به توافق نهایی است؛ توافقی که مقامات جمهوری اسلامی ایران معتقدند در صورت حسن نیت و رویکرد سازنده ١+٥ تا قبل از ٢٤ نوامبر (٣آذرماه) قابل دستیابی است.

اکنون همه منتظر مذاکرات نیویورک هستند تا ببینند ایا در این مذاکرات ، سنگ بنای توافق جامع هسته ای گذاشته خواهد شد، همچنانکه سال گذشته سنگ بنای توافق اولیه ژنو گذاشته شد.

مدت زمان باقیمانده تا قبل از ٢٤ نوامبر (٣ آذر ) فرصتی تاریخی است که غرب به ویژه امریکا در اختیار دارد تا حسن نیت خود را بطور عملی اثبات کند زیرا ایران اعلام کرده میز مذاکرات را برغم بداخلاقی های اخیر واشنگتن مبنی بر افزودن نام افراد و شرکتهای جدید به فهرست قبلی تحریمها ترک نخواهد کرد.

 اخبار سیاست خارجی - ایرنا


ویدیو مرتبط :
مذاکرات فشرده هسته ای ایران در آستانه پایان مهلت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزارت خارجه آمریکا: رایزنی برای شرکت ایران در مذاکرات درباره سوریه ادامه دارد



اخبار ,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ژنو

 

اخبار سیاست خارجی - وزارت خارجه آمریکا: رایزنی برای شرکت ایران در مذاکرات درباره سوریه ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که توافقی در زمینه حضور ایران در مذاکرات "ژنو 2" پیرامون سوریه حاصل نشده است، ولی مذاکرات در این زمینه ادامه خواهد داشت. 

جنیفر پساکی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا روز جمعه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات "ژنو 2" گفت: سازمان ملل فهرست کسانی که را که دعوت شده‌اند منتشر می‌کند، همانطور که می‌دانید موضوع ایران و شرکتش هنوز مورد توافق قرار نگرفته است؛ بنابراین گفت‌وگو‌ها ادامه خواهد داشت و من فکر می‌کنم (اخضر) ابراهیمی (نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه) نیز پیشنهاد داده است که ما به گفت‌وگو‌ها ادامه دهیم.
 
به گزارش وب‌سایت وزارت امورخارجه آمریکا، پساکی در پاسخ به این که چرا با وجود این که واشنگتن بر لزوم شرکت داشتن ایران در مذاکرات "ژنو 2" تاکید کرده است، توافقی در این زمینه هنوز حاصل نشده است؟ گفت: مساله‌ای که ما همواره مطرح کرده‌ایم این است که همه کشورهای که در مذاکرات "ژنو 2" شرکت می‌کنند باید با بیانیه ژنو موافق باشد. ایران هنوز این کار را نکرده است. ما قصد نداریم بگوییم آن‌ها صلاحیتش را دارند یا ندارند. مشکلی که ما با شرکت کردن‌شان داریم این است که آن‌ها با توافق ژنو موافقت نکرده‌اند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این که آیا بدون حضور کشوری مانند ایران که از نفوذ بالایی برخوردار است "ژنو 2" موفقیت‌آمیز خواهد بود؟ گفت: مساله نهایی این است که ما نگران اهداف و درک شرکت‌کنندگان هستیم، درک این که هدف از کنفرانس ژنو چیست. بنابراین اگر آن‌ها هدف متفاوتی داشته باشند، شرکت کردن‌شان چندان مفید نخواهد بود.
 
او در پاسخ به این که آیا امکان دارد ایران نه به عنوان شرکت‌کننده، بلکه تنها به عنوان به یک کشور حاضر در این کنفرانس حضور داشته باشد، گفت: همان طور که گفتم این چیزی است که باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد. گفت‌وگوها ادامه دارد و تصمیمی هنوز صورت نگرفته است.
 
پساکی افزود که تاریخ برگزاری کنفرانس "ژنو 2" هم‌چنان 22 ژانویه است و گام بعدی "پرداختن به مسائل نهایی از جمله شرکت داشتن ایران و حضور نمایندگان سوریه است".
 
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 1+5 درباره اجرای توافقی با ایران گفت: همان‌طور که می‌دانید مذاکرات در سطح کارشناسی روز پنج‌شنبه در ژنو بین ایران و ژنو 1+5 آغاز شد. ژنو در این دوره از سال بسیار شلوغ است. هدف از این مذاکرات حل چند مساله باقیمانده است تا بتوانیم اجرای برنامه اقدام مشترک را آغاز کنیم ما در مذاکرات فنی در اوایل ماه میلادی جاری در وین به پیشرفت‌هایی دست یافتیم و فضا را سازنده دیدیم. این مسائل فنی پیچیده هستند و ادامه دارند، بنابراین در حال حاضر نمی‌توانم اظهارنظر به روز شده‌ای درباره آن داشته باشم.
 
وی در پاسخ به این که "برخی معقتدند که شاید کشورهای حاشیه خلیج فارس هم باید بخشی از مذاکرات ایران و 1+5 باشند،‌ آیا امکان این وجود دارد که عربستان بخشی از پروسه شود؟" گفت: من مایل نیستم در این زمینه گمانه‌زنی کنیم واضح است که این تصمیمی نیست که آمریکا بخواهد بگیرد. همان طور که می‌دانید گروه 1+5 و شراکت در این زمینه سابقه‌ای طولانی دارد.

 

بدون شک برخی کشورها از جمله عربستان وجود دارند که این مساله به آن‌ها مربوط می‌شود، ولی این به این مفهوم نیست که آن‌ها باید بخشی از گروه 1+5 باشند تا در این روند حضور داشته باشد. بنابراین من در این زمینه گمانه‌زنی نمی‌کنم و تنها می‌گویم که ما تمایل نزدیکی با عربستان در زمینه مذاکرات هسته‌یی با ایران داریم و به ارائه گزارش و اطلاعات به آن‌ها ادامه خواهیم داشت.

اخبار سیاست خارجی - ایسنا