اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رایزنی عربستان با ایران برای میانجیگری مصر در بحران سوریه



اخبار,اخبارسیاست خارجی,رایزنی عربستان با ایران


 اخبار سیاست خار جی - رایزنی عربستان با ایران برای میانجیگری مصر در بحران سوریه

رسانه های منطقه ای همچنین می گویند بعید نیست رئیس جمهور مصر در دیدار اخیرش با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مسکو موضوع میانجیگیری مصر در بحران سوریه را مطرح کرده باشد. دیدار سیسی و پوتین تنها دو روز پس از ملاقات رئیس جمهور مصر با پادشاه عربستان سعودی در بندر جده انجام شد.

کشورهای عربی طرح جدیدی را برای حل بحران سوریه تهیه کرده اند و در این باره در حال رایزنی با روسیه و ایران هستند.

به گزارش عصرایران، این طرح از طریق میانجیگری مصر عملی خواهد شد.

روزنامه القدس العربی چاپ لندن در گزارشی از بندر جده عربستان سعودی نوشت: منابع آگاه مرتبط با نشست اخیر در شهر جده با حضور وزیران خارجه عربستان سعودی، مصر، قطر، امارات و اردن گفته اند در این نشست درباره طرح جدیدی برای حل بحران سوریه توافق به دست آمد.

اجرای این طرح بر عهده مصر است و از حمایت و پشتیبانی دیگر کشورهای عربی از جمله الجزایر و عمان برخوردار خواهد بود.


براساس این طرح جنگ داخلی در سوریه میان نیروهای ارتش و مخالفان، متوقف خواهد شد و گفتگوی داخلی برای کسب توافق درباره آینده و شکل نظام حکمرانی سوریه برگزار می شود.

این منابع اضافه کردند: به نظر می رسد سخنان عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر درباره اینکه قاهره از مخالفان و حکومت سوریه حمایت نمی کند نیز با هدف زمینه سازی برای پذیرش نقش آفرینی قاهره در بحران سوریه است.


رئیس جمهور مصر تلاش کرد با این سخنان زمینه را پذیرش نقش میانجی از سوی دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه آماده کند.

رسانه های منطقه ای همچنین می گویند بعید نیست رئیس جمهور مصر در دیدار اخیرش با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مسکو  موضوع میانجیگیری مصر در بحران سوریه را مطرح کرده باشد.

دیدار سیسی و پوتین تنها دو روز پس از ملاقات رئیس جمهور مصر با پادشاه عربستان سعودی در بندر جده انجام شد.
این طرح قرار است در نشست آتی اتحادیه عرب در ماه سپتامبر آینده نیز مطرح و به طور علنی ارائه شود.

در گزارش القدس العربی آمده است: رایزنی هایی درباره این راه حل بحران سوریه با ایران هم در حال انجام است. سفر حسین امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقایی به عربستان سعودی نیز با همین هدف انجام شد.

قر ار است در این سفر درباره امکان دست یابی به همکاری برای ایجاد راه حل سیاسی مقبول و راضی کننده برای همه طرف های بحران سوریه گفتگو شود.

سوریه از سه سال پیش تاکنون با بحران گسترده ای روبه رو است. این بحران هم اکنون به جنگ داخلی میان ارتش و مخالفان مسلح تبدیل شده است. در کنار این دو طرف گروه های افراط گرای اسلامی و در راس آنها داعش نیز در حال جنگ با ارتش و مخالفان اسد هستند.

 

 اخبار سیاست خارجی - عصر ایران


ویدیو مرتبط :
بحران یمن با میانجیگری عمان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فیگارو : رایزنی های پشت پرده ایران و آمریكا درباره بحران سوریه



 

فیگارو : رایزنی های پشت پرده ایران و آمریكا درباره بحران سوریه

 

فیگارو می نویسد در این گفتگوهای محرمانه دو طرف ایرانی و آمریكایی توافق كرده اند كه هر حكومت جدیدی كه در سوریه روی كار بیاید باید در جهت ایجاد ثبات منطقه ای حركت كرده و با همه قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای روابطی سازنده و متعادل برقرار سازد.

روزنامه فرانسوی فیگارو طی گزارشی مدعی شد كه ایران و آمریكا تا كنون چند دور مذاكرات محرمانه درباره بحران سوریه داشته اند.

این روزنامه فرانسوی روز یكشنبه به نقل از برخی دیپلمات های فرانسوی و نیز منابعی از اپوزیسیون سوریه نوشته است كه ایران و آمریكا تا كنون دو دور مذاكرات داشته اند كه یك دور آن در اواخر ماه آگوست و یك دور دیگر آن در اوایل سپتامبر سال جاری میلادی بوده است .

فیگارو به مكان این مذاكرات اشاره ای نكرده است اما نوشته است كه در این مذاكرات راهكارهای برون رفت سوریه از بحران و راه های انتقال مسالمت آمیز قدرت در این كشور و نیز تشكیل شورای عالی نظامی به سبك مصر برای سوریه برای كنترل اوضاع و گردش آرام قدرت از حكومت اسد به یك حكومت جدید مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

این گزارش روزنامه فیگارو در حالی است كه ایران و آمریكا از ابتدای بحران سوریه سیاست هایی به غایت متفاوت و متضاد درباره این بحران در پیش گرفته اند و در حالی كه واشنگتن از مخالفان حكومت بشار اسد پشتیبانی كرده و فشارهای سیاسی و اقتصادی علیه حكومت اسد را دو چندان كرده ، ایران آشكارا از حكومت بشار اسد حمایت كرده و غرب و آمریكا را به فتنه انگیزی در سوریه متهم می كند.

اما روزنامه فیگارو در گزارش اخیر خود به نقل از یك دیپلمات آگاه فرانسوی می نویسد كه ظاهرا ایران متقاعد شده كه رژیم بشار اسد با یك حكومت جدید جایگزین شود .

فیگارو می نویسد در گفتگوهای محرمانه بین ایران و آمریكا ، دیپلمات های آمریكایی از ایران خواسته اند كه با خروج نیروهای آمریكایی از عراق ثبات منطقه و عراق را بر هم نزنند و در مقابل ایرانیان نیز از آمریكای خواسته اند تا در صورت سقوط رژیم بشار اسد از یك حكومت جدید سوریه كه روابط خصمانه ای با ایران داشته باشد ، حمایت نكنند.

بر اساس این گزارش ایران به هیچ وجه حاضر به تشدید درگیری و بروز یك جنگ داخلی در سوریه نیست و ترجیح می دهد تا روند انتقال قدرت در این كشور به آرامی و بدون ایجاد آشوب و ناامنی انجام شود.

فیگارو می نویسد در این گفتگوهای محرمانه دو طرف ایرانی و آمریكایی توافق كرده اند كه هر حكومت جدیدی كه در سوریه روی كار بیاید باید در جهت ایجاد ثبات منطقه ای حركت كرده و با همه قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای روابطی سازنده و متعادل برقرار سازد.

این روزنامه فرانسوی به نقل از سفیر فرانسه در دمشق مدعی می شود كه اخیرا ایران به حكومت بشار اسد توصیه كرده كه به جای تیراندازی به سمت مخالفان در خیابان ها و كشتار آنها ، با شناسایی رهبران معترضان آنها را شبانه در خانه هایشان دستگیر كنند .

فیگارو همچنین در این گزارش مدعی می شود كه واحدهایی از سپاه پاسداران كه از سوی ایران برای مقابله با ناتو به لیبی اعزام شده بودند همزمان با پایان كارحكومت قذافی به سودان و سوریه بازگشته اند.../عصرایران