اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رایزنی جلیلی و لاوروف درباره تحولات سوریه و مذاکرات ایران و 1+5



وزیر امور خارجه روسیه  , کشورهای 1+5

 

وزیر امور خارجه روسیه و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در خصوص آخرین تحولات منطقه به خصوص سوریه و نیز مذاکرات آتی ایران و 1+5 که در مسکو برگزار خواهد شد رایزنی کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه که برای رایزنی با مقامات کشورمان به تهران سفر کرده، عصر امروز در دیدار با سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در خصوص اوضاع سوریه و نشست آتی ایران و 1+5 در مسکو با وی گفت وگو کرد.

در این دیدار جلیلی برگزاری اجلاس بین المللی برای حل و فصل مسائل سوریه را در راستای حفظ امنیت منطقه، مقابله با تحرکات تروریستی، توقف دخالت خارجی و کمک های انسان دوستانه به مردم سوریه مثبت خواند.

سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری و دبیرشورایعالی امنیت ملی با تاکید بر لزوم رفع نقایص طرح کوفی عنان برای مسئله سوریه، احترام به دموکراسی و آراء مردم را که از طریق انتخابات روشن می شود تنها راه حل اساسی مشکلات این کشور دانست.

وی کنترل مرزهای سوریه برای عدم ورود سلاح و ترویست ها به منظور حفظ آرامش و امنیت در این کشور را ضروری خواند .

جلیلی گفت: «راه گذار سوریه به دموکراسی فرصت دادن به ایجاد اصلاحات واقعی در این کشور است».

دبیرشورایعالی امنیت ملی با اشاره به تلاش جمهوری اسلامی ایران برای انجام گفتگوهای موفق در مسکو با کشورهای 1+5، عدم پایبندی طرف مقابل به برگزاری نشست های کارشناسی را باعث تاسف دانست و تاکید کرد امیدوار است گروه 1+5 آماده ورود به بحث جدی درباره پیشنهادهای ایران را که به عنوان دستور کار با خانم اشتون توافق شده، باشد.

جلیلی با بی منطق و غیرقانونی خواندن راهبرد فشار علیه ایران افزود: ایران به همکاری خود با آژانس در چارچوب پادمان ادامه می دهد و بر تثبیت حقوق مصرح خود به ویژه حق غنی سازی اورانیوم اصرار دارد.

در این دیدار همچنین سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر نقش موثر و کلیدی جمهوری اسلامی ایران در منطقه، نشست های موسوم به دوستان سوریه را فاقد تأثیر جدی در روند تحولات سوریه دانست و افزود: یافتن هرگونه راه حل در گرو مشارکت تمام کشورهای موثر به ویژه ایران در کنفرانس مسکو است.

وی با ابراز امیدواری از برگزاری مذاکرات ایران و 6 کشور در مسکو و تشکر از علاقه مندی ایران به موفقیت این نشست پیشنهاد داد ادامه گفتگوها میان دو کشور پیرامون مسائل منطقه ای، بین المللی و هسته ای در مسکو ادامه یابد.../مهر


ویدیو مرتبط :
‫انتقاد لاوروف از رویکرد آمریکا در قبال تحولات سوریه‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رئیس هیئت اسرائیلی: رئیس جمهور ایران در سخنان خود کوتاه نیامد/ رایزنی ظریف و لاوروف درباره تحولات سوریه



هیئت اسرائیلی  در سازمان ملل,سخنرانی روحانی در سازمان ملل

مقام صهیونیست: رئیس جمهور ایران در سخنان خود کوتاه نیامد

یک مقام مسئول رژیم صهیونیستی گفت که حسن روحانی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل (از هیچ یک از مواضع جمهوری اسلامی) اصلاً کوتاه نیامد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه المنار، «یوال اشتاینتز» رئیس هیئت اسرائیلی که در جریان سخنرانی روحانی در مجمع عمومی، سالن اجلاس را ترک کرد، گفت: روحانی تلاش کرد که جهانیان را فریب بدهد و متاسفانه بسیاری از مردم نیز تمایل دارند که فریب بخورند.

اشتاینتز که در گذشته نیز وزیر امور راهبردی و اطلاعات بود، افزود: ما نشنیدیم که روحانی از اظهارات روسای سابق ایران که هولوکاست را رد کرده بودند، عذرخواهی کند و یا اینکه اظهارات آنها را رد نماید.

وی خواستار افزایش فشارها بر ایران شد و مدعی شد هر قدر فشارهای اقتصادی و نظامی بر ایران بیشتر شود، فرصت‌های موفقیت دیپلماسی نیز بیشتر خواهد بود.

رایزنی ظریف و لاوروف درباره تحولات سوریه

وزرای امورخارجه ایران و روسیه در نیویورک درباره مسائل دوجانبه و به ویژه تحولات سوریه به رایزنی پرداختند.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف وزرای امور خارجه ایران و روسیه طی دیداری در نیویورک و در حاشیه شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد راه‌های گسترش مناسبات تهران - مسکو، تحولات منطقه به ویژه بحران سوریه، تحولات مهم بین‌المللی و موضوع هسته‌ای را مورد بحث  و تبادل نظر قرار دادند.

طرفین با ابراز خرسندی از تلاش‌های انجام شده برای جلوگیری از جنگ در سوریه، بر ضرورت یافتن راهکارهای سیاسی جهت کمک به حل کامل این بحران تاکید کردند.

ظریف در این ارتباط با اشاره به اینکه کاربرد سلاح شیمیایی در هر جا و توسط هر کس محکوم است، تصریح کرد:  سلاح شیمیایی باید از دست همه طرف‌ها در سوریه خارج شود.

وزیر امور خارجه روسیه نیز تاکید کرد که جلوگیری از جنگ فوری در سوریه مهم است چرا که وقوع آن یک فاجعه بود.

در این دیدار طرفین ضمن ابراز رضایت از روند گسترش روابط دوجانبه و بررسی راه‌های افزایش همکاری‌ها، پیرامون همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های نفت، گاز، برق، صنعت و ماشین آلات گفت‌وگو کرده و در خصوص ادامه برنامه‌های همکاری کشورهای ساحلی حوزه دریای خزر رایزنی کردند./فارس