اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رایزنی برای كاهش هزینه‌های حج تمتع



رایزنی برای كاهش هزینه‌های تمتع

معاون حج سازمان حج و زیارت، زمان آغاز عملیات حج را 23 و 24 شهریور ماه اعلام كرد و از رایزنی سازمان حج با بانك مركزی جهت استفاده از ارز مرجع خبر داد و اظهار داشت: در صورت موافقت بانك مركزی قیمت‌های حج تمتع،‌ همچون سال گذشته خواهد شد.

غلامرضا رضایی، معاون حج سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج زمان اعزام عملیات حج تمتع را اعلام كرد و اظهار داشت: طبق برنامه احتمالا 23 یا 24 شهریور ماه برابر با 8 و 9 ذی القعده عملیات حج آغاز خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر ظرفیت حج برای استان ها 59 هزار و 270 نفر اعلام شده كه تاكنون 50 درصد ظرفیت تكمیل شده است و زائران تا پایان همین هفته فرصت دارند در كاروان‌های اعلام شده نام نویسی كنند.

دلایل افزایش قیمت حج تمتع

معاون حج سازمان حج و زیارت تصریح كرد: در صورتی كه ظرفیت اعلام شده تكمیل نشود،‌ اولویت‌های بعدی به تناسب در هر استان‌ها اعلام می‌شود تا ظرفیت‌ها تكمیل شود.

وی به دلایل افزایش قیمت‌های حج تمتع اشاره كرد و افزود: سال گذشته سازمان حج برای اعزام زائران از ارز مرجع به قیمت 1226 تومان استفاده می‌كرد، اما امسال نام سازمان حج از لیست ارز مرجع حذف شد و ما هزینه‌های حج تمتع را با ارز 2600 تومان تامین می‌كنیم كه این تغییرات، در قیمت‌های حج تمتع تاثیر داشته است.

رضایی خاطر نشان كرد: هزینه‌های اصلی سفر حج تمتع شامل؛ مسكن، تداركات، تغذیه، نقل درون شهری و بیرون شهری و نقل مشاعر در عربستان هرگز تغییری نكرده است.

رایزنی برای كاهش هزینه‌های حج تمتع

معاون حج سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی حج،‌ یادآور شد: سال گذشته قیمت‌های حج بین 4 میلیون 500 هزار تومان تا 6 میلیون تومان بود كه امسال به دلیل استفاده از ارز مبادله‌ای 2600 تومانی، قیمت‌های حج بین 9 میلیون تا 12 میلیون تومان اعلام شده است.

وی ادامه داد: به همین دلیل با دولت نامه نگاری كردیم و دولت نیز نامه ما را به بانك مركزی ارجاع داده است كه در صورت موافقت بانك مركزی نسبت به تخصیص ارز مرجع به سازمان حج، هزینه‌های حج تمتع به قیمت‌های سال گذشته باز خواهد گشت.

رضایی تاكید كرد: در حال حاضر براساس اطلاعیه‌ای كه اعلام شده زائران موظفند تا پایان هفته در كاروان‌ها نام نویسی و هزینه‌های اعلام شده را بپردازند، زیرا طبق تعهداتی كه ما به طرف عربستانی داده‌ایم باید این هزینه‌ها را بپردازیم و اگر ظرفیت تكمیل نشود، ما الویت‌های بعدی را اعلام می‌كنیم.

وی درباره تعداد حجاج ایرانی در سال جاری گفت: آمار حجاج ایرانی همچون سال گذشته است و هیچ تغییری نكرده است؛ ولی با كشور عربستان نامه نگاری و رایزنی كردیم كه در صورت موافقت عربستان، تعداد اعزام زائران به حج تمتع افزایش خواهد یافت./تابناک

 

 


ویدیو مرتبط :
مولوی عبدالحمید { حج تمتع }

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هزینه قربانی حج تمتع ۹۲ اعلام شد



اعلام هزینه قربانی حج تمتع ۹۲, نرخ هر ذبیحه,نحوه پرداخت وجه قربانی

هزینه قربانی حج تمتع ۹۲ اعلام شد

معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت گفت: هزینه قربانی حج تمتع سال ۹۲، ۴۹۰ ریال سعودی معادل ۳۴۰ هزار تومان است كه زائران هر چه زودتر باید اقدام به پرداخت این هزینه كنند.

به گزارش  مهر، غلامرضا رضایی گفت: بر اساس اعلام بانك توسعه اسلامی به همه كشور‌های مسلمانی كه در حج تمتع سال ۹۲ حضور دارند نرخ هر ذبیحه ۴۹۰ ریال سعودی می‌باشد كه همه كشور‌ها موظف هستند این مبلغ را به حساب این بانك واریز كنند.

معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت افزود: بر این اساس سازمان حج و زیارت بر اساس نرخ ارز معادل ۴۹۰ ریال سعودی را ۳۴۰ هزار تومان اعلام كرده است كه همه زائران موظف هستند هرچه زودتر آن را پرداخت كنند.

وی در خصوص نحوه پرداخت وجه قربانی اظهار داشت: زائران باید این مبلغ را به حساب سیبای ۰۱۰۳۹۷۲۴۹۲۰۰۹ بانك ملی به نام مركز وجوه قربانی حج كه در همه شعب بانك ملی در سراسر كشور قابل پرداخت است، پرداخت كنند.

رضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر پرداخت وجوه قربانی بر اساس تخفیف‌هایی كه قرار بود به زائران بازگردادنده شود، گفت: با تغییری كه در تعداد افرادی اعزامی به حج تمتع امسال صورت گرفت و همه كشور‌ها موظف به كاهش ۲۰ درصد زائران خود شدند سازمان حج و زیارت نیز مجبور شد بعد از كاهش ۲۰ درصدی قرارداد تعدادی از هتل‌های مكه و مدینه خود را فسخ كند كه هتل‌داران بابت فسخ این قراردادها هزینه‌هایی را از سازمان دریافت كردند كه این‌ها نیز به هزینه‌های حج تمتع ۹۲ اضافه شد.

معاون حج و عمره افزود: بر این اساس كارشناسان در حال بررسی هستند كه با توجه به تخفیف‌های گرفته شده قبل از كاهش بیست درصدی و ضرری كه سازمان بابت كاهش بیست درصدی هتل‌های عربستان متحمل شده آیا امكان بازگردادن وجوهی وجود دارد یا خیر؟ كه هنوز چیزی اعلام نشده است.

رضایی گفت: بنابراین فعلا صحبتی از عدم پرداخت هزینه قربانی و پرداخت هزینه قربانی با مبالغی كه قرار بود به زائران بازگردانده شود منتفی است و همه زائران باید این هزینه را پرداخت و اصل فیش واریزی را به مدیر كاروان خود تحویل و تصویری از آن را نزد خود نگهداری كنند.

معاون حج سازمان حج و زیارت با بیان این كه حداقل قیمت برای اعزام به تمتع در سال جاری ۹ میلیون و حداكثر ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است گفت: این رقم در سال گذشته حداقل ۴ میلیون و ۵۰۰ و حداكثر ۶ میلیون تومان بود./مهر