اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رایانه شخصی خود را در اختیار دیگران قرار ندهید


متهم معترف شد كه با نصب نرم‌افزاری بر روی رایانه شخصی این زن توانسته هنگامی كه این فرد به اینترنت متصل می‌شود تمامی ایمیل‌های ارسالی و دریافتی این زن را دریافت كند. رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان تهران از دستگیری متهمی كه با نصب نرم‌افزاری بر روی رایانه شخصی زنی به ایمیل‌های شخصی وی دسترسی داشت خبرداد و گفت: اعتماد این زن موجب شد تا یكی از اقوام خانوادگی‌اش از وی سوء‌استفاده كند.


سرهنگ محمدمهدی كاكوان  با تشریح پرونده اخاذی سایبری گفت: سوم خردادماه سال جاری با مراجعه زنی جوان پرونده‌ای تحت عنوان اخاذی پیش‌روی ماموران فضای تولید و تبادل اطلاعات گشوده شد.

وی افزود: این زن جوان با حضور در مقر فرماندهی مدعی شد كه برخی از اطلاعات شخصی و عكس‌های خانوادگی وی كه برروی لب‌تابش نگهداری می‌شد به طریقی نامشخص برای دوستانش ارسال شده است.

كاكوان افزود: این زن آرایشگر در توضیح شكایت خود مدعی شد كه چندی پیش در سفری كه به تركیه داشته است چند قطعه عكس شخصی‌اش را از طریق لب‌تاپ برای یكی از دوستانش كه در كانادا بود ارسال كرده است اما پس از حضور در كرج متوجه می‌شود كه با وجود آنكه عكس‌های شخصی‌اش را تنها برای یكی از دوستانش ارسال كرده است اما تمامی دوستان و كسانی كه آدرس پست الكترونیكی آنان در صندوق ایمیل این زن ذخیره شده بود ارسال شده است.

رییس پلیس فتا در ادامه با بیان اینكه با توجه به شكایت این زن تیم ویژه‌ای از ماموران و كارآگاهان پلیس (فتا) پیگیری این موضوع را در دستور كار خود قرار دادند، گفت: كارآگاهان با انجام تحقیقات فنی و پلیسی و پرسش از تمامی دوستان این زن دریافتند عكسها و اطلاعات این زن جوان از سمت فرد ناشناسی از طریق پست الكترونیكی برای آنان ارسال شده است.

كاكوان افزود: تحقیقات پلیس برای واكاوی زوایای پنهان این پرونده ادامه داشت تا اینكه كارآگاهان به نصب نرم‌افزاری بر روی رایانه شخصی این زن مشكوك شدند.

رییس پلیس فتای استان تهران و البرز افزود: با كشف این سرنخ بلافاصله كارآگاهان در بررسی فنی و تخصصی بر روی رایانه شخصی شاكیه دریافتند نرم‌افزاری بر روی لب‌تاب این زن جوان نصب شده است كه در هنگام اتصال این یارانه به اینترنت هرگونه اطلاعاتی كه از طریق صندوق پستی این فرد منتقل می‌شود و یا به صندوق پستی این فرد ارسال می‌شود برای شخص ثالثی نیز ارسال خواهد شد.

كاكوان با بیان اینكه با یافتن این سرنخ تحقیقات پلیسی وارد مرحله جدیدی شد، گفت: بلافاصله شاكیه برای پاره‌ای توضیحات در خصوص چگونگی نصب این نرم‌افزار به مقر این پلیس فراخوانده شد.

وی با بیان اینكه شاكیه عنوان كرده بود كه از نصب این نرم‌افزار بر روی رایانه شخصی‌اش اطلاعی ندارد، گفت: بر اساس سخنان این زن جوان مشخص شد كه چندی پیش یكی از دوستان شاكیه با بیان این ادعا كه نرم‌افزار جدید و جالبی در حوزه فعالیت من (آرایشگری) دارد از او خواسته بود تا لب‌تابش را برای نصب این نرم‌افزار در اختیار او قرار دهد.

وی افزود: با كسب این اطلاعات كارآگاهان بلافاصله دوست این زن جوان را برای ارائه پاره‌ای توضیحات فرا خواندند كه این فرد هنگامی كه با دلایل و اسناد موجود و معتبر مواجه شد چاره‌ای جز اعتراف ندید و به بزه انتسابی اعتراف كرد.

كاكوان با بیان اینكه كارآگاهان فضای تولید و تبادل اطلاعات در بررسی رایانه شخصی متهم توانستند عكسها و مدارك دیگر از جمله صورت‌حساب‌های بانكی شاكیه را كشف كنند، افزود: متهم معترف شد كه با نصب نرم‌افزاری بر روی رایانه شخصی این زن توانسته هنگامی كه این فرد به اینترنت متصل می‌شود تمامی ایمیل‌های ارسالی و دریافتی این زن را دریافت كند.

كاكوان افزود: هنگامی كه فایلی برای این زن ارسال می‌شد و یا شاكیه نسبت به ارسال فایلی برای دوستان خود مبادرت می‌كرد این نرم‌افزار میل ارسالی و یا دریافتی را برای شخص ثالث (متهم) ارسال می‌كرده است.

رییس فضای تولید و تبادل اطلاعات با بیان اینكه متهم با شاكیه دارای رابطه خانوادگی بوده است، گفت: متهم اعتراف كرده است كه تنها برای آنكه به این زن جوان بفهماند كه به اطلاعات شخصی وی دسترسی دارد اقدام به نصب چنین نرم‌افزاری كرده بود.

وی در پایان به كاربران توصیه كرد كه هیچگاه رایانه شخصی خود را در اختیار دیگران و افرادی كه به آنان اطمینان ندارند قرار ندهند و هنگامی كه با پیشنهاد نصب نرم‌افزاری بر روی رایانه شخصی خود مواجه می‌شوند حتما قبل از نصب این نرم‌افزار از محتوای آن مطلع شوند.

منبع: عصر ایران


ویدیو مرتبط :
مستند مثلث (چگونه کروبی خود را در اختیار بیگانگان قرار داد)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برای پیشگیری از سرقت خانه کلید خانه را در دسترس افراد غریبه قرار ندهید



 

كلید خانه خود را در دسترس افراد غیرمطمئن قرار ندهید.از ورود افراد ناشناس تحت عنوان فالگیر، رمال و گدا به داخل خانه جلوگیری كنید.

 

به هیچ عنوان در خانه را برای افراد ناشناس باز نكنید و این مورد را به بچه ها نیز آموزش دهید.

مقابل تمامی پنجره ها، نورگیر، گلخانه و دیوارهای كوتاه، حفاظ مقاوم و مطمئن نصب كنید.

در راهرو و پشت بام را با حفاظ نرده ای ایمن كنید.

نسبت به تعویض قفل هایی كه كلید یدكی آنها گم شده و یا برای مدتی در اختیار دیگران بوده به سرعت اقدام كنید.

در صورت خروج از خانه، تنها به بستن در خروجی اكتفا نكنید و تمامی درهای داخل خانه را قفل كنید تا فرصت جست وجو و راه نفوذ از سارقان گرفته شود.... / روزنامه ایران