اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

راه حل جهانگیری برای مشکل بیکاری


اسحاق جهانگیری با تاکید براینکه برای خروج از شرایط رکود و برای توسعه سرمایه‌گذاری نیازمند منابع مالی فراوانی هستیم گفت: بازار سرمایه می‌تواند نقشی کلیدی در این زمینه ایفا کند و از دست اندرکاران بورس تهران انتظار داریم این موضوع را به عنوان یک مسئولیت جدید برعهده بگیرند و برنامه‌ها و نیازهای خود را به دولت اعلام کنند.

پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد با تبریک اعیاد ماه شعبان و قدردانی از دست اندرکاران برگزاری این نمایشگاه اظهار داشت: هم اکنون طرح‌های نیمه‌تمام و پروژه‌های متعددی در بخش‌های مختلف وجود دارد که برای اجرای این طرح‌ها نیازمند تامین منابع مالی هستیم.

وی افزود: مجموعه‌ای از طرح‌های توسعه‌ای در صنعت نفت، صنایع پتروشیمی، راه‌سازی، توسعه بنادر، صنعت فولاد و صنایع معدنی وجود دارند که اجرای آن‌ها نیازمند میلیاردها دلار تأمین اعتبار است.

معاون اول رئیس‌مهور با بیان اینکه تاکنون بار توسعه و تجهیز منابع کشور بر دوش نظام بانکی بوده خاطر نشان کرد: تامین منابع مالی طرح‌ها تا کنون بانک محور بوده اما پیام این نمایشگاه این است که در مقطع فعلی انتظارات جدیدی از بازار سرمایه وجود دارد که باید حالا که نهادهای لازم در آن شکل گرفته خود را تجهیز نموده و نسبت به تامین مالی طرح‌ها ایفای نقش کند.

جهانگیری در ادامه با قدردانی از زحمات و تلاش‌های نظام بانکی کشور در تجهیز و تامین مالی طرح‌های مختلف کشور گفت: نظام بانکی در چند سال اخیر مظلوم واقع شده و اگرچه ممکن است اشتباهاتی در سیستم بانکی کشور وجود داشته باشد اما نباید به هر بهانه‌ای مدیران و نظام بانکی کشور را زیر سوال برد.

وی تأکید کرد: از نظام بانکی کشور انتظار می‌رود در سال جاری منابع بیشتری را برای تأمین اعتبارات مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی و همچنین برای توسعه کشور تجهیز کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه ضمن قدردانی از تلاشهای فعالان بازارهای مالی کشور، نظام بانکی، بورس اوراق بهادار و فعالان صنعت بیمه که مسئولیت بسیار مهم و سنگینی را در این برهه بر دوش دارند تصریح کرد: دولت مصمم است در این مقطع دست به اقدامات جدی برای عبور از چالش‌های پیش روی اقتصاد کشور بزند و فعالان نظام مالی کشور می‌توانند نقشی کلیدی در این زمینه بازی کنند.

جهانگیری یکی از اصلی‌ترین ضرورت‌های کشور را تلاش در جهت توسعه پایدار دانست و گفت: ایران با توجه به شایستگی‌ها و ظرفیت‌های فراوان باید در مسیر توسعه گام بردارد و در میان کشورهای منطقه از جایگاه مطلوبی برخوردار باشد.

معاون اول ریس‌جمهور با تاکید براینکه برای خروج از شرایط رکود و برای توسعه سرمایه‌گذاری نیازمند منابع مالی فراوانی هستیم گفت: بازار سرمایه می‌تواند نقشی کلیدی در این زمینه ایفا کند و از دست اندرکاران بورس تهران انتظار داریم این موضوع را به عنوان یک مسئولیت جدید برعهده بگیرند و برنامه‌ها و نیازهای خود را به دولت اعلام کنند.

وی با اشاره به سند چشم‌انداز توسعه کشور و اینکه ایران باید قدرت اول منطقه باشد افزود: مردم خود را با کشورهای همسایه مقایسه می‌کنند و نباید این تصور در میان مردم باشد که وضعیت ایران از نظر توسعه در میان کشورهای منطقه وضعیتی نامطلوب است.

جهانگیری یکی از چالش‌های مهم کشور که باید هم بصورت کوتاه‌مدت و هم به صورت‌بلند مدت برای آن برنامه‌ریزی شود را مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال برای نیروهای جوان و تحصیل‌کرده جویای کار کشور دانست و گفت: بررسی‌های صورت گرفته در دولت و جلسات شورای عالی اشتغال نشان داده که اقتصاد ایران باید بتواند برای حل مشکل بیکاری، سالانه در حدود یک تا یک و نیم میلیون شغل پایدار ایجاد کند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه برای ایجاد این میزان اشتغال، کشور باید رشد اقتصادی ۸ درصد و رشد سرمایه‌گذاری ۱۲ درصد داشته باشد خاطرنشان کرد: برای تحقق این اهداف در شرایطی که هنوز از رکود اقتصادی خارج نشده‌ایم، نیازمند اتفاق ویژه‌ای هستیم و در دولت نیز در این زمینه بررسی‌های زیادی صورت گرفته است.

وی افزود: امروز صبح در جلسه ستاد اقتصادی دولت بخشی از بررسی‌ها به موضوع بورس و سرمایه اختصاص یافت و راهکارهای بکارگیری ابزارهای مختلف برای عبور از مشکلات اقتصادی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به آغاز بکار مرکز صدور گواهی الکترونیک در این نمایشگاه، از دست اندرکاران راه اندازی این مرکز قدردانی کرد و گفت: دولت تأکید ویژه دارد که سامانه‌های الکترونیکی تجهیز شود و دولت الکترونیک به معنای واقعی در این دوره شکل گیرد.

جهانگیری ادامه داد: جناب آقای دکتر روحانی و سایر اعضای دولت همگی نسبت به این موضوع تأکید و اتفاق نظر دارند و هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شده است.

جهانگیری اضافه کرد: در جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز الکترونیکی شدن فرایندهای مالی و اقتصادی بعنوان یکی از اقدامات مهم پیشگیرانه از مفاسد اقتصادی مورد تاکید قرار گرفته و باید بطور جدی به این موضوع پرداخته شود.

در این مراسم با حضور معاون اول رییس‌جمهور مرکز صدور گواهی الکترونیک که در راستای حذف کاغذ و سهولت انجام فرآیندهای معاملاتی، توسعه تجارت الکترونیکی و تسهیل امور بانکی راه‌اندازی شده، کار خود را آغاز کرد.

جهانگیری سپس نمایشگاه بورس،بانک و بیمه را افتتاح و از بخشهای مختلف این نمایشگاه بازدید کرد.



ویدیو مرتبط :
مشکل بیمه بیکاری کارگران و راه حل مسئولان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جهانگیری: تنها راه‌حل مشکل اشتغال کارآفرینی است



 اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی,اسحاق جهانگیری

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه کارآفرینان نخبگان جامعه هستند، خاطرنشان کرد: تنها راه‌حل مشکل اشتغال در کشور فعالیت‌های کارآفرینان است.

به گزارش ایسنا ، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح امروز (شنبه) در جشنواره ملی «امتنان از کارآفرینان برتر کشور» که در وزارت کار رفاه و امور جتماعی برگزار باشد با تقدیر از حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن، خاطرنشان کرد: مردم در راهپیمایی 22بهمن در سراسر کشور سنگ تمام گذاشتند و حضور خوب و معناداری از خود نشان دادند.

وی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی ایران برای دستیابی ملت ایران به خواسته‌های تاریخی خود یعنی «استقلال‌، آزادی و پیشرفت» اتفاق افتاد، اظهار کرد: حاصل خواسته‌های مردم در جمهوری اسلامی متبلور شده است و امیدواریم که روز به روز به این آرمان‌ها نزدیک‌تر شویم.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ایران علاوه بر فرصت‌های مادی که در اختیار دارد از فرصت‌های معنوی بسیاری برخوردار است، خاطرنشان کرد: حضور مردم در صحنه‌های مختلف از جمله راهپیمایی‌ها و انتخابات‌های پیش‌رو فرصتی است که برای از بین بردن تهدیدات در اختیار مسئولان قرار می‌گیرد و مسئولان نیز باید هنر استفاده از این فرصت‌ها را داشته باشند.

وی گفت: دولتی قوی است که بتواند خلاقیت‌های موجود را کشف کند و از آنها بهره‌برداری نماید.

جهانگیری با تأکید بر اینکه کارآفرینی یکی دیگر از فرصت‌ها و موهباتی است که دولت در اختیار دارد، افزود: مهمترین ویژگی کارآفرین نسبت به دیگران در ریسک‌پذیری و خلاقیت اوست. کارآفرین از شکست نمی‌ترسد و با ریسک‌پذیری که دارد برای کسب موفقیت تلاش می‌کند.

به گزارش ایسنا، معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه امروز اشتغال دغدغه جدی جامعه و مسئولان ایران است، خاطرنشان کرد: مشکل اشتغال همواره در طول دو سه دهه اخیر جزو مسائل اصلی کشور بوده با این تفاوت که در هر مقطعی کمیت و کیفیت اشتغال مورد نیاز متفاوت بوده است.

وی با اشاره به رابطه میان افزایش تحصیلات جوانان و میزان بیکاری در جامعه، خاطرنشان کرد: همواره به میزانی که تحصیلات و مهارت‌ها و همچنین سطح جوان جامعه بالا می‌رود کشور با تقاضاهای جدیدی در کنار تقاضاهایی برای رفاه مواجه می‌شود.

جهانگیری با تأکید بر اینکه مردم تأکید جدی به رشد اقتصادی کشور دارند، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نیز با توجه به این خواسته مردم در چشم‌انداز بیست‌ساله کشور موکداً اصرار کرده‌اند که ایران باید به قدرت اول منطقه تبدیل شود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه بهترین پاسخگو برای بیکاری در کشور کارآفرینی است، اظهار کرد: باید فرصتی برای جوانان تحصیلکرده ایجاد شود که به جای تقاضای کار در سازمان‌های دولتی نه تنها خود مشغول به کار شوند بلکه اقدام به کارآفرینی نیز انجام دهند و تعداد دیگری از جوانان را وارد کار کنند.

وی تأکید کرد: کارآفرینان نخبگان جامعه هستند و به همین جهت است که کارآفرینی می‌تواند در تحرک اقتصادی کشور موثر باشد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به حمایت‌های دولت از کارآفرینان، خاطرنشان کرد: یکی از جهت‌گیری‌های اصلی اقتصاد مقاومتی مردمی کردن اقتصاد و اقتصاد دانش‌بنیان که همان کارآفرینی است، محسوب می‌شود. در همین راستا دولت همواره از کارآفرینان دانش‌بنیان حمایت کرده و در آینده نیز حمایت خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، جهانگیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به شرایط به وجود آمده در پسابرجام در جامعه، اظهار کرد: پس از برجام شرایط خوبی در جامعه به ویژه برای کارآفرینان نسبت به گذشته ایجاد شده است. ایجاد شرایط مناسب برای جابجایی پول، رفع محدودیت‌های فعالیت‌های پیش‌تاز توسعه و فعالیت‌های اقتصادی از جمله موضوع بیمه و حمل و نقل، امکان تأمین مالی از منابع خارجی و همچنین افزایش صدور نفت از فرصت‌های فراهم شده در دوران پسابرجام است.

وی با اشاره به افزایش روزانه صادرات نفت در کشور خاطرنشان کرد: در روزهای پسابرجام روز به روز میزان صادرات نفت کشور افزایش می‌یابد. و این به گونه‌ای است که امروز میزان صادرات نفت ما به حدود یک میلیون و 300 هزار بشکه در روز رسیده است. معتقدیم که ایران باید به حرکت در مسیر خود ادامه دهد و سهم خود را از بازارهای بین‌المللی نفت کسب کند.

جهانگیری با تأکید بر اینکه در دوران پسابرجام حتماً دولت مواظبت می‌کند که لطمه‌ای به تولید و اقتصاد کشور وارد نشود، خاطرنشان کرد: باید از تولید داخل کشور حمایت کنیم و مواظب باشیم که به هیچ وجه بازارهای داخلی در اختیار خارجی‌ها قرار نگیرد. همچنین باید با برنامه‌ریزی خود به گونه‌ای عمل کنیم که منابع حاصل در این دوران در اولویت‌های کشور هزینه شود.

معاون اول رئیس جمهور در پایان با تأکید بر اینکه هدف از انجام کارهای بزرگ در دولت اشتغال نیست و فقط کارهای کارآفرینی می‌تواند مشکل اشتغال کشور را حل کند، اظهار کرد: امیدواریم با بهبود فضای کسب و کار و اجرای برجام نیروی جوان و تحصیلکرده و کارآفرین کشور خود را آماده کنند تا با حمایت‌های نظام بانکی و دولت وارد فعالیت‌های اقتصادی شوند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین از نمایشگاه دستاوردهای و فعالیت‌های کارآفرینان کشور بازدید کرد.


 اخبار اقتصادی  -  ایسنا 

ش