اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

راه اندازی کمپین برای مخالفت با «رستاخیز»


با نزدیك شدن اكران فیلم سینمایی «رستاخیز» موجی از مخالفت‌ها با اكران این فیلم سینمایی در قالب ایجاد كمپین‌های اینترنتی به راه افتاده است.

روزنامه جوان: با نزدیك شدن اكران فیلم سینمایی «رستاخیز» موجی از مخالفت‌ها با اكران این فیلم سینمایی در قالب ایجاد كمپین‌های اینترنتی به راه افتاده است.

 فیلم سینمایی «رستاخیز» بعد از حدود یك سال و نیم از اكران در جشنواره فیلم فجر، قرار است در نوبت اكران عید فطر، به سینما‌ها بیاید. این فیلم به دلیل مخالفت‌هایی كه با محتوا و ساختار آن شده است، جنجال‌برانگیز‌ترین فیلم مذهبی ساخته شده در سینمای ایران به شمار می‌رود.

 «رستاخیز» ناامیدكننده

احمدرضا درویش، كارگردان گزیده‌كار سینمای ایران كه تا مدت‌ها گران‌قیمت‌ترین فیلم سینمای تاریخ ایران را با ساخت فیلم «دوئل» به نام خود كرده بود، چند سال وقت خود را صرف ساخت فیلم سینمایی با موضوع قیام عاشورا كرد. به دلیل سابقه خوب درویش در سینمای دفاع مقدس، این نوید می‌رفت كه بعد از چند اثر سینمایی كه سال‌ها پیش ساخته شده بودند، فیلمی نو و فاخر پیرامون «عاشورا» ساخته شود.

به خصوص آنكه این فیلم قرار بود به صورت مستقیم به وقایع روز عاشورا بپردازد. كاری كه در فیلم‌های «سفیر» و «روز واقعه» صورت نگرفته بود. فیلم به‌رغم اینكه در زمان دولت دهم تكمیل شد به دلیل عدم تمایل درویش به اكران فیلم در آن دولت، باقی ماند تا در اولین جشنواره‌ای كه دولت یازدهم اجرا می‌كند، فیلم را به جشنواره فجر ببرد. پیش از آغاز جشنواره نیز اعضای هیئت دولت و چند تن از مدیران ارشد سیاسی و هنری كشور در اكران خصوصی فیلم حضور یافتند و افكار برای رونمایی از این فیلم آماده شد.

فیلم از چند جنبه برای اهالی سینما جذابیت داشت. ابتدا اینكه رستاخیز با كمك چند مؤسسه شیعی در خارج از كشور كه منتسب به یكی از مراجع تقلید بود، ساخته شده و پیش از این سرمایه‌گذاری خارجی در چنین سطحی در سینمای ایران اتفاق نیفتاده بود، دوم اینكه فیلم پروژه‌ای فاخر و تاریخی بود كه در سینمای ایران كمتر پیش آمده كه در چنین سطحی فیلم تاریخی ساخته شود و پرداختن به موضوع عاشورا كه هم جایگاه ویژه از نظر مذهبی دارد و هم از نظر دراماتیك قابلیت‌های بالایی برای تصویر‌سازی دارد. اما اكران «رستاخیز» بسیاری از تصورات فوق‌العاده‌ای را كه از این فیلم در اذهان به وجود آمده بود، از بین برد. فیلم به چندین دلیل ساختاری و محتوایی نتوانسته بود در حد انتظار ظاهر شود. به خصوص اینكه ایرادات متعددی بر روایت فیلم وجود داشت كه با عقاید مذهبی در تعارض بود.

 از استفتا تا اصلاحات

تیم سازنده «رستاخیز» تلاش كرد تا در برابر سیل انتقادات وارد شده به فیلم سكوت كند و در مقام پاسخگویی برنیاید در عوض پاسخ كسانی را كه به نشان دادن تصویر تمثالی از چهره‌های دینی چون حضرت عباس(ع) و حضرت علی‌اكبر(ع) اعتراض داشتند با انتشار استفتای انجام شده از مراجع تقلید داد. رسانه‌ای كردن استفتا باعث شد تا بسیاری از رسانه‌ها مواضع قبلی خود را نسبت به این فیلم تعدیل كنند اما هنوز بسیاری از ایرادات فیلم باقی مانده بود كه این بار فیلمساز دست به اصلاح فیلم زد. حدود 40 دقیقه فیلم اصلاح شد و نسخه اصلاح شده فیلم برای اكران در عید فطر آماده شد. در نسخه اصلاح شده، تلاش شده بود تا موارد مهم مورد مناقشه مانند روابط عاشقانه «بكیر»، نشان دادن تصویر حضرت علی‌اكبر(ع) و صحنه شهادت حضرت علی‌اصغر(ع) اصلاح و برخی به كلی حذف شد.

سنگر‌های مجازی

با وجود تلاش‌های صورت گرفته برای تصحیح «رستاخیز» و سفر‌های استان به استان «درویش» برای برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبان سینما در مناطق مختلف كشور، عده‌ای در فضای شبكه‌های مجازی و چند سایت خبری غیررسمی و كمتر شناخته شده شروع به موضوع‌گیری علیه «رستاخیز» كرده‌اند. جالب اینجاست كه خبرگزاری‌ها و سایت‌های مهم خبری براساس اصلاحات فیلم و استفتاهای انجام شده سعی كرده‌اند مخالفت چندانی با اكران فیلم نداشته باشند و حتی با اكران آن همراهی كنند. به نظر می‌رسد گروه‌های مخالف فیلم به دلیل اینكه راهی به رسانه‌های مهم پیدا نكرده‌اند، تمركز خود را در فضای مجازی و كمپین‌های اینترنتی قرار داده‌اند.


ویدیو مرتبط :
راه اندازی کمپین اهدا خون توسط کریس رونالدو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مخالفت شدید پلیس با راه‌اندازی قهوه‌خانه‌های ویژه زنان



مخالفت شدید پلیس با راه‌اندازی قهوه‌خانه‌های ویژه زنان

فرمانده نیروی انتظامی از مخالفت پلیس با راه اندازی قهوه‌خانه‌های ویژه زنان خبر داد و افزود: قهوه خانه محلی است سنتی که کارگران برای چاشت و استراحت به آن مراجعه می‌کند اما مدل‌های جدید قهوه خانه به محلی برای بی‌بند و باری، کشیدن قلیان و سیگار تبدیل شده است. نمی دانم راه اندازی قهوه خانه زنان پاسخ به کدام مطالبه مردم است. طرح مسایل انحرافی صحیح نیست و ما با شکل جدید قهوه خانه داری مخالف هستیم. برخی ناهنجاری‌ها در قالب قهوه خانه‌ها ترویج می‌شود.

 

فرمانده نیروی انتظامی از مخالفت شدید پلیس با راه‌اندازی قهوه خانه‌های ویژه زنان خبر داد و گفت: نمی‌دانم راه‌اندازی قهوه خانه زنان پاسخ به کدام مطالبه مردم است زیرا مدل‌های جدید قهوه خانه به محلی برای بی‌بند و باری، کشیدن قلیان و سیگار تبدیل شده است.

به گزارش مهر، سردار اسماعیل احمدی مقدم روز دوشنبه در حاشیه ششمین همایش سراسری معاونان تربیت و آموزش ناجا در پاسخ به سوالی در مورد همراهی دستگاههای دیگر با پلیس برای اجرای طرح امنیت اخلاقی اظهار داشت: در خصوص طرح امنیت اخلاقی و امنیت اجتماعی ما مسئول ارزیابی فعالیت سایر دستگاه‌ها نیستیم اما احساس می‌کنیم بهترین همراهی را رسانه‌‌ها در پوشش خبری داشته‌اند. به طور کلی از عملکرد دستگاه‌ها در این زمینه راضی نیستیم.

 

وی ادامه داد: نمایشگاه‌هایی در تهران یا شهرستان‌ها برگزار می‌شود که برخی از غرفه داران و بازدیدکنندگان وضعیت پوشش مناسبی ندارند و باید خود برگزار کنندگان ساز و کارهای لازم را پیش‌بینی کنند. ضرورتی ندارد که پلیس وارد این اماکن شود و با متخلفان برخورد کند.

به گفته احمدی مقدم، برخورد با بدپوششی و بدحجابی سومین مطالبه مردم از پلیس بعد از مبارزه با مواد مخدر و مسایل ترافیکی است.

 

فرمانده نیروی انتظامی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص درخواست وزیر ارشاد برای برخورد پلیس با محصولات ضد فرهنگی و تکثیرکنندگان غیرمجاز گفت: پلیس برخوردهای لازم را دارد اما یک بعد این موضوع حمایت از تولیدکنندگان و بعد دیگر برخورد با تهاجم فرهنگی است. برخی از این محصولات مجاز تولید اما غیرمجاز تکثیر می‌شوند و بخش زیادی نیز محصولات غیراخلاقی هستند. در هفته گذشته طرح ویژه‌ای در این زمینه در تهران به اجرا درآمد و با تولیدکنندگان و توزیع کنندگان برخورد شدید انجام شد. البته بهتر است خود وزارت ارشاد نیز از اهرم‌هایش بیشتر استفاده کند.

 

وی با انتقاد به برخی از دستگاه‌ها که سرریز کم کاری خود را روی دوش پلیس قرار می‌دهند تاکید کرد:‌ تمامی کارهای روی زمین مانده توسط دستگا‌ه‌ها به پلیس واگذار می‌شود که این کار فرهنگ خوبی نیست. هر جا اعتراض و کم کاری وجود دارد آنها پلیس را می‌آورند. البته پلیس اقدامات لازم را انجام می‌دهد اما این را خوب نمی‌دانیم.

 

فرمانده نیروی انتظامی از مخالفت پلیس با راه اندازی قهوه‌خانه‌های ویژه زنان خبر داد و افزود: ما مسئول این کار نیستیم اما دلیل این موضوع را متوجه نشدم. قهوه خانه محلی است سنتی که کارگران برای چاشت و استراحت به آن مراجعه می‌کند اما مدل‌های جدید قهوه خانه به محلی برای بی‌بند و باری، کشیدن قلیان و سیگار تبدیل شده است. در بسیاری از قهوه خانه‌ها و سفره خانه‌هایی که می‌بینم بسیاری در حال کشیدن قلیان هستند اما نمی دانم راه اندازی قهوه خانه زنان پاسخ به کدام مطالبه مردم است. طرح مسایل انحرافی صحیح نیست و ما با شکل جدید قهوه خانه داری مخالف هستیم. هر کجا برای بازدید می‌روم درخواست‌های مجوز به من داده می‌شود اما یک دانه از آن را هم تایید نکرده ام. برخی ناهنجاری‌ها در قالب قهوه خانه‌ها ترویج می‌شود.

 

وی در ادامه اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد که نسبت نرخ جرایم و حجم جرایم و تهدیدات در کشور کاهش یافته است اگرچه کشورهای همسایه جنوبی از دانش و فناوری به دلیل ثروت از حمایت کشورهای غربی برخوردار هستند اما شاخص‌ها از بهبود وضعیت ایران حکایت دارد. برخی‌ها مدعی شدند که ایران دومین کشور از نظر تلفات رانندگی در دنیا است که این موضوع را تایید نمی‌کنم و باید بگویم که آمارها از سوی سازمان بهداشت جهانی اعلام می‌شود و ما در همه زمینه‌ها از میانه جدول پایین‌تر نیستیم.

 

احمدی مقدم در خصوص پرداخت دیه تیراندازی‌های اشتباه ماموران پلیس گفت: به صورت کلی خطاهای تیراندازی ماموران کاهش یافته است و امروز معدل تیراندازی به 68 رسیده است. هم اکنون میزان خسارت‌ها کاهش یافته است و مرگ متهمان در پی تیراندازی اشتباهی ماموران نیز رو به کاهش است و بیمه مسئولیت دیه‌ها را به صورت کامل پرداخت می‌کند و اگر ماموری قرار باشد به علت تیراندازی اشتباه بازداشت شود برای وی وثیقه سپاری می‌کنیم تا به زندان نیافتد./مهر