اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

راه اندازی کلینیک های سلامت در کشور


معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: طرح تاسیس و راه اندازی کلینیک های سلامت با هدف جلوگیری از آسیب های خانواده در کشور اجرا می شود.

خبرگزاری ایرنا: معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: طرح تاسیس و راه اندازی کلینیک های سلامت با هدف جلوگیری از آسیب های خانواده در کشور اجرا می شود.

«شهیندحت مولاوردی» روز شنبه در نشستی با مسئولان و نخبگان شهرستان خوی که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: این طرح امسال در 9 استان کشور به صورت الگوئی اجرا می شود و با توجه به نتایج بسیار مثبت اجرای آزمایشی آن در نیمه نخست امسال، سال آینده در همه استان های کشور به اجرا در می آید.

وی هدف از اجرای این طرح را کاهش آسیب های خانواده در زمینه های سلامت جنسی، روحی و روانی و پیشگیری از طلاق عنوان کرد و افزود: این طرح با استفاده از کارشناسان بهداشتی و با مشارکت شبکه های بهداشت و درمان شهرستان ها و دانشگاه های علوم پزشکی استان ها در دست اجراست.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در ادامه از تنظیم و تدوین سند برنامه ششم توسعه هم خبر داد و گفت: با توجه به اهداف کلان پیش بینی شده، در بخش اجتماعی موضوعات بحران آب، محیط زیست، توسعه گردشگری و تقویت صندوق های بازنشستگی از جمله رویکردها و اولویت های برنامه ششم توسعه کشور خواهد بود.

مولاوردی اضافه کرد: این برنامه به دور از کلی نگری و آرمانگرایی و مبتنی بر آمایش سرزمینی تدوین می شود.

حجت الاسلام سیدرضی موسوی شکوری امام جمعه شهرستان خوی هم در این نشست بر ضرورت توجه به زوایای آسیب پذیری نهاد خانواده و نیز لزوم ارتقای شاخص های زندگی اجتماعی و تقویت باورهای دینی در کانون خانواده تاکید کرد.

موید حسینی صدر نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی و حسین سیوانی معاون استاندارد و فرماندار شهرستان خوی نیز در این نشست با تاکید بر ضرورت توجه به شاخص ها در توزیع اعتبارات خواستار توجه بیشتر به حوزه بهداشت و سلامت خانواده ها شدند.


ویدیو مرتبط :
حمایت کلینیک مددکاری اجتماعی از مددجویان با راه اندازی کسب و کار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راه‌اندازی کلینیک‌های زناشویی و جنسی در کشور



اخبار,اخباراجتماعی ,راه‌اندازی کلینیک‌های زناشویی

در حال حاضر،فقط ۲ استان در کشور نرخ باروری بالای ۲.۱ دارند،میانگین فاصله فرزندآوری بیش از 5 سال است و سن ازدواج در کشور نیز بالا رفته به همین دلیل کلینیک‌های زناشویی با حضور یک روحانی،حقوقدان و متخصصان راه‌اندازی می‌شود.

محمد اسماعیل مطلق در گفت‌وگو با فارس، در رابطه با آخرین برنامه‌های مرتبط با افزایش جمعیت در وزارت بهداشت، گفت: براساس سیاستهای ابلاغی رهبری که 14 بند است، 4 بند آن مربوط به وزارت بهداشت است که ارتقای سلامت، تکریم سالمندان، تحکیم بنیان خانواده، اهش مرگ و میر از نوزاد تا سالمند و افزایش نرخ باروری به بالای حد جایگزینی یعنی 2.1 را شامل می شود.
 
فقط 2استان در کشور نرخ باروری بالای 2.1 دارند
وی ادامه داد: در حال حاضر میزان باروری 1.8 است که در برخی استان‌ها این میزان 2.1 شده است؛ این نرخ در 2 استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان مشاهده شده است اما در بعضی از استانها مانند مازندران، گیلان، اراک و اصفهان همچنان کمتر از 1.8 است و باید آنها را به 2.1 برسانیم.
 
مطلق گفت: استانهایی که نرخ باروری آنها بیش از 2.1 است باید روی سلامت مادر و نوزاد آنها بیشتر کار کنیم چرا که مرگ و میرشان بیش از سایر استانها بوده است.
 
65درصد زوجین تمایل به فرزندآوری در بدو ازدواج دارند
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت،خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: در بررسی‌های انجام شده مشخص شد 65 درصد زوجین مراجعه کننده تمایل به فرزندآوری بلافاصله پس از ازدواج داشته‌اند و 35 درصد اعلام کرده‌اند در زمان مناسب خواهان فرزنداوری هستند.
 
تمایل زوجین جوان به داشتن 2 تا3 فرزند
وی افزود: بنابراین افرادیکه در آستانه ازدواج قرار داشتند تمایل به فرزندآوری داشته و حدود 2 تا 3 فرزند را ایده‌آل زندگی اعلام کردند.
 
مطلق ادامه داد: اما در بررسی‌ها مشخص شد که طلاق در سال‌های اول و 5 سال ابتدایی بیشتر است و از مشکلات آن مسائل زناشویی اعلام شده است از طرفی جای مشخص و مرکزی نبود که به این زوجین آموزش داده شود، برخی‌ها به بخش خصوصی، برخی به روانپزشک و برخی به متخصص زنان مراجعه می‌کردند.
 
ایجاد کلینیک‌های زناشویی در 10 دانشگاه علوم پزشکی
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت،خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: بنابراین برای ساماندهی و پیشگیری از طلاق، طرح ایجاد کلینیک‌های زناشویی را به صورت پایلوت در 10 دانشگاه علوم پزشکی آغاز کردیم، این دانشگاه‌ها مانند اصفهان، گیلان، مازندران، شیراز و البرز بوده است.
 
حضور روحانی و حقوقدان در کلینیک زناشویی
وی افزود: با معاونت امور زنان ریاست جمهوری، وزارت ورزش و جوانان، قوه قضاییه، بهزیستی و شورای عالی انقلاب فرهنگی جلساتی برگزار شد و قرار شد در این کلینیک‌ها متخصصان زنان، داخلی، روحانی آشنا به مسائل خانواده، حقوقدان و متخصصی که به مسائل زناشویی آگاهی داشته باشد حضور یابد.
 
استقرار کارشناس زن و مرد و پاسخ آنلاین به مسائل جوانان
مطلق گفت: همچنین قرار است امسال در دانشگاه‌های علوم پزشکی کارشناسان زن و مرد مستقر کنیم تا برای پیشگیری از طلاق و آگاه شدن جوانان به مسائل زناشویی، آموزش‌های لازم را بدهند.
 
وی تصریح کرد: در زمان انجام آزمایش‌های لازم قبل از ازدواج کتابی در رابطه با مسائل زناشویی و فرزندآوری، CD آموزشی و همچنین از طریق مجازی امکانی فراهم شده تا افراد سوالات خود را پاسخ گفته و اطلاعات لازم را کسب کنند.
 
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت،خانواده و مدارس وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین در 57 دانشگاه علوم پزشکی و دانشکده که تخصص‌های لازم را در حوزه ازدواج دارند آموزش‌های لازم به جوانان داده می‌شود و دانشکده‌هایی که این تخصص را ندارند از دانشگاه‌های دیگر به مدت هفته‌ای 2-1 روز، کارشناسان مربوطه حاضر شده و مشکلات را حل خواهند کرد.
 
حضور مربی آموزشی برای ترویج ازدواج مناسب
مطلق با اشاره به اینکه سن ازدواج در کشور افزایش یافته، گفت: برای ازدواج مناسب و سلامت ازدواج در سراسر کشور مربی آموزشی تربیت شده، سال گذشته 17 دانشگاه و امسال تمام دانشگاه های علوم پزشکی با کمک حوزه علمیه قم، وزارت ورزش و جوانان، قوه قضاییه، وزارت علوم و بهداشت این کارگاه‌ها راه‌اندازی می‌شوند.
 
اجرای برنامه پیشگیری از تک فرزندی
وی همچنین از برنامه پیشگیری از تک فرزندی خبر داد و گفت: تک فرزندی عوارض جسمی، روانی و اجتماعی دارد به همین دلیل در استان کرمان تحقیقی در این زمینه انجام شد و براساس آن کتاب آموزشی تدوین شده و به زودی به تمام دانشگاه‌ها داده می‌شود.
 
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت،خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: میانگین فاصله فرزندآوری در کشور بیش از 5 سال است و با توجه به عوارض آن برنامه‌ای داریم که آن را به کمتر از 5 سال برسانیم.به همین دلیل راه‌اندازی کارگاههای مختلفی را در سال 93 برنامه‌ریزی کردیم و امسال دانشگاه‌ها آن را اجرا خواهند کرد.
 
مطلق همچنین از تشکیل کارگروه جمعیت در وزارت بهداشت به ریاست وزیر خبرداد و گفت: این کارگروه بر روی ابعاد ارتقایی میزان باروری کلی به بالای 2.1، سلامت مادر و کودک کاهش مرگ و میر نوزادان و افراد 30 تا 70 سال و تکریم سالمند کار خواهد شد تا لوایح و قوانین لازم در زمینه افزایش میزان باروری به سازمان‌های دیگر، دولت و مجلس تقدیم شود.


 اخبار اجتماعی  -  فارس