اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

راه اندازی نیروگاه بوشهر شكست تحریم ها



 

 

راه اندازی نیروگاه بوشهر شكست تحریم ها

 

استاد بریتانیایی:

راه اندازی نیروگاه بوشهر شكست تحریم ها علیه ایران را ثابت كرد

استاد بریتانیایی راه اندازی نیروگاه هسته ای بوشهر را مهمترین شاهد برای شكست تحریم ها در مقابل تصمیم جمهوری اسلامی برای ادامه سیاست های مستقل خود دانست.

'پیتر راشتون' استاد تاریخ و علوم سیاسی در انگلیس در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا در مورد تاثیر تحریم ها بر فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران افزود: راه اندازی نیروگاه بوشهر علاوه بر اثبات شكست تحریم ها ، نشانه ای آشكار از شكست سیاست های قلدرمابانه غربی ها در مورد ایران است.

وی سپس با رویكرد تاریخی به تحلیل برنامه هسته ای ایران پرداخت و گفت: وقایعی كه در مورد برنامه های هسته ای ایران به وقوع پیوسته است نقطه عطفی در روابط كشورهای جهان در آینده محسوب می شود. 15 سال قبل هنگامی كه دانشمندان ایران و روسیه همكاری هسته ای خود را در پروژه راكتور بوشهر آغاز كردند، سیاستمداران و دولتمردان آمریكایی از روی هیجان و عصبانیت به آن واكنش نشان دادند.

این استاد علوم سیاسی ادامه داد: فشارهای آمریكا بر روسیه برای عدم انجام این همكاری از سال 1992 آغاز شد. در سال 1995 'بیوت گینگریچ' سخنگوی كنگره آمریكا و یكی از قدرتمند ترین افراد در حزب جمهوری خواه آمریكا در آنزمان، اظهار داشت ' ما- آمریكا- باید همه كمك ها به روسیه را قطع كنیم'.

راشتون اضافه كرد: در پاسخ به این اظهارات مقام آمریكایی، 'ویكتور میخائیلف' وزیر انرژی اتمی روسیه همان زمان اعلام كرد 'من نمی خواهم دستم را در جیب مالیات دهندگان آمریكا قرار دهم. ما نمی خواهیم از نظر اقتصادی وابسته به آمریكا باشیم ما می خواهیم خودمان پول در بیاوریم'.

این استاد تاریخ با اشاره به این كه ایران در 15 سال گذشته شاهد تهدیداتی بسیار جدی نسبت به پروژه های هسته ای خود بود، تاكید كرد: علیرغم همه این تهدیدات و فشارها، امروز این پروژه با موفقیت به پایان رسید. مهمتر اینكه حالا تحلیلگران غربی به رسانه ها می گویند كه نیروگاه بوشهر در واقعیت هیچ تهدید امنیتی را به همراه ندارد .

وی با اشاره به سخنان مقامات غربی در گذشته و حال، خاطرنشان كرد: رهبران غربی اقرار می كنند كه همه فشارهای دیپلماتیك و دروغ پردازی ها در مورد بوشهر از سال 1992 غیر واقعی بوده است.

این استاد علوم سیاسی معتقد است مردم جهان باید از خود بپرسند آیا از دهه 1990 سخنگویان واشنگتن و تل آویو در حال فریفتن آن ها بوده اند؟ آیا اكنون می توان به اظهارات آن ها در مورد برنامه هسته ای ایران اعتماد كرد؟

وی به رفتار دوگانه غرب در برابر كشورها پرداخت و نمونه آشكار این تناقض را نحوه پرداختن به تسلیحات هسته ای رژیم صهیونیستی عنوان كرد و گفت: البته بیش از نیم قرن است كه قدرت های غربی چشمان خود را بر روی برنامه های هسته ای تسلیحاتی اسرائیل بسته اند. باید به تاریخچه سرشار از دورویی این دولت ها دقت و آن را در كنار این تقاضا مقایسه كرد كه آیا ایران باید به طور كامل به غرب اعتماد كند و مطمئن باشد كه این كشورها در آینده، سوخت هسته ای مورد نیاز جمهوری اسلامی ایران را بدون مشكل تامین خواهند كرد.

وی سپس به این ابهام پاسخ داد و ضمن غیرقابل اعتماد خواندن این كشورها گفت: البته كه نمی توان به غربی ها اعتماد كرد..../تحلیل:ایرنا


ویدیو مرتبط :
شكست تحریم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راه اندازی نیروگاه بوشهر در سال آینده



 

 

 

رئیس سازمان انرژی اتمی نسبت به راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر در نیمه اول سال آینده ابراز امیدواری کرد.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در گفت وگو با فارس، درخصوص زمان راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر، با بیان اینکه روس ها با جدیت در نیروگاه بوشهر فعالیت می کنند، اظهار داشت؛ فعالیت روس ها با این نیت است که هرچه زودتر نیروگاه بوشهر راه اندازی شود. وی با تاکید بر اینکه اگر در گذشته موضو عی بین ایران و روسیه بوده، آن را بسته ایم، گفت؛ امیدواریم در نیمه اول سال آینده شمسی خبرهای خوشی را درباره نیروگاه بوشهر بشنویم چرا که اغلب تست های نیروگاه بوشهر انجام شده است. صالحی اظهار داشت؛ ان شاءالله نیمه اول سال آینده نیروگاه بوشهر را راه اندازی می کنیم.