اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

راه اندازی راکتور جدید آمریکا بعد از 20 سال


کمیسیون بخش ضوابط اتمی (NRC)، هفته‌ی گذشته اولین مجوز اجرایی برای تکمیل نیروگاه اتمی آمریکا را صادر کرد. از آخرین باری که چنین مجوزی در کشور آمریکا صادر شده، بیش از 20 سال می‌گذرد.

مجله دیجی کالا - فرزانه احسانی: کمیسیون بخش ضوابط اتمی (NRC)، هفته‌ی گذشته اولین مجوز اجرایی برای تکمیل نیروگاه اتمی آمریکا را صادر کرد. از آخرین باری که چنین مجوزی در کشور آمریکا صادر شده، بیش از 20 سال می‌گذرد.

آمریکا بعد از 20 سال، راکتور اتمی جدید راه‌اندازی می‌کند

این مجوز به مسوولان مجموعه‌ی «تنسی ولی» (TVA) داده شد تا کار احداث راکتور «واتس‌بار یونیت2» (Watts Bar Unit 2) که در «اسپرینگ سیتی» ایالت تنسی قرار دارد را به اتمام برسانند.

پس از تکمیل فعالیت ساخت­‌وساز روی سایت و بازرسی‌­های مکرر، حالا تنسی ولی می‌­تواند اورانیوم را وارد راکتورها و کار تولید برق را آغاز کند. این مجوز به واتس‌‎بار یونیت2  اجازه‌ی کار تا 40 سال آینده را داده است.

لازم به ذکر است که واتس‌بار یونیت‌2، رکورددار طولانی‌­ترین زمان ساخت در بین تمامی راکتورهای احداث شده در سطح دنیا است؛  ساخت این راکتور از سال 1972 آغاز شد؛ اما در سال 1985، زمانی که فقط حدود 60% مراحل کار پیش رفته بود و 7/1 میلیارد دلار هم بابت پروژه هزینه شده بود، عملیات متوقف شد. هم‌اکنون ساخت همتای این راکتور یعنی «یونیت 1» هم در دستور کار قرار گرفته است.

مجموعه‌ی TVA در سال 2007 کار ساخت را ادامه داد، اما پس از حادثه‌­ی فوکوشیما در سال 2011، آژانس ضوابط ایمنی جدید و دقیق‌­تری را دیکته کرد که این هم به نوبه­‌ی خود روند ساخت را عقب انداخت و البته به هزینه­‌ها افزود. واتس‌بار یونیت2 اولین راکتور در دنیا است که از ضوابط ایمنی منتج از فاجعه‌­ی فوکوشیما که توسط سازمان NRC اعلام شده، پیروی می‌­کند. در ابتدا پیش‌­بینی می‌­شد که این پروژه 825 میلیون دلار هزینه در بر داشته باشد؛ ولی با احتساب ضوابط ایمنی جدید، هزینه‌­ی نهایی حدود 5/4 میلیارد دلار برآورد شده است. احتمالا به تعویق افتادن مداوم صدور مجوز و تعداد بسیار محدود راکتورهایی که به­‌زودی شروع به کار خواهند کرد، از جمله دلایلی هستند که  باعث این هزینه‌­های سرسام­‌آور در احداث نیروگاه شده‌اند.

تا پایان سال 2020 تنها 4 راکتور جدید در ایالات متحده آمریکا راه‌­اندازی ‌خواهد شد. در حال حاضر 100 نیروگاه اتمی در سراسر آمریکا مشغول به کار هستند که فعالیت‌شان 6/19 درصد از انرژی برق این کشور را تامین می­‌کند.

سایر منابع نیرو برای تامین برق، مانند گاز طبیعی، با هزینه‌ی خیلی کم­تری برق تولید می‌­کنند و در مقایسه با انرژی اتمی، به سرمایه­‌گذاری اولیه‌­ی بسیار پایین‌تری نیاز دارند. از طرفی، ضوابط جدید حذف کربن هم هزینه‌­های ساخت نیروگاه‌­های سوخت طبیعی را تا حد چشمگیری افزایش می‌­دهد و انرژی اتمی را به گزینه‌­ی ارجح و منطقی­‌تری برای تولید برق تبدیل می­‌کند.


ویدیو مرتبط :
راه اندازی راکتور هسته ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اقتصاد ایران جانی تازه گرفت، اما نبرد واقعی در راه است/درخواست آمریکا از ایران: محدودیت ها به مدت 20 سال باقی بماند!



اخبار ,اخبار بین الملل ,توافق ژنو

 

اخبار سیاست خارجی - المانیتور:
اقتصاد ایران جانی تازه گرفت، اما نبرد واقعی در راه است/درخواست آمریکا از ایران: محدودیت ها به مدت 20 سال باقی بماند!

بهترین نشانه ای که اقتصاد ایران دریافت کرد آن بود که در بازار آزاد ریال ایران 5 درصد در عرض یک روز تقویت شد.

باربارا اسلاوین در المانیتور نوشت: ایران و پنج بعلاوه یک روز دوشنبه اجرایی توافق موقتی را اغاز کردند که اقتصاد ایران را در مناطق کلیدی به شکوفایی می رساند.

به گزارش انتخاب، یک مقام ارشد دولت باراک اوباما به شرط عدم افشای نامش گفت که اجرای توافق به معنای آن نیست که فعالیت اقتصادی در ایران امکان پذیر است.

با این حال، از این به بعد، وزارت خزانه داری آمریکا، تحریم ها و تهدید اقدام قانونی علیه کمپانی های خارجی که درصدد خرید نفت ایران یا طالب فراهم آوردن قطعات خودورو هستند را کنار می گذارد.

دولت امریکا تخمین زده است که تعلیق تحریم ها 3 میلیارد دلار برای ایران منفعت دارد. ایران همچنین 4.2 میلیارد دلار از 100 میلیارد دلار از درامدهای ارزی مسدود شده خود در بانک های خارجی را دریافت خواهد کرد.

یک مقام دیگر دولت اوباما روز دوشنبه در این زمینه گفت: 40 میلیون دلار از این پول ها می تواند برای پرداخت شهریه دانشجویان ایرانی استفاده شود.

هم اکنون 8 هزار دانشجوی ایران در امریکا و هزاران نفر دیگر در اروپا، کانادا و استرالیا در حال تحصیل هستند.

تحریم بانکی امریکا توانایی انتقال پول برای شهریه و همچنین دسترسی به دارو، مواد غذایی را برای ایران دشوار کرده که این مسائل اکنون حل می شود.

براساس توافق ژنو، پنج بعلاوه یک قول تسهیل نقل و انتقالات بانکی را داده است.

بیژن خواجه پور اقتصاددان به المانیتور می گوید، اقدامات روز دوشنبه به شدت قابل توجه بود. این نخستین بار است که تحریم ها پس از یک دهه فشار کاهش یافته است.

وی می افزاید: بهترین نشانه ای که اقتصاد ایران دریافت کرد آن بود که در بازار آزاد ریال ایران 5 درصد در عرض یک روز تقویت شد.

دیوید البرایت بازرس سابق اژانس می گوید: من از توافق موقت خیلی رضایت داریم اما نبرد واقعی در راه است. دستیابی به توافق جامع به شدت دشوار است.

به گفته ی البرایت، دولت امریکا از ایران می خواهد که سانتریفیوژهای خود را از 10 هزار عدد به 5 هزار عدد کاهش دهد. این درحالیست که ایران می خواهد تعداد سانتریفیوژهای فعلی را حفظ کند که شامل 8 هزار سانتریفیوز نصب شده اما غیرفعال می شود.

المانیتور در پایان ادعا کرد: واشنگتن همچنین به دنبال باقی ماندن این محدودیت ها به مدت 20 سال است اما ایران گفته است که در بهترین حالت با 10 سال موافقت می کند و ظریف وزیر خارجه ایران نیز از 3 تا 5 سال سخن گفته است.

اخبار سیاست خارجی - انتخاب