اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

راه اندازی تاکسی فضایی در سال 2017


ناسا از ساخت و راه اندازی فضاپیمای جدید در سال 2017 میلادی خبر داد.

عصر ایران: ناسا از ساخت و راه اندازی فضاپیمای جدید در سال 2017 میلادی خبر داد.

رویترز نوشت: رسانه ها از این فضاپیمای جدید با عنوان "تاکسی هوایی" یاد کرده اند. مسؤولان آمریکایی می گویند سازمان هوافضای آمریکا (ناسا) با دو شرکت آمریکایی "بوینگ" و "سبیس اکس" درباره ساخت فضاپیمای جدید به توافق رسید. از این سفینه جدید برای انتقال افراد به ایستگاه فضایی بین المللی استفاده خواهد شد.

با این اقدام آمریکا دیگر برای حمل و نقل فضانوردان به ایستگاه فضایی، از سفینه های روسی استفاده نخواهد کرد.

فضاپیمای سایوز روسیه تنها فضاپیمای فعلی اعزام فضانورد به فضا

ناسا: راه اندازی تاکسی فضایی در سال 2017

ارزش مجموع قراردادهای ناسا با دو شرکت سبیس اکس و بوئینگ 6.8 میلیارد دلار اعلام شده است. براین اساس، سفینه فضایی با ظرفیت 7 نفر ساخته می شود.

در این قرارداد، بوئینگ 4.2 میلیارد دلار و سبیس اکس نیز 2.6 میلیارد دلار دریافت خواهد کرد.

"ایلون ماسک" مدیر شرکت سبیس اکس در این باره گفت: سبیس اکس به اعتماد ناسا افتخار می کند. این گام مهمی است که ما را وارد سفری می کند که انتهای آن، ستاره هاست و دسترسی انسان ها به سیاره های زیادی را ممکن می سازد.

ایستگاه فضایی بین المللی

ناسا: راه اندازی تاکسی فضایی در سال 2017

"کیثی لودرز" مدیر برنامه های تجاری فضانوردان ناسا هم گفت: این قرارداد دو شرکت بوئینگ و سبیس اکس را ملزم می کند این سفینه در سال 2017 آماده باشد.

امضای این قرارداد با توجه به بحران های روبه افزایش میان آمریکا و روسیه بر سر بحران اوکراین نیز اهمیت دارد.

تاکسی فضایی که در آمریکا راه اندازی می شود به انحصار روسیه در انتقال فضانوردان از زمین به ایستگاه فضایی بین المللی نیز پایان خواهد داد.

ناسا معمولا برای انتقال هر فرد به ایستگاه فضایی بین المللی از طریق فضاپیماهای روسی سایوز مبلغ 70 میلیون دلار می پردازد.

در حال حاضر  سایوز تنها فضاپیمای انتقال افراد از زمین به ایستگاه فضایی بین المللی است. پیش از این فضاپیمای آمریکایی در سال 2011 میلادی بازنشسته شد.

فضاپیمای دیسکاوری آمریکا که بازنشسته شد

ناسا: راه اندازی تاکسی فضایی در سال 2017

فضاپیمای دیسکاوری آمریکا در هنگام پرتاب

ناسا: راه اندازی تاکسی فضایی در سال 2017


ویدیو مرتبط :
‫10 مورد واقعی دیده شدن سفینه های فضایی و موجودات فضایی در جهان 2017‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ورود تاکسی‌های فضایی خصوصی به فضا تا 2017



ورود تاکسی‌های فضایی خصوصی به فضا,ورود تاکسی به فضا,نخستین پرواز فضایی سرنشین‌دار

ورود تاکسی‌های فضایی خصوصی به فضا تا 2017

ناسا اخیرا پیش‌نویس درخواست برای مرحله چهارم و نهایی «برنامه خدمه تجاری» خود را منتشر کرده که انتظار می‌رود به پرتاب تاکسی‌های فضایی سرنشین‌دار به ایستگاه فضایی بین‌المللی از خاک امریکا تا اواخر سال 2017 بینجامد.

به گزارش ایسنا، «برنامه خدمه تجاری C5610K» تلاش ناسا برای ارائه کمک‌هزینه به توسعه تجاری سیستم‌هایی برای حمل فضانوردان به ایستگاه بین‌المللی و بازگرداندن آن‌ها به زمین است.


بر اساس این پیش‌نویس، زمانی که ناسا نخستین اقدام برای یک پرواز سرنشین‌دار را صورت دهد، هر سال دو بار از این پروازها انجام خواهد شد.

پیش از این که ناسا پاییز سال جاری میلادی قرارداد نهایی را منتشر کند، این آژانس در اول و دوم آگوست میزبان نشست پیش‌قرارداد با صنایع در مرکز فضایی کندی خواهد بود.
آن طور که انتظار می‌رود، این قرارداد تحت مقررات تجاری فدرال، قراردادی با قیمت ثابت خواهد بود.

تاکنون ناسا بیشتر به «قانون موافقت‌نامه‌های فضایی» برای ارائه کمک‌هزینه به توسعه سفینه‌فضایی که از لحاظ تجاری طراحی شده، متکی بوده است.
عموما این تصور وجود دارد که شرکت‌های دارای بهترین شانس، شرکت‌هایی هستند که ناسا از پیش به عنوان بخشی از دور سوم برنامه خدمه تجاری، از آن‌ها حمایت کرده است.

این شرکت‌ها شامل «سیستم‌های تفحص فضایی بوئینگ،» «سیستم‌های فضایی سیرا نوادا» و «فناوری‌های تفحص فضایی» (اسپیس‌ایکس) هستند.
بوئینگ و اسپس‌ایکس بر روی ساخت کپسول‌ها فعالیت می‌کنند، در حالی که سیرا نوادا طراحی لیفتینگ-بدنه را بر عهده دارد.

تمامی سه‌ سفینه‌فضایی می‌توانند هفت نفر را در خود جای دهند. بوئینگ و سیرانوادا در حال برنامه‌یزی برای پرتاب موشک Atlas 5 هستند، در حالی که موشک Falcon 9 متعلق به اسپیس‌ایکس آماده عملیات در سال 2017 است.

در برنامه زمانبندی و بودجه‌گذاری، پرواز نمایشی برنامه‌ریزی‌شده که بخشی از آنچه ناسا «توانایی حمل‌ونقل‌ خدمه تجاری» می‌نامد، است، نخستین پرواز فضایی مداری سرنشین‌دار از ایالات متحده امریکا، از سال 2011 (سال پایان یافتن برنامه شاتل فضایی) به شمار می‌آید.

ناسا بارها اعلام کرده به بیش از 800 میلیون دلا در سال برای اجرای برنامه‌اش در سال 2017 و دخالت دادن بیش از یک شرکت در این برنامه نیاز دارد./ایسنا