اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

راه‌اندازی مانیتورینگ هشدار زلزله در تهران


مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از راه‌اندازی مانیتورینگ هشدار زلزله با همکاری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران طی چند روز آینده در این استان خبر داد.

خبرگزاری فارس:  هادی رحمتی صبح امروز در حاشیه همایش مدیران بحران شهرستان‌های ستان تهران در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه مدیران مدیریت بحران در شهرستان‌های استان تهران به لحاظ خدماتی و امکاناتی دچار مشکلاتی هستند، اظهار داشت: در این زمینه نشست‌هایی را با فرمانداران تهران داشتیم تا بتوانیم مشکلات مدیران بحران را برطرف سازیم.

وی ادامه داد: فرمانداران با توجه به منابع مالی و اعتباری و همچنین مسئولیت‌هایی که در اختیار دارند به طور معمول باید هماهنگ‌کننده باشند، اما گاهی اوقات شرایط طوری رقم می‌خورد که آنها به صورت عملیاتی در موضوعات مختلفی همچون سوانح و حوادث ورود پیدا می‌کنند و با توجه به اینکه مدیران بحران فرمانداری‌ها در حوزه اجرایی قرار دارند در پیشانی این اقدامات قرار می‌گیرند.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران افزود: واقعیت این است که چه در شهر تهران و چه شهرستان‌های استان تهران بضاعتی که به لحاظ امکاناتی در حوزه فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها وجود دارد، کم است.

رحمتی اضافه کرد: شرایط اقتصادی کشور دست استان تهران را در این زمینه بسته است که بتوانیم خدمات، تسهیلات، اعتبارات و ماشین‌آلات بیشتری در اختیار شهرستان‌های این استان قرار دهیم و به طور دقیق مشکلات فرمانداری‌ها را درک می‌کنیم.

رحمتی مدیران بحران شهرستان‌های تهران را مسئولان ایثارگری دانست و گفت: به خاطر اینکه با تمام مشکلاتی که وجود دارد، بار مسئولیت وقایع را به دوش می‌کشند و باید به مسئولان بالاتر خود پاسخ‌گو باشند.

وی با تأکید بر اینکه در بلایایی همچون زلزله، سیل و طوفان با توجه به بضاعتی که داریم، باید برنامه‌ریزی مطلوبی داشته باشیم، تصریح کرد: در استان تهران با توجه به هماهنگی‌های به عمل آمده با مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران قرار است تا مانیتورینگ هشدار زلزله را در چند روز آینده در این استان راه‌اندازی کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران اضافه کرد: در بحث راه و شهرسازی نیز با توجه به پیگیری‌های مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران بحث مانیتور کردن راه‌‌های این استان فراهم شده و این امکان برای مدیران بحران شهرستان‌ها به وجود آمده تا با اتصال مرکز مدیریت راه استان از حوادث و سوانح جاده‌ای اطلاعات کسب کنند.


ویدیو مرتبط :
زلزله تهران افسانه یا واقعیت-آیا برای زلزله تهران آمادگی داریم!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیگیری راه اندازی سامانه هشدار سریع زلزله در تهران



سامانه هشدار سریع زلزله

در نشست توسعه فناوری‌های پیش آگاهی خطر زلزله عنوان شد:

پیگیری راه اندازی سامانه هشدار سریع زلزله در تهران

مدیر گروه ژئوفیزیک مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری اظهار کرد: مناطقی خاص از کشور و از جمله گستره استان تهران و اطراف آن در ماه‌های آتی از لحاظ تنش‌های لرزه‌یی به دقت مانیتور می‌شوند.

به گزارش ایسنا :منطقه خلیج‌فارس، دانش‌دوست که در نشست اجرایی - تخصصی توسعه فناوری‌های نوین پیش آگاهی از خطر زلزله در دانشگاه هرمزگان سخن می گفت افزود: در دیدگاه مدرن، بحث «مدیریت ریسک» مطرح است که در آن تلاش می‌شود میزان ریسک پذیری کاهش یابد.

مدیر گروه ژئوفیزیک مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری اجزای مدیریت ریسک را شامل کاهش آسیب‎پذیری، دوری از سرمایه‌ها از حوزه رخداد و خطر، پیش آگاهی از وقوع و جابجایی حوزه مسکونی از منطقه خطر برشمرد.

دانش‌دوست ادامه داد: جابجایی حوزه مسکونی از منطقه خطر یک بحث پیش آگاهی است و در بحث پیش آگاهی در زلزله نیز پیش‌بینی زلزله مورد توجه بوده که شامل بخش‌های مختلفی ازجمله تنش لرزه‌یی، روش‌های احتمالاتی، بررسی لرزه خیزی، میدان‌های مغناطیسی ژئوالکتریک می‌شود.

وی همچنین گفت: یکی دیگر از ابزارهای توسعه فناوری‌های نوین پیش آگاهی از خطر زلزله، سامانه هشدار سریع است که ‌تأثیر بسیار زیادی در کاهش تلفات و خسارات جانی و مالی زلزله خواهد داشت.

مدیر گروه ژئوفیزیک مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست‌جمهوری اضافه کرد: سامانه‌های هشدار سریع شامل هشداردهنده‌های قطع شریان‌های حیاتی و هشداردهنده‌ای خانگی و شخصی هستند.

این مسوول مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت و ضرورت راه‌اندازی این سامانه در شهر تهران گفت: دستگاه سامانه هشدار سریع هنوز تکمیل نشده و نیاز است که بیشتر بر روی آن کار شود.

دانش‌دوست با اعلام اینکه در راه‌اندازی این پروژه از تجربیات کشورهای دیگر استفاده شده است، گفت: در سراسر دنیا روش‌های مختلف برای هشدار سریع زلزله به کار گرفته می‌شود که یکی از سریع‌ترین و موثرترین روش‌ها، استفاده از امواج پیش رو(p-wave) است و در تهران نیز همین روش را ملاک عمل قرار می‌گیرد.

مدیر گروه ژئوفیزیک مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست‌جمهوری گفت: با توجه به پیشرفت‌های جدید دانش بشری و تجربیات اخیر جهانی، راه‌اندازی سامانه هشدار سریع زلزله در شهر تهران برای اطلاع‌رسانی تخصصی و عمومی اقدامی ضروری است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت مانیتورینگ دقیق تنش لرزه‌یی در کشور اشاره کرد و افزود: قابلیت تعیین خطر زلزله تا یک ماه آتی و امکان پیش آگاهی به موقع در برابر خطر احتمالی زلزله از مزیت‌های مانیتورینگ تنش لرزه‌یی به شمار می‌رود.

مدیر گروه ژئوفیزیک مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری همچنین القای آرامش به جامعه در صورت عدم خطر زلزله و مقابله با پیش بینی‌های نادرست از سوی افراد یا مراکز غیر مسوول را از دیگر مزیت‌های مانیتورینگ در تهران عنوان کرد.

وی، قابلیت شناخت لرزه خیزی تهران و تغییرات آن با دقت بالا را یکی دیگر از مزیت‌های مانیتورینگ تهران برشمرد و افزود: پیش از این اقدامی با این دقت در این خصوص صورت نگرفته بود.

دانش‌دوست در ادامه سخنان خود در بحث توسعه پروژه مانیتورینگ به سایر شهرهای کشور، گفت: کمک به تاسیس یک شرکت دانش بنیان برای توسعه فناوری‌های زلزله شناسی با همکاری پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و انجام مطالعات اولیه برای نصب و راه اندازی ایستگاه‌های لرزه نگاری برای انجام مطالعات از محورهای اصلی این طرح خواهد بود.

مدیر گروه ژئوفیزیک مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری در پایان با بیان اینکه استان هرمزگان جزو لرزه خیزترین استان‌های کشور است، اظهار امیدواری کرد که یک شبکه مانیتورینگ پیش لرزه و هشدار سریع نیز در این استان راه اندازی شود./ایسنا