اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

راهی شدن ۱۸ هزار و ۱۴۱ نفر به بیمارستان در مجموع دو بارش باران میکروبی



درمان تنگی نفس ,علت تنگی نفس

معاون درمان دانشگاه جندی شاپور خوزستان خبر داد:راهی شدن ۱۸ هزار و ۱۴۱ نفر به بیمارستان در مجموع دو بارش باران میکروبی

معاون درمان دانشگاه جندی شاپور خوزستان گفت: در مجموع دو بارش باران میکروبی در استان ۱۸ هزار و ۱۴۱ نفر راهی بیمارستان‌ها شدند.

ساسان موگهی در نشست کارگروه بررسی بیماری‌های تنفسی مردم خوزستان که ظهر امروز در هتل پارس اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در اولین بارش باران میکروبی در شهر اهواز 2 هزار و 996 نفر به بیمارستان‌ها مراجعه کردند؛ همچنین به موجب این بارش باران 100 نفر از هموطنان دیگر شهرهای استان راهی بیمارستان شدند.

وی با بیان اینکه مراجعه به بیمارستان‌های دولتی استان از روز یازدهم آبان‌ماه و به هنگام اولین بارش باران در شهر اهواز شروع شد، ادامه داد: شهرستان‌های اهواز، آبادان و دشت آزادگان بیشترین مراجعه کننده با علایم تنگی نفس را داشتند که بلافاصله پس از این موضوع کمیته بحران آلودگی به ریاست استاندار در استان تشکیل شد.

معاون درمان دانشگاه جندی شاپور خوزستان خاطرنشان کرد: دومین بارش باران میکروبی موجب شد که 16 هزار و 344 نفر به بیمارستان‌های استان مراجعه کنند که از این تعداد 15 هزار و 197 نفر به صورت سرپایی درمان و یک هزار و 136 نفر بستری شدند؛ همچنین 11 نفر در بخش ICU تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفتند.

موگهی در پایان با بیان اینکه در مجموع دو بارش باران و 141 نفر به علت تنگی نفس راهی بیمارستان‌ها شدند، تصریح کرد: از این تعداد 16 هزار نفر به صورت سرپایی درمان و یک هزار و 320 نفر بستری شدند. همچنین 10 نفر در بخش ICU تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

/فارس

 


ویدیو مرتبط :
رانندگی یک زن ۴۸ نفر را راهی بیمارستان کرد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

باران اسیدی در اهواز هزار نفر را راهی بیمارستان کرد



اخبار,اخبار اجتماعی , باران اسیدی

 

اخبار حوادث - باران اسیدی در اهواز هزار نفر را راهی بیمارستان کرد

البته او اطمــینان می‌دهد كه هـمه آسیب دیدگان اخیر به‌صورت سرپایی درمان و ترخیص شدند و هیچ‌گونه بیمار بدحالی در هیچ كدام از بیمارستان‌ها و مراكز درمانی زیر پوشش دانشگاه بستری نشد.

 یک بار دیگر بارانی که از آن با نام باران اسیدی نام برده می‌شود سبب شد تعدادی از شهروندان اهوازی با علائم بیماری‌های تنفسی به مراکز درمانی این شهر مراجعه کنند؛ اتفاقی که سال گذشته نیز افتاد و شمار زیادی از شهروندان اهوازی را دچار مشکل تنفسی و مراجعه به مراکز درمانی کرد.

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز به‌دنبال بارندگی‌های اخیر تاكنون حدود یك هزار نفر با علائم بیماری‌های تنفسی به مراكز درمانی زیر پوشش دانشگاه مراجعه كرده‌اند.

ایرج نظری گفته است، هرچند ممكن است تعدادی از این موارد نیز به‌علت حساسیت‌های معمول فصلی باشد ولی چون بعد از بارندگی ایجاد شده ممكن است با موضوع بارندگی ارتباط داشته باشد. وی البته از آمادگی كامل بیمارستان‌های استان خبر داده و اعلام كرده تمام نیازهای احتمالی نیز تهیه شده و تدابیر لازم برای وقوع بحران احتمالی اتخاذ شده است.

البته او اطمــینان می‌دهد كه هـمه آسیب دیدگان اخیر به‌صورت سرپایی درمان و ترخیص شدند و هیچ‌گونه بیمار بدحالی در هیچ كدام از بیمارستان‌ها و مراكز درمانی زیر پوشش دانشگاه بستری نشد.

سال گذشته مسئولان استان خوزستان، آلودگی تاسیسات نفتی و صنعتی، آتش زدن مزارع نیشكر، انباشت زباله، سكون هوا و رطوبت ۹۵ درصدی را عامل باران‌های اسیدی در اهواز ذكر كردند و حالا رئیس اداره بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت به همشهری می‌گوید: بعد از حوادث سال گذشته قرار شد برای اتخاذ بهترین تصمیم‌ها برای جلوگیری از عوارض باران‌های اسیدی احتمالی در سال‌های آینده تمهیدات لازم اندیشیده شود.

دكتر بهزاد دماری با بیان اینكه موضوع باران‌های اهواز كه سبب می‌شود تعدادی از مردم با علائم تنفسی به بیمارستان‌ها و مراكز درمانی مراجعه كنند مسبوق به سابقه است، می‌گوید: این مسئله عمدتا به‌دلیل وجود آلاینده‌های هوای منطقه علائم شبه‌آسمی را برای مردم آن منطقه ایجاد می‌كند. به‌طوری كه موجب تنگی نفس می‌شود. تا آنجایی كه اطلاع دارم سال گذشته چون در هنگام نخستین باران پاییزی در اهواز دستگاه‌های سنجش آلاینده‌ها تعطیل بود، به‌طور دقیق منشأ آلاینده‌ها مشخص نشد. همان زمان قرار شد كه دستگاه‌های سنجش آلاینده‌های هوا در نخستین باران اهواز فعال باشند كه به‌طور دقیق منشأ آلاینده‌ها مشخص و راهكارهای مقابله با آن اندیشیده شود.

قرار شد امسال دانشگاه علوم پزشكی اهواز و سایر دستگاه‌های دیگر در حالت آماده‌باش باشند كه بتوانند آلاینده‌ای كه سبب باران اسیدی می‌شود را مشخص كنند و بر آن اساس تصمیم‌گیری درست كنند. در هرحال به اعتقاد من باید ابتدا با مطالعه اپیدمیولوژی، منشأ وجود آلاینده‌ای كه سبب باران اسیدی می‌شود را بررسی كرد. امیدواریم امسال كه دستگا‌ه‌های سنجش آلاینده‌های هوا در آن منطقه فعال بود این كار را انجام داده باشند. او البته تأكید می‌كند نمی‌توان احتمال داد كه این باران در سایر مناطق كشور و یا تهران تكرار شود چون قبل از هر چیز باید مطالعه اپیدمیولوژی انجام شود.

نشانه‌های باران اسیدی
دكتر اردا كیانی، فوق تخصص ریه و رئیس بخش برونكوسكوپی بیمارستان مسیح دانشوری نیز به همشهری می‌گوید: باران اسیدی ناشی از حل شدن دی‌اكسید گوگرد و اكسید نیتروژن با آب باران است. وقتی سطح این دو گاز در جو بالا می‌رود بارندگی اسیدی اتفاق می‌افتد.

 

البته بالا رفتن سطح این دوگاز با سوخت كارخانه‌ها و اتومبیل‌ها ارتباط بسیار دارد. باران اسیدی علاوه بر انسان، اثرات تخریبی بسیار زیادی هم روی بافت گیاهان و فلزات دارد به‌طوری كه سبب خوردگی ماشین‌ها و همچنین ساختمان‌های فلزی می‌شود. آنطور كه دكتر اردا كیانی می‌گوید، با استنشاق رطوبت ناشی از باران، باران اسیدی می‌تواند عوارض شدید ریوی در انسان ایجاد كند. عوارض ریوی به‌صورت اسپاسم حنجره، گرفتگی حنجره، تشدید آسم و تشدید سایر بیماری‌های مزمن تنفسی ازجمله این عوارض است كه البته در افراد كهنسال و اطفال و همچنین افرادی كه دچار بیماری‌های مزمن تنفسی هستند، بیشتر می‌تواند ظهور و بروز كند.دكتر عاطفه عابدینی، متخصص ریه هم می‌گوید در هوای آلوده زیر باران قدم نزنید و یا از ماسك مناسب استفاده كنید.

باران اسیدی چیست؟
با افزایش رطوبت و ورود توده‌های باران زا، مولكول‌های آب ابر با اكسیدهای نیتروژن و دی‌اكسید گوگرد تركیب شده و در نهایت اسید سولفوریك و اسید نیتریك تولید می‌كند. دی‌اكسید كربن جو نیز می‌تواند در تركیب با مولكول‌های آب اسید كربنیك تولید كند و بدین‌ترتیب زمانی كه بارش آغاز می‌شود، قطرات باران حاوی این اسیدها خواهند بود. زمانی كه باران اسیدی می‌بارد و شما زیر آن قدم می‌زنید علاوه بر ذرات معلق موجود در هوا ذرات معلق ارتفاعات بالاتر كه به كمك باران به لایه‌های پایین آمده را نیز تنفس می‌كنید.

اخبار حوادث - همشهری