اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

راهکار دولت برای ارزانی قیمت کالاها در بازار/ واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به صدا و سیما لغو می‌شود



راهکار دولت برای ارزانی قیمت کالاها در بازار,قیمت کالاها در بازار,لغوواگذاری نمایشگاه بین‌المللی به صدا و سیما

نعمت زاده تشریح کرد؛
راهکار دولت برای ارزانی قیمت کالاها در بازار/ واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به صدا و سیما لغو می‌شود

وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت از رهکار دولت تدبیر و امید برای ارزان کردن قیمتها در بازار خبر داد و گفت: مقرر شد نرخ ارز برای کلیه کالاهای وارداتی 2500 تومان و برای کالاهای اساسی 1226 تومان باشد، ضمن اینکه قرار شد قیمت کالاها در بازار براساس ارز 1226 تومان محاسبه و تعیین شود ولی دولت در پایان سال از محل بودجه یا منابع دیگر مابه‌التفاوت آن را به واردکنندگان بدهد.

به گزارش مهر، محمدرضا نعمت زاده در حاشیه مراسم معارفه خود به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره جزئیات تصمیم جدید دولت درباره کالاهای اساس، گفت: مقرر شد نرخ ارز برای کلیه کالاهای وارداتی 2500 تومان و برای کالاهای اساسی 1226 تومان باشد.

وی در عین حال اعلام کرد: قرار شد قیمت کالاها در بازار براساس ارز 1226 تومان محاسبه و تعیین شود ولی دولت در پایان سال از محل بودجه یا منابع دیگر مابه‌التفاوت آن را به واردکنندگان بدهد.

وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت اظهارداشت: در جلسه دیشب هیات دولت گزارشی از وضعیت کالاهای اساسی ارائه کردم که براساس آن گزارش، ذخایر کالاهای اساسی بسیار مناسب است و نگرانی در این باره وجود ندارد.

 هیات دولت در جلسه دیشب تصویب کرد که بانک مرکزی و وزارتخانه‌های مربوط اقدامات لازم را برای ترخیص کالاهای اساسی وارده به کشور بویژه تخلیه و ترخیص کشتی‌های حامل کالاهای اساسی را به عمل آورند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره تحلیل جنابعالی از بازار خودرو گفت: در هفته جاری جلسه ویژه خودرویی خواهیم داشت و تا دو هفته آینده نظرم را به تفصیل بیان خواهم کرد.


وزیر صنعت: واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به صدا و سیما لغو می‌شود

وی افزود: امور لازم به استرداد این واگذاری نیز تا چند روز آینده انجام و به مجلس اعلام می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در جلسه شب گذشته هیئت دولت تصمیم‌گیری شد تا تصمیم واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به صدا و سیما مسترد شود که تا چند روز آینده آن را به مجلس نیز اعلام می‌کنیم.

محمدرضا نعمت زاده در پاسخ به فارس، درخصوص واگذاری نمایشگاه بین‌المللی گفت: واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به صدا و سیما با درخواست دو فوریت توسط دولت دهم صورت گرفته بود در حالی که دو فوریت در مورد اوموری صورت می‌گیرد که اگر انجام نشود ممکن است ضرر و زیان هنگفتی برای کشور داشته باشد اما من نمی‌دانم که واگذاری یک شرکت به یک ارگان چرا باید دو فوریت داشته باشد.

وی افزود: شب گذشته در جلسه هیئت دولت تصمیم‌گیری شد تا واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به سازمان صدا و سیما مسترد شود.
وی افزود: امور لازم به استرداد این واگذاری نیز تا چند روز آینده انجام و به مجلس اعلام می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوال دیگری از فارس در خصوص ادامه روند اولویت‌بندی‌های تجاری اظهارداشت: فعلاض اولویت‌های ده‌گانه ادامه خواهد داشت تا شرایط عوض شود.

وی همچنین در خصوص تامین کالاهای اساسی و نرخ ارز مربوط به آن اظهارداشت: براساس قانون بودجه سال 92، فقط یک نوع ارز وجود دارد و آن هم ارز مبادله‌ای با قیمت حدود 2500 تومان است اما کالاهای اساسی پس از ترخیص با ارز 2500 تومانی از طرف دولت سوبسید دریافت کرده و قیمت‌گذاری آنها با ارز 1226 خواهد بود.
وی افزود: مابه‌التفاوت ارز 2500 تومانی و ارز 1226 تومانی در پایان سال از محلی که در قانون مشخص می‌شود پرداخت خواهد شد./مهر/فارس

 

 


ویدیو مرتبط :
آخرین وضعیت سرخابی ها / لغو واگذاری از سوی دولت!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واگذاری زمین‌های نمایشگاه به صدا و سیما


دیروز چهارشنبه و پس از جلسه هیئت دولت،اعضای کابینه پاسخگوی سوالات خبرنگاران رسانه‌های مختلف مکتوب و تصویری بودند.

خبرگزاری فارس: دیروز چهارشنبه و پس از جلسه هیئت دولت،اعضای کابینه پاسخگوی سوالات خبرنگاران رسانه‌های مختلف مکتوب و تصویری بودند.

*ارز مرجع یا مبادله‌ای اثری بر کالاهای اساسی ندارد


رحیم ممبینی در حاشیه جلسه امروز هیئت وزیران توضیحاتی در خصوص ادعای تحویل دولت به رئیس جمهور آینده با کسری بودجه 80 میلیون دلاری ارائه کرد.

وی تصریح کرد: بودجه متناسب با منابع قابل پیش‌بینی و مصارف بررسی شده تدوین و تراز شده و به جزء دو مورد آن همه موارد قابل تحقق است.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری گفت: یکی از موارد 9 هزار میلیارد تومان مربوط به هدفمندسازی یارانه‌ها برای کمک به بودجه دولت است که اگر بخواهد محقق شود باید حامل‌های انرژی حدود 38 درصد گران شود.

ممبینی افزود: چون از محل این شوک قیمت‌ها هیچگونه کمکی به تولید و درمان نمی‌شود و از افزایش قیمت‌ها سهمی به مردم نمی‌رسد، دولت دهم این کار را به مصلحت نمی‌داند و بعید است که دولت یازدهم هم آن را انجام دهد.

وی ادامه داد:‌مورد دیگر 37 هزار میلیارد تومان مربوط به فروش سهام و سهم‌الشرکه و اموال پیش‌بینی شده است که حدود 27 هزار میلیارد تومان آن به صورت درآمده هزینه و 10 هزار میلیارد آن وارد منابع عمومی شده و مصارف قطعی برای آن تعریف و دستگاه‌های اجرایی تعریف شده است.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری تاکید کرد: این مبلغ چون به صورت نقدی قابل تحقق نیست، لذا عملا یک نوع کسری است که البته متوجه همه دستگاه‌های اجرایی نشده و مربوط به دستگاه‌هایی است که از قِبَل 10 هزار میلیارد تومان بودجه افزایش پیدا کرده است.

خبرنگاری از رحیم ممبینی در مورد تأثیر تغییر نرخ ارز از مرجع به مبادله‌ای بر روی کالاهای اساسی سؤال کرد و پرسید آیا دولت برای جلوگیری از افزایش تورم یارانه کالای اساسی در نظر گرفته که وی پاسخ داد: در بودجه به گونه‌ای پیش‌بینی کرده بودیم که نرخ ارز چه مرجع و چه مبادله‌ای باشد اثری روی کالاهای اساسی مردم نگذارد و مقتضیات آن در قانون بودجه دیده شده و قیمت‌ها افزایش نمی یابد.

وی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار ما، ادعای یکی از طراحان تحقیق و تفحص از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری مبنی بر دستکاری و کاهش ردیف بودجه سفرهای رهبری و پرداخت 4 میلیارد تومان به صورت غیرقانونی به دو برادر را تکذیب کرد.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری گفت که این معاونت هیچ بودجه‌ای را به اشخاص پرداخت نمی‌کند و اعتبارات از طریق دستگاه‌های دارای ردیف در قانون بودجه پرداخت می‌شود.

ممبینی درباره زمان ارائه گزارش عملکرد سه ماهه دولت در بودجه سال جاری به مجلس نیز توضیح داد: بودجه سال 92 در روز 21 خرداد سال جاری از سوی مجلس به رئیس‌ جمهور ابلاغ شده و آقای احمدی‌نژاد هم طی فرصت 5 روزه خود یعنی 26 خرداد آن را برای اجرا ابلاغ کرد.

وی متذکر شد: بر این اساس دولت می‌تواند گزارشی از سه دوازدهم بودجه به مجلس ارائه کند که نماینده دولت هم برای تشریح این مهم آمادگی کامل را دارد.

*وزیر اطلاعات به دیدار رئیس‌جمهور منتخب رفته است/ هماهنگی‌ها به خوبی پیش می‌رود

حمید بقایی معاون اجرایی رئیس جمهور در پایان جلسه امروز هیئت دولت و در جمع خبرنگاران با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته بین دولت مستقر و دولت منتخب برای انتقال مسئولیت‌ها گفت: هماهنگی‌هایی با آقای روحانی و همچنین نماینده ایشان آقای ترکان در خصوص حضور وزرا در جلسات با آقای روحانی صورت گرفته تا گزارشاتی که باید درباره آخرین وضعیت وزارتخانه‌های آنها تهیه و ارائه شود و همچنین برخی گزارشات که باید از داخل وزارتخانه‌ها در اختیار آنان قرار بگیرد، تهیه شود.

وی با بیان اینکه وزیر اطلاعات هم با رییس جمهور منتخب دیدار داشته است، افزود: اکثر وزرا با آقای روحانی دیدار داشتند و فکرمی‌کنم یکی دو وزیر بیشتر باقی نمانده باشد البته تصور می‌کنم تنها آقای عباسی وزیر کار باقی مانده باشد.

معاون اجرایی رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: تاکنون دو جلسه بین من و آقای ترکان برگزار شده است که البته بیشتر از طریق تماسهای تلفنی با هم در ارتباط هستیم و خوشبختانه هیچ مشکلی وجود ندارد و هماهنگی‌ها به خوبی پیش رفته است.

*اظهار نظر «ضرغامی» درباره تبلیغ یک محصول خاص

سیدعزت‌الله ضرغامی در حاشیه جلسه امروز هیئت وزیران از اقدام رسانه ملی در تبلیغ «کرم حلزون» که اخیراً غیر استاندارد شناخته و تولید آن متوقف شده، دفاع کرد.

وی تأکید کرد: کار صداوسیما در تبلیغ این محصول که مراحل قانونی خود را طی کرده، مانند دیگر موارد قانونی بوده است.

رئیس سازمان صداوسیما در ادامه حاضر به پاسخگویی درباره پخش یا عدم پخش مناجات "ربنا" با صدای محمدرضا شجریان از رسانه ملی در ماه مبارک رمضان نشد.

ضرغامی در پاسخ به سؤالات مکرر خبرنگاران در این زمینه، گفت: این سؤال مربوط به 10 سال قبل است.

*با روحانی دیدار کردم و اولین هم بودم

حجت‌الاسلام حیدر مصلحی نیز در حاشیه جلسه امروز صبح هیئت وزیران پاسخ به سؤالی درباره مهم‌ترین دستاورد وزارت اطلاعات در دولت احمدی‌نژاد اظهار داشت: یک اقدام بزرگ و ارزشمندی که دوستان ما داشتند، بحث دستگیری ریگی بود که با کیفیت خاصی انجام شد.

وی افزود: البته اقدامات اینچنینی در ابعاد دیگر داریم اما این اقدام نو و تازه بود که علیرغم تلاش سرویس‌های مختلف برای ارائه نمونه‌ای مشابه آن، هنوز نتوانستند موفق شوند.

وزیر اطلاعات گفت: سرویس‌های اطلاعاتی با این اقدام سربازان گمنام امام زمان متوجه شدند که جمهوری اسلامی به حول و قوه الهی توانسته در مجموعه‌های مختلف‌شان نفوذ کرده و با این نفوذ به نتایج خوبی برسد.

حجت‌الاسلام مصلحی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در خصوص دیدار اعضای دولت دهم با رئیس‌ جمهور منتخب ملت اعلام کرد: من هم با ایشان دیدار داشتم و اولی بودم.

گفتنی است پیش از این خبر مربوط به دیدار وزرای احمدی‌نژاد با حجت‌الاسلام حسن روحانی در رسانه‌ها منعکس شده بود اما خبر دیدار وزیر اطلاعات با وی رسانه‌ای نشده بود.

*درباره مذاکره بین ایران و آژانس اطلاع جدیدی به ما داده نشده است


فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره انتشار اخباری که پیرامون انجام مذاکرات بین ایران و آژانس در آینده‌ای نزدیک گفت: این خبر را خبرگزاری‌ها اعلام کردند و شما آن را از من می‌پرسید؟ وی افزود: درخصوص مذاکرات حوزه آقای جلیلی و نیز مذاکرات بین ایران و آژانس، خبر تازه‌ای به ما ندادند. رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد:‌ اگر موضوع تازه‌ای در این باره در بین باشد، ما آن را به شما اطلاع می‌دهیم.

*از سفر روحانی به عربستان بی‌اطلاعم/ طوایف مصری مراقب ایجاد فتنه باشند

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه در پایان جلسه هیئت دولت و در پاسخ به سؤالی درباره تحولات کشور مصر گفت: ملت مصر در نهایت تعین کننده سرنوشت این کشور هستند لذا این ملت هستند که مشخص می‌کند سرنوشت مصر به چه سمت و سویی حرکت کند.

وی ارتش مصر را یک ارتش ملی دانست و گفت: این ارتش حافظ منافع ملی این کشور است و از این کشور  حفاظت کرده است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: اما از طرفی این اتفاقاتی که در مصر افتاده که منجر به کشته شدن عده‌ای بی‌گناه شد را به شدت محکوم می‌کنیم و امیدواریم نخبگان مصر و طوایف گوناگون و گروه‌های سیاسی با همدیگر و با همکاری جلوی این اتفاقات پیش آمده را بگیرند تا مبادا بدخواهان مصر خدای ناکرده به بحث فتنه‌انگیزی ورود کنند و شرایط داخل کشور را پیچیده کنند.

وزیر امور خارجه در ادامه تصریح کرد: طوایف گوناگون و گروه‌های سیاسی مصر باید با همدیگر جلوی این مسئله را بگیرند مصر یک کشور بزرگ است و از جایگاه نقش‌آفرینی مؤثر در منطقه برخوردار است و امیدواریم هر چه زودتر آرامشی که شایسته ملت مصر است به این کشور بازگردد.

وی درباره برخی اخبار مبنی بر سفر روحانی به کشور عربستان گفت: من این مسئله را از رسانه‌ها شنیدم و اطلاعی در این باره ندارم.

در همین راستا خبرگزاری فارس نیز در خبری به نقل از یک منبع آگاه با اشاره با انتشار این خبر از سوی روزنامه العرب آورده بود: چنین اخباری به هیچ عنوان صحت ندارد و تنها گمانه زنی های رسانه ای است.

صالحی در ادامه گفتگو با خبرنگاران در حاشیه هیئت دولت درباره شاخص‌ترین فعالیت‌ این وزارتخانه گفت: شما اگر دو سال و نیم گذشته را مرور کنید، ما در سخت‌ترین شرایط و تحریم‌ها قرار داشته‌ایم و همیشه عنوان شده است که این تحریم‌ها فلج‌کننده هستند.

وی افزود: امروز به لطف الهی و همدلی دستگاه‌های مختلف توانسته‌ایم تا حدود زیادی آثار آن را برطرف کنیم و وزارت امور خارجه نقش مهمی در این باره داشته است.

صالحی گفت: به نظرم مهمترین کاری که وزارت امور خارجه انجام داده است آزاد کردن 48 نفر از هموطنان ما در سوریه بود و ما توانستیم آنها را آزاد کنیم و این خوشحال‌کننده ترین اقدامی بود که ما انجام دادیم.

*همکاری با دانشگاه‌ها و شکل‌دهی به نظام نوآوری فناوری دفاعی، دو کار مهم وزارت دفاع


سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پایان جلسه هیئت دولت با اشاره به کارهای ارزشمند وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت:کارهای بسیار زیادی بود که ما دل‌مان می‌خواست انجام شود اما انجام نشده است.

وی افزود: به طور طبیعی بین آنچه که ما انجام می‌دهیم و آنچه که در آرمان‌های ما وجود دارد، فاصله زیادی قرار دارد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ادامه تصریح کرد: درباره کارهایی که در وزارت دفاع انجام شده است می‌توان لیست بسیار طویلی را ارائه داد که شامل محصولات نو و ارزشمندی است که در حوزه دفاعی و نیروهای مسلح از آن استفاده می‌کنند.

وی گفت: همچنین کار بی‌نظیری در خصوص همکاری با دانشگاه‌ها شکل گرفته است و کار مهم دیگر شکل دادن به نظام نوآوری دفاعی در شکل مناسب آن بود که انجام شده است.

وی افزود: در حوزه خدمات‌دهی به بازنشستگان نیروهای مسلح نیز کارهای ارزشمندی صورت گرفته است و خوشبختانه امروز در لیست کارهای وزارت دفاع قرار دارد.

*واگذاری زمین‌های نمایشگاه بین‌المللی به صدا و سیما


محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور در پایان جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: در دوره ریاست آقای ضرغامی در سازمان صدا و سیما شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی در 5 قاره تشکیل شد .

وی افزود: این کار نیازمند توسعه بود و دولت تصویب کرد کل زمین‌های نمایشگاه بین‌المللی که در مجاورت سازمان صدا و سیما است، به این سازمان واگذار شود.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: ما باید برای اینکار زمین دیگری را برای نمایشگاه بین‌المللی انتخاب کنیم و یا به بخش خصوصی اجازه دهیم در قسمت‌های مختلف استان تهران نمایشگاه درست کنند.

وی گفت: البته ما پیش از این در استان‌های مختلف این مجوز را صادر کرده‌ایم، یعنی هر 31 استان اجازه دارند برای خود نمایشگاه ایجاد کنند.

وی افزود: نمایشگاه بین‌المللی تهران را که در فهرست واگذاری‌ها بوده است سال گذشته از این لیست خارج کرده‌ایم، هم اکنون کل زمین آن را برای توسعه شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی به صدا و سیما خواهیم داد. اگر ایراد قانونی به آن وارد بود آن را به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهیم داد تا نمایندگان مجلس آن را تصویب کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: صدا و سیمای جمهوری اسلامی از این جهت مهم است که در دنیا یکه‌تاز و جهانی است.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود تصریح کرد: قدرت‌های ظالم و کافر در مقابل صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایستاده اند و ضرورت توسعه آن از ناحیه دولت به شدت مورد توجه است، ما باید بدانیم که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به تنهایی در مقابل همه است و باید مبالغ لازم را برای توسعه آن اختصاص دهیم.

*دستور رئیس‌جمهور برای پیگیری پرداخت مطالبات ایثارگران


حجت الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رییس جمهور در پایان جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره مهم‌ترین مصوبات امروز هیئت دولت گفت: امروز و در جلسه هیئت دولت، رئیس‌جمهور دستور ویژه‌ای درخصوص پیگیری مطالبات ایثارگران دادند و بر این نکته تاکید کردند که این مشکل تا قبل از پایان دولت حل شود.

وی همچنین با اشاره به حل مشکلی که درباره پرداخت وام قرض‌الحسنه از سوی نهاد ریاست جمهوری بوجود آمده بود، گفت: مشکلاتی در این ارتباط وجود داشت که حل شده و وام قرض‌الحسنه به افراد معرفی شده به بانک‌ها از سوی نهاد ریاست‌جمهوری داده می‌شود.

*دستور رئیس‌جمهور برای پیگیری پرداخت مطالبات ایثارگران

اسفندیار رحیم مشایی رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد امروز پس از جلسه هیت دولت و در پاسخ به سوالی درباره اینکه پس از پایان دولت به کجا خواهید رفت به مزاح گفت: در ایران می‌مانم.

وی در ادامه تصریح کرد: مهمترین فعالیت من کار مطالعاتی خواهد بود.

مشایی در پاسخ به سئوالی درباره این که بارزترین گفتمان احمدی نژاد چیست، گفت: به نظر من بارزترین گفتمان احمدی‌نژاد بحث توحید است. گفتمان توحید یعنی این‌که انسان در برابر همه مسائل پیرامونی خود مسئول است. دولت در قبال جامعه، ارزش‌ها و آرمان‌ها مسئول است و سعی دولت بر این بوده که بر اساس این اصل حرکت کند و در واقع در راستای پایبندی به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی برنامه‌ریزی و حرکت کند و به شعار بسنده نکند.

وی با بیان این‌که دولت وظیفه خود را خدمت‌رسانی به مردم بر اساس گفتمانی که تعریف کرده دانسته است، تصریح کرد: در این دوره تلاش شد خدمت‌رسانی به مردم نسبت به گذشته افزایش پیدا کند و عدالت در توزیع ثروت ملی مورد تاکید قرار بگیرد و امکانات در کشور به صورت عادلانه توزیع شود.

مشاور رییس‌جمهور با بیان این‌که دولت با توجه به گفتمان خود تلاش کرد که در مسائل مختلف عدالت را مورد توجه قرار دهد، اظهار کرد: در بحث سیاست داخلی و خارجی نیز این موضوع مورد توجه قرار گرفت.

مشایی با بیان این‌که بر اساس این گفتمان ظلم مورد قبول نیست و باید در برابر سلطه ایستاد، اظهار داشت: مردم صاحبان اصلی کشور هستند و به تبع آن صاحبان اصلی دولت نیز محسوب می‌شوند و ما در این دوره شاهد بودیم که دولت نسبت به مردم یک احساس مسئولیت شدید داشت و این امر از سوی رییس‌جمهورو اعضای دولت به هر نحو ممکن مورد توجه قرار گرفت.

وی با بیان این‌که از اولویت‌های مهم دولت، ‌رسیدگی به مشکلات و نیازهای مردم بود، گفت: ما سعی کردیم در برخورد و حل مشکلات مردم با تساوی رفتار کنیم، البته کسانی که ضعیف‌تر بودند و یا امکانات کمتری داشتند در اولویت قرار داشتند.

مشائی در پاسخ به سوال دیگری درباره تاسیس بنیاد بهار گفت: من از چنین مسئله‌ای خبر ندارم و در دولت هم چنین چیزی مطرح نیست.

رئیس دبیر خانه جنبش عدم تعهد در ادامه درباره احتمال تاسیس رسانه ای از سوی احمدی نژاد تصریح کرد: بعید نیست البته من شخصا تمایل به کارهای سیاسی ندارم و خیلی نقش‌آفرین در این زمینه‌ها نیستم، ولی وجود رسانه می‌تواند موثر باشد و جامعه به رسانه نیاز دارد.

رئیس‌دفتر سابق رییس‌جمهور همچنین در مورد راه‌اندازی بنیاد بهار از سوی وی یا احمدی‌نژاد، اظهار کرد: من نمی‌دانم چه کسی این را مطرح کرده و در دولت نیز چنین بحثی مطرح نشده است و شاید این انتظاری باشد که در جامعه وجود دارد، ولی تشکیل آن بد نیست و کار خوبی است و اگر کسی این کار را انجام دهد ما از او حمایت می‌کنیم ولی اگر منظور شما این باشد که ما برنامه‌ای در این زمینه داشته باشیم، در این ارتباط صحبتی نکرده‌ایم.

وی همچنین با بیان این‌که گفتمان بهار وقتی از سوی احمدی‌نژاد مطرح شد مورد استقبال قرار گرفت، گفت: آقای احمدی‌نژاد این گفتمان را در سطح ملی و بین‌المللی مطرح کردند و گفتمان بهار در واقع ترجمان زیبا، عمیق و سطح بالایی از گفتمان مهدویت است، نویددهنده آینده روشن برای بشریت و در برگیرنده منافع همه است.

مشایی با تاکید بر زیبا بودن این گفتمان، اظهار کرد:‌ ممکن است در مورد این گفتمان فعالیت‌های مختلفی انجام شود، اقدامات فرهنگی صورت بگیرد و کسی نیز اقدام به راه‌اندازی بنیاد در این زمینه کند، ولی از طرف ما برنامه‌ای در این ارتباط وجود نداشته است.

رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد درباره سامان دادن کارحزبی توسط رییس جمهور گفت:ما قائل به حزب نیستیم. گفتمان آقای احمدی‌نژاد همان گفتمان مردم و انقلاب اسلامی است، گفتمان شخصی نبود و ایشان تلاش کردند که این گفتمان را احیا کنند. ایشان در واقع گفتمان انبیاء، مهدویت و انقلاب اسلامی را مطرح کردند و در راستای احیای آن تلاش کردند و به نظر این گفتمان به قدر کافی در جامعه نهادینه شده است، البته آقای احمدی‌نژاد قطعا در هر شرایط با استفاده از ابزار، وسیله‌ها و تریبون‌هایی که در اختیار دارند تلاش می‌کنند انعکاس‌دهنده این گفتمان باشند.نگرانی از به حاشیه رفتن این گفتمان وجود ندارد.

*خبر مجتهدزاده از الزامی شدن افزایش مرخصی زایمان

مریم مجتهدزاده در حاشیه جلسه امروز هیئت وزیران درباره اجرای قانون افزایش مدت مرخصی زایمان، از الزام دستگاه‌ها به اعطای این مرخصی خبر داد.

وی توضیح داد: مجلس مصوبه‌ای را گذراند که بر اساس آن به دولت اجازه داده می‌شد مرخصی زایمان زنان از 6 ماه به 9 ماه افزایش یابد و 2 هفته مرخصی نیز برای پدران در نظر گرفته شود.

رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: اجازه‌ای که به دولت داده شده بود مقداری ابهام برای دستگاه‌ها اجرا می‌کرد که آیا مجاز به اعطای مرخصی هستند یا مکلف به آن؟

مجتهدزاده تاکید کرد: این موضوع در دولت بررسی شد و بر اساس نظر هیئت وزیران مدت مرخصی زایمان به 9 ماه افزایش یافت و به پدران نیز 2 هفته مرخصی به صورت تشویقی داده می‌شود.

وی در پایان متذکر شد که همه دستگاه‌ها موظف به اجرای این قانون هستند.