اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

راهکارهای پایان دادن به بلوکه شدن دارایی‌های ایران



اخبار,اخبار اقتصادی,آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران


اخبار اقتصادی - راهکارهای پایان دادن به بلوکه شدن دارایی‌های ایران

هرچند خبرهای خوش لغو تحریم‌ها امید به آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران را زیاد کرده و در این مدت یکماه نیزسه قسط از آنها به حساب بانک مرکزی واریز شده است اما راهکارهایی همچون «اجرای پروژه‌ها توسط پیمانکاران کشورهای دارنده وجوه ایران» ، «اجرای پروژه‌ها توسط پیمانکاران داخلی» و «خرید سهام شرکت‌های دانش بنیان» می‌تواند به تکرار بلوکه شدن دارایی‌ها خاتمه دهد.

به گزارش ایسنا، پس از تشدید تحریم‌های بین‌المللی و بعضا یکجانبه امریکا و کشورهای غربی، محدودیت‌های بسیاری برای معاملات نفتی و مشتقات آن، تبادلات مالی و بانکی و حتی تجارت بین‌المللی ایران در سایر زمینه‌ها ایجاد شد. بالطبع این امر مشکلات عدیده‌ای را برای اقتصاد ایران بوجود آورد.

این امر زمانی ملموس‌تر خواهد بود که بدانیم فارغ از شعارهای عنوان شده، هنوز هم بیش از 80 تا 85 درصد درآمد ارزی دولت را درآمدهای نفتی و مشتقات آن تشکیل می‌دهد؛ بیش از 25 درصد تولید ناخالص داخلی کشور به حوزه نفت تعلق داشته و افزون بر 60 تا 65 درصد کل درآمدهای دولت را نیز این حوزه تامین می کند.

 

حال با این فرض باید گفت بلوکه شدن بخش قابل ملاحظه‌ای از منابع ارزی کشور(بین 40 تا 60 میلیارد دلار) و تحمیل هزینه فرصت بسیار بالا، افزایش هزینه و ریسک مبادلات بین‌المللی به جهت حضور واسطه‌ها، افزایش قیمت تمام شده کالاها و خدمات تولیدی و صادراتی و عدم رقابت پذیری آن در عرصه بین‌المللی، افزایش نرخ تورم، کاهش نرخ رشد ملی، رکود و بیکاری، کاهش سرمایه‌گذاری‌ها و وقفه در اجرای پروژه‌های نفت، گاز و پروژه‌های زیر بنایی، عدم امکان نوسازی صنایع و بهره وری پایین آن و دهها عامل منفی دیگر از جمله عوارض این امر است.

حال سوال اینجاست که چگونه می توان از این منابع استفاده کرد؟ آیا کماکان باید شاهد افزایش روز افزون مانده منابع بلوکه شده آن هم به ارزهای محلی باشیم؟ در شرایط فعلی از یکسو تودیع ما به ازای نفت صادره به ارزهای عمده جهانی مشکلات عدیده مانیتورینگ و اعمال محدودیتهای بیشتر را در پی داشته و از دیگر سو واریز آن به ارزهای محلی نیز ریسک ناشی از کاهش ارزش و همچنین عدم امکان تبدیل آزادانه آن به ارزهای عمده را افزایش خواهد داد. مضافاً اینکه در دراز مدت امکان اتخاذ مواضع شایسته را در تعاملات دو جانبه با این کشورها از ما سلب خواهد کرد.

در نگاه اول شاید بتوان با اتخاذ تدابیر بهتر، علاوه بر راهکارهای موجود نظیر تهاتر کالائی نسبت به انتقال و یا استفاده از این منابع اقدام کرد اما این راهکار نیز مشکلات اساسی را در پی خواهد داشت چراکه عموماً کشورهای عمده وارد کننده نفت ایران (چین، هند، کره، ژاپن و ترکیه) یا اساساً تمایلی به صادرات کالا و خدمات به ایران ندارند، مانند ژاپن و کره و یا از چندان ظرفیت کمی و کیفی (به لحاظ تنوع و تکنولوژی) برخوردار نبوده و به هیچ وجه نمی توان به میزان نفت صادراتی از این کشورها کالا و خدمات وارد کرد.

 

به عنوان مثال کشور هند سالانه بین 10 تا 13 میلیارد دلار نفت و کالا از ایران وارد می کند این در حالی است که حجم کل صادرات آن کشور در بهترین حالت به سه میلیارد دلار نخواهد رسید. مضافاً اینکه باز کردن بازار کشور بر روی کالاها و خدمات بی کیفیت این کشورها آسیب های جدی بلند مدت را در پی خواهد داشت.

البته ذکر این نکته نیز ضروری است که با ملاحظه تحریمها و فشارهای موجود و شروط وضع شده برای استفاده از این منابع به هیچ وجه نمی توان ادعا کرد تمام پیشنهادهای ذیل قابل اجرا باشد لیکن حتی اگر بتوان با ترسیم ساز و کارهای اجرایی مناسب، یکی از آنها را نیز عملی کرد گامی هرچند کوچک در جهت کاهش محدودیتها خواهد بود.

همچنین ذکر این نکته ضروری است که نگریستن به برخی از این پیشنهادها در بستر همکاریهای عادی، قدری خارج از عقل و منطق جلوه گر خواهد شد (به عنوان مثال تودیع منابع ملی به صورت رایگان و استفاده از آن یا توثیق این منابع و ارائه خطوط فاینانس به نرخهای سود بیشتر از عرف بین المللی). اما در شرایط فعلی و با ملاحظه هزینه فرصت بسیار بالا و همچنین اثرات مخرب تداوم این شرایط در دراز مدت، این امر مصداق انتخاب بد از بدتر می‌باشد.

حال برای حل این مشکلات و موانع می توان از راهکارهای پیشنهادی دیگری همچون «تامین مالی پروژه های داخلی (مستقیماً با استفاده از این منابع یا ضمانت فاینانس دریافتی توسط این منابع)»،«اجرای پروژه ها توسط پیمانکاران کشورهای دارنده وجوه ایران»،«اجرای پروژه ها توسط پیمانکاران کشورهای ثالث خارجی»،«اجرای پروژه ها توسط پیمانکاران داخلی »،«اجرای پروژه‌ها به صورت کنسرسیومی»،«خرید سهام شرکتهای دانش بنیان » استفاده کرد.

همچنین مشارکت ایران در پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها «به صورت مستقل در کشور دارنده وجوه ایران» و« به صورت مشارکتی با کشور دارنده وجوه، در کشورهای ثالث » از دیگر راهکارهاست که می‌توان دریافت سود از محل منابع موجود باشد و همچنین مشروط کردن فروش نفت به اعطای تسهیلات از محل منابع حاصله و بازپرداخت اقساط به صندوق توسعه ملی به شرکتهای داخلی و خارجی باشد.

این روش موجب خواهد شد تا از این منابع برای افزایش سهام ایران در نهادهای مالی بین‌المللی نظیر بانک جهانی، صندوق بین المللی پول، بانک توسعه اسلامی، بانک اکو و ... استفاده شود. البته عموماً افزایش سرمایه ایران در این نهادها، خاصه دو مورد اول با مخالفتهای جدی امریکا مواجه می شود اما این امر به مفهوم عدم تلاش در تحقق این امر نیست.

دیگر مزیت های این روش « تجارت بین المللی چند لایه و چند جانبه »،« استفاده جهت افزایش سرمایه بانکها: عموماً بانکهای دولتی و علی الخصوص بانک‌های تخصصی توسعه صادرات، صنعت و معدن، کشاورزی و مسکن » و « کاهش وابستگی به نفت یا تحقق آرمان اقتصاد بدون نفت و خلاصی از بیماری هلندی در اقتصاد » را به همراه خواهد داشت.

در پایان این ضرورت احساس می‌شود با تخصیص بخشی از وجوه انباشت شده فروش نفت در کشورهای مختلف از جمله چین، هند و کره جنوبی به عنوان سپرده‌گذاری دولت و یا افزایش سرمایه بانک‌های فعال توسعه‌ای در بخش ارزی کشور همچون بانک توسعه صادرات ایران، مدیریت انتقال و بهره‌برداری صحیح این منابع برای تامین مالی پروژه های خارج از کشور و تخصیص خط اعتباری در اختیار این بانک‌ها باشد تا ارز بلوکه شده حاصل از فروش نفت که ارزش مادی آن به مرور در حال کاهش است در خدمت منافع ملی کشور قرار بگیرد.

 

ضمن آنکه منافع ناشی از این منابع بلوکه شده که در تصرف بانکهای چینی، هندی و امثال آن قرار دارد و سودی به آنها تعلق نمی‌گیرد و بخشی از آنها به عنوان ارز محلی کشورشان تبدیل شده، موجب خواهد شد تا از مشکلات تهاتر کالا و ورود کالاهای بی کیفیت به بازار ایران جلوگیری به عمل آید.

اخباراقتصادی -ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
دارایی های بلوکه شده ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توضیحات افخم درباره حضور ایران در نشست ژنو 2، بلوکه شدن دارایی‌های ایران در چین،جاسوسی برزیل از دیپلمات های ایرانی...



نابودی کامل سلاح‌های هسته‌یی,افخم

سخنگوی وزارت امور خارجه:
مذاکره‌کنندگان با تکیه بر پشتوانه‌ رهبری کارشان را آغاز کرده‌اند/صحبت از گام اول زود است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ای شامل سه پیشنهاد حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان که وسط جنبش غیرمتعهدها تهیه شده بود در روز گذشته در کمیته خلع سلاح و امنیت بین‌الملل سازمان ملل متحد خبر داد.

به گزارش ایسنا، مرضیه افخم در نشست هفتگی صبح روز سه‌شنبه با خبرنگاران یادآور شد: رییس‌جمهور در سفر به نیویورک در چهار مهرماه نشست عالیرتبه سلاح هسته‌یی در نیویورک را برگزار کرد و پیشنهاداتی در زمینه خلع سلاح هسته‌یی ارائه کرد. سه پیشنهاد در این قطعنامه گنجانده شده است.

وی توضیح داد: آغاز فوری مذاکرات برای انعقاد کنوانسیون جامع در زمینه هسته‌یی و فراهم کردن زمینه‌ها برای نابودی کامل سلاح‌های هسته‌یی در سطح جهان، همچنین برگزاری کنفرانسی در سال 2018 در زمینه خلع سلاح هسته‌یی و نامگذاری روز 26 سپتامبر به مناسبت روز بین‌المللی برای امحای کامل سلاح‌های هسته‌یی از این پیشنهادها بوده است.

وی خاطرنشان کرد: جنبش غیرمتعهدها درصدد است که ابتکار عمل را در زمینه خلع سلاح هسته‌یی به عهده بگیرد و این دومین قطعنامه‌ای است که غیرمتعهدها در این زمینه ارائه کرده و تلاش شده است که توجه افکار عمومی جهان نسبت به این موضوع جلب شود که موضوع سلاح‌های هسته‌یی خطر بزرگ‌تر و نگرانی جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد، این بحث در این قطعنامه مورد توجه قرار گرفته است. امیدواریم این پیشنهادها که به عنوان نقشه راه برای امحای کامل سلاح‌های هسته‌یی در جهان است به طور جدی اجرا شود و زمینه‌ها برای خلع کامل سلاح هسته‌یی در سطح جهان فراهم شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که آیا دعوت‌نامه‌ای برای شرکت ایران در نشست ژنو 2 ارسال شده است؟ گفت: تلاش‌های دبیرکل سازمان ملل برای آماده کردن زمینه‌های برگزاری اجلاس ادامه دارد. شاهد سفر اخضر ابراهیمی به منطقه بودیم، آن‌چه که در بحث سوریه به عنوان محور مهم مطرح است بحث تلاش برای حل سیاسی بحران سوریه است، از این جهت ایران همواره حمایت‌هایش را از این فرآیند اعلام کرده است و از همه تلاش‌هایی که در این چارچوب انجام می‌شود حمایت کرده است البته بر اساس آن‌چه که اعلام شده هنوز دعوت‌نامه‌ای برای هیچ کدام از طرف‌ها ارسال نشده است و زمینه‌های ارسال آن قطعی و نهایی نشده اما ما اعلام کردیم که آماده کمک به حل بحران سوریه هستیم و این سیاست اصولی ایران است که به قوت خود باقی است و از هر تلاش سیاسی در این زمینه حمایت می‌کنیم. ضمن این‌که اعلام کرده‌ایم هیچگونه پیش‌شرطی را برای شرکت در نشست ژنو 2 یا نشست‌هایی از این دست را نمی‌پذیریم.

وی در پاسخ به این پرسش که بیانات مقام معظم رهبری چه تاثیری برای جلوگیری از تخریب مذاکره کنندگان کشورمان دارد؟ گفت: بیانات مقام معظم رهبری فصل‌الخطاب بسیاری از موضوعات مطرح در سطح جامعه است. مذاکره‌کنندگان با تکیه بر پشتوانه‌های رهنمودهای مقام معظم رهبری و حمایت‌های مردمی کاری را که آغاز کرده‌اند با قوت و قدرت ادامه می‌دهند، امیدواریم با تکیه بر اجماع داخلی و پیروی همه بخش‌ها و طیف‌ها و جناح‌ها از رهنمودهای مقام معظم رهبری این مذاکرات به نتایجی که تامین‌کننده حقوق اساسی و مسلم ملت ایران در داشتن برنامه صلح‌آمیز هسته‌یی است به نتیجه برسد.

خبرنگاری پرسید انتظار دارید مذاکرات آتی که قرار است ایران با 1+5 در ژنو دنبال کند چه نتایجی به دنبال داشته باشد؟ که افخم پاسخ داد: مسلما ما درصدد گمانه‌زنی و پیشگویی از مذاکرات بر نمی‌آییم اما ایران بر مبنای اراده سیاسی به طور جدی وارد مذاکرات شده است. طرح پیشنهادی ایران طرحی است که کاملا واقع‌بینانه و مبتنی بر منافع دو طرف است و کمک می‌کند طرف‌ها از بن‌بست موجود خارج شوند و انتظار این است که کاملا واقع‌بینانه و با همان اراده سیاسی طرف‌ها به مذاکرات بیایند. امیدواریم پنج‌شنبه و جمعه این اراده سیاسی بیشتر از تغییر لحن‌های بیهوده در صحنه عمل خود را نشان دهد.

به گزارش ایسنا، خبرنگار دیگری درباره روابط ایران و چین و اخبار منتشر شده درباره بلوکه شدن دارایی‌های ایران در چین پرسید که افخم پاسخ داد: ایران و چین از روابط همه‌جانبه و خوبی برخوردار هستند. تلاش دو کشور این است که روابط به دور از تاثیر‌پذیری از طرف‌های ثالث ادامه پیدا کند. آن‌چه که در اخبار با عنوان بلوکه شدن دارایی‌های ایران منتشر شد عبارت دقیقی نیست، در عین حال تنظیم روابط اقتصادی بخشی از تلاش‌هایی است که در حال پیگیری است که این روابط با تلاش‌های دو طرف و با درک مناسب از چالش‌ها و فرصت‌ها، فضای همکاری و گفت‌وگو پیش رود. سفر آقای لاریجانی در چارچوب این برنامه بود. به دلیل تلاش‌هایی که طرفین ثالث دارند که این مناسبات را در برخی ابعاد با مشکلاتی مواجه کنند هوشیاری هر دو طرف و در عین حال تلاش منظم برای پیشرفت مناسبات ضروری است که باید ادامه پیدا کند. نگرانی خاصی در این زمینه وجود ندارد و با هماهنگی و بر اساس اراده سیاسی دو طرف اقدامات انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره آخرین پیگیری‌های انجام شده درباره باغ قلهک نیز گفت: این موضوع در هماهنگی کامل بین قوه قضاییه و وزارت امور خارجه دنبال می‌شود.

وی همچنین درباره آخرین اخبار از وضعیت روابط ایران و انگلیس نیز گفت: پروسه معرفی کارداران غیرمقیم یا ترددی بین دو کشور در جریان و بررسی‌ها در حال انجام است، متناسب با پیشرفت کار در روند خاص آن اطلاع‌رسانی کامل را خواهیم داشت.

وی درباره مرگ دو خبرنگار در فرانسه نیز گفت: مراتب تاسف‌ و تاثر خود را از چنین اقدامی اعلام می‌کنیم. هرگونه تعرض به حریم خبرنگاران و فعالیت حرفه‌ای رسانه‌ها باید مردود باشد و شرایط فعالیت آن‌ها باید فراهم شود در عین حال خطرات مربوط به بحث‌هایی که این حرفه در سطوح مختلف جهان با آن مواجه است شامل کار رسانه‌ها هم بوده است. ما در این‌باره با جامعه رسانه‌ای همدردی می‌کنیم و امیدواریم شاهد تکرار آن نباشیم و تدابیر جدی و عملی برای فراهم کردن شرایط فعالیت آن‌ها و اقداماتی وسیع‌تر برای مبارزه با تروریسم ایجاد شود.

خبرنگار دیگری درباره این‌که آیا کمیته کارشناسی‌های ایران و 1+5 نشست‌های دیگری خواهند داشت یا خیر؟ گفت: نشست کارشناسان نشستی نبود که به تصمیم‌گیری بینجامد. بررسی جزئیات و روند‌هایی که مربوط به امور تحریم در حوزه‌های نفتی، بانکی و هسته‌یی بوده بررسی شده، جزئیات و برداشت‌های کارشناسان به سطوح عالی‌تر منتقل می‌شود و روزهای پنج‌شنبه و جمعه این برداشت‌ها در ژنو بررسی می‌شود. همه چیز بستگی به نشست آینده دارد که مذاکره‌کنندگان در آن چه تصمیمی بگیرند، پیشاپیش نمی‌توان در این باره قضاوت کرد.

خبرنگاری پرسید که با توجه به این‌که قرار است متخصص تحریم‌ها در نشست با 1+5 حضور داشته باشد آیا در گام اول لیستی از تحریم‌هایی که باید رفع شود ارائه خواهید داد؟ ضمن این‌که سنا تحریم‌هایی را در دستور کار خود علیه ایران قرار داده است؟ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پاسخ داد: نباید در مورد جلسات پیش‌داوری داشت زیرا فضای مذاکرات کاملا جدی و مبتنی بر برنامه روشن برای خروج از بن‌بست‌های مذاکرات است. اراده سیاسی برای انجام مذاکره وجود دارد تا به نتیجه برسد. معتقدیم دوره مذاکره برای مذاکره به پایان رسیده است و با خوش‌بینی توام با واقع‌بینی به نشست آینده نگاه و بررسی می‌کنیم که مواجهه طرف‌های مذاکره‌ ما با پیشنهادات ایران چگونه بوده است اما این‌که بخواهیم پیشنهاد مجددی را درباره گام اول مطرح کنیم بستگی به این دارد که در چارچوب پیشنهادات ارائه شده پاسخ 1+5 چه باشد. بر اساس طرحی که اعلام کرده‌ایم اگر قرار است گام اول روشن باشد باید گام آخر هم مشخص شود. با انجام آن دو طرف می‌توانند درباره شیوه‌های برداشتن گام اول صحبت کنند بنابراین صحبت درباره گام اول هنوز زود هنگام است.

افخم افزود: متاسفانه شاهد تداوم رویکرد فشار و مذاکره کماکان هستیم. اهرم کنگره کماکان به کار گرفته می‌شود. افراط‌گرایان و بدخواهان به نتیجه رسیدن مذاکرات فعال شده‌اند که با طرح بحث تحریم بیشتر به روند مذاکرات اعمال فشار کنند. تاکنون دولت اوباما مقاومت‌هایی داشته است. این‌که چه میزان از این استراتژی واقعی است و چه میزان از آن تاکتیک در نظر گرفته می‌شود به تحلیل‌های رسانه‌ای بر می‌گردد. ما می‌توانیم امیدوار باشیم و آن‌ها را دعوت کنیم که از گذشته درس بگیرند، رویکرد فشار توام با مذاکره به نتیجه نرسیده است و امیدواریم با یک واقع‌بینی توام با اراده سیاسی در مسیر شکل‌دهی مذاکره برای نتیجه حرکت شود و از تاثیرات افراط‌گرایان، تندروها و جناح‌هایی که خواهان به انجام رسیدن خوب این مذاکرات نیستند جلوگیری شود.

افخم در پاسخ به پرسش ایسنا درباره اظهارات وزیر دفاع آمریکا مبنی بر این‌که تهدیدهای رژیم صهیونیستی و فشارهای تحریم ایران را به پای میز مذاکرات آورده است، گفت: متاسفانه تکرار چنین اظهاراتی نشان دهنده این است که پیش زمینه ذهنی اظهارکنندگان آن اشتباه است. تحریم‌ها تاثیری بر ملت ایران نگذاشته است، تحریم‌ها به هیچگونه تغییر سیاست در ایران منجر نمی‌شود. این‌که فکر می‌کنند ایران به دلیل تحت فشار گذاشته شدن به پای میز مذاکرات آمده است، برداشتی کاملا اشتباه و بی‌پایه است تا زمان در اختیار است به سمت تحلیل‌های واقع‌بینانه حرکت کنند و مبنای تحلیل و برداشت خود را از ایران و واقعیات و تحرکات داخلی ایران را به سمت اصلاح تغییر دهند.

وی ادامه داد: با توجه به رویکرد دولت جدید برای تعامل سازنده با جهان، کمک به حل بحرانی که از سوی ما غیرضروری اعلام شده است این گام را برداشتیم. جدیت ما دلیل بر این نیست که تحت فشار این گام را انجام داده‌ایم. مسوولین آمریکایی را دعوت می‌کنیم به سمت واقع‌بینی و دریافت اطلاعات درست از تحولات و رویکردها حرکت کنند.

وی در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا درباره اظهارات برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مبنی بر این‌که از سخنان وزیر خارجه قانع نشده‌اند و تعامل وزارت خارجه با مجلس در این‌باره، گفت: مجلس و وزارت خارجه ارتباطات بسیار خوبی دارند که در چارچوب روابط دولت و مجلس در مجموع قابل ارزیابی است. آقای دکتر ظریف بنا بر دعوت اعضای کمیسیون امنیت ملی به مجلس دعوت شدند. دو سوال مطرح شد که بندهای مختلفی داشت، توضیحات بسیار متقن، روشن و مبسوطی از سوی ایشان ارائه شد به طوری که اکثریت اعضای کمیسیون طبق گزارش معاونت پارلمانی وزارت خارجه این صحبت‌ها را قانع‌کننده، روشن و منطقی دانسته بودند. سوال‌کنندگان قانع نشدند و معتقدیم سوال حق قانونی آن‌هاست. آقای ظریف هم بر اساس چارچوب‌های قانونی و طبق روالی که هیات رییسه مجلس اعلام کند در صحن علنی حضور پیدا خواهند کرد و فرصت بسیار خوبی فراهم می‌شود که ایشان هم سیاست‌ها و عملکرد دستگاه سیاست خارجی را بیان کنند و به طور کاملا روشن نسبت به رفع ابهام‌ها و فضاسازی‌هایی که نسبت به برخی ابعاد سیاست خارجی می‌شود توضیحاتی را ارائه کنند. قطعا وزارت خارجه در صورت دعوت طبق روند قانونی در مجلس حضور خواهیم داشت و آن را فرصتی برای دستگاه سیاست خارجی می‌دانیم گرچه برخی از نمایندگان محترم مجلس هم از اشکالاتی در آیین‌نامه داخلی مجلس نام برده‌اند که لازم است در مصوبات داخلی خود نسبت به رفع آن اقداماتی انجام دهند.

افخم در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره اظهارات جان کری وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر این‌که این کشور هنوز همه گزینه‌ها را در مورد ایران روی میز دارد، گفت: این بحث عبارتی تکراری است که پیش از این درباره آن اظهارنظر کرده‌ایم. امیدواریم اظهارات مقامات آمریکایی مبتنی بر واقع‌بینی باشد. آن‌ها همواره تکرار می‌کنند که توافق نکردن بهتر از توافق بد است. معتقدیم آمریکایی‌ها باید کاملا جدی و با رویکرد واقع‌بینانه به مساله نگاه کنند. تکرار این موضوع تاثیری بر اراده مردم ایران ندارد. ناکارآمدی گزینه‌های متعددی که بیان می‌کنند و سیاست‌های آن‌ها در حوزه‌های مختلف خود را نشان داده است و فشارهایی که از سوی برخی محافل و افراط‌گرایان انجام شده ممکن است باعث چنین رویکردی شده باشد. امیدواریم واقع‌بینی بر سیاست‌ حاکم باشد و هرگونه تغییر لحن به تغییر در رفتار و تصحیح آن مبتنی بر واقعیت‌هایی که در صحنه عمل است، بینجامد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره اظهارات سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان مبنی بر این‌که ایران باید نیروهای نظامی خود را از سوریه خارج کند، گفت: پیش از این نیز اعلام کرده‌ایم ایران روابط خوب سیاسی با سوریه دارد اما اخباری که مبنی بر حضور نظامی و ارتباطاتی از این دست منتشر می‌شود را رد می‌کنیم. ما هیچگونه حضور نظامی در سوریه نداریم. اگر سیاست‌های غلطی که در صحنه میدانی سوریه وجود دارد به نتیجه نمی‌رسید و اگر مشکلات عدیده‌ای که در حل بحران سوریه است از طرق دیگر می‌تواند حل شود نباید فرافکنی شود و مشکلات و بحران سوریه به موضوع ایران گره زده شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اتهام دخالت کردن ایران در مسائل عراق نیز گفت: ایران روابط همسایگی خوبی با عراق دارد. مشورت‌ها و مذاکرات خوبی بین دو کشور برقرار است. بیان چنین موضوعاتی و این اخبار توهین به حاکمیت و دولت عراق است. کماکان شاهد ادامه رایزنی‌ها در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی بین دو کشور هستیم. اولین سفر وزیر خارجه به عراق انجام شد و شاهد سفرهایی از سوی مقامات عراق به ایران هستیم و برخی از این سفرها هم در برنامه‌های آتی قرار دارد. تکرار چنین اتهاماتی را بی‌اساس می‌دانیم و آن را تکرار تحرکات منفی می‌دانیم که مانع روابط خوب ایران و عراق نمی‌شود.

وی درباره برگزاری جلسات محاکمه محمد مرسی در مصر نیز گفت: مصر جامعه تکثرگرایی است و امیدواریم روند دموکراسی و تکثرگرایی در مصر لطمه نخورد. حقوق اساسی مردم در مصر محترم شمرده شود. ما گروه‌های مختلف در مصر را به اتخاذ یک رویکرد مسالمت‌آمیز که در چارچوب وحدت مصر باشد دعوت می‌کنیم و امیدواریم سیاست‌ها در مصر بر این اساس حرکت کند و مصر بتواند دوباره نقش و جایگاه خود در منطقه را ایفا کند.

افخم درباره سفر وزیر امور خارجه ژاپن به تهران نیز گفت: هنوز خبری رسمی در این زمینه اعلام نشده است اما در عین حال روابط دو کشور همواره به خوبی در جریان بوده است. این سفر نیز در زمان‌بندی خاص خود که زمان آن با تفاهم دو طرف اعلام خواهد شد انجام می‌شود و در چارچوب رایزنی‌ها برای گسترش مناسبات دوجانبه، همکاری‌های منطقه‌ای و برخی موضوعات مختلف است. معتقدیم با توجه به سیاست تعامل سازنده دولت یازدهم، ژاپن یکی از کشورهای مهم است که می‌توانیم روابط پیش از گذشته داشته باشیم و ظرفیت همکاری‌ها و ارتباطات و پیوندهای دو کشور بسیار گسترده و وسیع است. امیدوارم این سفر گام خوبی برای پیشبرد همکاری‌ها و ورود به عرصه‌های جدید همکاری باشد.

وی درباره واکنش ایران درباره اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌های برزیلی مبنی بر این‌که دستگاه اطلاعاتی برزیل چند سفارتخانه و دیپلمات برخی کشورها از جمله ایران مورد جاسوسی قرار داده است، گفت: ما هم این خبر را در رسانه‌ها دیده‌ایم. موضوع جاسوسی به طور کلی امر محکومی است اما در ارتباط با مراجع رسمی هستیم، نمی‌خواهیم پیش از اعلام نظر آن‌ها قضاوت خاصی داشته باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره حضور گسترده مردم در راهپیمایی 13 آبان نیز گفت: ملت فهیم و هوشمند ایران و حضور آن‌ها در صحنه‌های مختلف یکی از پایه‌ها و پشتوانه‌های دستگاه سیاست خارجی بوده است و این رویکرد در سیزده آبان نیز به همین شکل ادامه داشت. ملت ایران هوشمندانه نسبت به توطئه‌ها و نقشی که کشورهای دیگر برای تخریب مساله مسیر استقلال‌طلبی انجام می‌دهند کاملا هوشیار هستند. وزارت خارجه این هوشمندی مردم در صحنه را همواره به عنوان یک فرصت و ظرفیت عظیم می‌داند و امیدواریم کارگزاران دستگاه سیاست خارجی هم با توجه به حمایتی که مردم دارند و اعتمادی که آن‌ها نسبت به کارگزاران سیاست خارجی و فعالان عرصه دیپلماسی دارند بتوانند با انگیزه بیشتر در مسیر احقاق حقوق مردم گام بردارند و به سمت حل مشکلات بروند.

وی همچنین درباره خروج دیپلمات خاطی عربستانی از ایران نیز گفت: این پرونده بسته شده است و وی کشور را ترک کرده است و سفارت عربستان این موضوع را در یادداشتی به ایران اعلام و اسناد و مدارک هویتی وی را به وزارت خارجه تحویل داد که به معنای پایان ماموریت وی در ایران است.

وی درباره سفر رجب طیب اردوغان به تهران نیز گفت: وزیر امور خارجه کشورمان سفری به ترکیه داشت و در اجلاس پاگواش شرکت کرد و در کنار آن ملاقاتی با مقامات ترکیه انجام شد. تنظیم رفت و آمدهای بین دو کشور در دستور کار است که شاهد سفر آقای اردوغان به ایران خواهیم بود و تاریخ دقیق این سفر با نهایی شدن آن اعلام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره اخبار منتشر شده مبنی بر بازداشت حسن فرجی شهروند ایرانی در آذربایجان در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی، گفت: اخبار آن را دریافت کردیم، پیگیر جزئیات و اطلاعات تکمیلی هستیم که با دریافت آن اطلاعات اظهارنظر خواهیم کرد.

وی همچنین درباره مذاکرات ایران با 1+5 که قرار است پنج‌شنبه و جمعه در ژنو برگزار شود و این‌که آیا وارد بحث محتوایی نیز خواهید شد؟ گفت: دو طرف به نوعی اعلام کرده‌اند در این مذاکرات در مسیر درستی در حال حرکت هستند که جزئیات آن در حال بررسی است. ما به طور طبیعی از طرح و بسته پیشنهادی‌مان کاملا دفاع می‌کنیم که منطقی و مبتنی بر رویکرد جدید برای حل موضوع هسته‌یی ایران و رفع نگرانی‌های طرف مقابل است.

وی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر مرگ یک ایرانی در انگلیس نیز گفت: این موضوع در حال بررسی است. متاسفانه از شنیدن آن متاثر شدیم و اظهار تاسف بدتر از این است که سوابقی از این دست در مورد شهروندان خارجی در انگلیس رخ داده است و این مورد جدیدی نیست. وزارت امور خارجه این موضوع را پیگیری کرده، بخش کنسولی دریافت اطلاعات آن را در دستور کار دارد، خواستار آن هستیم که درباره عوامل آن محاکمه عادلانه‌ای صورت گیرد و پلیس انگلیس هم همکاری لازم برای انجام ترتیبات محاکمه را داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ابتدای این نشست روز سیزده آبان، روز ملی مبارزه با استکبار و اشغال لانه جاسوسی را گرامی داشت و در عین حال ایام عزاداری و شهادت اباعبدالله‌الحسین (ع) و یاران باوفای ایشان را تسلیت گفت.

/ایسنا