اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

راهکارهای مقابله با «معتادان یقه سفید»


مدیرکل درمان و پیشگیری اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در مورد راهکارهای پیشگیری از شیوع پدیده "معتادان یقه سفید"، اظهار کرد: برای جلوگیری از شیوع این پدیده، باید پیشگیری در سطح انتخابی و نشانگر را مدنظر قرار داد.

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل درمان و پیشگیری اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در مورد راهکارهای پیشگیری از شیوع پدیده "معتادان یقه سفید"، اظهار کرد: برای جلوگیری از شیوع این پدیده، باید پیشگیری در سطح انتخابی و نشانگر را مدنظر قرار داد.

فرید براتی سده با اشاره به اینکه پیشگیری از اعتیاد در سه سطح اولیه، انتخابی و نشانگر انجام می‌شود، گفت: سطح اولیه مربوط به مهارت‌های زندگی، اجتماعی و آگاه‌سازی افراد در جامعه است.

وی به سطح دوم پیشگیری برای مقابله با اعتیاد اشاره کرد و گفت: این سطح مربوط به افراد در معرض خطر است، به این معنی که افراد یا کودکانی که در خانواده‌های پرآسیب همانند خانواده‌های دارای معتاد، خانواده‌های طلاق و خانواده‌های پرتنش قرار دارند، به عنوان قشر در معرض خطر در نظر گرفته می‌شوند.

مدیرکل درمان و پیشگیری سازمان بهزیستی ادامه داد: سطح سوم پیشگیری از اعتیاد نیز برای افرادی است که نشانه‌هایی از مصرف در آنها دیده می‌شود، اما این مصرف دائمی نیست.

به گفته براتی سده، برای مقابله با شیوع پدیده معتادان یقه سفید باید پیشگیری‌های سطح دوم و سوم اجرا شود.

وی در ادامه درباره رفتارهایی که افراد تازه مصرف‌کننده از خود نشان می‌دهند، اشاره و عنوان کرد: به هم خوردن الگوی خواب و خوراک، پرخاشگری، تلاش برای مخفی‌کاری، حساس شدن نسبت به مسائل، بیرون رفتن های شبانگاهی و دیر آمدن به خانه از علائم هشداردهنده مصرف‌کنندگان مواد است.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی افزود: رفتارهای فیزیولوژیکی خاص از جمله تغییر اندازه مردمک چشم، تعریق، نفس‌زدن‌های مکرر و تند، عدم داشتن دقت کافی در انجام کار، ایجاد درگیری در خانواده، مدرسه و دانشگاه از دیگر علائم هشداردهنده اعتیاد است.

به گفته براتی سده، این رفتارها لزوما گویای اعتیاد نیست، هر چند معمولا از افراد معتاد این گونه رفتارها سر می‌زند و باید این علائم را به عنوان علائم هشداردهنده و نه علائم اصلی در نظر گرفت.

وی با تاکید براینکه خانواده‌ها باید حساسیت بیشتری نسبت به فرزندانشان به ویژه در سنین جوانی داشته باشند، اظهار کرد: برای ترک دادن معتاد روش‌های انگیزشی و ترغیب‌ کننده از روش‌های اصلی و تاثیرگذار برای ترک دادن فردی است که به مواد روی آورده است.


ویدیو مرتبط :
راهکارهای مقابله با مدعیان دروغین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ظهور معتادان «یقه سفید» در کشور


یک آسیب‌شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری از پیدایش «معتادان یقه سفید» در کشور خبر داد و گفت: این معتادان هیچ شباهتی به معتادان تعریف شده ما ندارند و حتی نمی‌توان باور کرد که این فرد سیگار مصرف می‌کند. اغلب این معتادان تحصیل‌کرده، دکتر و یا مهندس هستند و باور این مطلب که این افراد معتاد هستند، وجود ندارد.

خبرگزاری ایسنا:  یک آسیب‌شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری از پیدایش «معتادان یقه سفید» در کشور خبر داد و گفت: این معتادان هیچ شباهتی به معتادان تعریف شده ما ندارند و حتی نمی‌توان باور کرد که این فرد سیگار مصرف می‌کند. اغلب این معتادان تحصیل‌کرده، دکتر و یا مهندس هستند و باور این مطلب که این افراد معتاد هستند، وجود ندارد.

مجید ابهری در میزگرد «کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد و چالش‌های پیش‌رو» که با حضور نمایندگانی از وزارت بهداشت، ستاد مبارزه با موادمخدر و سازمان بهزیستی در ایسنا برگزار شد، به مشکلات موجود در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد اشاره و بیان کرد: در پیشگیری از درمان اعتیاد، فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام نمی‌گیرد و ما به شدت در زمینه پیشگیری با مشکل مواجهیم.

وی ادامه داد: نبود بانک اطلاعات کاهش آسیب‌های اجتماعی، تنوع و سلیقه‌ای برخورد کردن با موضوع اعتیاد، تعدد مراکز سیاست‌گذار در زمینه برخورد و مقابله با اعتیاد و نبود قوانین برخورد با مراکز ترک اعتیاد غیرمجاز از جمله مشکلات ما در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد است.

این پژوهشگر علوم اجتماعی با بیان اینکه به طور مشخص باید در سه حوزه پیشگیری، ترک و درمان و نیز مراقبت‌های پس از ترک و جامعه‌پذیری ورود پیدا کنیم، گفت: پژوهش‌های بسیاری در حوزه مواد مخدر انجام گرفته اما هیچ نتیجه عملیاتی نداشته است.

وی افزود: ساماندهی مراکز ترک اعتیاد در کشور به درستی وجود ندارد و برای مراقبت‌های بعد از ترک معتاد، پیش‌بینی مکفی نشده است. حتی آموزش و پرورش با توجه به اینکه می‌داند ما در کشور معتاد شیشه‌ای هشت و یا 9 ساله داریم، اجازه حضور کارشناسان در مدارس را نمی‌دهد، چرا که از این موضوع ترس دارد.

ابهری همچنین از سازمان صدا و سیما به دلیل پخش نکردن برنامه‌های تاثیرگذار در حوزه اعتیاد نقد کرد و گفت: ما در سالیان اخیر شاهد برنامه‌های تاثیرگذار در حوزه پیشگیری و ترک اعتیاد نبوده‌ایم، در حالی که ساعت‌های بسیاری از برنامه‌های صدا و سیما به مسائل حاشیه‌ای و کم اهمیت اختصاص می‌یابد.

دولت باید درمان اعتیاد را به مردم واگذار کند

این پژوهشگر و آسیب‌شناس علوم اجتماعی از پیدایش «معتادان یقه سفید» در کشور خبر داد و گفت: این معتادان هیچ شباهتی به معتادان تعریف شده ما ندارند و حتی نمی‌توان باور کرد که این فرد سیگار مصرف می‌کند. اغلب این معتادان تحصیل‌کرده، دکتر و یا مهندس هستند و باور این مطلب که این افراد معتاد هستند، وجود ندارد. حتی در بسیاری از آرایشگاه‌های بانوان نیز زنانی به مصرف مواد مخدر روی آورده‌اند که از نظر تمکن مالی شرایط ایده‌آلی دارند.

ابهری تجمیع و متمرکز کردن امکانات حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد را از مهم‌ترین راهکارهای پیشرفت در این زمینه عنوان کرد و گفت: باید امکانات لازم در اختیار یک سازمان تخصصی قرار گیرد. سخت‌افزار و نرم‌افزار کار فراهم شده، مراقبت‌ها و آموزش‌های لازم پس از ترک معتاد داده شود و نظارت کافی نیز در این زمینه صورت گیرد.

وی راهکار ریشه‌کن کردن اعتیاد را مقابله دانست و گفت: باید جهاد ملی مقابله با اعتیاد در کشور به عنوان یک تصور کلی قبول شود تا بتوانیم این پدیده را ریشه‌کن کنیم.

این پژوهشگر و آسیب‌شناس علوم اجتماعی در خاتمه توصیه کرد که دولت باید درمان اعتیاد را به مردم واگذار کند و پای خود را از این قضیه بیرون بکشد و اجازه دهد مردم خودشان موضوع را حل کند البته در عین حال درمان اعتیاد باید به یک سازمان تخصصی واگذار شود و نگاه‌چندانگارانه به این مقوله برطرف شود.