اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

راهکارهای قانونی پیگیری موبایل‌های سرقتی



اخبار,اخباراجتماعی,راهکارهای قانونی پیگیری موبایل‌های سرقتی


 اخبار اجتماعی  - راهکارهای قانونی پیگیری موبایل‌های سرقتی

این روزها تلفن همراه جزیی از زندگی ما شده و به موازات استفاده از آن، حوادثی که در راستای همراه داشتن این وسیله برای مردم رخ می‌دهد، نیز رو به افزایش است.

کم نیستند افرادی که حین صحبت با تلفن همراه طعمه سارقان شده‌اند و حداقل آسیبی که به آنان وارد شده از دست دادن مالشان است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،اگر سارقی تلفن همراه شما را به سرقت برد، مشترک باید در زمان به سرقت رفتن گوشی‌ و یا مفقود شدنش ابتدا نسبت به سوزاندن سیم‌کارت اقدام کند؛ برای این کار باید به دفاتر امور مشترکین همراه اول مراجعه کرده و سیم‌کارتش را بسوزاند.

در زمان سرقت گوشی‌های تلفن همراه، معمولا مخابرات پس از اطلاع مشترک، از طریق شماره سریال ۱۷ رقمی که در گوشی‌ و پکیج آن‌ قرار دارد، به پیگیری و ردیابی گوشی‌ها اقدام می‌کند و مشترکانی که این شماره را ندارند، می‌توانند با زدن کلید ستاره و سپس مربع و در نهایت عدد (۰۶) و دوباره کلید مربع، از این شماره مطلع شوند.

همچنین مشترکان سیم‌کارت‌های ایرانسل در این مواقع ابتدا باید به سوزندان سیم‌کارت اقدام کنند و برای قطع خط هم می‌تواند به نمایندگی‌های مجاز و مراکز خدمات رسمی ایرانسل مراجعه کند و هم می‌تواند از یک خط ایرانسل با شماره ۷۰۰ و یا از سایر خطوط با ۰۹۳۷۷۰۰۰۰۰۰ تماس بگیرد و به صورت تلفنی و توسط اپراتور و پس از احراز هویت، خط را قطع موقت کند.

مشترکان ایرانسل می‌توانند به صورت اینترنتی هم از طریق Ecare.irancell.ir خط خود را قطع موقت کنند؛ روش قطع از طریق تماس با مرکز تماس یا اینترنت در هر ساعت از شبانه روز و از هرجای دنیا امکان‌پذیر است.
برای احقاق حق خود قبل از هر چیز باید به دادسرای عمومی و انقلاب محل وقوع جرم مراجعه و با ارایه مدارک مالکیت و مدارک هویتی به دادسرا شکایتی را با عنوان انسداد و ردیابی سیم کارت مطرح کنید. برای پیگیری این موضوع شرکت‌های عمومی مخابرات هم می‌توانند سیم کارت را مسدود و ردیابی و نتیجه آن را به دادسرا اعلام کنند.

اما این کار را در ارتباط و با دستور دادسرا انجام می‌دهند و شخص به طور مستقیم نمی‌تواند با این شرکت‌ها ارتباط مستقیم داشته باشد. با ارایه درخواست شما، دادسرا شماره کدی را که روی تلفن همراه وجود دارد یادداشت می کند و با احراز هویت، یک برگ گواهی به شما می‌دهد مبنی بر اینکه نه تنها سیم کارت شما مسدود شود بلکه پرینت‌های مکالمات و پیام کوتاه شما نیز به دادسرا ارایه شود.

این اقدام به این دلیل صورت می‌گیرد که از تاریخی که شما سرقت تلفن همراه خود را اعلام می‌کنید امکان دارد سارق یا سارقان مکالمه‌ای با تلفن شما داشته باشد که شرح آن‌ها و شماره گیرنده می‌تواند به روند تحقیقات کمک کند.

بعد از آن، از طریق اپراتورهای تلفن همراه گوشی شما ردیابی خواهد شد و در نهایت نتیجه آن به دادسرا اعلام خواهد شد. برای مثال اعلام می‌شود که گوشی شما یا با شماره خاصی در حال فعالیت است یا در منطقه‌ای در حال استفاده است. اگر سیم کارتی در گوشی به سرقت رفته موجود باشد، از طریق شماره و مالکیت آن پیگیری می‌شود و اگر هم منطقه آن مشخص شده باشد، پیگیری و یافتن آن از طریق ضابطین دادگستری آگاهی یا کلانتری انجام می‌شود.


طبق اعلام، گوشی‌های سرقت شده معمولا به فروش می‌رسند، بنابراین کارشناسان تاکید دارند که افراد باید در خرید گوشی‌ها دقت داشته باشند تا نسبت به خرید انواع معتبر و دارای شناسنامه اقدام کنند، زیرا در نهایت فردی که اینگونه گوشی را بدون فاکتور خریداری کرده، مقصر و مجرم شناخته می‌شود.


اخبار اجتماعی - باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
ظریف: راهکارهای دیگری به جای بازرسی ها پیگیری می شود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ورود مانكن های جنسی به كشور را از طریق مراجع قانونی پیگیری می كنیم



 

ورود مانكن های جنسی به كشور را از طریق مراجع قانونی پیگیری می كنیم

 

قائم مقام وزیر بهداشت در امور بازرگانی گفت: گزارش هایی مبنی بر ورود و توزیع مانكن های جنسی به كشور داشته ایم اما هنوز نمی توانیم این خبر را تأیید كنیم با این حال از مراجع مختلف قانونی این موضوع را پیگیری كرده ایم و اگر از طریق شركت های دارای مجوز باشد به سرعت با آن برخورد می كنیم.

 

ابراهیم متولیان در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: گزارش هایی در مورد ورود مانكن های جنسی به كشور داشته ایم و به بخش بازرسی تجهیزات پزشكی اعلام كرده ایم كه موضوع را پیگیری كند، اما بررسی های ما نشان می دهد كه ورود این كالاها از مبادی قانونی نبوده است اما اگر مشخص شود كه این كار از طریق شركت های بهداشتی و تجهیزات پزشكی ثبت شده بوده است به شدت با آن برخورد می كنیم.

وی در پاسخ به این پرسش كه پس از وزارت بهداشت از ورود این كالاها اطلاع دارد گفت: بله ما اطلاع داریم و گزارش هایی در این مورد داشته ایم كما اینكه ممكن است كالاهای دیگری مانند مشروبات الكلی نیز به صورت قاچاق وارد كشور شود. چون نظارت بر این نوع كالاها به عهده وزارت بهداشت است ما موضوع را رصد می كنیم و اگر از طریق شركت ثبت شده باشد با آن برخورد قانونی می كنیم و اگر از طریق جاهای دیگر باشد موضوع را به مراجع قضایی منتقل می كنیم.

رئیس مركز امور هماهنگی بازرگانی و تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت ادامه داد: با وجود این با توجه به اینكه تمام ثبت سفارش های شركت های تجهیزات پزشكی روزانه ثبت می شود و بایگانی الكترونیك دقیق روزانه وجود دارد، اصلاً اجازه نمی دهیم شركت های تجهیزات پزشكی و لوازم بهداشتی مجاز این نوع كالاها را خریداری و وارد كنند بنابراین از طریق شركت های دارای مجوز و تحت نظارت وزارت بهداشت نبوده است.

متولیان گفت: من فعلاً نمی توانم این خبر را به طور دقیق تأیید كنم اما احتمالاً از طریق مراكز غیر قانونی بوده است و اگر این كالا آن طور كه اعلام شده به در منازل افراد توزیع می شود ما هم روش هایی برای پیدا كردن آنها داریم، گزارش هایی به دست ما رسیده اما هنوز آدرسی كه نشان دهد این اقلام از كجا توزیع می شوند را به دست نیاورده ایم.

وی در پاسخ به این پرسش كه اگر این مانكن ها از طریق شركت های كه تحت نظارت وزارت بهداشت نیستند وارد شده باشد، مسئول كیست، گفت: به هر حال گمركات مسئول هستند اما هر كالای پزشكی كه طریق گمرك ترخیص می شود نیازمند مجوز وزارت بهداشت است البته این كالا جزء كالاهای پزشكی یا medical divice محسوب نمی شود.

قائم مقام وزیر بهداشت در امور بازرگانی گفت: این نوع كالاها در برخی كشورهای اروپایی به صورت معمول در مغازه ها به فروش می رسد و حتی در ژنو یك مغازه مشخص هست كه این كالاها را در ویترین گذاشته و به راحتی می فروشد اما شأن و ارزش های كشور ما اجازه نمی دهد كه شاهد توزیع این نوع كالاها در كشور باشیم بنابراین به محض اینكه وارد كننده و توزیع كننده این كالاها مشخص شود به سرعت با آن برخورد خواهد شد.../خبرگزارى فارس